• 0

wel of niet inschrijven?

Hallo,

 

ik heb al wat rondgezocht en diverse onderwerpen over inschrijven gevonden maar geen die een antwoord gaf op onze specifieke situatie. Het zit zo:

 

[*]Mijn vriendin en ik (reeds fiscaal partners) hebben sinds vorig jaar een website die we voor de fun hebben opgezet maar die inmiddels tussen de 10 en 20 euro per dag aan advertentieinkomsten genereert. Het is geen webshop maar een informatieve site met (vooral) adsense er op. In 2010 heeft de site 2000 euro opgeleverd en alleen hostingkosten gehad. In 2011 verwachten we minimaal 5000 euro aan inkomsten te genereren.

[*]Nu vragen we ons af of we ons moeten inschrijven bij de kvk. En vooral wat de voor- en nadelen dan zijn?

 

Specifiek heb ik de volgende vragen:

[*]Zijn er aftrekposten waar we gebruik van kunnen maken? Ook als we niet aan het urencriterium komen? We besteden er namelijk maar 2-5 uur per week aan hebben beide een fulltime baan.

[*]Als we geen gebruik kunnen maken van aftrekposten, wat zijn dan de voordelen van inschrijven bij kvk?

[*]Wat zijn eventuele nadelen of plichten die lastig zijn als we ons inschrijven?

[*]Als we ons niet inschrijven moeten we de inkomsten bij 'resultaat uit overige werkzaamheden' schrijven geloof ik. Kunnen we daar ook bijvoorbeeld kosten voor laptop, internet, lunches of diners (die we dan zakelijk noemen) . Zo ja, wat is op dat gebied dan het verschil tussen wel en niet inschrijven?

[*]Hoe zit het met belasting? Verschilt de hoeveelheid belasting die we over hetgeen we verdienen moeten betalen als we de website als onderneming inschrijven ten opzichte van het neerzetten als 'resultaat uit overige werkzaamheden'?

 

Dank voor alle antwoorden, ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn. In het kort: bgezien onze situatie, zouden jullie je inschrijven of niet?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bakfiets,

 

Zijn er aftrekposten waar we gebruik van kunnen maken? Ook als we niet aan het urencriterium komen? We besteden er namelijk maar 2-5 uur per week aan hebben beide een fulltime baan.

 

(Als je niet aan het urencriteruim voldoet, kan je jezelf niet inschrijven bij de KvK als ondernemer)

 

Als we geen gebruik kunnen maken van aftrekposten, wat zijn dan de voordelen van inschrijven bij kvk?

 

(Geen, op mss je sligropasje na. Na inschrijving KvK, zouden er in jullie geval alleen 'nadelen' zijn. Denk aan een volledige administratie en aparte aangiften bij de belasting)

 

Wat zijn eventuele nadelen of plichten die lastig zijn als we ons inschrijven? (Zie eerdergenoemd antwoord)

 

Als we ons niet inschrijven moeten we de inkomsten bij 'resultaat uit overige werkzaamheden' schrijven geloof ik. Kunnen we daar ook bijvoorbeeld kosten voor laptop, internet, lunches of diners (die we dan zakelijk noemen) . Zo ja, wat is op dat gebied dan het verschil tussen wel en niet inschrijven?

 

(Als je b.v. 2000 euro over een jaar als extra inkomsten hebt, kan je in een schrift je uitgaven (met rekening) noteren. Als je het resultaat idd bij overige inkomsten aangeeft, zal dit voorlopig voldoende zijn. Mocht het zo zijn dat het blijkt dat je b.v. volgend jaar hoger uitkomt als je primaire inkomsten, wordt het zaak evt. na te denken over registratie)

 

Hoe zit het met belasting? Verschilt de hoeveelheid belasting die we over hetgeen we verdienen moeten betalen als we de website als onderneming inschrijven ten opzichte van het neerzetten als 'resultaat uit overige werkzaamheden'?

 

(De website kan je niet als onderneming inschrijven, of je zou er een B.V. van moeten maken. Dit lijkt me in dit stadium niet van toepassing. Jij blijft in het andere geval het rechtspersoon, en alle andere 'bijkomende' kosten die je jezelf op je nek haalt, zullen het niet zinvol maken je nu al te registreren)

 

p.s. Misschien is het zinvol na te denken over meerdere websites online te gaan zetten. Als je hiermee dezelfde 'te verwachte inkomsten' kunt genereren, en je jezelf meer bezig kan houden met je websites is het in de toekomst misschien zinnig over inschrijving na te denken.

 

Succes !!

 

Post de url van je website eens. Lijkt mij, en waarschijnlijk andere HL'ers interesant te zien hoe een informatieve website met uit advertentieinkomsten te verwachte inkomsten van €. 5000,00 eruit ziet.

Link naar reactie
  • 1

@waanzinnig, met je opmerking over urencriterium en een vermeend verband met kvk inschrijving sla je de plank wel erg mis

er is geen enkel fomeel verband tussen het urencriterium en het al dan niet moeten inschrijven bij de KvK

 

@bakfiets Je vraag is wat algemeen gesteld een daarom lastig volledig te beantwoorden. Het word al snel een lang verhaal en op zeker worden er dingen vergeten.

 

Ga in elk geval eens op de site van de belastingdienst rond kijken over het starten van een onderneming en download of bestel ook het Handboek ondernemen 2010 (deze versie van 2010 word pas ergens in maart/april vervangen door de versie van 2011, en is algemeen genoeg om er een hoop van te leren)

 

Als je een onderneming wilt starten word 3x beoordeeld of je ondernemer bent. (leuker kan ik het niet maken ;) )

1. Op de site van de kvk staat omschreven wat de criteria voor een onderneming zijn.

 

Hoewel aan de meeste criteria is voldaan, twijfel ik toch of inschrijving zinvol of zelfs verplicht is, gezien de relatief geringe inkomsten (verwachting 2011: 5000 euro) en geringe tijdsbesteding. Ook is het mij niet helemaal duidelijk of er 1 opdrachtgever is (adsence) of dat ook andere partijen advertenties plaatsen.

 

Mij lijkt het zinvol om contact op te nemen met de kvk over een eventuele inschrijving.

 

2. Ondernemer voor de BTW

Op de site van de belastingdienst kun je lezen wat de criteria zijn om als ondernemer voor de btw te worden aangemerkt

 

De kans dat je aan die criteria voldoet acht ik namelijk wel redelijk groot. Aan de criteria om word een stuk sneller voldaan en er kan zelfs btw plicht bestaan als inschrijving bij de kvk niet verplicht/noodzakelijk is.

 

3. Ondernemer voor de inkomstenbelasting

Er zijn aparte criteria die bepalen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting bent (3a). Overigens staan die nog los van het feit of je zelfstandigenaftrek (3b) en evt daaraan gekoppelde regelingen mag toepassen. Alleen daarvoor geld het urencriterium.

Eigenlijk kan je het Het kan dus goed zijn dat je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting bent maar niet voor zelfstandigenaftrek (vandaar dat ik maar even 3a en 3b heb gemarkeerd). Op basis van wat je hier aangeeft is het verhaal van de zelfstandigenaftrek duidelijk, die ga je niet halen. Of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting is lastiger te bepalen (net als bij de inschrijving bij kvk) op basis van jou gegevens.

 

Probleem is misschien een beetje dat wel of niet inschrijven is niet zozeer of jullie het willen maar of het wel of niet moet, evenzo belastingplicht voor BTW of IB als je aan de criteria voldoet is het verplicht.

 

Voor de aftrekbaarheid van kosten geld dat zowel als ondernemer voor de IB (winst uit onderneming) als voor Resultaat uit overige werkzaamheid geld dat je alle zakelijke kosten kan aftrekken, je betaald alleen belasting over de winst.

De extra aftrekposten die veel belasting kunnen schelen is vooral de zelfstandigen aftrek. En als je ondernemer voor de IB bent dan mag je in elk geval 12% mkb vrijstelling toepassen op je winst die je niet kunt toepassen als je moet aangeven als resultaat uit overige werkzaamheid.

Maar de percentages belasting zijn exact gelijk of je nu winst uit onderneming aangeeft of resultaat uit overige werkzaamheid. Allen de grondslag zal iets lager zijn als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting omdat je de 12% mkb vrijstelling dan mag toepassen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Roel:

Je hebt helemaal gelijk. Bedoelde te zeggen, dat als hij niet aan het belastingcriterium van 1225uur (in 2010) voldoet, het ook geen zin heeft zich in te schrijven bij de KvK, en zo de zoveelste slapende onderneming te zijn.

 

@Bakfiets:

Het urencriterium is bedoeld om te bepalen of het gaat om een actieve zelfstandige ondernemer of dat het mogelijk een slapende KvK inschrijving is. Per kalenderjaar, dus van 1 januari tot 31 december, moet je minimaal 1225uur aan de onderneming besteden. Voor het urencriterium tellen alle uren mee, afgerond op hele uren, die je besteedt aan je eigen onderneming. Dat hoeven dus niet allemaal declarabele uren te zijn! Bij veel beroepen kun je gemakkelijk twee keer zoveel uren schrijven aan de Belastingdienst dan aan klanten! Denk alleen maar aan het lezen van vakbladen, reistijd, administratie, het op internet rondsurfen en onderzoeken van allerlei zaken, communiceren met klanten, maar ook het brainstormen met je partner over b.v. de juiste bedrijfsnaam zijn uren die besteed aan de onderneming. Deze tellen allemaal mee!

 

De Kamer van Koophandel hanteert een zestal criteria om te bepalen of u een ondernemer bent en u zich moet inschrijven in het handelsregister.

 

De criteria zijn:

 

•de ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid';

•de werkzaamheden worden tegen betaling verricht;

•de ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico;

•de ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers;

•de ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen;

•er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.

 

Houd er rekening mee dat je wanneer je je niet inschrijft, terwijl dat wel zou moeten volgens de regels van de KvK, je dat een boete van Justitie kan opleveren.

 

Een paar linkjes naar de pagina van de KvK die je misschien kunnen helpen. Link 1 Link 2

 

Verder zal je voor jezelf moeten bekijken wat voor jou de juiste oplosiing is.

 

Succes en excuses voor mijn onzorgvuldigheid.

Link naar reactie
  • 0

@ Roel:

Je hebt helemaal gelijk. Bedoelde te zeggen, dat als hij niet aan het belastingcriterium van 1225uur (in 2010) voldoet, het ook geen zin heeft zich in te schrijven bij de KvK, en zo de zoveelste slapende onderneming te zijn.

 

...................

Verder zal je voor jezelf moeten bekijken wat voor jou de beste oplosiing is. Maar zoals gezegt zou ik persoonlijk in dit stadium nog niet aan inschrijving denken.

 

Sorry maar ook nu zit je er volledig naast. De inschrijvingsplicht heeft helemaal niets van doen met de fiscale status als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Eerder zijn de regels voor de BTW van toepassing. En dan ben je al snel ondernemer: deelname (anders dan incidenteel en/of in besloten kring) aan het economisch verkeer met als doel goederen en/of diensten te verhandelen, volstaat vaak al voor het BTW-ondernemerschap.

Zie de site van de KvK voor een korte opsomming van de criteria.

 

@bakfiets: inschrijven is IMHO nu wel verplicht ja. Niet inschrijven vormt een economisch delict! Quote KvK

Als u zich na de eerste brief en de rappelbrief niet inschrijft, dan bent u in overtreding op grond van de handelsregisterwet en is er sprake van een zogenaamd economisch delict. U kunt dan een boete (maximaal € 19.000) krijgen van de Belastingdienst Holland-Midden/Unit Ordening

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha Bakfiets,

 

Na even met Joost wat heen en weer gepm't te hebben, schijnt het dat je jezelf zal moeten inschrijven.

Wat je evt. zou kunnen doen om hier voordelen uit te halen is, bij een bedrijfs- / fiscaal adviseur informatie in te winnen. ;)

 

Hopelijk heb je toch iets aan de antwoorden gehad, al was het alleen maar om nu duidelijkheid te hebben en je topic wat leven in te blazen.

 

MVG.

Link naar reactie
  • 0

beste Waanzinnig, Joost en Roel,

 

dank voor jullie antwoorden. Ik was de hoop op reacties al kwijt vandaar dat ik nu pas jullie reacties zie.

 

Jullie zeggen dus dat ik me moet inschrijven. Met name omdat ik voor de BTW als ondernemer gezien wordt? Right?

Moet ik me dan ook nog bij de belastingdienst aanmelden als ondernemer of gaat dat automatisch via kvk?

 

Sorry voor deze vragen: ondanks alle reacties ben ik nog steeds een beetje 'lost'.

 

Bakfiets!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.