• 0

aandelen eenmanszaak overnemen

Hallo, kan iemand mij vertellen hoe het in elkaar steekt als je een bedrijf van iemand wil overnemen dat een eenmanszaak is en dat niet in een keer laat gebeuren, maar bijvoorbeeld elk jaar 10% aandelen, bijvoorbeeld?

 

Dit is bij een BV makkelijker omdat daar toch 2 ondernemers kunnen zijn in tegenstelling tot een eenmanszaak?

 

Kan iemand hier meer over vertellen??

Bedankt alvast...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een eenmanszaak kan je niet in aandelen overdragen want hij is persoonsgebonden. Er zijn geen aandelen, alleen een (1) persoon die de eenmanszaak vormt. Je zou er eerst een BV van moeten maken voordat dit mogelijk is. Wat ook kan maar wat meer risico met zich mee brengt is er een VOF van maken waarbij de andere vennoot er later weer uit stapt.

Link naar reactie
  • 0

Wouter geeft terecht aan dat een EMZ geen aandelen kent. Eerst omzetten in een BV betekent doorgaans dat je de BV minstens drie jaar moet voortzetten voordat je de aandelen kunt overdragen.

 

Je kunt een EMZ wel in fasen overnemen, maar dat heeft gevolgen voor de BTW op de verkoop van de EMZ (waarschijnlijk BTW belast) en er zal discussie ontstaan over het stakingstijdstip van de verkoper. Wat voor hem/haar gevolgen heeft voor de belastingheffing over de stakingswinst.

 

Kun je meer in detail aangeven wat er verkocht gaat worden en waarom in fasen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het gaat om een eenmanszaak dus met een waarde van €250.000 vermoedt ik. Dit geld heb ik dus niet, daarom zou het in fases overgenomen kunnen/moeten worden, maar dat wordt dus lastig als ik het goed begrijp met een eenmanszaak.

 

Wat Joost zegt; de 3 jaar eis voor overdracht van een BV, geldt dat alleen als het bedrijf in 1 keer wordt overgedragen? Dus is het wel mogelijk om bijvoorbeeld elk jaar 15% aandelen (als loon bijvoorbeeld) over te nemen als het bedrijf nog maar 1 jaar BV is?

 

Grt.

Link naar reactie
  • 0

Als je een eenmanszaak met een waarde van (vermoedelijk) € 250k wilt overnemen, zou ik toch snel een adviseur inschakelen.

 

Waarom?

- Om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt, dient de waarde van het bedrijf accuraat vastgesteld te worden en dient er eventueel een due dilligence onderzoek (zeg maar: onderzoek naar "verborgen gebreken") plaats te vinden.

- Voor de overname zijn verschillende varianten denkbaar, die allemaal doorgerekend moeten worden.

- Je moet een goede onderhandelingspositie met de verkopende partij creëren.

- Afspraken moeten juridisch waterdicht vastgelegd worden.

- Tenslotte moet de financiering van de overname haalbaar zijn.

 

Kost uiteraard wel wat, maar met een miskoop ben je veel verder van huis.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het gaat om een eenmanszaak dus met een waarde van €250.000 vermoedt ik. Dit geld heb ik dus niet, daarom zou het in fases overgenomen kunnen/moeten worden, maar dat wordt dus lastig als ik het goed begrijp met een eenmanszaak.

 

Wat Joost zegt; de 3 jaar eis voor overdracht van een BV, geldt dat alleen als het bedrijf in 1 keer wordt overgedragen? Dus is het wel mogelijk om bijvoorbeeld elk jaar 15% aandelen (als loon bijvoorbeeld) over te nemen als het bedrijf nog maar 1 jaar BV is?

 

Grt.

 

Dat is een fiscale eis. In die 3 jaren zitten de aandelen volledig op slot.

Er wordt uitgegaan van een fiscaal geruisloze inbreng in een B.V.

Voor wat dat inhoudt verwijs ik je graag naar de zoekfunctie / google.

 

 

Als fiscaal ruisend wordt ingebracht speelt de 3-jaarstermijn helemaal niet.

 

Je kunt andere varianten bedenken, waarbij wordt gewerkt met een geldleningconstructie. Jij neemt het bedrijf over en blijft de koopsom schuldig. Als zekerheid voor betaling zou je inventaris, voorraden etc kunnen verpanden aan de verkoper.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.