• 0

wsnp en een erfenis

Hallo, iedereen..

 

Na een tijdje veel berichten op dit forum te hebben gelezen, probeer ik ook maar eens een zeer problematische casus hier te plaatsen. Misschien zijn er hier bij HL mensen die er verstand of ervaring in hebben, en een advies kunnen uitgeven..

 

Het verhaal/probleem..

 

In 2008 leerde ik een jong en gedreven ondernemers stel kennen, die vol passie hun bedrijf probeerden uit te bouwen naar een leuk en bloeiend bedrijf, echter gebeurde het onvermijdelijke.. ze moesten stoppen met hun onderneming. Tegenslag na tegenslag, wat hun uit eindelijk deed besluiten om te stoppen met hun onderneming, voordat ze failliet zouden gaan (wat ik persoonlijk nogal moedig vond.)

 

Na afwikkeling van hun zaak, kwamen zij in een zwart gat te zitten.. (werkloos, uitkering, verhuizing, schulden aflossen enz..) Maar langzaam kropen ze weer uit het gat vandaan, kregen weer een baan (hetzij via allerlei omwegen maar goed. ze zijn weer aan het werk..) kregen weer een leuke woning waar ze met veel plezier wonen, uit eindelijk leek alles weer goed te gaan

echter de schulden last drukte zwaar op hun schouders en gezin, eerst in begin ging het nog wel, maar uiteindelijk lukte het hun niet langer om te kunnen aflossen.maar WSNP was voor hun geen optie. Hun visie... wij besluiten om te stoppen met de zaak, en maken schulden richting leveranciers. We gaan 3 jaar in WSNP en na drie jaar schulden vrij,terwijl onze leveranciers voor duizenden euros het schip in gaan. Zo ga je niet met elkaar om. dus niet. Andere oplossingen?

Geen dus..

Dan maar naar de GKB en proberen om een sanering krediet aan te vragen. Uiteindelijk na een heel gedoe is dit afgewezen. En gaan ze alsnog waarschijnlijk de WSNP in. rust voor hun.

 

Zover geen bezondere dingen, bovenstaande verhaal gebeurd wel vaker, maar het uiteindelijke probleem komt eigenlijk nu..

 

Hun Woning waar ze in wonen, huren ze van een hele goede oom van hun (die ze in het verleden al eens financieel heeft geholpen). Dit en was allemaal geen probleem, echter is deze oom ziek geworden en heeft niet lang meer te leven.

Nu weten ze dat zij erfgenaam zijn van de woning waar ze zelf in wonen. en nog een gedeelte van de rest van de nalatenschap.

 

Echter zijn ze bang wanneer ze in de WSNP zitten dat ze hun huis uit moeten en naar een andere woning moeten in een andere plaats, voor hun persoonlijk zeggen ze dat ze dit nog niet zo erg vinden,maar voor hun kinderen wel (vriendjes weg, vertrouwde omgeving, enz..)

 

De vraag is dan ook wat ze moeten doen..

Moeten ze de GKB inlichten over hun toekomstige erfenis met als doel om zo als nog een sanerigskrediet te krijgen en uit de WSNP te blijven, of juist niet omdat het GKB dan denkt, hier valt meer te halen.. of moeten ze proberen om bij een andere partij geld te lenen met als onderpand de erfenis

En wat gebeurd er als ze al in de WSNP zitten? of wat moeten ze dan doen?

En kunnen ze er blijven wonen?

 

wie weet er iets meer over.

 

Oja, Ik schrijf dit op omdat ik ze probeer te helpen, financieel kan ik dat niet, maar met raad en daad (en steun) hopelijk wel, maar dit gaat mij ook boven mijn hoed.

 

vriendelijke groet, Peter de Boer.

 

ps nog enkele gegevens.

 

schuld ongeveer 2,5 ton

Hij werkt op payrol basis

Zij werkt als winkelbediende

2 kinderen van 8 en 3 jaar

 

erfenis= 1 woning met hypotheek (hun woning)

1 woning met wat goederen (delen door 3)

 

Wie weet raad?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Peter,

 

als ze al in de WSNP zitten valt de erfenis valt in principe in de boedel.

 

De bewindvoerder treedt in hun plaats voor de acceptatie van de erfenis. Vanaf het moment dat de Wsnp van toepassing wordt verklaard zijn ze niet meer bevoegd om over de erfenis te beschikken. Wanneer de erfenis een positief saldo bevat, zal de bewindvoerder de erfenis aanvaarden en wordt het geld overgemaakt naar de boedelrekening. Wanneer de hoogte van het bedrag dat wordt geerft, groter is dan de 2.5 ton schuldenlast (incl. de gemaakte boedelkosten), ontvangen ze het overschot terug en wordt de Wsnp opgeheven omdat alle schulden voldaan zijn.

 

Bron: veel gestelde vragen op http://www.wsnp.rvr.org

Link naar reactie
  • 0

Henrico Rolfing heeft jullie een juiste weergave gegeven.

Voor eventuele verdere onafhankelijke informatie kunnen jullie je (kosteloos) wenden tot het Juridisch Loket (hetjl.nl) 0900-8020. (De WSNP zat voorheen ingelijfd in het voormalig Bureau Rechtshulp te Den Haag, thans Juridisch Loket, Herengracht, Den Haag.

 

lees ik jullie verhaal goed dan zit het stel noch in de WSNP noch bij de GKB, klopt dat? Bij een eventuele afwijzing van een uitspraak van deze instanties kan bezwaar worden gemaakt (staat altijd in de begeleidende brief) en bij een volgende afwijzing kan beroep ingesteld worden (AWB Algemene Wet Bestuursrecht= 6 weken tijd voor het instellen van bezwaar/beroep).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Ikja,

 

Ik ben het helemaal met de vorige schrijvers eens, de erfenis zal in de boedel gaan. Dit is een geluk voor de schuldeiserd, omdat de opbrengst hierdoor een stuk hoger zijn dan zonder de erfenis.

Ik denk alleen niet dat ze hun huis hoeven te verlaten als ze het handig spelen. Ze huren nu van een oom, dat betekent dat de woning in verhuurde staat is. Als zij de woning erven verandert hun status van huurder naar eigenaar en vervalt de huurbescherming. De oplossing is volgens mij dat ze ervoor zorgen dat de woning niet hun eigendom wordt.

Als de woning van eigenaar verandert betekent dit niet dat de huurovereenkomst verandert, koop breekt immers geen huur. Waar ze voor moeten zorgen is dat de huurovereenkomst goed geformaliseerd wordt. Met andere woorden, als de woning nu al verkocht wordt, met behoud van het huurrecht, of aan een ander overgaat (bijvoorbeeld een stichting) hoeven ze het pand niet te verlaten omdat ze huurbescherming genieten.

 

Waar je in ieder geval op moet letten is dat het pand verhuurd mag worden van een eventuele hypotheeknemer. Vaak is er namelijk een huurbeding en moet er toestemming gegeven worden voor het verhuren van het pand. Als deze toestemming er niet is kan het huurbeding ingeroepen worden en kan de familie alsnog op straat komen. Ik neem echter aan, uit de teneur van het relaas, dat er geen hypotheek rust op het pand.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je zou een stichting moeten maken voor de kinderen. Dan deze stichting het huis laten erven. Als de stichting eigenaar wordt blijft de huur gewoon betaalbaar aan de stichting. Deze gelden kunnen dan ten goede komen aan de opvoeding van de kinderen. Zelf kan je nog secretaris of penningmeester in deze stichting worden om alles netjes op te volgen. Is maar een voorbeeld van de velen.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me grotendeels aan bij de adviezen van hierboven;

 

Persoonlijk zou ik eens navraag doen bij een Notaris. Los van de WSNP verhalen zal je namelijk ook nog te maken krijgen met succesierechten die betaald zullen moeten worden.

 

Ik ben hier absoluut geen expert in; maar zover mijn beperkte kennis gaat is er alleen wat vrijstelling bij ouders, opa en oma, broers en zusters en moet je in het geval van een oom de volle mep betalen (En dit is zijn flinke bedragen, ik meen zelfs 50% in dit geval).

 

Nu begeef ik mij waarschijnlijk op glad ijs, (de bekende klepel, geen idee waar de bel hangt) maar ik heb wel eens gehoord van constructies waar er sprake was van een economische overdracht voor het overlijden. Daarnaast heb je natuurlijk nog de mogelijkheid van trustfondsen (jersey etc.)

 

Ik zou echt even een Notaris of erfrechtdeskundige raadplegen...!

Link naar reactie
  • 0

Daarbij nog wat aanvullende vragen/opmerkingen:

 

Gaan ze beide de WSNP in en/of zijn ze beide hoofdelijkaansprakelijk voor alle schulden of zijn ze getrouwd in gemeenschap van goederen?

 

Indien bovenstaande niet het geval is, zou de oom zijn testament kunnen laten wijzigigen door de erfenis buiten iedere gemeenschap van goederen te laten vallen...

 

Blijft het verhaal van de succesierechten natuurlijk staan...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.