• 0

BTW over diensten aan eindgebruikers buiten EU

Hallo,

 

Als aanstaand ondernemer heb ik een vraag over de behandeling van BTW buiten de EU.

Ik wil aan afnemers buiten de EU de mogelijkheid gaan bieden om advertenties te plaatsen op mijn Nederlands internetplatform. De plaatsers van advertenties zullen ondernemingen/educatieve instellingen zijn. Echter, ik beschouw deze als eindgebruikers (vergelijkbaar met particulieren). 1) is deze redenatie juist?

 

2) Hoe moet ik in dit geval gaan factureren? Moet ik facturen opstellen net zoals aan Nederlandse/EU eindgebruikers (dat is: inclusief NL BTW, die ik vervolgens zelf afdraag), of moet ik de facturen opstellen zonder NL BTW?

 

3) Als het laatste het geval is: wie is in dat geval verantwoordelijk voor de afdracht van evt lokale omzetbelastingen? Moet ik dat per land gaan uitzoeken? Dat lijkt me erg omslachtig...

 

Als iemand op dit gebied ervaringen/inzichten heeft: alvast hartelijke dank voor jullie antwoord.

 

Groet,

 

Edmond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Edmond,

 

In dit geval geldt dat de dienst belast is in het land van de afnemer. Hoe te handelen:

 

De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

 

* U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

* U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

* U geeft deze dienst niet aan in de aangifte omzetbelasting.

* U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dank voor je snelle reactie!

 

Begrijp ik het goed:

1) je bent het eens met de redenatie dat adverteerders als eindgebruikers moeten worden gezien en dat ik aan NL en EU adverteerders gewoon de NL BTW procedure moet volgen? (Ik breng NL BTW in rekening en die draag ik af aan de NL belastingdienst)

 

2) ik ben verplicht voor elk afzonderlijk niet-EU-land lokale regelgeving op te vragen, en ter plekke evt belastingen te betalen? Dat maakt internet-ondernemen over de EU grens vrij gecompliceerd. Heb je enig idee hoe anderen dit aanpakken?

 

3) als ik niet-EU advertenties niet opgeef in de aangifte omzetbelasting en ICP, waar geef ik dergelijke inkomsten dan wel op?

 

Hartelijke dank,

 

Edmond

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edmond,

 

Ja, de afnemer van jou is de eindgebruiker.

Voor NL hanteer je de NL BTW.

Binnen de EU moet jij de BTW verleggen naar je afnemers (geen BTW op de factuur, maar de tekst "BTW verlegd").

Buiten de EU gelden de regels van het land van de afnemer.

 

Hoe je daar in praktische zin mee om moet gaan, is mij ook niet duidelijk. Ik gok er zo op dat veel ondernemers het maar laten voor wat het is.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.