• 0

e-commerce: zie jij wat in online verkopen?

Hallo,

Hoe kijken jullie naar online verkopen?

Ik heb veel gehoord dat "mensen nog niet klaar zijn voor e-commerce" maar nu lees ik hier, op reuters.com dat er steeds meer online wordt verkocht.

 

Persoonlijk denk ik dat de 'standaard' winkels niet moeilijk moeten doen met online verkopen, maar voor prijs-vergelijking wil ik weer wel hun prijzen online zien, een beetje dubbel dus.

Wel denk ik dat speciaal-zaakjes, met kleine dingetjes, die moeilijk te krijgen zijn heel goed online kunnen verkopen, zij werken meestal al met een bestel mogelijk via de post/fax.

 

Hoe staan jullie tegen over het verkopen online?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
het is niet opvallend meer, maar geaccepteerd

 

zo denk ik er ook over. het is geen hype meer, omdat het al lang ingeburgerd is (wat niet wegneemt dat het nog veel groter kan worden). mensen kijken niet vreemd meer op als je een cdtje of computer via internet hebt gekocht... het enige is dat je af en toe nog bange mensen tegen komt die denken dat credit cards gebruiken een garantie is dat je opgelicht wordt.

Link naar reactie
  • 0

Online business? En dan vooral de retail consumentenhandel is echt booming business....mits je het goed doet.

Ik heb jaren bij een zeer grote electonica retailer gewerkt en heb jaren zelfs de e-commerce afdeling opgezet en geleid.

 

Het komt allemaal aan op vertrouwen opbouwen, maar nog veel belangrijker: vertrouwen behouden...

 

Het fabeltje dat aankopen over Internet een stuk goedkoper zijn en dat dat het motief was om online te kopen is langzamerhand aan het uitsterven...en terecht, want de kosten voor een goede e-commerce afdeling/winkel, zijn minstens zo hoog als een "vaste" winkel...dus de marges zullen ook ongeveer gelijk moeten zijn.

 

Het grote verschil is, dat de nadrukken van e-commerce winkels op andere aspecten komen te liggen.

 

Het gaat om vertrouwen en dat begint met een nette, overzichtelijke site, duidelijke en begrijpbare communicatie, snelle respons, zeer goede bereikbaarheid en natuurlijk een zeer snelle en goede service.

 

De nadrukken liggen dus niet meer zo op: snelle levertijd (was ook onzin, want als je in de winkel koopt....heb je het meteen.) Goedkopere prijs...kan wel...maar gaat altijd ten koste van iets anders....ja service of kwaliteit inderdaad!

E-commerce is inderdaad nog steeds een groeiende markt en ik geloof zeker dat beginnende bedrijven hier absoluut rendabel mee kunnen werken zonder een vaste winkel of kantoor te hebben....maar dan moet er wel goed worden nagedacht wat de echte voordelen van e-commerce winkels/bedrijven zijn voor de afnemers...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om vertrouwen en dat begint met een nette, overzichtelijke site, duidelijke en begrijpbare communicatie, snelle respons, zeer goede bereikbaarheid en natuurlijk een zeer snelle en goede service.

 

.. waarbij dat laatste best van doorslaggevende aard kan zijn. Neem de site van www.eyn stein.nl (met een spatie, hoeft wat mij betreft nl niet in zoekmachines terug te vinden te zijn), die op zich nou niet echt vertrouwen inboezemt. Het doet eerder hobbyistisch aan. Bovendien is hij alleen per e-mail bereikbaar, ontrbeekt adres en telefoonnummer op de site e.d. In de "Shop Survey" van www.tweakers.net wordt deze computerboer echter geroemd om zijn snelle en goede service, en op basis daarvan schijnt ie prima te draaien (en ook mijn PC komt er vandaan, hoewel ik doorgaans huiverig ben voor dergelijke anonieme sites).

 

Op het moment dat dergelijke shop surveys door gebruikers ook voor andere winkels in zwang komen zal met name de service in de praktijk een nog grotere rol gaan spelen dan het uiterlijk of inhoud van de site. En bovendien is het een koud kunstje om als bedrieger een professioneel ogende site er op na te houden. Helemaal als simpele zielen als Oprah Winfrey het presteren om de volgende opmerking er uit te gooien wanneer het aankomt op betrouwbaarheid van websites: "Vertrouw een site alleen als deze een formulier op de site aanbiedt. Mail je creditcard gegevens niet naar een emailadres dat je aan moet klikken".

 

Wat allemaal natuurlijk niet wegneemt dat je er beter een goed ogende en vertrouwenwekkende site op na kunt houden dan een zaterdagmiddag-knutselarijtje.

 

Overigens, nog even terugkomend op een eerdere opmerking van TwaLevel:

 

Ken jij één winkelier die jouw brandstofkosten betaalt?

 

Ik ken er redelijk wat, eerlijk gezegd. Vergoeding van benzinekosten, van parkeerkosten... Nu betaald parkeren zich als een olievlek over heel Nederland verspreid, halen steeds meer winkeliersverenigingen de gekste (of juist niet) toeren uit om toch klanten te trekken.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Sinds enkele jaren publiceer ik over e-commerce (deze bijdragen zijn te vinden op http://www.incentive-online.nl onder de rubriek Monkeytales). Een aantal zaken zijn me daarbij 'opgevallen':

 

1) De conversie van de gemiddelde webwinkel ligt tussen de 2 en 8 procent, wat wil zeggen dat 2 tot 8 van de 100 bezoekers van een webwinkel ook daadwerkelijk een product aanschaffen.

 

1a) De gemiddelde totale aankoop op internet hoger ligt dan in de normale winkel.

 

2) Internet heeft niet datgene gebracht wat de goeroes in het begin van de hype van de daken schreeuwden: het zou allemaal zoeveel goedkoper worden. Bijna alle bedrijven die naast een webwinkel ook in de stenen wereld actief zijn, hanteren uniforme prijzen vanuit marketingcommunicatie oogpunt, één prijs voor hetzelfde product begrijpt de klant beter.

 

3) Bestaande formules en merken uit het b2c-segment trekken klanten uit het b2b-segment en vice versa.

 

3a) Internet is een geslaagd cadeaumedium voor de welbekende weggeefmomenten (vader- en moederdag, verjaar- en feestdagen etc.). Zo durven aanzienlijk meer mannen de online webwinkel van Hunkemoller in dan die in de winkelstraat.

 

4) Traditionele bedrijven slagen er niet of nauwelijks in door de komst van internet extra toegevoegde waarde toe te voegen aan hun product, afgezien van de toegevoegde waarde die het medium internet als verkoopkanaal biedt. De service aan de klant daarentegen is vaak aanmerkelijk verbeterd. Daarbij valt te denken aan de realtime bestelstatus en gedetailleerd inzicht in bijvoorbeeld de telefoonrekening.

 

5) Kleine bedrijven zijn groot geworden op internet en grote bedrijven zijn juist klein gebleven online. Voorbeeld hiervan: de tal van 'kleine' online computerwinkels die zich goed kunnen bedruipen, tegenover een keten als Vobis die hun producten nog geen eens verkoopt via het net. De bekende winnaars uit de offline wereld zijn vaak bedrijven die reeds ervaring hadden met distance selling zoals een Wehkamp.

 

6) Mensen oriënteren zich niet alleen op internet om vervolgens in de 'gewone' winkel het product aan te schaffen. Het omgekeerde proces vindt ook plaats; mensen oriënteren zich in de fysieke winkel om vervolgens op internet te bestellen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de aanschaf van meubelen.

 

Mijn verwachting is - zoals anderen ook reeds constateerden - dat na de hype en de dip internet definief gestaag verder doorgroeit als direct verkoopkanaal.

 


http://www.partnerincontent.nl | P@rtner in Content

Link naar reactie
  • 0

Ik kom uit de financiële dienstverlening en ik heb begrepen dat er steeds meer succesvolle concepten zijn. Bedrijven die winst (zeggen te) draaien zijn http://www.verzekeruzelf.nl en http://www.rechtsbijstanddirect.nl. Beiden hebben een geheel andere formule. De eerste is compleet geautomatiseerd en de andere geeft een prijsvoordeel omdat je via het internet een polis afsluit.

 

Overigens weet ik nog steeds niet of http://www.independer.nl nu al winst draait. Daar is héél veel geld in geïnvesteerd. Wel een mooie technologie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.