• 0

rip off

Je koopt twee 19" servers, van een groot drieletterig merk. Zitten geen disks bij, dus je koopt goede 1Tb Seagate disks, €40 per stuk. Maar bij de servers zitten geen trays voor de disks, zodat we de disks niet in de bay kunnen schuiven. Dus leverancier gebeld, "waarom geen trays", maar die worden niet los geleverd. Je moet speciale drieletterige disks kopen. 1Tb kost € 560 per stuk, 500Gb kost €170 ps. Als de nieuwe disks arriveren, blijkt het enige verschil te zijn een plastic stripje met twee oogjes waarmee de disks in de bay kunnen schuiven. Maw, zo'n plastic stripje kost €120 euro als je 500G disks gebruikt, en €500 als je 1Tb disks gebruikt.

 

Vanmiddag hebben we op eBay die stripjes gevonden, origineel drieletterig. Voor $2.45 per stuk. Hmm. De leverancier wilde de stripjes sowieso niet los leveren, maar het drieletterig merk in de VS verkoopt ze gewoon voor $20. Hmm.

 

Nu zal zo'n drieletterige drive wel "beter" of "betrouwbaarder" zijn, maar disks gaan tegenwoordig niet gauw kapot, zeker niet als je raid0 gebruikt en bovendien twee servers die elkaars backup zijn. Om dan €3000 extra te betalen, hmmm.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je koopt twee 19" servers, van een groot drieletterig merk. Zitten geen disks bij, dus je koopt goede 1Tb Seagate disks, €40 per stuk. Maar bij de servers zitten geen trays voor de disks, zodat we de disks niet in de bay kunnen schuiven. Dus leverancier gebeld, "waarom geen trays", maar die worden niet los geleverd. Je moet speciale drieletterige disks kopen. 1Tb kost € 560 per stuk, 500Gb kost €170 ps. Als de nieuwe disks arriveren, blijkt het enige verschil te zijn een plastic stripje met twee oogjes waarmee de disks in de bay kunnen schuiven. Maw, zo'n plastic stripje kost €120 euro als je 500G disks gebruikt, en €500 als je 1Tb disks gebruikt.

 

Vanmiddag hebben we op eBay die stripjes gevonden, origineel drieletterig. Voor $2.45 per stuk. Hmm. De leverancier wilde de stripjes sowieso niet los leveren, maar het drieletterig merk in de VS verkoopt ze gewoon voor $20. Hmm.

 

Nu zal zo'n drieletterige drive wel "beter" of "betrouwbaarder" zijn, maar disks gaan tegenwoordig niet gauw kapot, zeker niet als je raid0 gebruikt en bovendien twee servers die elkaars backup zijn. Om dan €3000 extra te betalen, hmmm.

 

 

 

Je hebt ze toevallig niet via internet gekocht? (corpoltagewet)

Link naar reactie
  • 0

colportage wet is waarschijnlijk niet van toepassing. (Iets met HL is voor ondernemers & rackservers van IBM professioneel = zakelijk klinken & je dat dan niet privé aanschaft)

 

Zonder meteen het heilige boontje uit te willen hangen. Maar het is wel lastig om tegenwoordig van hardware te leven. Bedrijven als IBM moeten wel testen of een hardeschijf werkt in een server, maar als iemand dan hardeschijven koopt voor hun server, dan doen ze dat bij een dozenschuiver die nog nooit zo'n ding überhaupt heeft aangesloten. Maar als de hardeschijf het niet doet dan wel weer aankloppen bij IBM voor ondersteuning.

Ach, dat een IBM dan dit soort "trucs" uithaalt, tja dat snap ik dan ook wel, de mensen zonder servicecontract shoppen dan via ebay van die stripjes, de mensen met servicecontract betalen dan ook voor de service op de disks via de disks.

Link naar reactie
  • 0

Puur voor professioneel gebruik is een RAID1 op je OS disks quasi standaard idd :)

 

Zowat elke hardware verkoper verdient bijna niets op de "normale" hardware. Hun winst zit, zoals je gemerkt hebt, vooral in de service contracten en de "optionele" componenten. Als je geen servicecontract neemt ben je meestal zelfs beter af met whitebox servers. Er zit bitter weinig verschil op consumenten en zakelijke hardware buiten ingebouwde componenten.

 

Meestal kan je de initieele prijs van een Dell, HP of IBM niet matchen totdat je disc's begint bij te voegen. Ik zou echter altijd aanraden een service contract te nemen als je bedrijf van die server afhangt of een heel goede "houwtje-touwtje" constructie op te zetten :).

Link naar reactie
  • 0

colportage wet is waarschijnlijk niet van toepassing. (Iets met HL is voor ondernemers & rackservers van IBM professioneel = zakelijk klinken & je dat dan niet privé aanschaft)

 

Zonder meteen het heilige boontje uit te willen hangen. Maar het is wel lastig om tegenwoordig van hardware te leven. Bedrijven als IBM moeten wel testen of een hardeschijf werkt in een server, maar als iemand dan hardeschijven koopt voor hun server, dan doen ze dat bij een dozenschuiver die nog nooit zo'n ding überhaupt heeft aangesloten. Maar als de hardeschijf het niet doet dan wel weer aankloppen bij IBM voor ondersteuning.

Ach, dat een IBM dan dit soort "trucs" uithaalt, tja dat snap ik dan ook wel, de mensen zonder servicecontract shoppen dan via ebay van die stripjes, de mensen met servicecontract betalen dan ook voor de service op de disks via de disks.

 

Mijn volgende vraag zou geweest zijn als het op bedrijfsnaam was bestelt.

 

Zolang men niet kan zien op het een zakelijke bestelling is geweest zullen ze (meestal) niet zo moeilijk doen met terug name.

Er zijn ook (grote) webshops die sowieso niet moeilijk doen met retouren. zakelijk of prive. Zolang alles maar compleet is, ik pak alles dus altijd heel voorzichtig uit.

 

Maar ik weet dus niet hoe het bij IBM zit.

Link naar reactie
  • 0

De discussie prive/zakelijk lijkt me niet zo relevant als je 2 19" servers koopt, die wil je toch niet in je huiskamer hebben blazen?

 

Wij hadden ook vaak van dit soort issues qua prijsberekening als je in een configuratietool of via bijvoorbeeld de Dell website gaat calculeren. Vaak was er echter bij een goede bestelling gewoon een goede prijs te verkrijgen. Gewoon even bellen, zomaar op een website bestellen vind ik niet zo'n strak plan. Weet niet of dat hier van toepassing is uiteraard maar je ziet het vaak gebeuren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Besteld via een online bedrijf waar we meestal onze hardware kopen. Het gaat me er niet niet om wat ik moet doen, we sturen gewoon die te dure dingen terug. Waar het me om gaat is dat een leverancier die een goede naam heeft, 500 euro kan rekenen voor een plastic stripje dat ik elders voor 2.45 kan kopen. Een goede naam betekent dus niet altijd een goed product. Het gezegde "niemand is ooit ontslagen omdat 'ie IBM heeft gekocht", zie je zo in een ander daglicht.

Voortaan koop ik weer supermicro servers bij TWP.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat schijven niet zo snel kapot gaan zou ik niet zeggen. Ik heb 4 maanden geleden een nieuwe nas gekocht en 1 van de schijven is verleden week al stuk gegaan. Ik heb schijven die al 10 jaar onafgebroken zonder problemen draaien, maar ook schijven die binnen een half jaar al naar de eeuwige jachtvelden gingen. En het is heus niet zo dat duurdere schijven beter zijn en zeker niet langer meegaan. Je moet het maar net treffen of je wordt door pech getroffen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Schijven gaan lang mee, tenzij je een slecht exemplaar hebt, dat kan binnen een paar weken stuk gaan. Wel zijn goedkope schijven met grote capaciteit kwetsbaarder, omdat de bitjes te dicht op elkaar zitten. Als je raid1 gebruikt dan loop je weinig risico om data kwijt te raken. Zorg er wel voor dat de schijven die je voor raid gebruikt, niet uit dezelfde batch komen, omdat soms gebeurt dat zulke schijven dan precies tegelijk kapot gaan. Als je software raid gebruikt, mogen de schijven van verschillend fabrikaat zijn.

Link naar reactie
  • 0
Wel zijn goedkope schijven met grote capaciteit kwetsbaarder, omdat de bitjes te dicht op elkaar zitten.

Sorry dat ik het zeg, hoor. Maar dit is echt flauwekul. Ten eerste bestaan er geen 'goedkope' schijven. Het is allemaal ibm, seagate of western digita wat je vooral tegen komtl. En schijven gaan doorgaans kapot doordat de controller er mee kapt. De platen zelf is 9 van de 10 keer niks mis mee. Dat van die bitjes te dicht op elkaar slaat echt nergens op.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Waren het precies dezelfde schijven ?? Vaak worden huis, tuin en keuken schijfjes niet aangeboden door partijen die prof. servers leveren. En daar is natuurlijk een goede reden voor, mensen die schijven in servers plaatsen hebben vaak wat hogere eisen dan de gemiddelde consument.

 

Blijft natuurlijk onhandig dat er geen open standaard is zodat je zelf kunt kiezen. Maar aan de andere kant is volgens mij het hele business model van dit drie letterige bedrijf er op gericht dat je alles bij hun afneemt....

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.