• 0

Fiscale oudedagsreserve

Hallo,

 

Ben nieuw op dit forum en ondernemer in spe. Ik sta namelijk op het punt een eenmanszaak over te nemen. Nu lijkt het erop dat de huidige eigenaar van dit bedrijfje mij wil 'laten opdraaien' voor de te betalen belasting die door bedrijfsbeëindiging of overname ontstaat rondom de fiscale oudedagsreserve.

 

Ik ben nog een leek op fiscaal vlak, maar ik heb hierover mijn twijfels. Vanuit verschillende hoeken hoor ik dat het niet zo kan zijn dat ik daar voor op zou moeten draaien en dat dit geheel bij de vorige eigenaar ligt.

 

Kan iemand mij hierover een sluitend antwoord geven?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen fiscalist, wel weet ik dat hij gewoon inkomstenbelasting over zijn loon moet betalen en zelf de vrijheid heeft dat bij een deel pas te doen als hij die later als pensioen krijgt (dus oudedagsreserve). Hij mag jou niet plichten dat te betalen. Wel heeft hij uiteraard de vrijheid om die reden een hogere 'verkoopprijs' van zijn zaak te nemen. Het is dan maar net wat het totaalprijs wordt en welke argumenten je daarvoor gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie. Ik denk dat hij het kopje 'fiscale oudedagsreserve' bij de overname maar een andere naam moet geven dan. In feite gaf hij aan geen winst te hoeven maken bij de verkoop, slechts quitte te willen spelen, dus in die zin zou het me verbazen. We staan aan de start van de overname, dus er is veel uit te zoeken.

 

Nogmaals dank en zal vast nog wel eens een vraag posten hier.

Link naar reactie
  • 0

.... In feite gaf hij aan geen winst te hoeven maken bij de verkoop, slechts quitte te willen spelen, dus in die zin zou het me verbazen.

...

Misschien weet je het al, maar stel je betaald nu 45% inkomstenbelasting en je zet 10.000 euro opzij voor later, dan betaal je niet nu inkomstenbelasting erover, maar pas later, bv als je met pensioen bent. Daar gelden dan andere tarieven, bv 15%. Als hij nu al met zijn bedrijf stopt moet hij nu alsnog belasting daarover betalen, en dat is dan dus weer 45 ipv 15%. Vandaar dat het dan weer duurder uit is voor hem. Maar zoals je zelf al zegt, het is maar net onder welke naam je het zet, er moet gewoon 'n eind totaalbedrag zijn waar jullie beiden tevreden mee zijn.

Link naar reactie
  • 0

De FOR is een persoonlijke aangelegenheid (dat is eigenlijk gewoon uitstel van inkomstenbelasting van een bepaald individu). Je kan nooit aansprakelijk zijn (tegenover de overheid wel te verstaan) voor de FOR van iemand anders.

 

Een heel ander verhaal is natuurlijk wat je nou met de ‘individu’ hebt afgesproken inzake de overname. Je kan natuurlijk voor van-alles-en-nog-wat aansprakelijk zijn tegenover hem/haar.

Dat is meer een juridische kwestie.

 

Misschien is het handig als je eerst vertelt wat jullie nou afgesproken hebben, dan kunnen alle HL’ers zich hier over buigen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.