• 0

Facturen 2010 boeken

:)

 

Misschien een stomme vraag, maar ik begin nog maar net met ondernemen:

 

Ik heb in december voor het eerst werkzaamheden voor mijn bedrijf uitgevoerd voor derden. Als ik e.e.a. zo teruglees op dit forum betekent het dus het volgende:

 

1. Ik kan de facturen in 2011 versturen met een factuurdatum van 2010? (of met een factuurdatum in 2011 met een verwijzing naar werkzaamheden in 2010?).

 

2. De in rekening gebrachte btw moet ik wel aangifte van doen bij de belastingdienst maar door de kleine-ondernemersregeling hoef ik dat niet te betalen (komt onder de 1.883,-).

 

Ben benieuwd of iemand me verder kan helpen...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Factuur sturen met een datum in 2011 (dag van versturen bijvoorbeeld :P) en refereren aan de uren in 2010 ("Gemaakte uren december 2010")

 

2. De in rekening gebrachte BTW is pas dit jaar in rekening gebracht (zie punt 1) en dus loopt ie mee met het totaal aan BTW in 2011.

 

 

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

De meeste bedrijven sturen de eerste week van januari nog wel facturen uit met de datum 30 of 31 december. Dat kun je doen je kunt ook inderdaad gewoon een factuur in 2011 maken met verwijzing naar 2010 zoals Dick aangeeft.

 

Met ook op de kleine ondernemingsregeling kan het handig zijn om te kiezen voor factuurdatums in 2010 omdat je dan de btw nieet hoeft af te dragen en als je de factuur op btw jaar 2011 boekt (door factuurdatum in 2011 te zetten) dan kan het zijn dat je dit jaar minder of geen KOR kan terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

principeel ben ik het met je eens maar praktische gezien is dit wel de werkwijze van de meeste (kleinere) bedrijven. En het is ook veel praktischer dan voor de belastingaangifte voorkomt geschuif met omzet of kosten reserveringen en problemen met de btw/omzet aansluiting.

Daarbij ontvangen veel ondernemingen ook weer graag een factuur in december om de kosten direct in het juiste jaar/maand te kunnen boeken zonder extra reserveringen te hoeven boeken. (liever lui dan moe zeg ik altijd maar.)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoorden ;).

 

Is het niet zo dat je je facturen in ieder geval voor de 15e van de maand de deur uit moet hebben? Als ik dan inderdaad de facturen in 2010 gemaakt heb kan ik ze nu dan toch nog gewoon versturen (zolang ik dat maar voor de 15e doe)?

Link naar reactie
  • 0

ik heb al een maand geleden factuur opgesteld van 31 december, ik heb ze alleen nog niet verstuurd.

 

Een factuur voorbereiden en later op de bus doen, kan ik me iets bij voorstellen. Maar dan zou ik ze toch ook wel die datum weg willen sturen. Hoe werk je dan met nummering als je na het maken en voor het versturen van de toekomst-factuur nog een factuur moet maken welke wel direct verzonden wordt? Of levert een sortering op nummer een andere volgorde op dan sortering op factuurdatum?

 

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoorden ;).

 

Is het niet zo dat je je facturen in ieder geval voor de 15e van de maand de deur uit moet hebben? Als ik dan inderdaad de facturen in 2010 gemaakt heb kan ik ze nu dan toch nog gewoon versturen (zolang ik dat maar voor de 15e doe)?

 

Hmm, dat van de 15de weet ik niet. Ik zou ze in ieder geval versturen (en inboeken) voordat je de OB aangifte rond maakt (eind januari), dan zitten ze daar netjes in en hoef je ze niet later (in 2011) te corrigeren...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Er is voor de btw inderdaad een regel dat een geleverd product of dienst voor de 15e van de maand volgend op de levering gefactureerd moet zijn. Maar dat verwijst meer naar de factuurdatum op de factuur dan naar het feitelijk moment van verzenden.

 

Maar als jij op 15 januari nog een factuur stuurt met als datum 31-12 is de kans groot die klant zeker gaat klagen over de betaaltermijn en mogelijk zelfs de factuur terugstuurt, tenzij de klant er zelf een belang bij heeft om de factuur in 2010 te boeken (bijv vanwege budget)

Link naar reactie
  • 0

Ergens doe ik ook iets niet helemaal ok dan...

 

Ik heb mijn facturen verstuurd op de 4e, met geleverde diensten van december. Ik ben ze nu aan het boeken in Q4 voor de BTW....

 

Maar die schuiven dus eigenlijk door naar Q1 begrijp ik. (enerzijds logisch, anderzijds "voelt" dit vreemd...)

Link naar reactie
  • 0

Maar die schuiven dus eigenlijk door naar Q1 begrijp ik. (enerzijds logisch, anderzijds "voelt" dit vreemd...)

 

Nah, niet te ingewikkeld doen. gewoon de datum van de factuur bepaald in welk kwartaal je ze aangeeft. Dus staan ze op 31 december in Q4 en anders in Q1.

De btw wetgeving geeft de ruimte om ze tot uiterlijk 15 dagen na einde van de maand te factureren.

Link naar reactie
  • 0

Niet slim aangepakt dus...heb ze verzonden op de 4e en dus gedateert op de 4e ....

 

Wat zouden de meeste bedrijven nu eigenlijk liever hebben ? Dat die factuur nog op 2010 staat (om bijvoorbeeld de winst te drukken, en omdat de geleverde dienst nu eenmaal betrekking heeft op 2010) of toch gewoon op 2011 ?

 

Ben toch blij dat ik een erg goede cijfertjemeneer over mijn schouders mee heb kijken ;)

Link naar reactie
  • 0

Niet slim aangepakt dus...heb ze verzonden op de 4e en dus gedateert op de 4e ....

 

Wat zouden de meeste bedrijven nu eigenlijk liever hebben ? Dat die factuur nog op 2010 staat (om bijvoorbeeld de winst te drukken, en omdat de geleverde dienst nu eenmaal betrekking heeft op 2010) of toch gewoon op 2011 ?

...

Stel er zit een bedrijf bij die al netjes kwartaalaangifte heeft gedaan en dus boekjaar 2010 heeft gesloten, dan zal die niet alsnog eentje met datum 2010 willen ontvangen denk ik. Voor de rest is het inderdaad wel netjes om alle kosten van 2010 dus ook in 2010 in te kunnen boeken.

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid van kosten moeten zij de kosten nog in 2010 boeken. Dus over het algemeen willen ze de factuur graag in 2010. Een belangrijk onderdeel van de (accountants)controle t.b.v. van de jaarrekening is volledigheid van kosten. Is er 12 maanden telefoonkosten verantwoord, zijn alle abonnementen, servicecontracten en dergelijke geboekt en voor zover nodig qua kosten verdeeld over 2010 en 2011.

 

Voor jou is het voordeel van op 4 januari de factuur dateren dat je de btw daarover ook pas eind april hoeft af te dragen (bij kwartaal aangifte). Hierdoor kan je een cashflow probleem verkleinen als je lange betaaltermijnen hebt. Maar als je een kleine ondernemer bent die nog onder de KOR valt dan is het weer een nadeeltje kunnen zijn als je omzet voor de btw in 2011 daardoor boven de KOR grenzen komt.

 

@Sandra, een ondernemer die op 4 januari zijn boekhouding 2010 al heeft gesloten loopt over het algemeen te hard van stapel. Er zullen (bijna) altijd kosten zijn die nakomen. Want terwijl jij je administratie zit op te maken en de laatste facturen zelf verstuurd op 31 dec komt die bij de klant per definitie pas in 2011 aan. Ik zeg altijd sluit je boekhouding ergens in de 2e week van de volgende maand af zodat je ook alle kosten hebt en niet je btw aangifte berekening weer moet aanpassen voor de nagekomen factuur.

 

@Qudo: leuke profielfoto, naar de kapper geweest ;D

Link naar reactie
  • 0

Wat zouden de meeste bedrijven nu eigenlijk liever hebben ? Dat die factuur nog op 2010 staat (om bijvoorbeeld de winst te drukken, en omdat de geleverde dienst nu eenmaal betrekking heeft op 2010) of toch gewoon op 2011 ?

 

 

Ik kreeg nog een verzamelfactuur van de groothandel, deze factureert eens per week.

Factuur is gedateerd, 03-01-2011, goederen zijn afgehaald op 27-12-2010, 29-12-2010 en 03-01-2011.

 

Ik heb nu wel kosten van vorig jaar al geboekt in dit jaar.

 

Zo haal ik ook goederen bij een gereedschapshandel, deze is erg traag met factureren, factuur komt altijd rond de 12e, en is altijd gedateerd op de de 31e.

Het voordeel van mij is dan, dat de kosten wel in de goede maand zijn geboekt.

 

Link naar reactie
  • 0

...

 

@Sandra, een ondernemer die op 4 januari zijn boekhouding 2010 al heeft gesloten loopt over het algemeen te hard van stapel....

Daar heb je helemaal gelijk in. Het viel me alleen op dat de belastingdienst de gegevens al voor 31 december verstuurd zodat je het daarvoor al kan melden en betalen. En stel je bent wel btw-plichtig maar niet officieel ondernemer dan kan het vermogenbelasting schelen door het nog net voor 31 december te betalen. Maar goed, ik heb het nu over iets wat waarschijnlijk zeer zelden voorkomt dus eigenlijk overdrijf ik nu ook. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.