• 0

26 euro te weinig BTW afgedragen.

Hallo,

 

Ik ben 24 jaar, een startende ondernemer en heb een eenmanszaak sinds april 2010. Alles is uiteraard nog nieuw

en met veel geGoogle doe ik uiteindelijk de boekhouding zelf. Ik ben fulltime student en heb daarnaast mijn onderneming.

Ik zet dus ook niet heel veel om en wil voor volgend jaar de KOR aanvragen zodat ik geen BTW meer hoef af te dragen/rekenen.

 

Dit jaar moest dat dus nog wel. Nu bij de afsluiting van het boekjaar kom ik erachter dat ik te weinig BTW betaald heb. In het tweede kwartaal gaat het om 25 euro en het derde kwartaal om 1 euro. Niet veel natuurlijk. Ik heb gekeken hoe ik dit kan

corrigeren. Heb al eerder een boete gehad van 50 euro voor te laat betalen, erg zonde. Het ging toen om 27 euro die ik te laat

betaalde en kreeg een boete van 5% met een minimum van 50 euro. Meer boete dan BTW dus. Helaas. Ik vermoed

dat de bedragen ingevuld op de site tijdens de aangifte wel kloppen met het destijds betaalde BTW bedrag, maar door het opzetten van een goede boekhouding later pas is gebleken dat ik toen een factuur niet heb meegenomen in die aangifte.

 

Nu zie ik dat je middels een 'suppletie omzetbelasting' vrijwillig kan aangeven dat je te weinig betaald hebt, mits binnen 3 maand van het jaar waarin betaald had moeten worden. Dat is dus het geval. Ook hier geld een boete van 5% en waarschijnlijk wederom een minimum van 50 euro.

 

Ik twijfel nu dus enorm of ik dit wel moet aangeven of erop moet gokken dat het goed gaat. Als ik het meld, betaal ik immers weer meer boete dan wat ik aan BTW te weinig heb betaald. Hoe groot is de kans dat ze nergens achteraan gaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW is streng en regels zijn regels. Je zult de correctie via een suppletie moeten aangeven, ook al is het een klein bedrag. De vraag is echter om hoeveel "te betalen" BTW het in totaal in 2010 gaat. Misschien is jouw situatie zodanig dat je van de KOR gebruik had moeten maken en als dat zo is, kun je een tweede boete ontlopen. Daarbij opmerkend dat een tweede boete ook hoger is dan de eerste.

 

Sorry, Joost is er al. Bericht gekruist.

Link naar reactie
  • 0

Mijn totaal verschuldigde BTW voor 2010 was 148.98. Compleet gerechtigd voor de KOR ;D

Ik was alleen in de veronderstelling dat ik die pas in 2011 kon aanvragen, wanneer ik voldoende

bewijs had dat ik daarvoor in aanmerking kom. Volgens mij staat er op de site van de BD dat je

het met je administratie moet kunnen aantonen en dat je dan vanaf dat jaar de KOR kunt toepassen.

 

Link naar reactie
  • 1

Meteen in dezelfde suppletie opnemen. Mogelijk dat je dan aan de boete ontkomt. Misschien is het ook zinnig om een afspraak te maken met de medewerker van de bel. dienst, om uit te leggen dat je nog niet zoveel ervaring had met het uitrekenen en dat je programma wat heeft gedaan dat je niet begreep en daardoor een fout hebt gemaakt. Dat helpt ook wel eens.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen! Bedankt voor de tip. Wellicht kan ik het suppletie omzetbelasting formulier dan gelijk doorspreken.

Ik heb dit formulier net gedownload. Ik kan nu de gewijzigde bedragen invullen. Ik heb hierover nog wel 2 vragen:

 

- Op dit formulier kun je aangeven over welke periode het gaat. Ik deed altijd aangifte per kwartaal. Als ik de KOR met terugwerkende kracht ga toepassen, heeft dit betrekking op alle kwartalen van 2010. Kan ik dan 1 formulier gebruiken en dan alles bij elkaar op tellen of moet ik voor elk kwartaal een apart formulier gebruiken?

 

- Kan ik bij vermindering voor kleineondernemersregeling gewoon het volledige bedrag noteren?

 

Ik denk dat ik beide antwoorden wel weet, maar wil niet nog meer fouten maken. Ik weet ook dat ik ontheffing van administratie kan aanvragen. Op zich vind ik het niet erg om te doen en ga ik ervan uit dat deze fouten in de toekomst niet meer voorkomen. Wat zijn jullie adviezen? Immers heeft het wel of niet mogen toepassen en wel of niet vrijstelling van administratie ook zijn voor en nadelen.

Link naar reactie
  • 0

wat je ook nog zou kunnen proberen is om de boete terug te krijgen.. je hebt namelijk een betaalverzuim boete gekregen terwijl nu blijkt dat je toen ook gelijk de KOR had kunnen toepassen en dan was je niets verschuldigd geweest en was er dus ook geen sprake van betaal verzuim.

Ik vermoed dat de formele bezwaar termijn al verstreken zal zijn maar je kunt het altijd proberen alsnog bezwaar te maken en te hopen op een coulante inspecteur.

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet is de KOR niet iets wat je moet aanvragen, maar waar je bij je aangifte (Q4) gebruik van maakt.

In jouw geval is het gezien de omstandigheden wel verstandig om even contact op te nemen met de BD.

 

Ik heb ook wel eens een suppletie ingediend, maar daar zat geen boete aan vast. Met een suppletie geef je gewoon aan wat je wilt corrigeren.

 

Zoals genoemd is het voordeel dat je hebt door de KOR een vorm van inkomsten die in het jaar erop als dusdanig moeten worden meegerekend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.