• 0

2e hands auto: op zaak of privé zetten?

Hey mensen, dit zal ongetwijfeld een noob vraag zijn voor velen van jullie, maar ik kom er na heel veel lezen niet echt uit. Ik wil het graag zeker weten. Ik ga in januari een auto aanschaffen:

 

- 2e hands auto, maximaal 5.000 euro

- bouwjaar: vanaf 2005

- 14% autootje, (maw geen eventuele bijtelling, geen wegenbelasting, geen BPM)

- benzine (verbruik tussen de 1/15 en 1/20

- aantal zakelijke kilometers per jaar: ongeveer 15.000

- aantal prive kilometers per jaar: ongeveer 8.000

- ik ben zzp-er

 

Zou iemand me kunnen vertellen wat in mijn geval het voordeligst is: auto op de zaak of prive. En graag ook waarom?

 

(Ik heb al veel gelezen erover maar het is allemaal wat overweldigend. Volgens mij is het ivm een 2e hands auto beter om hem op prive te zetten..maar weet niet het zeker..)

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

bedankt voor je reactie, alleen kom ik er nog niet helemaal uit..

uit die berekening komt dat een prive auto voordeliger is voor mij..

 

echter op een ander forum beweert iemand bij hoog en laag dat een auto op de zaak voordeliger is, omdat ik dan de BTW kan aftrekken en dat tegen de bijtelling opweegt. Maar als ik die auto weer verkoop, moet ik die btw toch weer afdragen..dan schiet ik er toch niets mee op?

 

waar zit hem het voordeel nu precies in van een prive auto of niet.. bij een auto op de zaak, is het enige nadeel toch de bijtelling? Voor de rest kan je alles aftrekken ...wat niet gaat bij een prive auto..dan is een auto op de zaak toch altijd goedkoper zon beetje.. vooral als je maar 14% bijtelling heb...

 

thanks!

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

echter op een ander forum beweert iemand bij hoog en laag dat een auto op de zaak voordeliger is,

 

 

Dat beweert hij helemaal niet! Ik heb je topic gelezen en die persoon schrijft in zijn laatste post dat je zelf een rekensommetje moet maken. Heb je dat al wel gedaan?

Op dat andere forum wordt exact dezelfde rekenmodule geadviseerd.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

die post was net nog niet geplaatst.. excuses.. ik heb dat sommetje gemaakt met die rekenmodule van hierboven

 

.. alleen ben alleen bang dat ik het verkeerd invul.. dingen als eigen bijdrage, Rente voor lening/sparen, Verwachte restwaarde, Geplande gebruiksduur, Motorrijtuigenbelasting en verzekering (per jaar)... weet ik niet goed of ik die goed heb ingevuld...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is heel simpel, alhoewel het ook afhankelijk is van je verwachte inkomen. Daarom een kleine rekensom.

Stel je schaft een zuinige milieuvriendelijke auto aanen zet deze op de zaak (btw niet meegerekend)

 

Kosten:

Zakelijk:Je betaald per jaar 14% bijtelling, cataloguswaarde bijvoorbeeld 15000(15.000/100x14= 2100 euro bijtelling

Privé: Geen bijkomende kosten.

 

Wegenbelasting

Zakelijk: Zal niet schrikbarend hoog zijn,weet het bedrag niet precies maar is lager dan op privé basis, ik schat zo'n 200 euro per jaar.

Privé: Bedraagt waarschijnlijk tussen de 300-400 euro

 

Benzine

Zakelijk:Hiervan kun je de BTW verrekenen als kostenpost. Je verbruikt bij een verbruik van 1 op 15 ca. 1000 liter per jaar (benzine of diesel). Uitgaande van benzine betaal je ca. 1500 per jaar aan benzine bij zakelijk verbruik. Hierin zit 240 euro aan BTW.

Privé: Kun je geen directe brandstofkosten aftrekken. Wel kun je 0,19 cent per km die zakelijk gereden wordt declareren. Dit betekent bij 15000km een bedrag van maar liefst 2850 euro!!!

 

Totale kosten:

Zakelijk: 2100+200-240 euro = -2060 euro

Privé: 400-2850 euro= +2450 euro

 

Conclusie:

Zet de auto op privé dit scheelt meer dan 4000 euro aan kosten op jaarbasis. Auto van de zaak lijkt goedkoper, alleen je betaald aan het einde van ieder jaar in 1x duur af met de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij schort er nogal wat aan bovenstaande berekening...........

Er staat dat je de BTW v/d brandstof kunt verrekenen als kostenpost. Dat is niet correct! Je kunt de brandstof opvoeren als kostenpost (en de onderhoudskosten, en de carwash, en de wegenbelasting etc etc etc). De BTW kun je niet opvoeren maar zelfs terugkrijgen van de fiscus!

Indien zakelijke auto kun je alle kosten opvoeren waardoor je belastbare winst lager uitvalt.

 

En waarom is de wegenbelasting verschillend?

 

Afgaande op wat ik de laatste jaren er over gelezen heb, zonder een rekensom te gaan zitten maken. zou ik ervoor opteren om de auto op privé te zetten.

??

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ed,

 

Zoals je ziet zijn er veel die zeggen dat je auto prive moet rijden.

Blijkbaar wil je graag iets anders horen.

 

Zelf rij ik de auto ook prive. Mijn auto heeft een duurde (€ 35.000)catalogus prijs en zeker geen 14% bijtelling. Ik rij zakelijk ongeveer 25.000 km en prive 7.000. Nog steeds is het voor mij voordeliger om prive te rijden. Maar geef toe dat mijn situatie totaal anders is.

 

Let wel bij aanschaf om een BTW auto te kopen. (geen marge)

 

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ed,

 

Zoals je ziet zijn er veel die zeggen dat je auto prive moet rijden.

Blijkbaar wil je graag iets anders horen.

 

 

Ik denk dat je wat namen door elkaar haalt, want ik wil helemaal niets (in dit topic tenminste).

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.