• 0

inrichting BV

 

Hallo,

 

Ik word betrokken in een BV. Er is een investeerder, we gaan ons richten op de productie en verkoop van een nieuw drankje.Mij was gevraagd een smaak te bedenken voor een nieuw drankje, en mee te helpen dit op de markt te brengen. We zijn nu en groep van 4 mensen, waarvan Samir ons een BV die hij nog heeft aanbied, en als enige kapitaal heeft om te investeren.

 

In de bijlage zitten zijn ideeën voor wat we gaan vastleggen bij de notaris.

 

Mijn eerste vraag is nu of het voor mij wel handig is om als rechtsvorm voor een BV te kiezen.

Omdat ik een laag inkomen heb, vraag ik mij af of ik niet vanwege de BV veel belasting ga betalen. Het geld word namelijk eerst belast in de BV, vervolgens, wanneer ik inkomen krijg, gaat het meteen over inkomsten uit aanmerkelijk belang.

Terwijl ik in een VOF of eenmanszaak MKB korting krijg, starterskorting en misschien wel meer.

In de eerst jaren verwacht ik weinig winst in de BV.

Heeft iemand hier, na het lezen van de bijlage opmerkingen over, of moet ik specifieker zijn in mijn vraagstelling.

 

Met vriendelijke groet, Paul Grosfeld

OPSTARTEN_ACTIVITEITEN_EXPLOITATIE_ONZE_BV.doc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een hoop vragen en een hoop tekst.

 

Laat ik ermee beginnen dat je dit soort zaken wellicht beter face-to-face met een adviseur kunt bespreken. Je stelt legitieme vragen waar jullie allemaal belang bij hebben.

 

Desalniettemin:

- ik begrijp dat je geen directeur wordt. Naar ik aanneem kom je als personeelslid op de loonlijst. Je hebt dus in feite niets te vertellen over de dagelijke gang van zaken, je hebt hooguit een stem in de AVA;

- in de B.V. heb je inderdaad niet de ondernemersvoordelen in de inkomstenbelasting, daarvoor beschermt de B.V. tegen prive-aansprakelijkheid (behoudens wanbestuur e.d.) en zal er een fiscaal voordeel ontstaan bij hoge winsten;

- gezien de verwachte winsten is de kans klein dat je op korte termijn uberhaubt aan een aanmerkelijk belang heffing toekomt, vooral na betaling van salaris;

- de schuldovername brengt een prive-risico met zich mee. Bij een faillissement zul je alsnog het bedrag op tafel moeten leggen als de lasten de baten overtreffen;

- de lijst met zware besluiten heeft interne werking. Het bestuur blijft onbeperkt vertegenwoordigingsbevoegd, maar de aandeelhouders kunnen een schadevergoeding eisen van de directeur als hij zich niet aan de regels houdt;

- overweeg een holding voor je aandelenpakket. Dat lijkt nu misschien overbodig, maar als het bedrijf succesvol wordt niet.

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Johan.

 

Idd een hoop tekst! Fijn dat je het even hebt doorgenomen.

 

Kan ik als aandeelhouder van een BV, Facturen schrijven aan die BV voor geleverde diensten. Ik zou deze inkomsten dan, zonder dat er sprake is van een dienstbetrekking, aan mijn eenmanszaak doen toekomen, en zo wel in aanmerking komen voor belastingvoordelen.

Zou de belastingen hiervoor de juiste VAR willen afgeven, of keuren ze dit soort constructies bij vorbaat af?

 

Groet Paul

Link naar reactie
  • 1

 

Zou de belastingen hiervoor de juiste VAR willen afgeven, of keuren ze dit soort constructies bij vorbaat af?

 

Hangt er vanaf Paul.

Heeft jouw EMZ meerdere (andere) opdrachtgevers?

En kun jij niet in loondienst bij de BV, bijv. omdat de andere aandeelhouders dat tegenhouden?

 

Als je als personeelslid van de BV aangesteld wordt, dan gaat dit niet op. De BV heeft er dan geen zakelijk belang bij om jouw EMZ in te huren voor expertise die ze in de vorm van jou als personeelslid al in huis heeft.

 

Vanuit je EMZ bezien kan de BV wel een opdrachtgever zijn, maar als zij de enige is, dan krijg je daar echt geen VAR voor.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je, duidelijk.

 

Maar in de beginfase zal het moeilijk zijn aandeelhouders op de loonlijst te zetten. Ik hoop dus dat er steeds in vergadering door de BV besloten kan worden, dat aandeelhouders die heel erg veel werken, een vergoeding toe te kennen. Is daar misschien toch een manier voor, zonder dat er sprake is van een dienstverband voor iedereen?

 

Groet Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.