• 0

Schoenenzaak openen in rotterdam-centrum

Hallo allemaal,

 

Ik heb de ambitie om op termijn een eigen schoenenzaak te beginnen. En dan wil ik me voornamelijk richten op exclusieve merken zoals: Dolce en Gabbana, Gucci, Prada etcetera voor mannen en vrouwen en misschien ook kinderen. Heeft iemand hier enig ervaring in deze branche? En is het wel aantrekkelijk op zoiets te willen beginnen met name financieel? Ik heb een ondernemingsplan al klaarliggen maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening. En waar kan je deze exclusieve merkschoenen inkopen?

 

Ik ben zelf ook beetje zoekende, maar ik denk dat ik op lange termijn door een breed assortiment de schoenen in rotterdam de klanten kan gaan trekken. Want ik zie in heel veel schoenenzaken in Rotterdam en Amsterdam die een heel klein assortiment hebben terwijl de vraag naar meer groter is. Wat vinden jullie hiervan? Graag reacties a.u.b.

 

Alvast bedankt.

 

Mvg,

 

Ap

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie.

 

Ik heb even de sites bekeken maar de exclusieve merken zie ik niet bijstaan. Ik wil je me onderscheiden om alleen die exclusieve merken te verkopen en een breed assortiment aan te bieden aan de klant, zodat men niet via internet telkens dingen moet bestellen en als het dan niet goed is het weer retourneren. Ik heb winkels gezien in Amsterdam en Rotterdam die wel wat exclusieve schoenen hebben maar het assortiment van een merk heel klein is. En ik denk dat ik daar wat uit kan halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de berichten moet geloven dan gaan we allemaal onze schoenen via internet kopen maar zelf ben ik daar geen voorstander van en met mij zullen er nog wel meer zijn.

Een schoen moet je kunnen passen en voelen hoe de schoen zit/loopt tevens, als ik naar mezelf kijk, is het vaak een aankoop die je meteen wil hebben en niet 1 of 2 dagen later.

 

Als je de cijfers neem dan is er nog ruimte in de markt maar besef wel als je uitsluitend exclusieve schoenen gaat verkopen de winkel een dito locatie en uitstraling moet hebben en je daar niet op bezuinigen kan.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Met alle respect.

 

Je hebt een ondernemingsplan en weet niet waar je je schoenen moet inkopen?

 

Hoe weet je dan je inkoopprijs/leveringsvoorwaarden van de merken die je wilt?

 

 

Heb je enig idee wat aan investering moet doen als je een winkel in centrum Rotterdam zou willen met de luxe uitstraling die je daar bij nodig hebt?

 

Verbouwing /inrichting/voorraad....Denk maar snel aan tonnen......

Link naar reactie
  • 0

Allen veel dank voor jullie reactie.

 

Ik ben nog bezig met het ondernemingsplan en ben dus noodgedwongen gestopt bij de voorwaarden voor het inkopen van de schoenen en het financieel plaatje. Ik denk zelf als je een mooie huurpand kunt vinden op een mooie locatie in het centrum van Rotterdam, dat misschien de huur redelijk duur zal zijn maar dat je er op lange termijn wel wat kan uithalen. En qua inrichting kan je misschien wel inversteerders vinden als je een goed plan hebt die je daar in kunnen helpen en willenm inversteren, maar ik denk dat tonnen wel iets te ver gaat voor een schoenenzaak of vergis ik me hierin?

 

En daarom heb ik ook de vraag hier gesteld heeft enig iemand ervaring met het opstarten van een schoenenzaak, voornamelijk met exclusieve merken, en waar kan je de schoenen inkopen? Ik heb op allerlei sites gekeken en hier en daar geinformeerd maar ik ben nog steeds niet verder gekomen in mijn zoektocht.

 

Mvg,

 

Ap

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens op de site van Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen (C.A.S.T.) dat is het inkoopcentrum voor de schoenhandel in Nederland.

 

Zij geven ook wat algemene startersinformatie op hun site.

http://www.schoenencentrum.nl/startersinformatie.asp

 

Zij geven als indicatie dat je 50.000 euro startkapitaal nodig hebt en 100.000 bankkrediet om een schoenzaak te beginnen en dan hebben ze het vast niet over een exclusieve zaak.. dus ja je praat al snel over tonnen.

 

Een van de redenen waarom jij bij veel winkels geen uitgebreid assortiment ziet is om de kosten van voorraad te beheersen. Van elk model wat je voert heb je minimaal 6-8 verschillende maten en soms per maat meerdere aantallen nodig.

 

Je word dus al snel beperkt in de aantallen modellen die je op voorraad kunt houden ook om te het risico van oude voorraden opbouwen niet te groot word.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat exclusieve merken zoals Prada, Gucci of Hugo Boss exclusieve samenwerkingscontracten afsluiten? Zoals ze dat ook doen met juweliers, dat niet iedereen de exclusieve merken kan verkopen.

 

IK zou je aanraden om eens contact op te nemen met die merken en vragen hoe je verkoper van hun producten kan worden. Doe ook onderzoek naar de alternatieve kanalen en maak dan de afweging van kan en niet kan.

 

Ik meen te herinneren dat TwaBla hierover geschreven heeft, ik zal eens kijken of ik de berichten nog terug kan vinden.

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

 

We hebben hier ook al iemand gehad die een kledingzaak wilde vol met van die bling-merken. Die was redelijk ver gekomen; had een zaak met dure merken aan het rek. Die ging kapot aan zijn inkoopverplichtingen. Je kan beter een vak leren, goed geld verdienen en van die merken je hobby maken. Zeker wanneer je nu al niet verder komt dan inkoopadresjes zoeken via een forum op internet.

 

Ben je al eens in Milaan geweest?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet flauw doen, maar heb je wel ervaring in deze branche? (volgens mij niet)

 

Als ik in jouw winkel een paar schoenen van 200-500 euro wil kopen, dan moet ik wel het gevoel hebben met een echte vakman te maken te hebben, die alles van schoenen weet. Dus niet alleen welke modellen er net op de markt gekomen zijn.

 

Misschien kun je de lat eerst iets lager leggen.

Link naar reactie
  • 0

Exclusieve schoenenzaken (heb het hier alleen over Amsterdam) zijn er genoeg! Er zijn veel mode warenhuizen waar ze ook exclusieve merkschoenen verkopen. Als ik me niet vergis verkopen de V&D, de Bijenkorf en zelfs de Makro ook Hugo Boss. En Prada, Chanel etc kan je ook vinden bij o.a. Mode warehuis Metz & co. En wat denk je van die winkel Shoebaloo, verkopen ook genoeg merkschoenen.

 

En dan nog de PC Hooftstraat, daar heeft bijna elk merk wel een winkel zitten. En als ze het niet hebben dan verkopen al die schoenenwinkels die merken wel.

 

Probeer eens uit te zoeken welke specifieke merken jij wilt verkopen, zet dit voor jezelf op een rijtje. En ga dan informatie zoeken over deze merken. Hoeveel verkooppunten hebben ze in Nederland, als een merk bijv. wordt verkocht bij de V&D is het voor jou dan nog wel verstandig om dit merk te verkopen.

 

Waarom zou een investeerder in jouw 'goede plan' investeren als hij het ook zelf kan doen? Een investeerder vinden voor een winkel is denk ik een zeer lastige zaak.

 

Probeer een tijdje te werken bij de Bijenkorf bijvoorbeeld, leer om gaan met de klanten die zulke bedragen willen uitgeven voor schoenen. Hoe willen ze aangesproken worden, waar zijn ze naar op zoek? Wat verwachten ze van jou?Wat verwachten ze van de schoenen die ze kopen?

 

Het hebben van een plan is 1, maar onderzoeken of je plan haalbaar is, is 2. Ga op onderzoek uit!

 

En veel succes!!

 

 

Jewels from Above - Handgemaakte sieraden van oa. Swarovski Crystal en echt zilver www.jewelsfromabove.nl

Link naar reactie
  • 0

, maar ik denk dat tonnen wel iets te ver gaat voor een schoenenzaak of vergis ik me hierin?

wat denk je van de winkelhuur op een goede locatie in het centrum van Rotterdam?

je kunt met je boogde handelswaar niet in een achterafstraatje gaan zitten,

voor een winkel van minimaal 200m2 moet je toch echt gaan denken in tonnen hoor.

 

ga ook eens op zoek naar winkelpanden, bel een makelaar e.d en orienteer je goed,

want je zaak valt of staat met de locatie!

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Tonnen, een beetje overdreven?

 

Ik denk het eerlijk gezegd niet. Een breed assortiment van een aantal exclusieve merken dat is wat jij wilt. Dan ben je aan alleen je voorraad al bijna een ton kwijt denk ik. Daarnaast hoort bij een winkel met exclusieve merken een exclusief pand in een exclusieve winkelstraat. Wat denk je wat dat kost?

 

Maar oke, als jij er van overtuigd bent dat je investeerders kan overtuigen. Begin met het schrijven van je ondernemingsplan. Zoek contact op met deze exclusieve merken zodat je kan kijken wat de mogelijkheden zijn. Maak een realistisch financieel plan. Vervolgens ga je kijken of het haalbaar is.

 

Maar zoals andere al zeggen, probeer eerst ervaring in de branche op te doen. Je ambitie is fantastisch, maar of het realistisch is dat is de vraag.

Link naar reactie
  • 0

Ben nu wel nieuwsgierig geworden wat jij voor berekening hebt gemaakt van de vaste lasten. FF snel denk ik dat je op zo'n 4.500 ( had in eerste instantie 3.000 staan maar na het berichtje van Ferry heb ik er maar minimaal 4.500 van gemaakt) in de maand uit kom en dat is zonder jouw eigen inkomsten.

 

Vergeet niet dat dat bedrag elke maand betaalt moet worden uit de opbrengst van de verkoop, hoeveel paar schoenen zou dit zijn bij een brutowinst van 48% ( het gemiddelde in de schoenenbranche)?

 

In Rotterdam zitten nu zo'n 125 schoenspeciaalzaken, dat is 24 inwoners per m2 VWO.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

We hebben hier ook al iemand gehad die een kledingzaak wilde vol met van die bling-merken. Die was redelijk ver gekomen; had een zaak met dure merken aan het rek. Die ging kapot aan zijn inkoopverplichtingen. Je kan beter een vak leren, goed geld verdienen en van die merken je hobby maken. Zeker wanneer je nu al niet verder komt dan inkoopadresjes zoeken via een forum op internet.

 

Ben je al eens in Milaan geweest?

 

Bedankt voor je reactie hoor.

 

Maar even een vraag aan jou? Heb jij ervaring in de schoenenbranche?

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens op de site van Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen (C.A.S.T.) dat is het inkoopcentrum voor de schoenhandel in Nederland.

 

Zij geven ook wat algemene startersinformatie op hun site.

http://www.schoenencentrum.nl/startersinformatie.asp

 

Zij geven als indicatie dat je 50.000 euro startkapitaal nodig hebt en 100.000 bankkrediet om een schoenzaak te beginnen en dan hebben ze het vast niet over een exclusieve zaak.. dus ja je praat al snel over tonnen.

 

Een van de redenen waarom jij bij veel winkels geen uitgebreid assortiment ziet is om de kosten van voorraad te beheersen. Van elk model wat je voert heb je minimaal 6-8 verschillende maten en soms per maat meerdere aantallen nodig.

 

Je word dus al snel beperkt in de aantallen modellen die je op voorraad kunt houden ook om te het risico van oude voorraden opbouwen niet te groot word.

 

 

Hartelijk dank voor je reacite, hier kan ik dus wat mee.

 

 

Mvg,

 

Ap

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat exclusieve merken zoals Prada, Gucci of Hugo Boss exclusieve samenwerkingscontracten afsluiten? Zoals ze dat ook doen met juweliers, dat niet iedereen de exclusieve merken kan verkopen.

 

IK zou je aanraden om eens contact op te nemen met die merken en vragen hoe je verkoper van hun producten kan worden. Doe ook onderzoek naar de alternatieve kanalen en maak dan de afweging van kan en niet kan.

 

Ik meen te herinneren dat TwaBla hierover geschreven heeft, ik zal eens kijken of ik de berichten nog terug kan vinden.

 

Dank voor je reactie. Alle informatie is welkom.

Link naar reactie
  • 0

Exclusieve schoenenzaken (heb het hier alleen over Amsterdam) zijn er genoeg! Er zijn veel mode warenhuizen waar ze ook exclusieve merkschoenen verkopen. Als ik me niet vergis verkopen de V&D, de Bijenkorf en zelfs de Makro ook Hugo Boss. En Prada, Chanel etc kan je ook vinden bij o.a. Mode warehuis Metz & co. En wat denk je van die winkel Shoebaloo, verkopen ook genoeg merkschoenen.

 

En dan nog de PC Hooftstraat, daar heeft bijna elk merk wel een winkel zitten. En als ze het niet hebben dan verkopen al die schoenenwinkels die merken wel.

 

Probeer eens uit te zoeken welke specifieke merken jij wilt verkopen, zet dit voor jezelf op een rijtje. En ga dan informatie zoeken over deze merken. Hoeveel verkooppunten hebben ze in Nederland, als een merk bijv. wordt verkocht bij de V&D is het voor jou dan nog wel verstandig om dit merk te verkopen.

 

Waarom zou een investeerder in jouw 'goede plan' investeren als hij het ook zelf kan doen? Een investeerder vinden voor een winkel is denk ik een zeer lastige zaak.

 

Probeer een tijdje te werken bij de Bijenkorf bijvoorbeeld, leer om gaan met de klanten die zulke bedragen willen uitgeven voor schoenen. Hoe willen ze aangesproken worden, waar zijn ze naar op zoek? Wat verwachten ze van jou?Wat verwachten ze van de schoenen die ze kopen?

 

Het hebben van een plan is 1, maar onderzoeken of je plan haalbaar is, is 2. Ga op onderzoek uit!

 

En veel succes!!

 

 

 

Hartelijk dank voor u reactie.

 

Dit is niet zomaar iets nee dat begrijp ik. Ik heb ervaring in de schoenenbranche ben verkoper geweest in een exclusive schoenenzaak, dus dat zit wel goed. En die winkels die u net noemt heb ik allemaal bekeken van Shoebaloo tot de V&D, en wat mij opviel. Het assortiment is zo klein en ik denk dat je in steden zoals Rotterdam en Amsterdam waar mensen zijn die de exclusieve merken graag dragen en interesse daarin hebben het verbreden van het assortiment op LANGE termijn je voordeel kan uithalen, maar dan moet de inkoop zeer nauwkeurig worden gedaan. Dat is mijn idee hierover, en ik waardeer het zeer hoor dat je op mijn topic reageer dat terzijde, dus nogmaals dank.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad kosten van locatie en voorraad. Ik heb een aantal schoenenzaken bij mijn klanten, en ben elke keer weer verbaasd over de hoeveelheid schoenen die ze in voorraad hebben.

Onderstaande afbeelding komt uit een exclusieve schoenenwinkel. Idd merken als Prada en nog meer van dat spul.

 

Inkoopwaarde per doos zo'n 150,-- meen ik me te herinneren.

 

Reken je even mee:

 

16 dozen per plank, 4 planken boven elkaar, 3 rekken achter elkaar = 192 dozen per rek x wat jij niet ziet, namelijk dat ze 6 van die rekken vol hebben staan = 192 x 6 = 1152 dozen x 150 = 172.800,-- (!!!)

 

En dat is bij andere high-end schoenenwinkels niet anders. Deze goede man klaagt zelfs dat zijn magazijn te klein is

 

Frans

laren6.thumb.jpg.45085cdf8e445fd8694349d1c184182e.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook benieuwd hoever het staat met schoenenzaakplan.

 

Omdat het nooit te laat is om nog wat extra info te geven, doe ik dat maar.

 

Ik woon en werk in het centrum van Rotterdam dus ik ken de stad wel een beetje. De stad kent een paar gevestigde namen waar mensen graag naar toe gaan en die financieel diepe zakken hebben (bijv. Van den Assem).

 

Wat kenmerkend is voor Rotterdam op modegebied is dat elke modezaak (waaronder schoenenzaken) steeds een beperkt deel van het gehele assortiment van een luxe merk in huis heeft. De verschillende labels van Hugo Boss zijn dus verspreid over de stad te vinden. Het zou mooi zijn als al die labels eens op 1 plaats te vinden zouden zijn. Hulde voor degene die dat presteert. Dit wat betreft spreiding van het assortiment. Daarnaast is het assortiment vaak niet net zo compleet als in Amsterdam en Antwerpen. Dit doet Rotterdammers uitwijken naar deze steden.

 

Als je in Rotterdam een luxe modezaak opent, dan moet je het niet hebben van het publiek voor Hugo Boss of Prada. Dat publiek wordt (ondanks de spreiding en het niet complete assortiment) al behoorlijk bediend. Ik zou eerder gaan voor merken die bij homo's in de smaak vallen. Juist die groep heeft geld over voor mooie kleding. Ik hoor ze vaak klagen over het karige aanbod in Rotterdam.

 

Maar eerst: ervaring opdoen. Dan ben je over een paar jaar op tijd om een ruimte te huren in het nieuw te ontwikkelen Forum ("Koopgoot 2") en in het tot luxe winkelcentrum te ontwikkelen postkantoor. Geen geduld? Begin dan een kleine zaak gericht op homo's in de straten die niet mainstream zijn maar die wel uitstekend te vinden zijn door de doelgroep. Bijvoorbeeld de Pannekoekstraat of de Nieuwe Binnenweg.

 

]

Link naar reactie
  • 0

Maar waarom zo zeer homo's? En welke merken dragen homo's wel welke hetero's niet dragen? Ik vind jouw voorstel wel interessant om er zelf iets mee te doen. Een webwinkel met de naam www.shoesforgaypeople.nl met alle exclusieve merken..

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar waarom zo zeer homo's?

1. Homo's klagen over het aanbod in Rotterdam (--> kansen!)

2. Homo's hebben gemiddeld relatief veel te besteden.

 

 

En welke merken dragen homo's wel welke hetero's niet dragen?
Geen flauw idee. Ik zit niet in dat wereldje. Ik hoor ze alleen klagen.

 

Een webwinkel met de naam www.shoesforgaypeople.nl met alle exclusieve merken..
Ik denk dat homo's niet echt gecharmeerd zullen zijn van die naam. Maar goed, ik kan er naast zitten.

 

 

 

 

 

 

]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.