• 0

mogelijk nieuwe vennoot

Binnen een WerkBV is een product ontwikkeld ism een derde persoon. Deze derde persoon willen we voor langere termijn bertrekken en aandeel geven in het product.

 

We overwegen deze persoon als derde vennoot te betrekken bij onze Werk BV en hem daarin aandeel te geven, of een nieuwe dochter BV op te richten en daar het product in onder te brengen, waarbij hij aandeel krijgt in de dochter BV.

 

Momenteel hebben mijn huidige partner en ik allebei een persoonlijke holding die elk 50% heeft van aandelen in de holding van de Werk BV, deze holding heeft 100% van de aandelen van de Werk BV.

 

Waar moet ik op fiscaal en juridisch gebied allemaal aan denken bij de overweging om een derde vennoot te betrekken in de Werk BV, of het product onder te brengen in een nieuwe dochter BV?

 

dank alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verkoop van aandelen in de werk-B.V. is in principe vrij van heffing van enige belasting, dankzij de holdingconstructie.

Je kunt ook aandelen uitgeven in de werk-B.V.

Een en ander hangt af van hoe je de financiele kant wilt inrichten. Bij verkoop krijgen de aandeelhouders cash (tussenholding), bij uitgifte de werk-B.V.

 

Let wel op:

- met een nieuwe aandeelhouder verbreek je misschien een fiscale eenheid (als die is aangevraagd);

- als in het verleden een onderneming geruisloos is ingebracht voldoe je wellicht niet meer aan de fiscale voorwaarden en moet je alsnog inkomstenbelasting betalen prive.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet de sociale verzekeringsplicht te onderzoeken. Bij een aandelenbelang van minder dan 50% en ongelijke verhoudingen kun je daar zomaar tegenaan lopen.

 

Als je het product in een nieuwe dochter gaat onderbrengen, dan moet je bij de overdracht in beginsel afrekenen over de eventuele meerwaarde. Dat kan worden voorkomen door gebruik te maken van een fiscale faciliteit, maar dat maakt toetreding wel lastiger.

 

Als de toetreder tot de huidige werkmij toetreedt, dan deelt hij mee in alle resultaten van die BV - is dat de bedoeling?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nils, gezien het doel: de werknemer gedurende langere tijd betrekken bij de werk-BV (en bereiken dat hij in die tijd zoveel mogelijk waarde creeert), zou ik kiezen voor een aandelenoptieregeling, of een aandelenwaardestijgingsregeling. In het 1e geval wordt de werknemer uiteindelijk veelal mede-aandeelhouder, in het laatste geval in beginsel niet, maar realiseert hij alleen een voordeel die verband houdt met de waardestijging van de aandelen van de werk-BV. Ik adviseer je om e.e.a. in de stijgers te laten zetten door een terzake deskundige fiscalist.

 

Verder sluit ik me aan bij de comments van Johan en Ronaldinho.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.