• 0

Ik ben op dit moment bezig met de oprichting van een bedrijf. Mijn business partner en ik richten een holding BV op met daaronder twee werkmaatschappijen. Wij nemen, elk vanuit zijn eigen management/holding BV, beide 34% van de aandelen van de holding. De overige 32% gaat naar een aantal geinteresseerde beleggers. Mijn business partner zal in een van de werkmaatschappijen operationeel werk uitvoeren.

 

Ik ga er van uit, dat wij beide het beste in dienst kunnen treden van onze eigen management BV's en daar onze fees ontvangen.

 

Mijn vragen zijn als volgt:

1 Kunnen de fees het beste direct vanuit de werkmaatschappijen naar de management BV's worden betaald of kan dat beter via de bedrijfsholding of een combinatie?

2 Moeten beide werkmaatschappijen een eigen directeur hebben of kan bestuur vanuit de bedrijfsholding plaatsvinden?

3 Indien beide werkmaatschappijen en de bedrijfsholding een directeur moeten hebben (vorige vraag), wat betekent dit dan voor de wettelijk minmaal uit te keren fees? Of is er alleen een eis voor het minimum salaris van de DGA van de management BV?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29985-management-fees-binnen-holding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Goedenavond,

 

Nog net een antwoord in het mooie 2010:

 

Mijn vragen zijn als volgt:

1 Kunnen de fees het beste direct vanuit de werkmaatschappijen naar de management BV's worden betaald of kan dat beter via de bedrijfsholding of een combinatie?

 

wat is de reden van een extra holding? Hoe worden de fees precies verdeeld over de werkmaatschappijen? En welke activiteiten / activa bevat de holding? Komen daar bijvoorbeeld bedrijfspanden o.i.d. in? In eerste instantie zou ik zeggen dat er het beste fee direct naar de werkmaatschappij plaatsvindt. Boekhoudkundig wat overzichtelijker. Maar komt er ook een fiscale eenheid o.i.d.?

 

2 Moeten beide werkmaatschappijen een eigen directeur hebben of kan bestuur vanuit de bedrijfsholding plaatsvinden?

3 Indien beide werkmaatschappijen en de bedrijfsholding een directeur moeten hebben (vorige vraag), wat betekent dit dan voor de wettelijk minmaal uit te keren fees? Of is er alleen een eis voor het minimum salaris van de DGA van de management BV?

 

Jullie beiden persoonlijke BV's vormt het bestuur van de holding. In de management BV's staan jullie beiden op de loonlijst en krijg je te maken met de vereisten voor minimale DGA-salaris.

 

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag, via deze site .

 

Nu maar eens een alcoholische versnapering nemen :).

 

Groeten en een fijn 2011.

 

Mod edit: hoofdlettergebruik aangepast (Erwin, hoofdletters staan voor schreeuwen) en bedrijfsnaam verwijderd uit post, die staat al in je handtekening hieronder

 

Met vriendelijke groet,

 

Lammers Administraties & Belastingadvies

 

Elwin Lammers

  • 0

Hallo Erwin,

 

Allereerst dank voor je reactie en een goed 2011 toegewenst.

 

Ik heb de extra bedrijfsholding meer uit intuitie dan uit wijsheid erin bedacht. Ik wilde er een aantal algemene zaken inbrengen (directie, financieen, pz) en het leek me de enige manier, om de investeerders te kunnen laten participeren over het geheel. Anders, zo leek mij, moeten ze elk een stukje van beide werkmaatschappijen nemen. Graag verneem ik van je of deze zienswijze juist is.

 

Verder vroeg ik me af of, indien ik het bestuur inderdaad in de bedrijfsholding zou zetten, de fees door de holding heen naar de management BV's kunnen vloeien.

 

Nogmaals dank!

 

 

  • 0

Je werbv's zijn je risicozone dus ik zou juist de tussenholding geheel schoon proberen te houden met uitzondering van bijvoorbeeld het stallen van kapitaal en intellectuele eigendommen e.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

  • 0

Je werbv's zijn je risicozone dus ik zou juist de tussenholding geheel schoon proberen te houden met uitzondering van bijvoorbeeld het stallen van kapitaal en intellectuele eigendommen e.d.

 

Dus je bedoelt geen fees door de tussenholding heen en geen bestuur in de holding?

  • 0

Je werbv's zijn je risicozone dus ik zou juist de tussenholding geheel schoon proberen te houden met uitzondering van bijvoorbeeld het stallen van kapitaal en intellectuele eigendommen e.d.

 

Dus je bedoelt geen fees door de tussenholding heen en geen bestuur in de holding?

De fees is een andere vraag, daar heb ik geen antwoord op helaas.

 

Het gaat me om je indeling, je geeft aan dat je vanalles in die tussenholding wilt gaan doen. Dat zou ik nou net niet doen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 34 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.