• 0

6% regeling toepassen?

Beste Forumleden,

 

Mij is niet helemaal duidelijk hoe de 6% regeling in elkaar steekt.

Daarom heb ik de volgende vraag:

 

Als ik een opdracht maak voordat de 6% regeling van toepassing was, en in november 2010 de factuur hiervan verstuur, mag ik dan de 6% regeling gewoon toepassen op de loonkosten? De klant wil namelijk dat de factuur wordt gespecificeerd in materiaal en loonkosten om goedkoper uit te zijn.

 

Vraag me af of dit wel mogelijk is...

 

Ik hoor graag van jullie!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ligt eraan wat voor werkzaamheden het zijn, ik neem aan dat je de 6% regeling bedoelt voor werkzaamheden aan woningen ouder dan twee jaar.

.

De regering heeft de tijdelijke 6% BTW regeling in het leven geroepen om de werkgelegenheid in de bouw op te peppen.

 

En dan moet je zowel op je offerte als op je factuur een onderscheid maken in het arbeidsdeel en het materiaalddeel.

 

Voor meer info, zie hier.

 

Als je werkzaamheden op of na 01 oktober hebt afgerond en je factureert in november heeft de klant heeft recht op splitsing van materiaal en loon, inderdaad om goedkoper uit te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De werkzaamheden zijn in juli 2010 al afgerond. Ik heb toen nog geen factuur gestuurd omdat er een kleine beschadiging aan een ruit was , die mevrouw percee vervangen wilde hebben.

Deze ruit is door een glaszetter vervangen in november. de factuur van de glaszetter is naar mij verzonden en heeft 19% btw gerekend. In november heb ik mijn factuur naar klant gestuurd. Nu wil ze gebruik maken van de 6% regeling, maar zo als ik nu begrijp heeft ze daar dus geen recht op??

Link naar reactie
  • 0

copy/paste site belastingdienst.

 

Op welke facturen mag u het 6%-tarief toepassen?

U past het 6%-tarief toe op werkzaamheden die u afrondt op of na 1 oktober 2010 en vóór 1 juli 2011. Rondt u in deze periode de werkzaamheden af en hebt u vóór 1 oktober 2010 al deelfacturen verstuurd met het 19%-tarief? Dan mag u het 6%-tarief toepassen op de definitieve factuur. Stuurt u tussen 1 oktober en 1 juli deelfacturen, maar rondt u de werkzaamheden af na 30 juni 2011? Dan moet u het 19%-tarief toepassen op alle facturen.

 

Zo te lezen géén recht op 6% BTW verhoging (mits geen deelfacturen verstuurd).

 

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Op zich valt er nog best wat te zeggen om juist wél het 6%-tarief toe te passen: de werkzaamheden zijn pas in november afgerond. De vraag is dan hoe om moet worden gegaan met werkzaamheden die al dan niet met opzet vertraging oplopen. In het besluit is daar niets over geregeld.

 

@KindSupport: waarop baseer je jouw conclusie?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

De werkzaamheden zijn in juli 2010 al afgerond. Ik heb toen nog geen factuur gestuurd omdat er een kleine beschadiging aan een ruit was , die mevrouw percee vervangen wilde hebben.

Deze ruit is door een glaszetter vervangen in november. de factuur van de glaszetter is naar mij verzonden en heeft 19% btw gerekend. In november heb ik mijn factuur naar klant gestuurd. Nu wil ze gebruik maken van de 6% regeling, maar zo als ik nu begrijp heeft ze daar dus geen recht op??

De werkzaamheden zijn dus uiteindelijk afgerond na 1 oktober 2010 en dus moet de 6% regeling toegepast worden. Zou de reparatie er niet zijn geweest, dan was de 6% regeling niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat dat jou als ondernemer eigenlijk niet zoveel kan schelen wat de glaszetter aan jou doorberekent als BTW-tarief, dit is immers volledig aftrekbaar als voorbelasting. Het stukje voorfinanciering, het verschil tussen 6% en 19% is neem ik aan verwaarloosbaar.

 

Maar, concreet op jouw vraag ingaand, het plaatsen van beglazing valt onder het 6% tarief. Maar de leverancier moet zelf kunnen aantonen dat dit tarief van toepassing is. Dat doet hij door een verklaring van de opdrachtgever in zijn administratie op te nemen dat de woning ouder is dan twee jaar. Deze verklaring is waarschijnlijk niet afgegeven (waarom zou dat ook gebeurd zijn, de opdrachtgever van de glaszetter (jij dus) is een zakelijke opdrachtgever en heeft dus weinig tot niets met BTW te maken) dus rekent de glaszetter gewoon 19% BTW.

 

Houd je er rekening mee dat het verlaagde 6%-tarief alleen geldt voor arbeidsloon? De materialen dienen gewoon tegen het hoge BTW-tarief aan de klant gefactureerd te worden (zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_procent_btw/diensten_6_procent_btw-10.html)

 

Als je nog vragen hebt dan lees ik dat graag!

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar, concreet op jouw vraag ingaand, het plaatsen van beglazing valt onder het 6% tarief. Maar de leverancier moet zelf kunnen aantonen dat dit tarief van toepassing is. Dat doet hij door een verklaring van de opdrachtgever in zijn administratie op te nemen dat de woning ouder is dan twee jaar.

 

Bijna correct, Dennis.

 

Alleen bij twijfel geldt er een verplichting om aan te tonen dat een woning ouder is dan twee jaar, of langer dan twee jaar in gebruik.

Deze verklaring moet dan door de opdrachtgever ondertekend worden.

 

Verder zou ik idd die 19% van de glaszetter als voorbelasting in mindering brengen op je BTW verrekening.

Link naar reactie
  • 0

Dag Rick,

 

Hmm, ik denk dat je gelijk hebt dat het bij een woning van meer dan 50 jaar oud is buiten kijf staat dat het lage BTW-tarief van toepassing is. Maar uit ervaring weet ik dat het toch handig is om altijd de verklaring in de administratie op te nemen. Bovendien staat in deze nieuwsbrief van de Belastingdienst (http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/dl/nieuwsbrief/100922_btwtarief.pdf) dat "De leverancier moet het verlaagde tarief aannemelijk maken. Dat betekent dat hij in zijn boekhouding een verklaring voegt van de opdrachtgever dat de woning voldoet aan de eis dat de woning ouder is dan twee jaar na het tijdstip van eerste ingebruikneming."

 

Voor de zekerheid zou ik eigenlijk altijd de verklaring opnemen in de administratie. Een kleine moeite waarvoor de administratieve last volledig naar de klant verlegd kan worden. En deze wil echt wel wat moeite doen om een BTW-voordeel te behalen ;D

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Tje, dat is maar de vraag. De wet en de parlementaire toelichting zeggen daar niets over, dus is het uiteindelijk de rechter die daar duidelijkheid zal moeten geven. Er is een verschil tussen afgerond volgens TS, waarbij er nog iets moet gebeuren en de klant nog niet gaat betalen (zelfs geen factuur heeft) en afgerond volgens de wet. TS heeft al gehandeld alsof er nog niet was afgerond: hij heeft geen factuur gestuurd en geen btw afgedragen. Had hij de opdracht in de zomer al afgerond, dan had hij dat wel moeten doen. Ergo, het is tenminste pleitbaar om te stellen dat de werkzaamheden nog niet zijn afgerond.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

. Maar uit ervaring weet ik dat het toch handig is om altijd de verklaring in de administratie op te nemen. Bovendien staat in deze nieuwsbrief van de Belastingdienst Dat betekent dat hij in zijn boekhouding een verklaring voegt van de opdrachtgever dat de woning voldoet aan de eis dat de woning ouder is dan twee jaar na het tijdstip van eerste ingebruikneming."

 

 

Dennis,

 

Ik heb mijn info vanuit de branchevereniging, deze spreekt alleen over twijfelgevallen.

Vanuit jouw optiek heb jij gelijk.

 

Ergo, het is tenminste pleitbaar om te stellen dat de werkzaamheden nog niet zijn afgerond.

De werkzaamheden waren nog niet naar wens afgerond, m.a.w. het was niet klaar.

 

De regeling is ook erg kort voor het daadwerkelijk ingaan bekend gemaakt om bepaalde redenen.

Kwade opzet om juist na 01 oktober de afronding plaats te laten vinden, is er m.i. ook niet geweest.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens kan TS wel de 6% regeling toe passen. Hij was namelijk verplicht om al veel eerder de factuur te sturen als de werkzaamheden al afgerond waren, namelijk 15 dagen na afronding van de werkzaamheden. Doordat de laatste werkzaamheden pas in of na oktober zijn gedaan, is dan pas de gehele opdracht afgerond.

 

Nou ja..... het is aannemelijk te maken bij een eventuele controle :)

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Ik denk ook dat 6% btw toepassen mogelijk zou kunnen zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat een dergelijke vervanging niet meer onder afronden werkzaamheden valt maar onder garantie. Maar al met al begint dit topic meer een fiscale discussie te worden maar ondertussen heeft de klant volgens mij nog niet betaald. en dat lijkt me toch ook geen onbelangrijk detail... Ik kan me niet voorstellen dat pvd1984 nog meer geld wil toeleggen op deze opdracht (aannemende dat het vervangen van de ruit voor zijn rekening is)

 

Persoonlijk denk ik dat dit een mooi geval is om aan de belastingdienst voor te leggen en op basis van die uitkomst de klant te crediteren als de belastingdienst toestemming geeft om 6% te rekenen over de uren en anders gewoon de huidige factuur te handhaven. Ik zou zeker willen voorkomen dat je je coulant opstelt naar de klant en daarna alsnog zelf opdraait voor de extra 13% btw

 

De klant zou ik het volgende voorstel doen om toch zo snel mogelijk ook betaling te krijgen.

1. Vaststellen dat er nu volledige oplevering heeft plaatsgevonden en dat dus betaling verschuldigd is.

2a. Dat er een vraag is gerezen over het toepasselijke btw tarief als gevolg van de regeling die per 1 oktober is ingesteld.

2b. Dat de toepasselijkheid van deze regeling niet onomstotelijk is vast te stellen op basis van de informatie waar jij als ondernemer over beschikt en dat mede door de recente invoering ook de fiscalisten nog niet over de benodigde jurisprudentie of praktijkgevallen/praktijkervaring met de regeling beschikken om een definitief oordeel te geven.

3a. Dat jij bereid bent dit voor te leggen aan de belastingdienst onder de voorwaarde dat de klant per omgaande het factuurbedrag ex btw + 6% btw voldoet. (dit bedrag moet jij dan even voor hem/haar uitrekenen)

3b. Dat de klant en jij je verbinden aan het oordeel van de belastingdienst over het al dan niet toepassen van het 6% tarief. (wat inhoud dat als jij een creditnota stuurt als het mag en zij het restant betaald als de belastingdienst geen toestemming geeft)

 

Dit lijkt mij een redelijke tussenoplossing in deze situatie. De klant is namelijk niet in staat te beoordelen of fiscaal is toegestaan wat zij vraagt en jij ook niet in deze situatie. het is een uitzondering op de normale regeling. En het lijkt me een voorstel die recht doet aan beide partijen omdat jij je geld krijgt voor je werk en de klant zijn kans krijgt minder te betalen als de regeling van toepassing word verklaart.

Link naar reactie
  • 0

copy/paste site belastingdienst.

 

Op welke facturen mag u het 6%-tarief toepassen?

U past het 6%-tarief toe op werkzaamheden die u afrondt op of na 1 oktober 2010 en vóór 1 juli 2011. Rondt u in deze periode de werkzaamheden af en hebt u vóór 1 oktober 2010 al deelfacturen verstuurd met het 19%-tarief? Dan mag u het 6%-tarief toepassen op de definitieve factuur. Stuurt u tussen 1 oktober en 1 juli deelfacturen, maar rondt u de werkzaamheden af na 30 juni 2011? Dan moet u het 19%-tarief toepassen op alle facturen.

 

Zo te lezen géén recht op 6% BTW verhoging (mits geen deelfacturen verstuurd).

 

 

Hier wil ik nog een kanttekening bij plaatsen. Als op de definitieve nota de arbeidskosten volledig met 6% worden belast, inclusief de arbeidsuren die al in eerdere termijnnota's in rekening waren gebracht, dan dient er wel eerst een creditnota te worden opgemaakt voor de arbeidsuren die met 19% BTW waren belast. Als aannemer heb je immers de eerdere termijnnota's al aangegeven onder de rubriek 19%.

 

Groet.

Alex

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

copy/paste site belastingdienst.

 

Op welke facturen mag u het 6%-tarief toepassen?

U past het 6%-tarief toe op werkzaamheden die u afrondt op of na 1 oktober 2010 en vóór 1 juli 2011. Rondt u in deze periode de werkzaamheden af en hebt u vóór 1 oktober 2010 al deelfacturen verstuurd met het 19%-tarief? Dan mag u het 6%-tarief toepassen op de definitieve factuur. Stuurt u tussen 1 oktober en 1 juli deelfacturen, maar rondt u de werkzaamheden af na 30 juni 2011? Dan moet u het 19%-tarief toepassen op alle facturen.

 

Zo te lezen géén recht op 6% BTW verhoging (mits geen deelfacturen verstuurd).

 

 

Hier wil ik nog een kanttekening bij plaatsen. Als op de definitieve nota de arbeidskosten volledig met 6% worden belast, inclusief de arbeidsuren die al in eerdere termijnnota's in rekening waren gebracht, dan dient er wel eerst een creditnota te worden opgemaakt voor de arbeidsuren die met 19% BTW waren belast. Als aannemer heb je immers de eerdere termijnnota's al aangegeven onder de rubriek 19%.

 

Groet.

Alex

 

 

 

Op de website van Bouwend Nederland vond ik de volgende informatie:

 

Ik heb al een prijs afgesproken met mijn aannemer, moet de aannemer de prijs nu aanpassen omdat het verlaagde btw-tarief van toepassing is? Indien de werkzaamheden worden afgerond op of na 1 oktober 2010 en vóór 1 oktober 2011 dan is het verlaagde btw-tarief van toepassing. De ondernemer moet dan 6% btw in rekening brengen. Indien er al een deelfactuur met 19% btw is afgegeven, dan moet de ondernemer het tarief in de eindfactuur te corrigeren.

 

Ik heb ook even gebeld met de belastingdienst en ook daar vertelden ze mij dat de meest praktische oplossing is om het tarief aan te passen/corrigeren op de eindfactuur i.p.v. een creditfactuur te maken.

 

Nu is mijn vraag:

 

Hoe kan ik dat het beste omschrijven op de eindfactuur?

 

Er is in mijn geval namelijk €131,83 teveel aan BTW in rekening gebracht op de eerder verzonden deelfacturen.

Ik zat zelf te denken om het als volgt te omschrijven:

 

 

Totaal prijs exclusief BTW       € 9.415,97

40% x 6% BTW       € 225,98

60% x 19% BTW       € 1.073,42

Totaal prijs inclusief BTW        € 10.715,37

 

Deelfactuur exclusief BTW       € 1.883,19

Aangepast BTW-tarief naar 6% - 19%    € -131,83

Deelfactuur inclusief BTW       € 1.751,36

 

 

Kan ik dit zo doen of heeft iemand andere suggesties?

Link naar reactie
  • 0

 

als ik je goed begrijp is is het zo:

 

belast 6%       3.766,39

belast 19%      5.649,58

     

verzonden termijn excl btw belast 19%      -1.883,19

      

Totaal excl BTW      7.532,78

 

BTW 6%   over 3.766,39   = 225,98

BTW 19% over   3.766,39   = 715,61

Totaal incl BTW      8.474,38

 

beetje onhandig met verspringende getallen maar hoop dat je het begrijpt.

      

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, maar ik denk dat ik mijn vraag even moet verduidelijken:

 

Het gaat mij niet om de berekeningen, maar om de regel "Aangepast BTW-tarief naar 6% - 19%". Normaal gesproken staat daar namelijk gewoon "BTW". Ik twijfel of de omschrijving op deze manier goed is, of dat "correctie BTW-tarief" of "creditering BTW tarief" bijvoorbeeld beter is.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt niet zoveel uit hoe je het omschrijft, als het voor jou, de opdrachtgever en de belastingdienst maar duidelijk is.

In dit geval zou ik ook de factuurnummers van de eerder verstuurde deelfacturen vermelden.

 

correctie factuurnr. bvb. 3, 13, 19 van 19% BTW naar 6% BTW - correctiebedrag

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, maar ik denk dat ik mijn vraag even moet verduidelijken:

 

Het gaat mij niet om de berekeningen, maar om de regel "Aangepast BTW-tarief naar 6% - 19%". Normaal gesproken staat daar namelijk gewoon "BTW". Ik twijfel of de omschrijving op deze manier goed is, of dat "correctie BTW-tarief" of "creditering BTW tarief" bijvoorbeeld beter is.

 

Ik vind jouw manier nogal onduidelijk en vraag me af hoe je dat in je boekhoudprogramma/ administratie gaat verwerken. Ik heb je een alternatieve manier gegeven hoe je het zou kunnen vermelden op de faktuur. Dat is althans de manier zoals ik het doe. In sommige gevallen kom ik dan bij btw hoog op een negatief bedrag uit (omdat er meer termijnen btw hoog verstuurd waren dan het uiteindelijke bedrag btw belast hoog). Op iedere faktuur staat bij mij gewoon de grondslag en bijbehorende btw, geen gedoe met 'correcties'.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Ik vind jouw manier nogal onduidelijk en vraag me af hoe je dat in je boekhoudprogramma/ administratie gaat verwerken.

 

Dat ben ik met je eens, ik kom niet op de hoogte van het te verrekenen of te corrigeren BTW bedrag.

 

Dat de correctie noodzakelijk is, dat is zeker.

 

De berekening kan ik niet volgen, maar dat is ook de vraag in dit topic.

 

Mijn voorstel voor de eindfactuur.

 

Loondeel xxx

BTW 6% xxx

correctie deelfactuur xyz BTW 6% ipv 19% -xxx

materiaal xxx

BTW 19% xxx

Totaal nog door u te betalen xxxx

 

 

Boekhoudkundig blijft dit overzichtelijk, je hebt op 1 factuur een correctie en die kun je ook zo inboeken.

 

En wat je er dan nog bij wil vermelden over totale aanneemsom oid, kan in de factuur, maar ik zou het buiten elke berekening houden.

Link naar reactie
  • 0

@ astrid: Ok nu snap ik ook waarom je dat antwoord gaf, daar heb je wel een punt en waarschijnlijk ook wel gelijk in.

 

Mijn berekening voor de deelfactuur (20% van de opdracht) is:

 

Deelfactuur exclusief BTW € 1.883,19

Correctie verzonden deelfacturen XY € -357.80 (19% over 1883.19, wat 20% van de opdracht is)

BTW deelfactuur € 225.98 (6% over 3766.39, wat 40% van de opdracht is)

Deelfactuur inclusief BTW € 1.751,36

 

Tenminste zo wilde ik het in mijn administratie invoeren. Wij doen tot nu toe alles met excel aangezien we een startende onderneming zijn, maar willen wel zsm overstappen op een boekhoudprogramma.

 

Aangezien ik het lastig vond om te omschrijven, heb ik gekozen om de btw van de deelfactuur in één regel op te nemen, zoals ik eigenlijk altijd doe. Ik kan namelijk niet die tekst tussen haakjes erbij zetten wegens de opmaak van de facturen, waardoor het in mijn ogen onduidelijk wordt om welk btw tarief het gaat en hoe het berekent is allemaal.

 

Nu kan de klant door de eindbedragen incl. btw van alle facturen bij elkaar op te tellen en te vergelijken met de berekening van de totaalprijzen (die ook op alle deelfacturen staan en waar de btw wel uitgesplitst is in 6%-19% BTW), zien dat alles netjes verrekend is en klopt.

 

Je hebt me nu wel aan het denken gezet over het feit dat het in het vervolg waarschijnlijk makkelijker is om op alle deelfacturen gewoon de BTW uit te splitsen en het bedrag excl. BTW erbij te zetten. Wij hebben dat destijds niet gedaan, waarom weet ik eigenlijk niet. Maar bij het invoeren van de facturen in bijv. de btw aangifte ben ik ook telkens die berekening aan het maken zodat het wel uitgesplitst wordt.

Het betekend wel dat de hele opmaak en alle formules van de facturen gewijzigd moeten worden voor iets wat nog maar van korte duur is. (bij de facturen met 19% is er namelijk geen probleem)

 

Is het eigenlijk wel toegestaan wat wij nu doen?

 

Voor de duidelijkheid een voorbeeld van hoe wij normaal een deelfactuur opstellen:

 

3e deelfactuur 20%   

 

Totaal prijs exclusief BTW € 9.415,97

40% x 6% BTW € 225,98

60% x 19% BTW € 1.073,42

Totaal prijs inclusief BTW € 10.715,37

 

Deelfactuur exclusief BTW    € 1.883,20

Deelfactuur BTW       € 259,88

Totaal deelfactuur inclusief BTW € 2.143,07

 

En dan doel ik dus met name op de regel: "Deelfactuur BTW €259.88" (Die ik nu dus overweeg in het vervolg uit te splitsen)

Zoals eerder gezegd, in mijn verdere administratie splits is het wel uit.

 

@ Rick: bedankt voor de suggesties, inderdaad een goed idee om de factuurnummers erbij te zetten, hoewel ik daar geen plaats voor heb vanwege de opmaak.

Ik dacht dat dat niet zo'n probleem zou zijn aangezien de meeste klanten 3 facturen ontvangen van ons en het voor hen dus nog wel duidelijk is waarschijnlijk. In mijn administratie/boekhouding heb ik verschillende overzichten waar de facturen per klant bij elkaar staan en er dus een makkelijker overzicht is welke deelfacturen tot één opdracht behoren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.