• 0

Kan Griekse klant btw terugvorderen in Griekenland

Goedenavond,

 

Normaalgesproken bereken ik bij EU afnemers gewoon BTW op de rekening die zij vervolgens zelf weer terug kunnen vragen. Nu heb ik een griekse klant die het zonder BTW wil. Nou is het zo dat als we uitgaan van een omgekeerde situatie wij in Nederland buitenlandse btw kunnen terugvorderen van onze eigen belastingdienst. Dan zou dat in Griekenland ook het geval moeten zijn, toch? Of kan het zijn dat een mede EU land dat nog niet geregeld heeft?

 

Als deze klant het toch zonder BTW wilt en ik heb zijn BTW-nummer kan ik het dan op 0% toesturen? Iemand toevallig een adresje om Griekse btw nummers te checken?

 

Dank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom breng je BTW in rekening bij EU orders? Dat hoor je gewoon met het 0% tarief te leveren (B2B dan), als ze hun BTW nr. verstrekken. Alleen moet jij dan intracommunautaire aangifte doen.

 

Ik weet niet hoe het in anderen landen is, maar stel ik zou hier buitenlandse BTW willen terugvragen, dan zitten daar wel wat haken en ogen aan (o.a. een minimum bedrag). Dus koop ik mijn goederen nooit in als de buitenlandse leveranciers BTW aanrekenen.

 

BTW nr's controleer je hier: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Link naar reactie
  • 0

Het terugvorderen is voorzover ik weet niet lastig. De nederlandse belastingdienst heeft dit jaar enkele meldingen gemaakt van vertragingen, maar ingewikkeld is het niet. Met btw nummer is waarschijnlijk wel sneller. Ik doe meer leveringen buiten de EU en ben dus niet compleet op de hoogte welke methode er meer wordt gebruikt binnen de EU. Dus als ik het goed begrijp is op 0% tarief dus de standaard binnen de EU.

Link naar reactie
  • 0

Ja, het 0%-tarief is standaard binnen de EU. Dit is om het vrije verkeer van goederen binnen de EU te stimuleren.

 

Voor de vereenvoudiging van het terugvragen van buitenlandse BTW bij de Belastingdienst van het eigen land was het terugvorderen van buitenlandse BTW een hele operatie. Je moest dan als Griek bij de Nederlandse fiscus een verzoek indienen. Je zult begrijpen dat dit niet eenvoudig was. Door het invoeren van het 0%-tarief werd deze rompslomp voorkomen.

 

Het terugvorderen van buitenlandse BTW bij de Belastingdienst (de eenvoudige procedure waarnaar jij verwijst) is dan ook feitelijk niet bedoeld voor de levering van diensten of goederen die op factuurbasis plaatsvinden - dit kan namelijk allemaal tegen het 0%-tarief geschieden. Het is meer bedoeld voor bijvoorbeeld het terugvorderen van BTW op contante facturen (bijvoorbeeld BTW op benzinebonnen) waarbij het niet mogelijk is om met het 0%-tarief te werken.

 

Ik zou zelf ook niet graag zaken doen met een buitenlandse leverancier die niet werkt met het 0%-tarief. Het is een relatief kleine moeite om het te doen en het is zeer klantvriendelijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.