• 0

TNT Post: Extreme prijsverhoging en slechte buitenlandse partners

Inmiddels 3 jaar versturen wij ca 500 pakketten per jaar naar onze buurlanden. Dit doen wij aangetekend voor de prijs van €7.70 per pakket. Het gewicht per pakket is ca 200gr. Dit is de enige manier om een pakket van dit gewicht te volgen in het buitenland via Track & Trace. Daar er nogal eens pakjes zoek raken in het buitenland, is Track & Trace vereist.

Bij toeval ben ik er vandaag achter gekomen dat de prijs voor deze dienst per 1 januari wordt verhoogd naar €14.30. Dit is een prijsverhoging van 85.7%

Deze prijs is hoger dan onze productprijs, hetgeen betekent dat wij de net opkomende handel met onze buurlanden zeer waarschijnlijk op onze buik kunnen schrijven.

Reactie van TNT? Tja, erg vervelend voor u, maar wij kunnen er niets aan veranderen.....

Gelukkig heb ik nog een hele dag de tijd om een alternatief te zoeken. :-\

 

 

mod-edit:titel aangepast en duidelijker gemaakt voor meelezers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat komt omdat het tarief voor pakjes tot 500g komt te vervallen en samengevoegd wordt met die van 500g tot 2kg.

Het ergste is nog dat het straks enorm duur gaat worden om aangetekend te versturen in tegenstelling tot priority zendingen, waar wij net als jij ook voor kiezen.

 

Bovendien gaan ze ook nog eens 3 zones invoeren, net zoals nu al boven 2kg het geval is.

 

Inderdaad zijn we ook aan het omzien naar andere pakketdiensten voor het buitenland. Voor België hebben we nu een contract voor priority verzending, maar de rest ... ?

 

Denk niet dat mijn klanten in Italië, Spanje of erger nog, Griekenland en Zwitserland blij zullen worden van de tariefsverhogingen.

Voor de volledigheid:

voor zone 1 (nabije Euro-landen) gaat een tracktrace pakket 13 euro kosten (aangetekend 14,30 euro , priority 8,69euro)

voor zone 2 (iets verder weg gelegen euro-landen) is het al 18,50 euro voor tracktrace (19,80 aangetekend, 9,48 euro priority)

voor zone 3 (uiterste rand euro gebied, incl. Griekenland, Turkije, Noorwegen en Zwitserland) is het 19,30 euro voor tracktrace (handtekening 20,60 euro, priority 10,27 euro!)

 

Het enige wat je zonder switch zou kunnen doen is een pakket niet met een traceernummer verzenden.. dan kan je op je vingers narekenen dat er veel verloren zal gaan. Dat vinden wij dus niet acceptabel!

Link naar reactie
  • 0

De priorityzending zijn relatief goedkoop. Het nadeel hiervan is dat de pakketten tot 2kg niet gevolgd kunnen worden via Track & Trace. Dit risico kunnen wij ook niet lopen. Het voelt een beetje als flessenpost, hopen dat het ooit aankomt.

Onze klanten zullen ook niet te spreken zijn over de tariefsverhoging van +100%, maar ook niet wanneer hun betaalde zending zoek raakt en niet meer te traceren is.

Hoe dan ook, een enorme strop, waar TNT niet over heeft nagedacht. Zij zullen hierdoor een groot aantal klanten verliezen, omdat deze wijziging grote gevolgen heeft voor de ondernemer met buitenlandse klanten.

 

Ik heb inmiddels offertes aangevraagd bij de GLS, DPD, Fedex, DHL, UPS, Post Select en Holland Post. Ik zal laten weten welke de voordeligste is.

Helaas zal ik pas komende week uitsluitsel hebben.

 

@vdhork: wat houdt een priority contract voor Belgie precies in?

Link naar reactie
  • 0

 

@vdhork: wat houdt een priority contract voor Belgie precies in?

We hebben een pakketcontract met TNT Post en kunnen eveneeens naar het buitenland pakketten versturen, maar dan wel tegen het ultrahoge EPS-tarief. Dat hield in dat het voordeliger is (tot 1 januari althans) om pakketjes die minder dan 2kg wegen aangetekend te versturen.

Het opstarttarief voor België was bijv al bijna 14 euro en dan nog eens 92 cent per kg erbij.

 

Nadat we een tip van een concullega kregen, bleek het toch mogelijk om een lager tarief te bedingen. Nu betalen we ongeveer 6,50 euro opstarttarief en geen 92 cent maar 24 cent per kilo.

Dit is volgens zeggen alleen een 'priority' zending, echter krijgt de zending wel degelijk een barcode mee, met andere woorden , het zou in principe traceerbaar moeten zijn.

 

Daarover zwijgt mijn accountmanager echter in alle talen, sterker nog heb er momenteel geen meer en weet ook niet wie de volgende zal zijn.

Ergens wel ongelooflijk dat een andere partij jou moet inlichten over een voordeliger optie .. zij hebben trouwens ook soortgelijke lage tarieven voor Duitsland en mogelijk eveneens voor Frankrijk.

 

Dat is mij nu alleen voor België gelukt, waar ook 90% van mijn buitenlandzendingen naar toe gaan.

In de tussenliggende jaren heb ik wel ruim de helft van mijn Vlaamse klanten verloren toen ik het Belgische tarief niet meer gelijkstelde aan dat van Nederland. Die schade beginnen we nu langzamerhand weer in te halen.

Het zou een enorme boost voor de verkoop zijn als ik ook voor Duitsland een soortgelijk laag tarief kon aanbieden.

Dan ben je toch een gelijkwaardiger partner tov sommige bedrijven in mijn branche, die gratis verzendkosten aanbieden, niet alleen binnen NL maar ook naar B en D.

 

In de 5 jaar dat mijn bedrijfje draait, heb ik nog maar 2x meegemaakt dat een klant (Zwitserland, Griekenland) bereid was een koeriersdienst in te schakelen voor expresverzending, hiervoor hebben we toen FedEx ingeschakeld. Vrijwel alle andere klanten willen wel de voordelen van een überbetrouwbare pakketdienst, maar niet de nadelen, dwz. opdraaien voor de kosten ervan.

 

Link naar reactie
  • 0

Niet geheel off-topic, maar een gevolg van de pogingen van de zeer logge TNT Post organisatie (enorme overhead, veel duur personeel) om te turnen naar een rendabeler organisatie. Daarbij wordt dus uitsluitend naar getalletjes en niet naar kwaliteit gekeken.

met als gevolg dat de ooit zo betrouwbare post niet langer betrouwbaar is.. wat wil je als men alleen met de allergoedkoopste krachten wil werken.

 

Een voorbeeld: eergisteren heb ik aan een klant voor de 2e keer een pakket opgestuurd met handtekening voor ontvangst.

Dat had ik op 23 december verstuurd met handtekening voor ontvangst.

De 24e is men langs geweest, maar er was niemand thuis.

De 27e kwam men opnieuw langs, hij was evenmin thuis. Toch zie je dan bij tracktrace.nl na het klikken op de handtekening een krabbel en de notitie: pakket afgeleverd.

Bij wie dat gebeurd is, is volstrekt onduidelijk, want er is geen bericht achtergelaten: immers de normale procedure zou dan moeten zijn dat de geadresseerde naar het dichtstbijzijnde postagentschap/postkantoor moet gaan om het pakket op te halen.

Daags na mijn 2e verzending (ditmaal naar werkadres) kreeg ik bericht dat het pakket niet bij de naaste buren maar 2-3 deuren verderop was bezorgd. Daarbij was GEEN handtekening gevraagd.

 

Maar als de bezorger UITSLUITEND wordt uitbetaald voor een uitgereikt pakket betekent dit, dat hij/zij lak gaat krijgen aan de opmerking handtekening ontvangst en het gewoon toch aflevert bij de buren en desnoods zelf een handtekening zet.

 

Nu voorzie ik al dat er totaal niets zal gebeuren met noch zijn noch mijn klacht, of heeft het posten op dit forum een groter effect?

De eenvoudigste oplossing voor dit euvel lijkt me dat een bezorger ook wordt betaald voor pakketjes die uiteindelijk op het postagentschap moeten worden achtergelaten. Deze regel is echter kennelijk al oeroud, ook bij andere postpakketvervoerders is dit een standaard beleid. Je moet geen pakketbezorger willen worden: wel veel verantwoordelijkheid maar praktisch nul verdiensten!

 

PS: in het algemeen heb en had ik zeer positieve ervaringen met de posterijen, tot nog toe zijn alle verloren gegane pakketten (en dat zijn er niet veel) terecht gekomen, zolang er maar een traceernummer van was.

De ervaring van Vossie las ik met stijgende verbazing (heb alle relevante draadjes gelezen)...maar ik vrees dat het dalende verbazing is.. zie hierboven.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk bekennen dat ik best tevreden was over TNT, tot het moment dat 17 jarige Albert Heijn meisjes het werk overnamen, stakingen aan de orde van de dag waren (pakketten bleven een WEEK in het sorteercentrum liggen) en absurde prijsverhogingen. Sindsdien is de maat vol en heeft TNT een klant verloren.

Link naar reactie
  • 0

wat dan ook nog heel erg is is dat de brief waarbij je de nieuwe prijzen ontvangt begint met de zin:

 

Het is ons een genoegen om u hierbij de nieuwe prijzen te sturen.

 

Ja dat geloof ik direct dat het hun een genoegen is om mij die nieuwe verhoogde prijzen toe te sturen, maar dat is NIET wederzijds!

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad datgene wat ons het meest heeft aangespoord haast te maken met dat Belgisch contract, naast het gegeven dat de tarieven flink lager waren.

De ergernis van dagelijks in de rij staan voor een buitenlands pakket was nog niet zo groot, toen ik toch al daar moest zijn voor het afgeven van Nederlandse pakketten (aanpakbalie zakenpost is achterom). Maar nu moet ik 3x uitleggen wat er met een pakket moet gebeuren.

Vorige week: 10 minuten wachten tot je aan de beurt bent bij postagentschap van Hoogvliet, de jongeman lukt het totaal niet om het aangetekend pakket er uit te krijgen, alleen de priority zegel lukt.

Vervolgens naar de AH gegaan, waar de dame achter de balie het gehele instructieboekje nog eens moet doorlezen, ik haar tot 5x toe moet vertellen dat je voor Spanje echt en heus waar GEEN douaneverklaring nodig hebt, ze er toch de chef bij roept, die het ook nog eens moet lezen en ... pffft uiteindelijk dan toch voor 7,70 euro de desgewenste zending kan verkopen.

 

Waarop ze vergeet me het papiertje mee te geven met daarop het traceernummer.. gelukkig herinnerde ik het me nog voordat ik de winkel had verlaten.

 

Gisteren liet ik het aan mijn man over.. hij weet de tarieven niet uit het hoofd: gevolg, jawel.. opnieuw alleen priority verzending ipv aangetekende verzending. Ditmaal naar Zweden , nu maar duimen dat het pakket desondanks niet achterover gedrukt wordt.

 

En zo kan ik sinds het postkantoor gesloten is wel doorgaan.. ik mis die mannen en vrouwen van het postkantoor met hun jaaaaren ervaring nog elke dag!

Zij legden mij ooit alles uit ipv dat het andersom moet ::)

Link naar reactie
  • 0

gls tot 1kg exkl btw (prijs 2011)

 

belgie 7.59

Duitsland 8.78

denemarken11.92

frankrijk 18.83

engeland 18.83

 

 

Hartelijk dank! Zou het mogelijk zijn dat mensen van alle aanbieders de prijzen voor lichte pakketjes kunnen doorgeven, dat bespaart een heleboel moeite !

Link naar reactie
  • 0

Zelf nooit problemen met TNT gehad. Ik verstuur ook regelmatig zendingen naar België en als je dat dan doet met een goedkope vervoerder zoals DPD en je klant is niet thuis... Na 2 pogingen moeten ze het in een depot ophalen, wat soms wel 70km rijden is! Kunnen de klanten niet echt mee lachen.

 

Wat dat betreft is TNT ideaal; is de klant niet thuis (en de buren ook niet), gaat het gewoon naar het postkantoor, omdat ze het overdragen aan de Belgische Post.

Link naar reactie
  • 0

@ Vossie ;D Dat stond er bij mij niet in.

Wel zijn de contractprijzen binnenland verhoogd. Bij pakketten boven 6kg is er geen enkel voordeel meer in vergelijking met een standaard pakket van €6.75. Sterker nog, boven de 6kg gaan we meer betalen dat een standaardzegel van €6.75 tot 10kg....

 

@vdhork: Zo herkenbaar...Ik heb eens uitgerekend hoe lang ik wekelijks aan de balie van AH stond; gemiddeld 1,5 uur per week. Na 4 maanden lang dagelijks de meisjes te moeten uitleggen hoe het werkt (ik heb zelfs de chef moeten uitleggen dat de aangetekende stickers om een speciale reden zo gefabriceerd zijn en het niet de bedoeling is dat de cijferreeksen ook op de doos worden geplakt, maar dat het folietje er op moet blijven zitten. Hij had het schaamrood op de kaken.....), heb ik de moed opgegeven en de pakketten in het vervolg naar een verder gelegen agentschap gebracht, waar een oudwerknemer van het postkantoor werkt. Wat een verademing :-)

Link naar reactie
  • 0

gls tot 1kg exkl btw (prijs 2011)

 

belgie 7.59

Duitsland 8.78

denemarken11.92

frankrijk 18.83

engeland 18.83

 

 

Hartelijk dank! Zou het mogelijk zijn dat mensen van alle aanbieders de prijzen voor lichte pakketjes kunnen doorgeven, dat bespaart een heleboel moeite !

 

Zodra ik meer info heb, waarschijnlijk begin volgende week, zal ik de prijzen posten.

Link naar reactie
  • 0

Dan weet ik er ook nog 1: het zakencontract met TNT Post had 2 jaar eerder kunnen ingaan, ware het niet dat diezelfde aardige werknemers van het postkantoor toch ook niet geinteresseerd waren in het zich inlichten over andere opties.

Met andere woorden, ik had geen weet van het bestaan van een aanpakbalie voor zakenpost en wist alleen van de zakenbalie zakenpost 10km verderop. Hier kwam ik volkomen toevallig achter.. had me honderden euro's en vooral heel veel wachttijd uitgespaard.

 

Voor het toen nog vrij geringe aantal pakketten was ik niet bereid dagelijks heen en weer te rijden/fietsen.

 

Wat dat betreft een nog groter 'duh' moment dan dat een concullega JOU inlicht over de optie voor zakelijke priority-zendingen naar België voor een veel lager tarief. De wereld op zijn kop zou je denken!

 

Momenteel reis ik door omstandigheden toch 3-4x per week naar vlakbij de zakenbalie, dus het lijkt een aantrekkelijk idee om zonodig alle buitenlandpost daar maar af te wikkelen ipv iedere keer opnieuw alles uit te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Voor de mensen die ook zo balen van die TNT punten in supermarkten: informeer eens waar die containers dagelijks naar toe gebracht worden. In elke regio zit een sorteercentrum, soms hele kleine waar geen grote businessbalie bij zit. Daar kun je gewoon alle soorten post afgeven, vaak tot 19 uur 's avonds.

Link naar reactie
  • 0

Afgeven is 1 ding, dat doe ik dagelijks met de postpakketten waar een contract voor is, maar voor lichte pakketten ben (of was) je toch echt zo extreem duur uit met een contract, dat ik er graag de wachttijd voor over had!

Immers, 7,70 euro voor een aangetekende post van 300 gram naar Oslo in Noorwegen tegenover plm. 18 euro dat je voor een EPS pakket kwijt bent!

Straks is het verschil nog minimaal: voor een pakket van 300g naar Noorwegen ga ik dan aan het TNT-agentschap 19,30 euro betalen tegeneover plm 18,90 euro ex BTW voor een EPS-pakket.

Dan maakt het niets meer uit of ik het 'zakelijk' via Parcelware of 'privé' afreken via het agentschap, maar dat houdt even zo goed in dat ik 0 bestellingen ga krijgen uit Noorwegen..

Immers, mijn concurrenten in de VS die hetzelfde product verkopen (verkoop een Amerikaans product), versturen voor achterlijk lage verzendkosten naar Europa.

Link naar reactie
  • 0

De TNT gaat in sneltreinvaart zijn eigen nek omdraaien en sleurt vele verzenders mee in de misère. Ik hoorde dat de B-Balie hier waarschijnlijk ook gesloten gaat worden. Kun je als ondernemer bij de supermarkt in de rij gaan staan en die meisjes weten helemaal van toeten noch blazen. Hier liggen de kansen voor andere partijen voor het oprapen......

Link naar reactie
  • 0

even een aanvulling op "offerte aangevraagd " bij ups etc.

 

inleiding :

Omdat wij bijna altijd reletief veel waarde versturen in kleine pakketten , hebben we het even aangekeken met TNT te versturen.

Hier bleken veel zendingen kwijt / kapot aan te komen.

 

Daaruit heb ik de beslissing genomen om met UPS in zee te gaan , daarin tegen ontvangen wij erg veel goederen met DHL.

Beide zeer over te spreken in afgelopen jaar niets kwijt of kapot.

 

De prijzen die je aanvraagd voor deze diensten zijn niet de prijzen die je door berekend krijgt.

 

Mijn advies is een afspraak te maken met een vertegenwoordiger van UPS en DHL.

Waarop basis van schatting hoeveel pakketen en hoeveelheid gewicht verwacht te versturen per jaar kunnen de vertegenwoordigers veel scherpere aanbiedingen doen.

 

Succes

en alvast beste wensen voor 2011 8)

 

Marco

Mood LedLight

An optimist is a person who sees only the lights in the picture,

Whereas a pessimist sees only the shadows.

 

An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:

the possibility of changing the picture, of making the light prevail over shadows.

Link naar reactie
  • 0
Even off-topic, maar het valt me echt op dat het internet de laatste maanden overspoeld wordt met negatieve TNT-berichten...

 

inderdaad: daarom maar eens een positieve reactie. Ik heb zelf eigenlijk weinig problemen met ze. doe veel via marktplaats. (2edhands en restanten) nog nooit iets kwijtgeraakt, terwijl ik altijd vooraf laat betalen en nooit aangetekend verzend.

 

Een voorbeeld: eergisteren heb ik aan een klant voor de 2e keer een pakket opgestuurd met handtekening voor ontvangst.

Dat had ik op 23 december verstuurd met handtekening voor ontvangst.

De 24e is men langs geweest, maar er was niemand thuis.

De 27e kwam men opnieuw langs, hij was evenmin thuis.

 

Misschien is dit wel ook een beetje de kern van het probleem. Vaak zijn mensen niet thuis en moet er meerdere keren langs gegaan worden voor het zelfde geld. Dit soort kosten zullen ze ook in de prijsstijgingen mee nemen tenslotte is TNT ook gewoon een commercieel bedrijf wat winst wil maken.

 

Wellicht zouden ze gewoon voortaan maar 1x aan moeten bieden en daarna af laten halen op een servicepunt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
De TNT gaat in sneltreinvaart zijn eigen nek omdraaien en sleurt vele verzenders mee in de misère. Ik hoorde dat de B-Balie hier waarschijnlijk ook gesloten gaat worden. Kun je als ondernemer bij de supermarkt in de rij gaan staan en die meisjes weten helemaal van toeten noch blazen. Hier liggen de kansen voor andere partijen voor het oprapen......

   

 

Blijkbaar is de markt voor andere partijen toch niet interessant . Er is nog geen echte concurrentie en al zeker niet op prijs. Voor het verzenden van veel kleine pakketjes met een geringe waarde ben je toch aangewezen op TNT. Dan toch maar een bepaald percentage verlies incalculeren?

Link naar reactie
  • 0

Even off-topic, maar het valt me echt op dat het internet de laatste maanden overspoeld wordt met negatieve TNT-berichten...

 

inderdaad: daarom maar eens een positieve reactie. Ik heb zelf eigenlijk weinig problemen met ze. doe veel via marktplaats. (2edhands en restanten) nog nooit iets kwijtgeraakt, terwijl ik altijd vooraf laat betalen en nooit aangetekend verzend.

 

Een voorbeeld: eergisteren heb ik aan een klant voor de 2e keer een pakket opgestuurd met handtekening voor ontvangst.

Dat had ik op 23 december verstuurd met handtekening voor ontvangst.

De 24e is men langs geweest, maar er was niemand thuis.

De 27e kwam men opnieuw langs, hij was evenmin thuis.

 

Misschien is dit wel ook een beetje de kern van het probleem. Vaak zijn mensen niet thuis en moet er meerdere keren langs gegaan worden voor het zelfde geld. Dit soort kosten zullen ze ook in de prijsstijgingen mee nemen tenslotte is TNT ook gewoon een commercieel bedrijf wat winst wil maken.

 

Wellicht zouden ze gewoon voortaan maar 1x aan moeten bieden en daarna af laten halen op een servicepunt.

 

 

 

Dit is inderdaad een punt van orde, waar je je klanten OOK kan opvoeden: als je zelf al weet dat er toch niemand thuis zal zijn en desondanks voor handtekening bij ontvangst kiest, kies dan voor je werkadres of dat van kennissen.

Op deze manier ligt fraude wel voor de hand als de bezorger alleen uitbetaald wordt voor elk uitgereikt pakket. Immers: 2x of zelfs 3x voor niets langskomen en maar 1x uitbetaald krijgen, vindt niemand leuk.

 

Een andere optie is zonodig de optie handtekening bij ontvangst flink duurder maken (bij ons was er voorheen 1 euro verschil, nu 50 cent vnl wegens de extra handeling, het extra moeten aanvinken voor ons en uiteraard de extra moeite voor de bezorger).

Hoe dan ook is het belangrijk dat als een klant per sé een pakket alleen op dat adres afgeleverd wil zien, dat dit ook gebeurt.

 

Heb (niet echt toevallig) nog met een werknemer van TNT Zakenpost hierover gesproken en hij vertelde me dat vooral in de drukke tijd van het jaar veel met tijdelijke werknemers wordt gewerkt en men toch geinteresseerd is in het vernemen van deze problemen (dwz het zetten van een gefingeerde handtekening).

Men zal dan een volgend jaar niet weer dezelfde mensen in dienst nemen.

Link naar reactie
  • 1

Beste TS,

 

ik betreur de keuze voor deze titel van dit topic binnen een zakelijke community (geste: extreme prijsverhoging en slechte buitenlandse partners) en de algemene ontevredenheid over de dienstverlening van TNT van andere HL-ers, maar...

 

...waarom zoek je geen depothouder in België of dienstverlener in de grensstreek? Als er een concurrent in het buitenland opstaat, heb je daar nu ook geen antwoord op. Wat is de bijdrage van klanten in buurlanden aan jullie onderneming?

 

Particuliere pakketpost wordt door TNT inderdaad uitbesteed, ook in Nederland. Voor de vergoedingen daarvoor willen wij gemiddeld niet werken. Een zakelijk afleveradres aangeven is in het buitenland algemeen gebruik.

 

Waarom breekt niemand zijn contracten met vervoerders bij voorbaat open? Of afsluiten voor langere termijn? Zijn problemen in algemene zin te wijten aan de overheid, slecht management, of (tijdelijke) werknemers op operationeel niveau? Ondernemen is OOK anticiperen op dit soort veranderingen.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. Callcenter medewerker TNT Post Pakketservice Benelux ;)

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.