• 0

Vraag over de te kiezen rechtsvorm

Beste higherlevelers,

 

Ik weet dat er hier vaak naar de te kiezen bedrijfsvorm wordt gevraagd maar ondanks de vele topics die ik door heb gelezen loop ik/we nog steeds met de onderstaande kwestie, daarom zou ik jullie graag om advies willen vragen.

 

Sinds begin 2010 hebben een goede vriend (hierna genoemd Henk) en ik een inmiddels succesvolle webshop lopen. Beide werken we parttime naast onze onderneming.

In goed overleg (ook ivm met mijn werksituatie begin 2010) zijn we met een handelsnaam onder zijn ICT bedrijf (eenmanszaak) de webshop begonnen om later na rustig beginnen een bedrijfsvorm te kiezen die bij ons past.

Nu inmiddels een jaar verder lopen we tegen het probleem aan geen idee te hebben wat voor soort bedrijfsvorm nu bij onze gaat passen. We zijn hiervoor bij de start natuurlijk bij de KvK geweest en zijn toen goed geïnformeerd over de verschillende vormen. Toch weten we niet hoe we nu het beste kunnen handelen. Henk heeft inmiddels een koophuis en vind een VOF ondanks de goede samenwerking een risicovolle vorm. Twee eenmanszaken is ook besproken (bijvoorbeeld om de particuliere en zakelijke markt op te splitsen) maar hier zit weer het nadeel van dubbele kosten en onduidelijkheid richting de markt/klanten in.

 

We willen beide onze zaken en ideeën zover uitbreiden dat we in de toekomst fulltime zelfstandig kunnen zijn met daarbij een bepaalde samenwerking.

Ik loop bijvoorbeeld nog met de plannen naast de huidige webshop nog een webshop in een andere markt te beginnen gecombineerd met het verlenen van bepaalde internetdiensten. Ook Henk heeft voor de toekomst nog ideeën om zijn ICT diensten verder uitbreiden.

 

Nu weet ik dat een tweede bezoek bij de KvK ons misschien nieuwe inzichten kan geven maar toch verwacht ik vrijwel dezelfde voorlichting als een jaar geleden.

Daarom heb ik besloten onze kwestie hier te posten en te kijken of er misschien onverwachte en nieuwe inzichten in de situatie naar voren komen.

 

Hiervoor alvast hartelijk dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik vind de focus op de rechtsvorm in kader van risico(beheersing) zo op het eerste gezicht wat overtrokken.

 

Als er echt extreme risico's worden gelopen (wat ik bij een webshop betwijfel) valt het privé vermogen alleen veilig te stellen met een BV, en dan nog alleen als aan alle vereisten om bestuurdersaansprakelijkheid te ontlopen wordt voldaan.

 

Blijven 2 vragen over:

 

1) valt het risico (verder) te beperken?

Een IT webshop impliceert dat de voornaamste risico's debiteuren en contractuele aansprakelijkheid zijn

Laat een derde eens kritisch kijken naar de (vermeende) risicovolle activiteiten, het type afnemer en het rendement daarop. En laat door een ter zake kundige jurist bekijken of de contractuele aansprakelijkheid goed genoeg beperkt is door de algemene voorwaarden en daarin opgenomen aansprakelijkheidsbeperkende bedingen.

 

2) Valt het risico over te dragen?

Verzekeren van contractuele aansprakelijkheid voor IT Bedrijven is goed mogelijk tegen redelijke tarieven. Deze kosten zijn meestal een stuk lager dan de kosten van de oprichting en jaarlijks instandhouden (kosten jaarrekening) van een BV.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.