• 0

Waarde van Twitter

Onlangs werd bekend dat de waarde van Twitter op 3 miljard US dollar wordt geschat. Grappig, want begin 2009 was Twitter ‘slechts’ 250 miljoen USD waard. In september van datzelfde jaar haalde Twitter 100 miljoen USD aan durfkapitaal op en werd de waarde op 1 miljard USD geschat. Een waardestijging waar geen enkele ondernemer aan kan tippen! En dat terwijl Twitter geen echt verdienmodel heeft en de .com hype al lang achter de rug zou moeten zijn. Toch?

 

Nu vroeg een vriend van me hoe deze waarde wordt geschat. Een leuke vraag. Leuk genoeg voor een column op HigherLevel leek me.

 

In mijn eerste column heb ik e.e.a. over de essentie van bedrijfswaardering geschreven. Daarbij heb ik een normaal bedrijf, met een verdienmodel voor ogen gehad. De beste manier om de waarde te bepalen is dan de toekomstige verdiensten (kasstromen) tegen het risico van de investering af te zetten. De waarde van een bedrijf hangt immers af van het duurzame succes van de business. Geen echte verrassing lijkt me.

 

Neem dan Twitter. In mijn ogen is het een kennelijk veel belovende startup, of jonge onderneming zo je wilt. Immers, het bedrijf heeft geen betalende klanten, maar wel heel veel gebruikers. Maar zouden deze gebruikers bereid zijn om voor de dienst te gaan betalen? Of anderszins openstaan voor gerichte reclame of add ons die wel geld kosten? Of boet het populaire medium dan meteen aan succes in?

 

Daarnaast is de houdbaarheid van social media concepten redelijk kort. Ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel en het is moeilijk voor bedrijven zichzelf te blijven vernieuwen om het succes te bestendigen. Ik denk niet dat we over 10 jaar Twitter in zijn huidige vorm gebruiken, maar wel dat er dan opvolgers zijn die op dat moment hot zijn. In dat opzicht is er dus wel sprake van een duurzame ontwikkeling.

 

Inmiddels heeft Twitter 175 miljoen gebruikers, tegen 25 miljoen in september 2009. De waarde per gebruiker is dus afgenomen (van 40 USD naar 17 USD), maar er lijken tevens nog voldoende mogelijkheden om door te groeien. Want hoeveel mensen hebben er een internetaansluiting?

 

Persoonlijk verbaast het me dat Twitter zo enorm populair is. Zonder er uitgebreid studie naar te hebben verricht, valt het me op dat er erg weinig dialoog is. In mijn beleving is het een grote verzameling van monologen waarin iedereen door elkaar om aandacht schreeuwt. Het praat wel maar het zegt niets. Iedereen roept, niemand luistert… Tegelijk zie ik ook mensen die wel op elkaar reageren. Al zijn die naar mijn mening wel in de minderheid.

 

Nu heb ik nog steeds niet de vraag beantwoord hoe de waarde van Twitter kan worden bepaald. Het bedrijf heeft vooralsnog geen helder verdienmodel, dus de waarde kan niet aan de hand van toekomstige kasstromen worden bepaald. Dan maar op zijn ‘beunhaas’…

 

Tijdens de eerste financieringsronde is 100 miljoen US dollar opgehaald. Kennelijk stond daar een belang van 10% tegenover, aangezien de waarde destijds op 1 miljard USD werd geschat. Op zich natuurlijk een doelredenering. Naar mijn idee hebben mensen met veel te veel geld (Russische durfkapitalisten) een mooi speeltje gekocht. Voor hun is het kleingeld en het doet het leuk op feestjes… Deze ‘waardering’ heeft dan ook meer met prijsonderhandeling te maken dan met de waarde van de business. Aanvullend zijn er ook nog andere social media successen die geld hebben opgehaald (maar overigens wel geld verdienen). Zo moet je toch wel tot een waarde kunnen komen.

 

Persoonlijk denk ik dat de .com hype nog niet helemaal over is, maar gewoon een nieuwe weg is ingeslagen. Het is natuurlijk ook mooi om te geloven en het aantal gebruikers spreekt voor zich. Nu moeten ze er alleen nog geld mee gaan verdienen. Toch denk ik wel dat de huidige geldschieters er heel goed aan gaan verdienen. De groei zet nog wel even door (FaceBook heeft 500 miljoen gebruikers en groeit ook nog steeds goed) en andere investeerders ruiken succes en happen ook nog wel toe. Dat gaat goed, totdat duidelijk wordt dat er geen geld verdiend gaat worden. Maar zo ver is het gelukkig nog niet en als Twitter er in slaagt om alsnog munt uit het succes te slaan, gebeurt dat ook niet. We zullen het allemaal gaan meemaken…

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat zijn nog eens bedragen! Ik vermoed dat het $8 tot $10 miljard us dollars zijn, dus de getallen in euros zijn iets kleiner.

 

Op zich is het wel interessant als dit door zou gaan. De investeerders die destijds de $100M hebben neerlegd verdienen dan $900M, een gigantische winst.

 

Maar ik vraag me af of die $10B ooit terugverdiend zal worden. Nog een keer verkopen voor een nog groter bedrag lijkt me niet zo likely (welke partij zou koper moeten zijn?).

 

En hoe lang zo'n website nou meegaat? Kijk bijvoorbeeld naar myspace, dat ergens in 2005 nog voor pakweg $400M van eigenaar wisselde, maar kampt met een krimpend aantal bezoekers, en nu nog een geschatte waarde heeft van $100M. Die krimpt komt ongetwijfeld door de groei van facebook, maar ook twitter is niet immuun voor concurrentie.

Link naar reactie
  • 0

De levenscyclus is kort van succesvolle internetsites.

 

Zo herinner ik me dat ICQ helemaal de bom was, hoor je niets meer van. In Nederland was Ilse.nl veel gebruikt, ook weggevaagd. CU2 hoor je ook weinig meer over, dat is vervangen door Hyves. En nu verschuift het van Hyves naar Facebook.

 

Nu zijn de social media sites, interessant om vlug te cashen.. maar als ik het geld had investeerde ik liever in grondstoffen :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is natuurlijk een beetje het dotcom businessmodel... iets gaafs bouwen, geldschieters vinden en zelf fatsoenlijk cashen. Helemaal niets mis mee voor de ontwikkelaars van dergelijke websites, maar uiteindelijk vast niet zo prettig voor de geldschieters.

 

Mij zou het niet verbazen als twitter over een jaar of 10 is opgedoekt of in de marge verdwenen. Zeker twitter heeft denk ik weinig loyaliteit van haar gebruikers, in tegenstelling tot pakweg facebook waar mensen ook hele ladingen foto's, filmpjes etc neerzetten.

Link naar reactie
  • 1

Wel ja... nog eens 25% er bij. En dat in amper 2 maanden tijd.

 

Ik zeg massaal kopen die aandelen, want je weet waar het de komende tijd naar toe gaat. Vergeet niet tijdig uit te stappen. Want het blijft wel een zeepbel. Voor je het weet.... PFFTTTT, weg centjes. Maar tot die tijd is het lekker binnenlopen. Wat een onzin.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.