• 0

Kleine Ondernemersregeling / btw dubieuze debiteuren

In het 2009 heb ik 3900 euro betaald aan omzetbelasting.

 

Eind 2010 heb ik een verzoek ingediend bij de belastingdienst inzake onbetaalde rekeningen over het jaar 2009 met een

btw bedrag van 2090 euro. Het gaat hier om 3 clienten die gewoon niet betalen omdat ze niet tevreden zijn over de werkzaamheden terwijl dit niet is aangegeven bij de oplevering. Ik wil voor de rest geen rechtzaak beginnen omdat dit teveel geld, tijd en energie kost.

 

Mijn vraag is als ik de btw op de debiteuren terugkrijg van de belastingdienst of ik deze alsnog in mindering mag brengen op mijn betaalde btw in 2009 ?

 

De betaalde btw 3900 euro minus 2090 euro dubieuze debiteuren = 1.810 euro.

Het voorgaande zou betekenen dat de kleine ondernemersregeling van toepassing is en ik die 1810 euro terugkrijg.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat je de BTW alleen mocht terugvragen als de debiteur ook werkelijk de factuur niet kan betalen (m.a.w. de debiteur is failliet). Als de debiteur niet wil betalen omdat hij niet tevreden is over de werkzaamheden lijkt me dat geen geldige reden.

Link naar reactie
  • 0

@Joost

De creditnota zorgt er voor dat Marco zijn vordering niet meer heeft, terwijl hij dat eigenlijk wel heeft! Omdat hij zelf nu (nog) geen verdere stappen wilt ondernemen, is het misschien niet verstandig om je vordering te laten vervallen via de creditnota.

 

@Marco De KOR is in ten eerste instantie dan de 1810€. Daarnaast verzoek je per brief om teruggaaf van de betaalde omzetbelasting. Jij moet kunnen aantonen dat je debiteur niet betaald heeft en gaat betalen. Je zal dus in ieder geval moeite moeten hebben ondernomen in het afgelopen jaar dat jij wel je geld wilde incasseren.

 

Kan je er niet voor zorgen dat je klanten wel tevreden worden door de werkzaamheden te herstellen?

 

Ik denk dat je via een gerechtsdeurwaarder (wanneer je de werkzaamheden hebt hersteld) wel degelijk een goede kans maakt om je geld te incasseren. Een aantal gerechtsdeurwaarders werken op een soort van no cure no pay. En als ik de BTW terug reken naar je vordering, zijn ze vast wel geïnteresseerd in jouw vordering.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

De betaalde btw 3900 euro minus 2090 euro dubieuze debiteuren = 1.810 euro.

Het voorgaande zou betekenen dat de kleine ondernemersregeling van toepassing is en ik die 1810 euro terugkrijg.

 

 

Goede morgen Marco,

 

Ik heb even de tekst van de kleine ondernemersregeling hieronder geplaatst.

 

"Belastingvermindering voor kleine ondernemers

Hoeveel btw zou u per jaar moeten betalen aan de Belastingdienst? Hoeveel vermindering krijgt u?

€ 1.883 of meer Geen vermindering

 

€ 1.346 tot € 1.883 2,5 x (€ 1.883 – btw-bedrag)

Voorbeeld van vermindering

 

€ 1.345 of minder De vermindering is gelijk aan het btw-bedrag. U hoeft dus geen btw te betalen.

Voorbeeld geen btw betalen "

 

Het is dus niet zo dat jij de € 1.810 terug gaat krijgen.

Je krijgt maximaal 2,5 x ( 73) = € 183 terug.

 

Ik vraag mij af of dat de inspanning wel waard is ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jan, je was me net voor, ik had ook juist een berekening opgezocht.

 

Ben het inderdaad eens, geen 1810 euro teruggave maar (slechts) 183 uit hoofde van de KOR. Dus in dat licht zou ik me alle extra moeite besparen.

 

Gezien het feit dat de klanten de uitgevoerde dienst betwisten is de kans op een succesvolle incassoprocedure niet erg groot en is het de vraag of een deurwaarder de zaak zal accepteren of zal doorverwijzen naar een advocaat om gelijk te gaan procederen. Zoals marco aangeeft wil hij geen rechtzaak beginnen. Dat zal in principe geen belemmering zijn om de btw terug te vragen zolang er maar stukken kunnen worden overlegd waaruit blijkt dat de klant niet kan betalen.

 

Maar in dit geval is de optie van Joost ook prima toe te passen. Door de klanten een creditnota te sturen kun je de btw los je in elk geval het btw probleem op. Ik denk zelfs dat deze creditnota route makkelijker is als terugvragen wegens oninbaarheid. Bij een dergelijk verzoek loop je altijd het risico dat de belastingdienst het afwijst omdat er een beoordeling door de inspecteur plaats vind. Terwijl een gewone creditnota niet word beoordeeld en kan worden opgenomen in de reguliere aangifte de klant natuurlijk ook geen bezwaar zal maken tegen de creditnota.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik even toevoegen dat mijn tip t.a.v de creditnota niet zag op de toepassing van de KOR, want die is, zoals Jan van Nistelrooij al aangaf, verwaarloosbaar.

 

Het is wel een snellere manier - als je zeker weet dat je de vordering verder niet meer aan gaat vechten en dus je rechten in deze opgeeft - dan de BTW teruggave wegens oninbaarheid. Op dit laatste rust inderdaad de bewijslast en zolang het geld in rechte vorderbaar is en niet gebleken is dat de schuldenaar 'door zijn centen heen is', zal je op die grond de BTW niet terugkrijgen.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Aan het sturen van creditnota's zijn risico's verbonden. De afnemers zullen de in rekening gebrachte BTW hebben teruggevraagd. Formeel kan je alleen de BTW op een creditnota terugvragen wanneer de afnemers die hebben afgedragen. Een inspecteur kijkt bij een controle kritisch naar creditnota's. Volgens de BTW wetgeving bestaat een creditnota niet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Cock van Vliet

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties op mijn vraag. Het verzoek om teruggave van de btw aan DB lag al

enkele dagen klaar om verzonden te worden dus ik ga nog even nadenken hoe ik dit ga afwerken. Het gaat hier om particulieren klanten dus zij hebben de btw niet verrekend.

 

 

Marco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.