• 0

Factuurnummer

Goedeavond,

 

Ik heb een vraag mbt de nummering van facturen.

 

Ik weet dat de nummering van facturen moet doorlopen.

 

Mijn laatste factuurnummer in 2010 was 147.

In 2011 ben ik doorgegaan met nummer 148.

 

Vandaag heb ik iets ingekocht via de bank en nu kom ik erachter dat de nummering in mijn boekhoudprogramma begint met P1 en verder gaat waar ik vorig ben geeindigd ben. Einde 2010 P21 ik had dan P22 in 2011 verwacht. Andere dagboeken beginnen ook bij volgnummer 1 zoals kasboek,memoriaal en inkoop.

 

Nu is mijn vraag is dit wettelijk goed dat deze dagboeken weer bij volgnummer 1 beginnen.Met andere woorden is het dus alleen van belang dat de volgnummers van de verkoopfacturen doorlopen?

 

Bedankt voor de reactie

 

Dennis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf begin ik de nummering van facturen met de laatste twee getallen van het jaar.

Voorbeeld voor 2010. 10001 als eerste factuur en voor 2011 was dat 11001.

De reden dat ik hier voor gekozen is heb is dat het voor mij persoonlijk zo het overzichtelijkst is.

Bovendien kan ik zo 999 facturen maken per jaar.

Hopen dat het dit jaar lukt ;)

Link naar reactie
  • 0
Kan dat eigenlijk ook per maand/jaar?

 

dus bv jan: 20110101 20110102

 

feb: 20110201, 20110202

 

Officieel niet. Hiermee heb je ruimte om facturen aan het einde van de maand niet op te nemen in je administratie aangezien de volgende maand weer met 1 gaat beginnen. Facturen moeten daardoor oplopend zijn en bij ontbrekende nummers moet je als ondernemer een verklaring kunnen geven.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot wat mijn voorganger zegt....

Je mag elke maand wel weer met 1 beginnen.... De nummering moet je wel consistent blijven doen, en moet per tijdvak oplopend zijn; dat mag per maand, kwartaal, jaar .....

Dat er geen nummers ontbreken kan de belastingdienst/accountant ook achterhalen in je dagboek dmv boekingsnummer/dagboeknummer of hoe dat in jouw programma mag heten.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken-02.html#P46_3035

 

Het gaat om de interpretatie van uniek volgnummer.

 

Als je elke maand met een nieuw nummer begint, waarin je de maand verwerkt bijvoorbeeld, hoe leg je dan het woord volgnummer uit?

 

M.i. is een volgnummer volgend op het nummer er voor, dus bijvoorbeeld 2011001, 2011002.

 

Wanneer je de maand meeneemt, bijvoorbeeld 201101001, 201101002 en dan bij de volgende maand weer met 1 begint, 201102001, dan is de laatste niet echt volgend op zijn voorganger. Hierdoor ontstaat er ruimte achter de laatste factuur van de eerste maand en deze ruimte kan gebruikt worden voor 'niet geregistreerde' facturen.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst is volgens mij vrij duidelijk wat betreft facturen, zie link:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_administratie/ondernemen_administratie-05.html#P85_9150

 

Zij schrijven dat je de uitgeschreven facturen wel opeenvolgend moet nummeren. Aangezien de administratie voor de Belastingdienst per boekjaar loopt kan je per jaar met een nieuwe nummering starten lijkt mij (ik kan niets terugvinden over een nummering per maand of kwartaal).

 

Binnen 1 jaar de nummers 2010.099 en 2011.001 is dan opeenvolgend niet mogelijk, wel 2010.099 en daaropvolgend 2010.100.

 

In het voorbeeld van Dick is het volgens mij wel toegestaan als je 2010.099 in het jaar 2010 hebt gebruikt en dan als eerste factuur in 2011 het nummer 2011.001 gebruikt (je begint per slot van rekening weer opnieuw in het nieuwe jaar).

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Binnen 1 jaar de nummers 2010.099 en 2011.001 is dan opeenvolgend niet mogelijk, wel 2010.099 en daaropvolgend 2010.100.

 

Dat was ook niet mijn intentie met het voorbeeld natuurlijk. :)

Het deel van het nummer voor de punt staat voor het boekjaar.

 

Vraag blijft dus hoe opeenvolgend geïnterpreteerd moet/mag worden. Zoals gezegd gaat mijn voorkeur uit naar "opeenvolgend binnen een boekperiode" (boekjaar in mijn geval)...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Beste Dick,

 

een boekperiode is niet het zelfde als boekjaar. Er zijn bedrijven die een boekperiode van een week hanteren, die hebben daardoor 52 (soms 53) een einde boekperiode en kunnen dan weer opnieuw beginnen met factuurnummers. Dan is de mogelijkheid al wel aardig groot geworden (zie je eerder post). Zelfs bij maand als periode heb je 12 keer de mogelijkheid, terwijl per boekjaar maar 1 keer.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Dick,

 

een boekperiode is niet het zelfde als boekjaar. Er zijn bedrijven die een boekperiode van een week hanteren, die hebben daardoor 52 (soms 53) een einde boekperiode en kunnen dan weer opnieuw beginnen met factuurnummers. Dan is de mogelijkheid al wel aardig groot geworden (zie je eerder post). Zelfs bij maand als periode heb je 12 keer de mogelijkheid, terwijl per boekjaar maar 1 keer.

 

Hmm, dat was niet zo duidelijk van mij inderdaad. Wellicht heb ik het mis maar ik zou me er iets bij kunnen voorstellen dat je opnieuw begint per afsluitbare periode. Als je dan lang wacht met afsluiten van die periode is er natuurlijk nog steeds te sjoemelen maar dat is aan het eind van het jaar ook het geval...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken-02.html#P46_3035

 

Het gaat om de interpretatie van uniek volgnummer.

 

Als je elke maand met een nieuw nummer begint, waarin je de maand verwerkt bijvoorbeeld, hoe leg je dan het woord volgnummer uit?

 

M.i. is een volgnummer volgend op het nummer er voor, dus bijvoorbeeld 2011001, 2011002.

 

Wanneer je de maand meeneemt, bijvoorbeeld 201101001, 201101002 en dan bij de volgende maand weer met 1 begint, 201102001, dan is de laatste niet echt volgend op zijn voorganger. Hierdoor ontstaat er ruimte achter de laatste factuur van de eerste maand en deze ruimte kan gebruikt worden voor 'niet geregistreerde' facturen.

 

Nogmaals... een uniek volgnummer betekent niet dat elk nummer moet volgen op zijn voorganger.... Na een periode, en dat mag maand, kwartaal, jaar zijn mag je "opnieuw" beginnen... zolang hij maar uniek is...en je consistent de nummer-methodiek hanteert.

 

Dus als je per maand wilt nummeren begin je

-in januari 2011 bijvoorbeeld met 20110100001 en dan 20110100002 etc...

-in februari 2011 met 20110200001 en dan 20110200002 etc...

 

Het nummer is uniek en heeft een traceerbaar volgnummer.....

 

Zou het zo zijn dat Sander gelijk heeft, kom je uiteindelijk in de problemen.... je komt ooit eens uit op ..999999 en moet je opnieuw beginnen .... volgens hem mag dit dan niet.....!?

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Je ziet ook regelmatig factuurnummers waar je klantnummer (en/of jaar/maand) in verwerkt is.

 

je kan ook kiezen voor een combinatie. Je begint je factuurnummer met jaartal+maand, met daarachter een uniek volgnummer, wat wel gewoon op blijft lopen door het jaar heen (of tot in het oneindige). Je factuurnummers worden zo wel redelijk lang...

 

Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.