• 0

Is een kasrondje te repareren?

Beste lezer,

 

Ik heb mijn BV opgericht met hulp van een goede vriend die voor mij op mijn zakelijke rekening 18000 heeft gestort enkele jaren geleden. Dat heb ik na de nodige bevestigingen van bank naar notaris weer teruggestort.

 

BV is dus opgericht en ik heb aan alles voldaan, maar: ik heb de 18000 niet persoonlijk gestort, maar die vriend van mij (vanaf zijn zakelijke rekening).

 

Kasrondje.

 

Ben ik nu persoonlijk aansprakelijk en zo ja: is dat te "repareren" op enige manier?

 

Groeten en dank,

Jac

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap het probleem niet helemaal. Ik schets kort hoe ik het zie:

- jij richt een BV op en bent aandeelhouder.

- je moet 18.000 storten

- je leent dat van een vriend (die het bij de notaris stort)

- je betaald je vriend terug (waarbij je van de BV leent)

- jij hebt een schuld 18.000 aan de BV die voor schuldeisers opeisbaar is

 

De BV moet voldoen aan adnimistratieve verplichtingen. Als jij kosten voor de BV betaald hebt met privé geld, kan je dat terugkrijgen van de BV, of in mindering brengen aan je schuld aan de BV.

 

Dus alle reguliere (en aftrekbare) kosten die jij betaald hebt voor de BV kan je inboeken in de administratie van de BV en afboeken van je schuld (die ook in de administratie moet voorkomen).

 

Heb je nu een probleem met schuldeisers en heb je niet aan je administratieve verplichtingen voldaan, dan loop je alsnog het risico om persoonlijk aangeproken te worden op de gehele schuld en niet alleen de 18.000.

 

Mijn advies: breng als een speer je administratie in orde! maak daarvoor desnoods gebruik van een accountant/administrateur.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ben het met je eens, ik zie ook geen probleem. Het is zoals het is en volstrekt duidelijk: 18k erin en er weer uit, dus die 18k moet ik weer aflossen. Klaar.

 

Maarrr... Ik leerde dus vanmorgen dat, als je niet hoogstpersoonlijk vanaf je eigen prive rekening de 18k heb gestort initieel bij oprichting, je oprichting niet volledig correct is (ook al lijkt dat wel zo). En dan zit je dus fout, voor altijd, voor zover ik heb begrepen.

 

Dat lijkt gezien bovenstaande antwoorden dus niet zo te zijn, maar het blijft een bijzonder verhaal..

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ben het met je eens, ik zie ook geen probleem. Het is zoals het is en volstrekt duidelijk: 18k erin en er weer uit, dus die 18k moet ik weer aflossen. Klaar.

 

Maarrr... Ik leerde dus vanmorgen dat, als je niet hoogstpersoonlijk vanaf je eigen prive rekening de 18k heb gestort initieel bij oprichting, je oprichting niet volledig correct is (ook al lijkt dat wel zo). En dan zit je dus fout, voor altijd, voor zover ik heb begrepen.

 

Dat lijkt gezien bovenstaande antwoorden dus niet zo te zijn, maar het blijft een bijzonder verhaal..

Dan heb je dat verkeerd 'geleerd'. Wel is het zo dat als er een kasrondje wordt toegepast, dit een indicatie is van een BV waar sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid, maar voor het daadwerkelijk vaststellen van die bestuurdersaansprakelijkheid is toch echt meer nodig.

 

Zorg in ieder geval dat die lening goed gedocumenteerd is en dat die afgelost wordt aan de BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.