• 0

Verkoop bedrijfspand van Holding aan BV

Ik ben enige tijd aan het zoeken geweest op een antwoord op mijn vraag, maar kan niet iets vinden dat direct aansluit op mijn vraag.

 

Ik heb in Nederland een Holding waarvan ik samen met mijn vrouw 100% aandeelhouder ben.

De Holding bezit een bedrijfspand welke wordt verhuurd aan de werkmaatschappij.

De Holding is voor 50% aandeelhouder van deze werkmaatschappij. De andere 50% is in bezit van de Holding van mijn compagnon.

Ik ben zelf sinds 2006 woonachtig in Italië, maar omdat mijn broer, die woonachtig is in Nederland, enig bestuurslid is, is ook de Holding gevestigd in Nederland.

 

Ik wil het bedrijfspand nu gaan verkopen aan de werkmaatschappij en ben op zoek naar de meest geschikte constructie.

Ik wil de geboekte winst/overwaarde aanwenden om te gaan investeren in ontroerend goed in Italië.

Het bedrijfspand is in 1998 aangekocht en daarna 2x verbouwd (in 2005 en 2007) t.b.v. uitbreiding.

Het bedrijfspand staat 31-12-2010 op de balans voor €385.000.

Ik verwacht het pand te kunnen verkopen voor € 800.000 aan de werkmaatschappij.

Dit bedrag is gebaseerd op een geschatte taxatie. Een officiële taxatie moet nog worden gedaan.

 

Vragen:

Welke aanslagen kan ik van de belastingdienst verwachten?

Wat moet er bijvoorbeeld worden afgerekend over de behaalde winst?

Maakt het nog iets uit waarvoor ik deze winst ga aanwenden? (wel puur zakelijk natuurlijk).

Is het in enig opzicht interessant om het pand eerst naar privé te halen?

Zijn er verder nog belangrijke zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De winst is belast (vennootschapsbelasting), zijnde verschil tussen boekwaarde en verkoopwaarde.

 

Houd rekening met de overdrachtsbelasting, 6% van de verkoopwaarde. Er is weliswaar een vrijstelling voor interne reorganisatie, maar jullie concern voldoet niet aan de voorwaarden (90% aandelenbezit).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Johan,

 

Als ik de winst dus in hetzelfde jaar van de verkoop weer volledig investeer in ander ontroerend goed, dan draag ik dus helemaal niets af aan de belasting. Er even van uitgaand er verder geen inkomsten en kosten zijn.

 

De 6% overdrachtsbelasting wordt alleen betaald door de kopende partij lijkt mij.

 

Bied de optie om het pand eerst naar privé te halen ook nog voordelen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.