• 0

Distributeur/Agent

Goedenavond en een Gelukkig Nieuwjaar.

 

Direct met de deur in huis...

Sinds September van dit jaar ben ik in gesprek met een Oostenrijkse leverancier van Ski en Outdoorkleding en artikelen. In eerste instantie ging het gesprek er over om als zelfstandige vertegenwoordiger voor het bedrijf in Nederland op te treden.

Kort daarna kwam er een mail dat ze van mij een oplossing wilden hebben om de betalingen van de klanten te garanderen.

Kort daarop weer een mail dat het verhaal zelfstandige vertegenwoordiger van de baan was omdat ze niet goed uit de voeten kunnen met de nederlandse beschermingen van de vertegenwoordiger en dat ze een distributeur wilden...

 

Na e.e.a. eens een beetje te hebben doorgerekend leek me dat ook in finacieel opzicht een mooiere optie. Dus aangegeven dat ik dat wel wilde.... Ondernemingsplan geschreven, contacten gelegd, mensen benaderd kortom heel veel dingen gedaan en vol goede moed naar Oostenrijk vertrokken.... Gesprek verliep voorspoedig en leverancier geeft aan wel met mij in zee te willen gaan als distributeur... Goed nieuws dus....

 

Contact gezocht met de Duitse agent van het bedrijf om eens wat meer achtergrond informatie te verkrijgen en eens van een insider te horen hoe het rijlt en zijlt... Ook een positief gesprek, met een aanbeveling om aan de slag te gaan...

 

Afgelopen Donderdag een SMS met de tekst welkom aan boord, we willen je als vertegenwoordiger. Hebben een aanvraag van een Nederlandse klant... naam en toenaam...

 

Klinkt allemaal geweldig alleen zit ik nu een beetje met het verhaal dat ik het gevoel heb dat de provisie (8%) de kosten niet gaat dekken en een inkomen al helemaal niet haalbaar is.... Als Distributeur wordt het het eerste jaar al moeilijk genoeg, maar in ieder geval kan ik mijn kosten dekken.. Bovendien krijg ik te maken met een VAR...

 

Ben dus nu even uit het veld geslagen... TIPS en een hart onder de riem dus van harte welkom....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat de opbrengsten de kosten niet dekken lijkt me stug, heb je wel een goed overzicht welke kosten exact voor jouw rekening zijn en welke kosten door de fabrikant betaald worden?

 

Houdt er verder rekening mee dat het een kwestie van lange adem is in dit soort trajecten (dit seizoen ben je m.i. sowieso al te laat). Met 1 enkele aanvraag/order kun je inderdaad geen fatsoenlijk inkomen verdienen maar als die klant jullie collectie in zijn winkel gaat hangen, krijg je (hopenlijk) steeds weer nieuwe bestellingen waar je verder weinig voor hoeft te doen. Nog een paar van dat soort goedlopende winkels erbij en je bent "los".

 

Verder moet je er inderdaad rekening mee houden dat je een fictief dienstverband aangaat als je alleen voor deze fabrikant gaat werken. Kwestie van meerdere fabrikanten/leveranciers/opdrachtgevers/factuuradressen zoeken en de zoekfunctie van dit forum gebruiken.

Met het oog op jouw verwachting qua inkomsten van deze ene leverancier is het ook handig om andere leveranciers erbij te zoeken die min of meer aanvullend zijn aan deze collectie. Als je toch bij een potentiele klant komt voor de collectie winterkleding, dan is het erg makkelijk om daar meteen een collectie ski- of zonnebrillen, handschoenen, beenwarmers, oorwarmers, ski's, helmen etc etc etc onder de aandacht te brengen. Je bent er immers toch en veel agenten in de kledingbranche hebben daarom meerdere agenturen, ook omdat de provisie van 1 leverancier niet voldoende is.

 

 

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie...

 

Leverancier betaalt niets....

 

Wat ik bedoel is eigenlijk het volgende:

 

Uitgaande van een omzet van € 100.000,00 (fictief)

 

Levert me dat als distributeur op ongeveer 35% Bruto winst.... dus ongeveer 35.000,000 hiervan kan ik mijn autokosten, telefoonkosten, reclamekosten etc. goed betalen. moet zelfs nog wel lukken om er iets aan over te houden....

 

Als vertegenwoordiger levert me dit 8% op dus € 8000,00.... hiervan moet ik ook nog autokosten telefoonkosten, reclamekosten etc. van betalen.... Kosten zijn hier gelijk of ik nu als distributeur mijn producten verkoop of als vertegenwoordiger... hier blijft dus niets van over... moet er nog op toe leggen...

 

Tsja...

 

Meerdere leveranciers komen ook niet zomaar uit de lucht vallen die moeten ook gezocht worden..... en dat kost ook weer tijd..

 

Wat betreft te laat zijn voor het seizoen, het wintersport gebeuren begint nu tot en met eind februari....

 

Deze leverancier heeft alles al in het pakket, sokken schoenen mutsen handschoenen tenten slaapzakken noem het maar op hele pakket... willen niet dat ik concurrentie erbij gaan doen....

 

Bedankt voor je reactie, hiermee wordt ik weer even op mijn plaats gezet en kan er weer even anders naar kijken...

 

meer reacties welkom....

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie...

 

Leverancier betaalt niets....

 

Als jij alleen agent wordt dan lijkt me dit stug (zie ook de post van Ed). Het is te doen gebruikelijk dat een agentschap meer kosten vergoed krijgt dan een importschap. Primair is de leverancier verantwoordelijk voor de marketingkosten, transport etc.

 

Als dat niet zo is en je moet er op toeleggen zonder een realistisch zicht op een betere situatie dan moet je er niet eens aan beginnen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Hoi kiffy67, het is niet gebruikelijk dat je als agent de reclame- en marketingkosten draagt. Hiervoor krijg je een budget vanuit het merk. Als distributeur ben je zelf verantwoordelijk voor je marketing inspanningen en is hier vaak contractueel iets over afgesproken. Bijvoorbeeld welk percentage van inkoop aan marketing moet worden besteed.

 

Zaken zoals verzendkosten, reclamatiekosten, garantiegevallen enz. zijn ook allemaal voor rekening van het merk/de fabrikant in een agentsituatie, bij distributie wordt garantie vaak (zeker niet altijd!) in de marge verwerkt.

Verder heb je als agent natuurlijk de verplichting om goede klanten aan te dragen, die ook kunnen betalen en doe je je best om bij betalingsproblemen te bemiddelen (vaak wordt provisie betaald als percentage van BETAALDE omzet). Je draagt echter niet het volledige debiteurenrisico. Als distributeur moet je zelf een volledige administratie optuigen en zijn wanbetalers je eigen probleem.

 

Als distributeur plan je je eigen inkoop vooruit, vaak maanden voordat de collecties worden geleverd. Zeker als je volume toeneemt en je niet meer kan meepakken van 'de grote hoop'. Dit moet je voorfinancieren, opslaan, verzekeren, en je hebt het voorraadrisico. Loopt deze collectie me bijbehorende kleurstellingen wel? Wat doe je als het niet loopt? Waar laat je de producten die je over hebt aan het einde van het seizoen zodat je in ieder geval je geld (voor een deel) terug hebt en verder kunt ondernemen met de volgende collectie? Hoe houd je je business aan de gang in het laagseizoen?

 

Je hebt als distributeur aanzienlijk meer kosten en risico's. Daarom heb je een hogere marge nodig om je business te draaien. Als agent ben je met auto, telefoon en laptop wel klaar.

 

Samenvattend:

Agent verkoopt spullen en krijgt percentage van de omzet. Vergoeding is lager, maar kostenniveau zeker ook.

 

Distributeur is volledige onderneming met alles er op en er aan. Marge is hoger, maar kostenniveau is ook niet grappig. Alleen al een behoorlijk software pakket om je business te runnen (denk aan inkoop, voorraadbeheer, facturatie, debiteurenbeheer enz.) is een prijzig grapje. En dan heb je nog niets verkocht...

 

De hogere marge klinkt dus aantrekkelijk, maar dan moet je ook echt aan de gang.

Een optie zou kunnen zijn om als agent te beginnen en van daaruit door te groeien naar een volledige distributie van meerdere merken. Dat geeft je de mogelijkheid om ervaring op te doen en je leert de markt en de spelers goed kennen.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes!

Link naar reactie
  • 0

hartelijk dank voor de reacties!!

 

Ik kan er zeker iets mee...

 

Vooral het voorstel om als Handelsagent te beginnen is zeker een goed voorstel... Soms zie je gewoon door de bomen het bos even niet meer.. Wat dat betreft, maar dat gaf ik al aan is het fijn dat ik door de reacties weer even met de neus in de goede richting wordt gezet...

 

Bedankt!!!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.