• 0

Oplaadpalen elektrische auto

De elektrische auto komt er aan.

Maar die moet opgeladen worden.

Er daar is gelukkig een standaard voor (een 3 fasen 400V aansluiting)

Dus komen er discussies over oplaadpalen.

Enerzijds omdat huizen meestal maar 1 elektrische fase hebben en dus zelf geen oplaadpaal kunnen krijgen,

anderzijds omdat gemeenten/energiebedrijven/parkeergarages allerlei dollartekens krijgen met betaalde oplaad-paal-constructies.

Maar wellicht is het juist nu tijd om te komen met een simpele oplaadpaal,

zodat bv een restaurant/winkel zijn klanten een gratis oplaad-mogelijkheid op hun parkeerterrein kan aanbieden.

Wie pakt de handschoen op ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je actief noemt....

> Essent biedt momenteel nog geen producten en diensten aan op het gebied van elektrisch rijden

 

Wij willen natuurlijk onze innovatieve bedrijven morgen al voorzien van een oplaadpaal.... Waar koop ik die dan bv ?

En als je een innovatieve installateur bent,

dan ga je morgen je klanten een maling sturen om zo'n oplaadpaal aan te bieden.

Toch ?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een veel verschillende aanbieders van oplaadpunten. EVBox is er eentje. Alphen (een bedrijf in Almere) is er eentje, Coulomb (een internationale partij) levert ze en wijzelf zijn ook bezig met een oplaadpunt voor semi-privaat gebruik (thuis en in semi-private parkeergarages en dergelijke).

 

Voor de publieke oplaadpunten zijn er zogenaamde Mobility Service Providers (The New Motion, Mister Green, Green Mobility) die je hierbij helpen, maar dit kun je uiteindelijk ook zelf doen.

 

Als laatste zijn wij (in samenwerking met een hoop andere partijen) ook bezig met snellaadpunten. Hierbij kun je je auto in ongeveer 30 minuten voor ongeveer 80% opladen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een veel verschillende aanbieders van oplaadpunten. EVBox is er eentje. Alphen (een bedrijf in Almere) is er eentje, Coulomb (een internationale partij) levert ze en wijzelf zijn ook bezig met een oplaadpunt voor semi-privaat gebruik (thuis en in semi-private parkeergarages en dergelijke).

 

Voor de publieke oplaadpunten zijn er zogenaamde Mobility Service Providers (The New Motion, Mister Green, Green Mobility) die je hierbij helpen, maar dit kun je uiteindelijk ook zelf doen.

 

Als laatste zijn wij (in samenwerking met een hoop andere partijen) ook bezig met snellaadpunten. Hierbij kun je je auto in ongeveer 30 minuten voor ongeveer 80% opladen.

 

 

 

 

 

Bij mijn oude bedrijf staat nu ook zo'n EVbox...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hoezeer ik het idee ook zie zitten.

 

Ik zie geen kans op enige grootschalligheid van Openbare oplaadpunten in de nabije toekomst. Ik denk dat voor dat dit gerealiseerd kan worden er al weer interessantere alternatieven ( zouden kunnen zijn).

 

(grote reikwijdte door o.a. accu's met een veel grotere capaciteit en gebruik van veel lichtere materialen, auto's op luchtdruk en hybride auto's met backup/hulp brandstof motoren ipv hulp electromotoren.)

 

Maarja, al met al kan het ook zomaar zijn dat de electische auto eerst zolang mogelijkwordt uitgemolken, netzoals met de brandstofmotor nu.

Link naar reactie
  • 0

Hoezeer ik het idee ook zie zitten.

 

Ik zie geen kans op enige grootschalligheid van Openbare oplaadpunten in de nabije toekomst. Ik denk dat voor dat dit gerealiseerd kan worden er al weer interessantere alternatieven ( zouden kunnen zijn)..

 

Goed punt. We hebben een aantal decennia geleden alle parkeermeters uit het straatbeeld verwijderd (en vervangen door 1 meter per 20, 30 of 40 plekken) en dan zouden we morgen op elke parkeerplek een laadpunt neer gaan zetten? Denk het niet.

 

We moeten wel ergens beginnen. En wat nu voor handen is, is een elektrische auto dienopgeladen wordt met een laadpunt. Daarnaast: zelfs als alle nieuwe auto's die morgen op de weg komen elektrisch zouden zijn, zijn we nog 20 jaar bezig voor het hele wagenpark elektrisch is. Dus zo snel zal het (gelukkig) niet gaan.

 

Met andere woorden: ik denk ook dat de toekomst er waarschijjnlijk anders uitziet dan nu, met de laadpunten in de stad, maar dat we ergens moeten beginnen, staat voor mij als eekn paal boven water.

 

Alef

Link naar reactie
  • 0

Met andere woorden: ik denk ook dat de toekomst er waarschijjnlijk anders uitziet dan nu, met de laadpunten in de stad, maar dat we ergens moeten beginnen, staat voor mij als eekn paal boven water.

 

Jammer echter dat je wel je eigen belang naar voren brengt, maar uiteindelijk de vraag van de vraagsteller niet beantwoord. Of om hem (voor jou) nog iets spitser te maken:

Wat is de verhouding tussen commerciële initiatieven in de openbare ruimte en private aanbiedingen (zowel bedrijven als privé)?

Om die wat abstracte stelling wat te verduidelijken: Er zijn maar weinig privé tankstations door kosten, regelgeving, hoge investering en andere redenen (moordende concurrentie). Maar uiteindelijk kan iedereen een paal in zijn of haar tuin zetten waar je een euro of 2 in knalt om op te laden. En hoe zien jullie concurrentie? Is de paal dadelijk eigendom van de leverancier (=monopolie) of zullen verschillende leveranciers toegang moeten hebben tot dezelfde paal (zie energiebedrijven nu)?

 

Om iets verder in te gaan op de originele vraag:

Ik denk dat het voorstel van de TS leuk is/wordt zodra er daadwerkelijk auto's rondrijden. Maar op dit moment is het aantal zo beperkt dat het als ondernemer gewoonweg niet loont. Voor palen in de openbare ruimte is er natuurlijk het voordeel dat als je als eerste begint je de concurrent aftroeft, maar voor eigen terrein is het pas spannend zodra je een elektrische auto hebt gezien.

Je zou de "gratis" publiciteit kunnen gebruiken, maar uiteindelijk is het een wassen neus als er niemand gebruik van maakt. Je krijgt dan misschien wel negatieve publiciteit van de grote SUV's die voor de palen staan (geeft leuke foto's). En uiteindelijk zijn het de SUV/luxe rijders die ook het geld hebben voor een restaurant. Niet de boomknuffelende fietsende nertsaaiende hippie die het artikel boven zijn bed hangt en droomt van een elektrische auto van de staat. (Een beetje gechargeerd, maar dat mag soms wel :P)

 

O ja, vergeet trouwens niet dat de kosten wel iets verder gaan dan een paal in de grond slaan met een stukje snoer en een stekker. Het gemiddelde restaurant heeft geen extra capaciteit op zijn aansluiting om even één parkeerplaats van een snellader te voorzien. Vergeet niet dat je dus PER auto een 16A? krachtstroomaansluiting nodig hebt en dat kost een aardig bedrag om aan te leggen, plus nog het vastrecht & capaciteitstarief, wat niet gezellig is als je van een 25-35A 3-fase (normale aansluiting voor een restaurant) naar een 50A (1 auto), 63A (2 auto's) of 80A (3 auto's) aansluiting gaat.

Dan hebben we het over €300 per jaar per auto om te kunnen snelladen, met een normale max van 3 auto's.

 

Even voor het idee wat daarna gebeurd:

De "instap" 10KV transformator voor de industrie levert 50KVA, waarmee je ongeveer 10 auto's kunt snelladen. Een gemiddeld restaurant op een locatie langs de snelweg heeft eerder >200 parkeerplaatsen, dan zet je dus een complete wijkkast neer voor de "service".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Het is voor eigenaren van elektrische voertuigen geen probleem om hun voertuig thuis of op het werk te laden. Immers het vermogen dat hiervoor nodig is van vol tot leeg is zo'n 25KW. Van een normaal stopcontact kan per uur 3500 W (230V X 16 A) afgenomen worden. Dit houdt in dat de auto binnen 8 uur is opgeladen. Ook voor de werksituatie zal dit voldoende zijn. Er hoeft dan echt geen grotere hoofdzekering geplaatst te worden. ;)

 

Voor het snelladen zijn er andere toepassingen geldig deze worden met 50kW aangesloten. De vermogens zijn hier dus beduidend hoger. Vooralsnog worden deze snellaadpalen nog niet in de private sfeer toegepast, mar dit kan snel veranderen. Immers met een netwerk van snellaadpalen is er nooit meer een probleem van een lege accu en kan je zelfs met jouw elektrische auto naar Zuid-Frankrijk op vakantie! ;D

 

Kijk ook eens op www.snellaadpalen.nl voor meer technische gegevens bij een van de leveranciers van deze oplaadpalen.

Groet, Evert Veldhuis (AC-CC)

58.thumb.JPG.e8ebdd227078e9a5dc5370fac6b05970.JPG

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Het is voor eigenaren van elektrische voertuigen geen probleem om hun voertuig thuis of op het werk te laden. Immers het vermogen dat hiervoor nodig is van vol tot leeg is zo'n 25KW. Van een normaal stopcontact kan per uur 3500 W (230V X 16 A) afgenomen worden. Dit houdt in dat de auto binnen 8 uur is opgeladen. Ook voor de werksituatie zal dit voldoende zijn. Er hoeft dan echt geen grotere hoofdzekering geplaatst te worden. ;)

 

Voor het snelladen zijn er andere toepassingen geldig deze worden met 50kW aangesloten. De vermogens zijn hier dus beduidend hoger. Vooralsnog worden deze snellaadpalen nog niet in de private sfeer toegepast, mar dit kan snel veranderen. Immers met een netwerk van snellaadpalen is er nooit meer een probleem van een lege accu en kan je zelfs met jouw elektrische auto naar Zuid-Frankrijk op vakantie! ;D

 

Kijk ook eens op www.snellaadpalen.nl voor meer technische gegevens bij een van de leveranciers van deze oplaadpalen.

Groet, Evert Veldhuis (AC-CC)

 

 

Ooit aangedacht dat er met 16A/h niets anders op die groep 'aangezet' kan worden?

 

Er zijn weinig huizen die 'even een groep vrij hebben' verder is de som van de max A/h van alle groepen samen zelden 1:1. Dus al zou er een 'vrije groep' zijn dan heb je grote kans dat je stoppen als nog springen als de droger, oven o.i.d. tegelijk met de lader op een andere groep aanstaat of springt.

 

En is de max. laadcapaciteit werkelijk 16A/h?

 

Ik ben bang dat het in de praktijk dus niet allemaal zo makkelijk is als je ons wilt doen geloven.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ietwat off topic maar ik ben wel benieuwd of de ontwikkelingen mbt de elektrische auto

worden ingehaald door de brandstofcelauto.

 

Persoonlijk krijg ik de indruk dat de elektrische auto een tussenstation en dat de brandstofcelato

op de lange termijn de overhand krijgt.

 

Wat is jullie mening ?

 

Groet, Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van gebruik van de brandstofcel tegen over de electrische auto is dat je sneller 'bij 'kunt laden.

 

Als ik de minst slechte van deze twee moet kiezen:

 

binnen nu en pak en beet 10 jaar zie ik meer potentie voor de brandstofcel, wat daarna gebeurt wil ik geen uitspraken over doen.

 

Ik denk dat er betere alternatieven komen.

 

p.s. door allerlei bijkomstigheden zou de brandstofcel met de huidige technieken maar 5-10% efficienter zijn als de huidige conventionele brandstofmotor.

Link naar reactie
  • 1

Een simpele oplaadpaal; bedoel je dan een goedkope zodat er veel aangeschaft kunnen worden, of een die niet al te veel toeters en bellen heeft?

 

Ik denk persoonlijk dat er momenteel nog (te) weinig bedrijven zoals restaurants de toegevoegde waarde erkennen van het leveren van zo'n oplaaddienst. Waarschijnlijk trekken ze wel bij als er flink meer elektrische auto's rond gaan rijden en dan wordt het inderdaad interessant om die automobilisten te verleiden tot een aankoop en ze te belonen met (gratis) stroom.

 

Off-topic: De Fuel Cell is inderdaad erg mooi en er komen een hoop varianten uit in de komende paar jaar (B-Class F-Cell bijvoorbeeld die nu getest wordt). Het enige wat dit werkelijk zou verhelpen in de praktische zin is de 'range anxiety' die mensen nu hebben bij elektrische auto's. Het merendeel van de ritten kan tegenwoordig elektrisch gedaan worden en als de verwachte ontwikkelingen op het gebied van oplaadtechnieken en accu technologie inderdaad uitkomen, wordt het nog best lastig voor de Fuel Cell.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.