• 0

Wat te doen met 200.000 euro ?

Zojuist een deel van mijn bedrijf verkocht en 200.000 euro overgehouden. Nu levert de rest van het bedrijf mij voldoende op om maandelijks mooi van rond te komen maar ik sta nu wel met lege handen, ik hoef niet meer aanwezig te zijn. Ben dus op zoek naar een nieuwe uitdaging. Maar ja, wat begin je met 200.000 euro vandaag de dag? Misschien moet het ook maar eerst een tijdje op de bank staan alvorens ik iets heb gevonden.

 

Wat zouden de HL'ers doen met 200.000 euro ?

In Nederland op de bank in euro's , of misschien verstandiger om in Zwitserse Franken op Zwitserland op de bank ?

En als je iets zou doen met 200.000 euro, wat zou dat dan zijn ?

 

Leuke,slimme en verstandige ideeën altijd welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht brengt dit boek je op ideeën:

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/rich-dad-poor-dad/1001004001162662/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020115804beo

 

Heb het toevallig net zelf gelezen vandaar.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nog even verder nagedacht: Heb je op dit moment zaken waar je kosten aan hebt, bijvoorbeeld huur o.i.d. Je zou kunnen verzinnen om dergelijke zaken zoals een huis te kopen. Of je wacht nog tot je zeker weet dat de huizen dip compleet is en koopt dan een pand voor de verhuur. Alternatief is een bedrijf opzetten of investeren in bedrijven.

 

Puur op de bank laten staan op lange termijn lijkt me niet de ideale oplossing.

 

Als alternatief zou je eens kunnen praten met wat mensen met kennis van vermogensbeheer om een idee te krijgen van de mogelijkheden. Ik denk dat er voldoende partijen zijn die dat willen doen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Goed boek! Jaaaren geleden gelezen en is altijd een leidraad voor me gebleven.

 

Alleen die asset(s) om rond te komen heeft TS al :)

 

Hoeveel risico wil je lopen met dat kapitaal? Afhankelijk van je risicoprofiel kun je er andere dingen mee gaan doen. Gezien het feit dat je al een inkomen hebt, neem ik aan dat je flink wat risico kan lopen?

 

- Koop een (noodlijdend) bedrijf en ga de boel weer winstgevend maken.

- Koop facebook aandelen, en ja die zijn al te koop :) (Die gasten worden groter dan Google denk ik)

- Ga een jaar vrijwilligerswerk doen

- Start je eigen VC netwerkje

- Stap in een bestaand netwerk

- ...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Goeie !

 

- Koop een (noodlijdend) bedrijf en ga de boel weer winstgevend maken.

Waar vind je noodlijdende bedrijven? Bedrijven die op internet te koop staan zijn allemaal "toppers" .

- Koop facebook aandelen, en ja die zijn al te koop :) (Die gasten worden groter dan Google denk ik)

Dan moet je dus een aandeelhouder zien te vinden die wil verkopen, immers ze zijn nog niet verhandelbaar. Waar vind ik die ?

- Ga een jaar vrijwilligerswerk doen

Hmmm......

- Start je eigen VC netwerkje

Heb geen verstand van VC maar klinkt erg leuk om te doen.

- Stap in een bestaand netwerk

- ...

Link naar reactie
  • 0

Zolang je het niet weet, blijf er dan vooral van af. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die hun bedrijf verkochten, investeerden en in no time alle centen hadden verbrand. Die konden weer opnieuw beginnen.

 

Ik zou kijken waar je warm van wordt. ondernemers hebben toch altijd plannen genoeg? Kijk waar je kracht ligt en zoek daar wat bij. Kennelijk ben je ergens succesvol in geweest. Kan je daar wat over vertellen?

 

Verder kom ik nog wel eens noodlijdende bedrijven tegen, maar rechttrekken is wel een vak apart. Hoog risico ook. Ook kan je met 200k best een bedrijf kopen (i.c.m. financiering door bank en verkoper).

Link naar reactie
  • 0

onervaren en zelf investeren, dat is niet altijd een juiste weg. I know, been there done that.

 

kijk eens goed in de spiegel en probeer er achter te komen waar jouw passie en energie zitten. Ga in dat product/ marktsegment zoeken, wellicht zelf iets opstarten of samen met een ander.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

200k is toch niet zo gigantisch veel geld, ik zou het advies van Edo van Santen hèèl zwaar laten meewegen!

 

Toen ik ze nog had heb ik 100'den business plannen voorbij zien komen, en nu 2 jaar later terugkijkend vind ik niet een die nog leeft. Wees zuinig op je centen (doe - het - zelf!)

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het verstandiger om te beleggen in stenen. Heb de komende 10 jaar een gegarandeerd goed inkomen per maand.

Daarnaast komt er de komende 5 jaar ieder jaar nog eens netto 60.000 vrij als bonus.

Als ik nu eens een aardige woning koop i.p.v. te huren van een 600.000. Scheelt een hoop huurpenningen.

 

Ben vrij om overal te wonen dus moet funda maar eens afstruinen voor een paar weken. Oud gerenoveerd pand ergens in een binnenstad.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je het niet weet, blijf er dan vooral van af. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die hun bedrijf verkochten, investeerden en in no time alle centen hadden verbrand. Die konden weer opnieuw beginnen.

 

Ik zou kijken waar je warm van wordt. ondernemers hebben toch altijd plannen genoeg? Kijk waar je kracht ligt en zoek daar wat bij. Kennelijk ben je ergens succesvol in geweest. Kan je daar wat over vertellen?

 

Verder kom ik nog wel eens noodlijdende bedrijven tegen, maar rechttrekken is wel een vak apart. Hoog risico ook. Ook kan je met 200k best een bedrijf kopen (i.c.m. financiering door bank en verkoper).

 

Zal volgend jaar eens opschrijven wat ik de laatste jaren heb gedaan. Is denk ik voor vele aardig leesvoer voor een koude winteravond.

Link naar reactie
  • 0

Schrijf het zeker op! Er zijn hier meer dan genoeg geïnteresseerde lezers.

 

Dan mbt. je twee ton; ik zou het proberen relatief veilig te stallen met een redelijk rendement. Je weet nooit wanneer de nood aan de man komt, wat voor goede ideeën je nog tegenkomt en hoeveel geld je later nog nodig hebt.

 

Op korte termijn: Open meerdere goede spaarrekeningen en verspreid daar je geld. Ga niet speculeren/beleggen/investeren voordat je er meer van weet. Adviseurs kosten geld en ook met hen wil je inhoudelijk goed beslagen ten ijs komen.

Google bv. op "spaargeld" om te zien waar je de beste rente en voorwaarden kunt vinden. Zet je geld niet op lange termijn deposito's (te lage rente en te lang vast)

 

Op middellange termijn: Deel je spaargeld op naar gelang de termijn dat je het nodig hebt en het risico dat je wilt lopen. Zelf zou ik een deel altijd liquide houden en een ander deel spreiden over deposito's, edelmetalen, beleggingsfondsen, onroerend goed, kleine investeringen en als goed doel Kiva.

 

Zelf streef ik naar financiële onafhankelijkheid en gebruik ik een deel van mijn vrije vermogen om maandlasten mee te verminderen (lagere hypotheek, energie besparing, etc.), en een deel als reserve voor slechtere tijden en onverwachte cq. te verwachten uitgaven. Met een klein deel probeer ik wat meer rendement dan met sparen te halen. Van koopsommen en (pensioen-) verzekereringen e.d. heb ik door de hoge kosten mijn buik vol. Dan spaar/beleg ik liever zelf.

 

Tip voordat je gaat investeren in bedrijven: kijk eerst alle afleveringen van Dragons Den (oa. op YouTube kan je de nodige vinden).

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het verstandiger om te beleggen in stenen. Heb de komende 10 jaar een gegarandeerd goed inkomen per maand.

Daarnaast komt er de komende 5 jaar ieder jaar nog eens netto 60.000 vrij als bonus.

Als ik nu eens een aardige woning koop i.p.v. te huren van een 600.000. Scheelt een hoop huurpenningen.

 

Ben vrij om overal te wonen dus moet funda maar eens afstruinen voor een paar weken. Oud gerenoveerd pand ergens in een binnenstad.

 

Wacht dan nog een aantal maanden. Woningprijs daalt nog wel even. Bovendien stijgt de rente (hangt met elkaar samen), dus de centen leveren dan nog wat rente op (momenteel minimaal). Overigens heb ik mijn twijfels bij de rendementen op vastgoed. Investeren in bedrijven levert meer op, maar je moet wel de goede er uit weten te pikken. Bovendien heb je er invloed op (afspraken over maken).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf streef ik naar financiële onafhankelijkheid en gebruik ik een deel van mijn vrije vermogen om maandlasten mee te verminderen (lagere hypotheek, energie besparing, etc.), en een deel als reserve voor slechtere tijden en onverwachte cq. te verwachten uitgaven. Met een klein deel probeer ik wat meer rendement dan met sparen te halen. Van koopsommen en (pensioen-) verzekereringen e.d. heb ik door de hoge kosten mijn buik vol. Dan spaar/beleg ik liever zelf.

 

In aanvulling op mijn vorige post, kan je ook prima in je eigen woning beleggen door de hypotheek bij de bank vanuit je eigen holding af te lossen. Er zit een spread tussen box 1 en box 2 van max 12% en je mag een relatief hoge rente (en afsluitprovisie) rekenen. Dat zorgt voor een leuke hefboom / extra rendement. Je mag per kalenderjaar tenminste 10% (vaak 15%, soms zelfs 20%) boetevrij aflossen, dus je kunt deze week 2x je slag slaan. Maar dan moet je dit jaar het knoopje nog doorhakken. Indien interessant, zoek dan eens op hypotheek uit BV o.i.d.. Ons Joost weet er veel van.

 

Ik ben overigens ook geen fan van verzekerproducten.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ook hier veel mensen met goede plannen die een investeerder zoeken, misschien kan je (meerdere) kleine bedrijven helpen en op die manier rendement halen uit je investering?

 

Niet doen. Zeker als je geen ervaring hebt met de rol van investeerder in start-ups is dit de beste manier om snel van je geld af te komen. Die 200k is dan zo verdampt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Calderon,

 

Hoewel niet direct een vraag over ondernemen vind ik het wel een leuke vraag waar sommige ondernemers mee kunnen zitten.

 

Zonder meer informatie over wat je precies met dat geld wil bereiken v.w.b. rendement en risico is je vraag niet te beantwoorden. Zou je wel een aantal principes uit de financiële wereld willen meegeven.

 

1) Rendement en risico hangen nauw samen: hoog rendement betekent hoog risico. Wantrouw iedereen die iets anders beweert.

2) Er zijn drie type investeringen: onroerend goed, obligaties en aandelen. Bij onroerend goed koop je iets tastbaars, steen of land. Bij obligaties krijg een vast rendement. Bij aandelen koop je een stuk eigendom van een bedrijf. Elk van deze activa heeft een rendement/risicoverhouding: onroerend goed heeft de laagste, aandelen de hoogste en obligaties daar tussen in. Ook binnen deze activa heb je verschillende risico/rendementverhoudingen veelal afhankelijk van het al dan makkelijk kunnen kopen en verkopen ervan. Een huis in Groningen is risicovoller dan in de Randstad. Niet-beursgenoteerde aandelen en obligaties hebben een hoger risicoprofiel dan beursgenoteerde. Naast deze activa heb je nog derivaten of afgeleide instrumenten zoals opties, futures, warrants etc. Hiermee kun je in bovengenoemde activa investeren maar ook bv. in valuta (Euro, Dollar), grondstoffen (olie, goud).

 

Professionals die je bij het maken van een keuze in deze ingewikkelde wereld kunnen helpen heten private bankers. Elke (middel)grote bank heeft een afdeling private banking.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ook hier veel mensen met goede plannen die een investeerder zoeken, misschien kan je (meerdere) kleine bedrijven helpen en op die manier rendement halen uit je investering?

 

Niet doen. Zeker als je geen ervaring hebt met de rol van investeerder in start-ups is dit de beste manier om snel van je geld af te komen. Die 200k is dan zo verdampt.

 

Daar TS al een ervaren ondernemer is en daar blijkbaar succesvol in is geweest vind ik dit advies niet echt goed. En hoe denk je anders aan investeerders ervaring te komen? Met een dergelijk bedrag zou ik zeker de rol van informele investeerder op me nemen, onder voorbehoud dat het middelen zijn die je echt kan missen en je zelf geen nieuwe ideeën voor een onderneming hebt natuurlijk. Buiten dat is het ook veel boeiender bij een onderneming betrokken te zijn dan te beleggen/sparen.

Link naar reactie
  • 1

Er zijn ook hier veel mensen met goede plannen die een investeerder zoeken, misschien kan je (meerdere) kleine bedrijven helpen en op die manier rendement halen uit je investering?

 

Niet doen. Zeker als je geen ervaring hebt met de rol van investeerder in start-ups is dit de beste manier om snel van je geld af te komen. Die 200k is dan zo verdampt.

 

Daar TS al een ervaren ondernemer is en daar blijkbaar succesvol in is geweest vind ik dit advies niet echt goed. En hoe denk je anders aan investeerders ervaring te komen? Met een dergelijk bedrag zou ik zeker de rol van informele investeerder op me nemen, onder voorbehoud dat het middelen zijn die je echt kan missen en je zelf geen nieuwe ideeën voor een onderneming hebt natuurlijk. Buiten dat is het ook veel boeiender bij een onderneming betrokken te zijn dan te beleggen/sparen.

 

Het feit dat TS zelf als ondernemer in staat is geweest een bedrijf op te bouwen waarvan hij nu een deel heeft verkocht, geeft echt geen enkele garantie dat de start-ups waarin hij eventueel als informal investeert ook succesvol zullen zijn. Er is bij start-ups, want daar doelde Jewelsfromabove in principe op, sowieso een zeer groot afbreukrisico.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.