• 0

Exporteren/distribueren vanuit China naar NL

Beste,

 

Ik heb een vraag. ik werk momenteel voor een bedrijf in Shanghai, China.

Ik ben aan het onderzoeken hoe het zit om producten naar Nederland te exporteren en in NL te verkopen aan groothandels/distributie centra.

Er is genoeg informatie te vinden over exporteren naar Nederland, invoerheffingen en alles.

Maar het punt waar ik mee zit kan ik niet echt iets over vinden, zou het voordelig/slim/nodig zijn om in Nederland een rechtsvorm voor het bedrijf op te richten?

In principe wil ik in NL groothandels contacteren, en direct naar hun verschepen (B2B) vanuit China.

 

Zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie? Aangezien ik nul ervaring heb met exporteren/importeren.

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Frank,

 

Het beste advies dat ik kan geven is niet zozeer zorgen te maken om hoe de produkten naar NL te krijgen en welke constructies hiervoor handig zijn. Wat echt van belang is, is om jouw verkoop netwerk naar de groothandel etc te creeren. De rest is echt abc-tje op het moment dat je klanten met echte orders hebt.

 

veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, op het moment ben ik al vanuit Shanghai aan het bellen en mailen maar merk dat dit stroef verloopt o.a. door het tijdsverschil.

Ik keer eind januari terug naar Nederland om aan de slag te gaan en het verkoopnetwerk op te zetten, hebben jullie hier nog tips voor?

Hier in China is het niet moeilijk om klanten te benaderen maar in Nederland ben ik nog redelijk onervaren wat dit betreft.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja precies, ik heb laatste paar dagen ontzettend veel onderzoek gedaan en via het KvK erachter gekomen dat ik mij in Nederland kan registeren als handelsagent voor het bedrijf. Bovendien zijn we een ltd vanwege ons internationale karakter, ik moet nog checken in hoeverre dat ook in Nederland van toepassing is.

 

Qua importeren is het waarschijnlijk het meest interessant om met een expediteur te beginnen en als de zaken goed verlopen dit zelf te gaan regelen, wat denken jullie hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Als je de producten zelf gaat importeren via een lokale dochter dan betaald deze alle kosten vanaf de fabriek naar het lokale magazijn in Nederland (transport, verzekering, inklaren, douane-, en importheffingen enz.). Deze bijkomende kosten moeten doorbelast worden inclusief een rente- en risico opslag naar de klant. De Nederlandse organisatie moet daarbij opgetuigd worden en heeft ook een margevergoeding nodig. Dat maakt de producten voor Nederlandse groothandels duurder.

 

Als de producten direct naar de groothandel geleverd gaan worden (zonder tussenmagazijn) is het wellicht handiger om het gehele traject af fabriek door de groothandel te laten regelen. Uiteraard kan je daar als leverancier wel in begeleiden en behulpzaam zijn met contacten en relaties. Dat wordt door de Nederlandse klant met weinig of geen ervaring heel erg op prijs gesteld en maakt het beginnen van een relatie met jou als leverancier minder spannend en ingewikkeld. Plus het kan een bijkomend voordeel zijn dat het de gewoonte is dat goederen betaald worden bij het verlaten van de fabriek.

 

Mijn eerste Chinese import is destijds geheel geregeld door de Chinese leverancier. Uiteraard betaalden wij alle kosten voor het gehele traject inclusief vooruitbetaling voor de goederen. Doordat we in dit proces konden meekijken hebben we wat ervaring en contacten opgedaan en nu doen we het hele proces zelf.

 

Hoop dat je met dit verhaal iets kan. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord, ik kan hier zeker wat mee en hoop ook die weg in te kunnen slaan.

Ik zal me dus moeten focussen op het bouwen van mijn netwerk in Nederland.

 

Ken je jouw potentiële afnemers -nog- niet?

Wel) dan is er niet zoveel meer te regelen

niet) dan kan je ook contact, bijvoorbeeld mailing & bellen ook vanuit je Chinese onderneming doen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

We hebben al een database opgebouwd met potentiële klanten, maar gaan vanaf volgende week beginnen met hun te benaderen. Ik heb zelf al wat mails rondgestuurd, maar hier krijg ik weinig tot geen respons op.

Ik heb gemerkt dat bellen beter werkt, dus daar gaan we mee aan de slag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.