• 0

Balans en aanschaf computer

Voor het eerst in mijn jaren als ondernemer kom ik boven de grens dat je apparatuur moet gaan afschrijven.

Ik zit er een beetje meet te stoeien.

 

Het bedrag van mijn computer haal ik af van de bank en boek hem in als factuur in aanschaf apparatuur. Hierdoor gaat het bedrag af van mijn linkerkant van de balans (bank) en rechterkant van de balans (BTW te betalen en eigen vermogen). Op deze manier is mijn balans in balans. Maar ik moet mijn computer afschrijven. Hoe komt dit exact op de balans? Want ik zie het even niet meer..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Stel dat de computer is geboekt op een rekening 20 inventaris, en je hebt een rekening 410 afschrijvingskosten inventaris en de afschrijving 200,-- dan boek je die 200 op rekening 410 met als tegenrekening 20. Je balanssaldo daalt daarmee en je kosten stijgen, je grootboek blijft in balans.

Link naar reactie
  • 0

Bij inkoop van je computer (stel 1190 euro incl. btw) boek je:

 

debet Computer 1000

debet Te vorderen BTW 190

credit Crediteuren 1190

 

Bij betaling via de bank boek je:

 

credit Bank 1190

debet Crediteuren 1190

 

(dit zijn dus alleen balansrekeningen). Daarna boek je elk jaar de afschrijving:

 

debet Afschrijvingskosten Computer 200 (dit is dus het enige dat op je winst- en verliesrekening terug te zien is)

credit Afschrijving Computer 200 (eigenlijk dus debet maar dan negatief onder je activa "computer", zodat het na 5 jaar 0 is)

 

:)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.