• 0

Bepalen winst: alle inkoop kosten goederen direct boeken en afwaarderingskosten

Beste "Goeroes" zoals de forum regels voorschrijven heb ik eerst goed gezocht, maar mijn vraag niet terug kunnen vinden.

Ik voer een eenmanszaak met een webwinkel in kinderkleding en wil over 2010 de winst/verlies rekening opmaken voor de aangifte IB.

Ik heb het afgelopen jaar op meerdere momenten kleding bij leveranciers ingekocht en op voorraad genomen voor verkoop aan particulieren. Een deel van de voorraad is nu verkocht, maar er is dus nog voorraad.

1) Ik wil nu alle kleding inkoopkosten in één keer opvoeren als kosten op de winst en verlies rekening 2010 en niet relateren aan de gerealiseerde verkoopaantallen zoals ik op sommige sites lees. Is dit toegestaan?

2) de waarde van de voorraad is mode gevoelig en is na verloop van tijd minder waard geworden. Ik wil daarom gebruik maken van deze Belastingdienst regeling:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-19.html#P165_20132

die het -naar mijn mening- mogelijk maakt extra kosten op te voeren als gevolg van de waarde vermindering van de kledingstukken. Als gevolg hiervan zal de waarde van mijn voorraad op de balans afnemen. Is dit toegestaan?

3) is het toegestaan 1 en 2 te combineren?

Bij voorbaat dank voor jullie advies

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dit is het principe:

1. Je begint een jaar met een voorraad met een bepaalde waarde. Voorbeeld: 5.000,- euro.

2. Je koopt gedurende het jaar goederen in voor een bepaald bedrag. Voorbeeld: 10.000,- euro.

3. Je eindigt het jaar met een voorraad met een bepaalde waarde. Voorbeeld: 2.000,- euro.

Dan is de kostprijs 13.000,- euro (5.000 + 10.000 – 2.000).

Bij 3. heb je dan natuurlijk de waardering mede gebaseerd op datgene je via de link naar de belastingdienst-site hebt gelezen.

• 0

Peter,

Dank voor je reactie.

Als ik je goed begrijp vertel je me "het principe" van hetgeen ik nu juist NIET wil toepassen, namelijk de omzet (aantallen) zijn leidend voor de kosten (aantallen). Dus ik verkoop 10, dan heb ik ook kosten naar rato van 10. Mij gaat het er nu juist om dat ik -om jouw voorbeeld te volgen- voor 15.000 inkoop in 2010 (start voorraad 0) en deze dan ook in z'n geheel als kosten op wil voeren, ongeacht de verkoop. Mag dat?

Bij twee wil ik weten of ik naast 1 ook de afwaardering als kosten mag opvoeren?

• 0

Ik heb je het principe uitgelegd:

Je moet je voorraad waarderen en op de balans hebben staan. Dus kan je niet alle inkopen als kosten opnemen.

Behalve als je zo slecht inkoopt dat de goederen waardeloos blijken te zijn natuurlijk. Maar dat lijkt mij niets om naar te streven.

Dit heeft overigens niets met aantallen te maken. Het gaat om de waarde in geld en de inkopen in geld.

Peter

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar