• 0

geld lenen aan ondernemer

Ik heb dit jaar EUR 50k uitgeleend aan een ondernemer. Kunnen jullie aangeven of deze lening fiscaal gunstig kan behandelen? Of moet ik deze lening in box 3 inkomstenbelasting verantwoorden.

 

Ik heb het geld aan een VOF die dit jaar is opgericht. Echter, deze vennoten hebben middels andere VOFs al meer dan 7 jaar gebruik gemaakt van zelfstandige aftrek. De "lening aan startende ondernemer" valt hierdoor af.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-16.html#P178_31575

 

Ik ben jullie dankbaar als jullie mijn een fiscale gunstige constructie kunnen adviseren.

 

Dank,

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marco

 

Omdat durfkapitaal niet mogelijk is, resteert enkel nog box 3 voor jou. Tenzij er sprake is van een terbeschikkingstelling van de lening aan een verbonden persoon (je partner, jullie minderjarige kinderen, of indien de lening 'onzakelijk' is, bloed en aanverwanten in de rechte lijn van jou en/of je partner).

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, doel je hier nu 'gewoon' op de vrijstellingen die er zijn m.b.t. schenken of echt specifiek het lenen. Als het mogelijk is geld onder bepaalde voorwaarden uit box 3 te halen en "vrij" mag (geven, maar liever) lenen aan dichtbije familieleden (prive of aan hun bedrijf) ben ik erg benieuwd waar ik daar meer over kan vinden. Als je geen hoge rentes (ik bedoel in vergelijking met commerciele verleners, zeg 3-5%) wilt rekenen zou je er dan in elk geval het voordeel van hebben dat je die bedragen uit box 3 mag halen. Hoor graag eventuele tips hierover.

Link naar reactie
  • 0

Ok sorry dan begreep ik het niet goed. Dacht dat Joost op een mogelijkheid wees om minder 'verlies' te lijden aan het uitlenen aan een ondernemer tegen geen tot weinig rente. Iets wat 'doorgaans duurder' is is inderdaad niet de bedoeling ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.