• 0

Vennoot schuld laten betalen

Sinds ongeveer een jaar is mijn vennoot opgehouden met zijn werkzaamheden in onze vof.

De moeilijkheid is het volgende:

Op het moment dat hij de vof verliet had hij prive een schuld in de vof, meer opgenomen dan ingebracht dus.

Dat had ik ook op dat moment, dus de vof stond er financieel zeer slecht voor.

Vanaf vorig jaar ben ik alleen verder gegaan in de vof en de financieele situatie in de vof is sterk verbeterd.

Er zijn geen schulden meer behalve een credit (rekening courant) bij de bank.

 

Het jaar is bijna afgerond en de verhouding onderling in de vof zal zijn dat hij een forse prive schuld heb en ik niet meer.

Dit omdat ik de schulden die we vorig jaar hadden bijna alleen voldaan heb.

Dus in getallen: Prive schuld vennoot -50.000, mijn prive schuld 0 en rekening bank -30,000

 

Mijn vennoot is nog medeeigenaar van de vof, die een 50/50 verdeling heeft maar heeft inmiddels een baan in loondienst.

Alle administratie is keurig door een accountant bijgehouden.

 

Echter sinds mijn vennoot weg is uit de zaak (in de praktijk dus) laat hij niets meer van zich horen.

Ik wil namelijk, het liefst in goed overleg, dat hij zijn prive schuld aan de vof voldoet (deze is exact bekend bij accountant)

Maar hij reageert nergens op, niet op telefoontjes, mail of brieven.

Ook niet als de accountant belt.

Het bizarre is dat we geen ruzie hebben gehad, niet dat ik weet tenminste

Mijn brieven zijn ook vriendelijk geweest en met verzoek om samen aan een oplossing te werken.

 

Maar hoe kan ik hem laten betalen?

 

Mijn eigen scenario is als volgt;

Ik ga door tot ik de rekening courant op 0 heb staan bij de bank, dan zijn er geen externe schuldeisers meer.

Vervolgens zeg ik eenzijdig het contract op en wil ik dat hij zijn priveschuld plus rente aan mij terugbetaald.

 

Is dit een verstandig scenario?, Kan het eerder? Kan het makkelijker?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is inderdaad een vennootschaps contract.

En hier staat in:

"Wanneer een vennoot ophoudt vennoot te zijn en er vindt geen voortzetting van de onderneming van de vennootschap plaats, alsook wanneer de vennootschap met onderling goedvinden door de vennoten wordt ontbonden, zullen haar zaken zo spoedig mogelijk worden geliquideerd door de vennoten, hun vertegenwoordigers of rechtverkrijgenden.

 

2. De liquidatiewinst of het liquidatieverlies zal door de vennoten of hun erfgenamen of rechtverkrijgenden worden genoten respectievelijk gedragen in de verhouding als omschreven in artikel 10 lid 4."

 

Art 10 lid 4: "Het aandeel van een vennoot in de winst, respectievelijk het verlies wordt geboekt ten gunste, respectievelijk ten laste van zijn vermogensrekening."

 

Dus op zich zijn de afspraken wel helder.

Maar omdat er geen communicatie meer is tussen mij en mijn vennoot weet ik niet goed hoe ik dit aan moet pakken.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed lees heb jij samen met iemand een VoF opgericht. De afspraak in de vennootschapsovereenkomst is dat de winstverdeiing 50/50 is. De medevennoot heeft zich niet meer actief bemoeit met de onderneming, maar is nog wel actief firmant. Hij staat dus ingeschreven bij de KvK en is voor de Belastingdienst vermoedelijk nog steeds ondernemer.

 

Nu geef jij aan dat je de afgelopen periode hard gewerkt hebt, winst hebt gemaakt en dat hebt gebruikt om de schulden van de VoF af te lossen en je eigen kapitaalrekening bij te plussen zodat er een positief saldo ontstaat. Maar je hebt bij de winstverdeling dus afgeweken van de 50/50 verdeling die is afgesproken. Volgens mij is dit toch wel een issue...

 

Ik zelf zou er eerst voor zorgen dat jouw mede-firmant niet langer een mede-firmant is. Wellicht is het een optie om voor de vordering die jij hebt op deze persoon een deurwaarder in te schakelen. Zij zijn de experts op het gebied van het innen van vorderingen. Je kunt de casus gewoon voorleggen en dan geven zij eerlijk aan of ze iets met het situatie aankunnen of niet. En het hoeft je meestal geen cent te kosten!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@ Dennis van Dijk:

Het contract heb ik nog eens goed nagelezen en daar staat geen letterlijke 50/50 winstverdeling.

Er staat dat we maandelijks een vergoeding cq bepaald salaris mogen opnemen en dat de overige winst aan het eind van het jaar in overleg verdeeld kan worden.

Mijn vennoot is bij de KvK nog steeds geregistreerd als vennoot maar bij de belastingdienst weet ik dat niet omdat we geen contact meer hebben.

Zelf vermoed ik van niet omdat hij in loondienst is gaan werken.

 

@Djluc:

De kapitaalrekening is ingelost met spaargeld van mijzelf en de winst die ik op eigen kracht gemaakt heb.

Link naar reactie
  • 0

In basis zal de verdeling dan standaard 50-50 zijn ben ik bang en heb jij dus kapitaal van je vennoot op jouw kapitaalrekening bijgeschreven. Dus je had eigenlijk vooraf een regeling moeten treffen zodat vast ligt dat jij vanaf een bepaald moment meer winst geniet of je zou kunnen proberen dat nu alsnog te doen maar de kans dat de vennoot akkoord geeft is natuurlijk klein.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie info!

 

Inmiddels ben ik naar een advocaat gegaan en heb daar wat info ingewonnen.

Deze info zal ik met jullie delen in de hoop dat ik er anderen weer mee kan helpen.

 

Het scenario is als volgt:

Stap 1;

Afwachten tot de exacte cijfers er zijn, dit zal ca 3 weken nog duren.

Als de jaarverslagen van de accountant er zijn deze dan aangetekend naar vennoot sturen met een vriendelijke doch dringende brief dat ik binnen een maand overleg met hem wilt.

Indien hij dit doet de afspraken bij een notaris vast laten leggen.

Onderneemt hij geen actie dan is hij (conform VOF contract) automatisch akkoord met deze jaarverslagen.

Komt hij in protest dan stel ik de accountant aan als mediator.

 

Stap 2:

Bij geen reactie na een maand stuur ik hem een aangetekende brief dat ik EIS dat we binnen twee weken gaan overleggen.

In deze brief deel ik hem mede dat ik anders een advocaat in schakel om mijn belangen te behartigen.

Wilt hij in overleg, dan gebeurt dit bij accountant en een overeenkomst word vastgelegd bij een notaris.

 

Stap 3:

Bij geen reactie stuurt de advocaat hem een brief met het verzoek dat ik binnen 14 dagen in overleg met mijn vennoot wil en doet hij dat niet dat anders de advocaat de stappen onderneemt die hem goed achten.

Wilt mijn vennoot in overleg, dan gebeurt dit bij accountant en een overeenkomst word vastgelegd bij een notaris.

 

Stap 4:

Bij geen reactie laat de advocaat beslag op de woning van mijn vennoot leggen.

Wilt mijn vennoot in overleg, dan gebeurt dit bij accountant en een overeenkomst word vastgelegd bij een notaris.

 

Stap 5:

Op eigen kracht de VOF geheel schulden vrij maken en deze op zeggen en via de deurwaarder het geld wat ik voor vennoot heb betaald terug vorderen.

 

Volgens advocaat is het volgens de VOF overeenkomt klip en klaar dat vennoten bij ontbinding van de VOF zelf verantwoordelijk zijn om hun verlies te nemen of de winst op te nemen.

Dit is niet op 50/50 basis maar conform de door de accountant opgestelde balans.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het zou zeer onredelijk zijn als de (ex) vennoot die schuld niet geheel zou hoeven te betalen.

Maar ik denk dat het alleen zo klip en klaar is als jouw advocaat zegt, wanneer de (ex) vennoot inderdaad akkoord gaat met de jaarrekening (want dan is hij dus ook akkoord gegaan met de afwijkende verdeling van de winst).

 

Heeft jouw advocaat nog iets gezegd over een mogelijke aanspraak op goodwill voor de (ex) venoot bij opzegging, omdat jij de onderneming voortzet?

 

Verder veel succes met de te nemen stappen en hou ons op de hoogte!

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik de VOF op 0 krijg dus schulden vrij dan zeg ik éénzijdig de VOF op.

De VOF is dan ontbonden. ik zet de VOF dus niet voort.

De VOF zal dan een eenmanszaak zijn van mijn dan ex-vennoot.

En als hij deze voort zet (wat ik niet vermoed) kan ik de goodwill bij hem halen lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de VOF op 0 krijg dus schulden vrij dan zeg ik éénzijdig de VOF op.

De VOF is dan ontbonden. ik zet de VOF dus niet voort.

De VOF zal dan een eenmanszaak zijn van mijn dan ex-vennoot.

En als hij deze voort zet (wat ik niet vermoed) kan ik de goodwill bij hem halen lijkt me.

Ik vind het heel goed dat je de VOF op 0 wil krijgen, maar volgens mij is dat eigenlijk helemaal niet relevant, er is namelijk al een plus van €20.000 in het bedrijf als jouw vennoot zijn €50.000 keurig terugbetaald.

Die €20.000 moet nog verdeeld worden, als dat zelfs naar een plus van €50.000 (de volledige schuld is dan nog niet uitgekeerde winst) gaat wordt de situatie (in het ergste geval) alleen maar beter voor je vennoot, hij krijgt nog een stuk winst uitkering en hoeft steeds minder terug te betalen aan de vof (=jou en bank). Als je dan nog een goodwill vergoeding moet betalen sta je met lege handen.

 

Het achteraf terughalen van je goodwill lijkt me trouwens een erg onverstandige actie, omdat hij de onderneming niet actief doorzet kan hij dat makkelijk op 0 zetten, tenzij iemand iets bied en laat dat nu net jij weer zijn.

 

Ik denk dat je goed in je achterhoofd moet houden dat hij dit jaar al (bijna) niks heeft ingebracht in de vof en daarmee waarschijnlijk al geen recht meer heeft op winst van 2010. Maar ook eventuele goodwill is voor een groot deel van jou.

Daarnaast vergeet niet dat €50.000 veel geld is, als je al €1000 kunt sparen per maand is het >4 jaar aflossen, door beslag te leggen of andere dwangmiddelen te gebruiken gaat hij daar waarschijnlijk compleet financieel (en persoonlijk) aan onderdoor. (WSNP + dwangverkoop woning) Dat betekent dat hij tot het laatst zal vechten om te overleven, dat is ook niet in jouw belang (en WEL in het belang van de advocaten!).

 

Probeer anders een keer bij hem langs te gaan, daarmee haal je meestal een hoop kou uit de lucht.

(Er is ergens iets aan de hand, want ik neem aan dat jullie vroeger meer contact hadden?)

Link naar reactie
  • 0

Weer even een update;

 

De mediation heeft geen succes gehad.

Inmiddels heb ik een advocaat in de arm genomen die conservatoir beslag heeft gelegd op de woning en boedel van mijn compagnon die overigens in scheiding ligt (gemeenschap van goederen) en zijn koophuis op Funda heeft staan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog maar weer eens een update ter info voor jullie allemaal.

 

Gisteren heeft de deurwaarder conservatoir beslag op de woning van mijn vennoot gelegd ter hoogte van zijn schuld die onze accountant heeft berekend.

Vandaag heeft mijn advocaat contact gehad met mijn vennoot en deze heeft bevestigd dat de schuldeis terecht is!

Verder wil hij een schikking met mij treffen.

Zijn woning stond te koop en een voorlopig koopcontract was al getekend (daarom wil hij het beslag er af hebben natuurlijk).

 

Ik ga even snel nadenken wat ik in deze schikking minimaal wil hebben.

de advocaat zal als wij akkoord zijn over de schikking een bindende regeling op papier zetten.

 

De kwestie lijkt dus zonder tussenkomst van een rechter opgelost te kunnen worden, en dat is altijd gunstig!

 

Weet iemand van jullie hoe lang het kan/zal gaan duren tussen voorlopig koopcontract tekenen en verkoop van een huis cq ik geld kan vangen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De termijn tussen het ondertekenen van een voorlopig koopcontract en de daadwerkelijke levering hangt vooral af van de afspraken die koper en verkoper met elkaar maken. In de regel is dit minimaal twee maanden (financiering, akten etc. moeten eerst allemaal rond gemaakt worden). Maar dit kan ook een jaar zijn.

Als de koper zelf nog een huis heeft dat nog niet verkocht is kan het zijn dat hij levering pas eind volgend jaar zal willen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

In verband met de overdrachtsbelasting zou ik verwachten dat de beoogde leveringdatum vóór 1 juli 2012 zal liggen. Wil de koper er ruim voor die datum al in, dan zou het ook nog in 2011 kunnen zijn, in verband met de tijdelijk verlengde termijn voor het 'zonder' overdrachtsbelasting weer doorverkopen van de woning.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is de zaak zo goed als gesloten.

Mijn vennoot is akkoord met de regeling om maandelijks de rente over zijn schuld te betalen en de hoofdsom op het moment dat hij zijn huis verkoopt.

Het bedrag stort de notaris dan direct op de rekening van de VOF.

Daarna ga ik de VOF ontbinden en is het mijn eigen éénmanszaak die schuld vrij is!

 

Ik ben een gelukkig mens op het moment! ;D

 

Maar mijn conclussie is: Begin nooit (meer) een VOF en schakel bij dit soort problemen direct een advocaat in!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.