• 0

Verschillende functies binnen VOF

Ik ben voornemens samen met mijn zus een vof te starten. We hebben beiden een verschillende opleidingsachtergrond en werkervaring. De functie (taken en verantwoordelijkheden) van ons binnen de vof zullen dus ook verschillen. Hoe komen wij tot een eerlijke vergoeding voor arbeid? Bijvoorbeed kijken naar COA in (vergelijkbare) branche? (Winstverdeling verder op basis van tijds- en kapitaalinvestering naar rato.) Graag jullie advies. Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou kijken naar hoeveel energie/tijd/aandacht/ideeën jullie beide inbrengen, zeker niet naar een titel of functie-omschrijving.

 

Juist als je complementair bent aan elkaar is dat een groot pluspunt binnen een samenwerking, waarom zou je dat juist tot een negatief iets maken voor degene die daardoor wat minder zou krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Iris en Joyce,

 

De winstverdeling tussen vennoten in een VOF is vrij, dit betekent dat je daar zelf afspraken over kunt maken. De enige eis die gesteld wordt is dat het niet mogelijk is dat een vennoot niet meedeelt in de winst. Dat wil zeggen dat als er EUR 1.000 winst gedraaid zou worden, het mogelijk is om een vennoot een winstdeel van EUR 1,00 te geven en de ander een winstdeel van EUR 999,00. Maar het is niet mogelijk om de ene vennoot EUR 1.000 te geven en de andere EUR 0,00.

 

Let er op dat hetgeen je uit de onderneming haalt niet "een eerlijke vergoeding voor arbeid" is maar gewoon een deel van de winst. Er kan dan ook geen sprake zijn van een arbeidsovereenkomst en daarom zou ook ik niet kijken naar CAO's en dergelijke, of de functie die je bekleedt / vervult in de VOF. Het belangrijkste kenmerk is namelijk dat je samen een bedrijf hebt en dat ieder der vennoten ook "met het hoofd" verantwoordelijk is voor het doen en laten van de VOF. Als je hier niet voor kiest kun je beter voor de eenmanszaak gaan en er voor kiezen dat een van de zusters in loondienst gaat. Ik ben het dan ook helemaal met Jeroen eens ;D

 

Ik wil ook met klem adviseren om een vennootschapsovereenkomst op te stellen. Deze zaken moet je altijd regelen voordat je samen in zaken gaat! Op Higherlevel zijn wel voorbeelden te vinden van een dergelijke overeenkomst. Deze is overigens vormvrij, je hoeft dus niet bij de notaris langs om er een akte van op te laten maken. Scheelt weer in de opstartkosten!

 

als je nog vragen hebt dan lees ik het graag!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.