• 0

BBZ-aanvraag 2010 : een positief verhaal.

Er zijn wat negatieve berichten op dit forum over de bbz-regeling, dus hierbij een positief verhaal.

In 2010 ben ik mijn onderneming gestart. Geleefd van mijn zakcenten en een nu ingeloste tante Agaath. Het is lastig om snelle en concrete opdrachten te krijgen, en de grootste investering is tijd en geduld. Soit! Dat is ondernemen. En ik vertik het om te gaan solliciteren en de handdoek in de ring te gooien.. Voor een IT-er als ik is het op dit moment niet moeilijk aan een baan te komen, maar ik zie loondienst niet zitten en wil van mijn eigen toko een succes maken.

Dus ik ben in september naar de gemeente geweest voor het aanvragen van een BBZ uitkering. Daarmee creeer ik wat lucht om te ondernemen. En met name tijd. Alle papieren ingevuld, verplichte afkeuringen van financiele instellingen binnen, engazomaardoor. Ik had meer medelijden met de ambtenaar van de gemeente die dit soort paperassen keer op keer moet verzamelen in tigvoud :)

Net voor de kerst kwam een contactpersoon van IMK langs. En ik was eerlijk gezegd wel wat zenuwachtig. Maar het gesprek liep heel vlot, natuurlijk en inlevend. Super. Binnen twee weken lag er een dik rapport met een positief advies. Bottom line was dat mijn bedrijf verschrikkelijk levensvatbaar was, maar wat tijd en bijsturing (met name op het gebied van Sales en Marketing) nodig had. Dat was natuurlijk erg prettig om te lezen, en de ambtenaar heeft het advies overgenomen. 12 maanden BBZ uitkering. Ik ben er als een kind zo blij mee.

Eind deze maand besluit de gemeenteraad, en ik ga er stiekum vanuit dat het een positieve beslissing zal worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fijn te horen dat het gelukt is.

 

Hou je er wel rekening mee dat een BBZ-uitkering verstrekt wordt als een lening.

Als je boven een bepaald inkomen komt (ik meende bijstandsniveau) moet je

het teveel ontvangen uitkering terug betalen.

Niet dat je ineens eind 2011 voor verrassingen komt te staan.

 

 

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Dat weet ik inderdaad. Het goede nieuws voor ons is ook dat het voor 2010 omniet wordt gegeven (met terugwerkende kracht) omdat het inkomen onder bijstandsniveau lag.

Ik wil de uitkering ook aleen gaan benutten als hij echt nodig is. Zoals het er uit ziet is dat begin 2011 wel zo, maar mocht ik weer op een 'normaal' inkomen uitkomen dan gaat de uitkering op de spaarrekening en wordt ie teruggegeven.

 

Link naar reactie
  • 0

De BBZ voor levensonderhoud is een lening (onbelast - dus geen afdracht van premies loonheffing en ZVW) en kan maximaal 36 maanden worden verstrekt. BIj verlenging dient er een toets plaats te vinden op de levensvatbaarheid van de onderneming (vaak wordt er aan het IMK een advies gevraagd door de gemeente).

 

Indien de onderneming over een boekjaar verlies draait wordt de verstrekte bijstand (lees lening) omgezet in om-niet (administratieve boeking waarbij de bijstand opnieuw verstrekt wordt met afdracht premies loonheffing en ZVW). Met deze administratieve boeking wordt de lening ingelost. Over dit boekjaar ontvang je van de gemeente een jaaropgave.

 

Indien de onderneming over een boekjaar winst draait, moet de verstrekte bijstand (lees lening) ter hoogte van de winst aan de gemeente terugbetaald worden.

 

Voorbeelden

Verstrekte bijstand (lening) € 15.000,00

Winst € 3.500,00

Administratieve boeking gemeente bijstand om-niet € 11.500,00, door betrokkene terug te betalen € 3.500,00

 

Verstrekte bijstand (lening) € 15.000,00

Winst € 17.500,00

Door betrokkene terug te betalen € 15.000,00

 

Verstrekte bijstand (lening) € 15.000,00

Verlies gedraaid (vul zelf maar in)

Administratieve boeking gemeente bijstand om-niet € 15.000,00

 

In de toekenningsbeschikking van de gemeent moet opgenomen zijn hoe en op welke wijze je een verlenging moet aanvragen.

 

Toevoeging: wees er wel bewust van dat inkomen van (indien van toepassing) partner (loondienst, uitkering UWV e.d.) door de gemeente meegenomen wordt in de opstelling van de om-niet verstrekking. Bijstand is een gezinsuitkering en er wordt derhalve een vergelijking gemaakt met het gezinsinkomen.

 

Nog vragen stel ze gerust.

 

 

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0
Hou je er wel rekening mee dat een BBZ-uitkering verstrekt wordt als een lening.

Als je boven een bepaald inkomen komt (ik meende bijstandsniveau) moet je het teveel ontvangen uitkering terug betalen.

En aangezien de BBZ uitkering een bijstandsuitkering is kun je er dus van uitgaan dat een deel gelijk aan de winst die je maakt omgezet zal worden in een lening, en dat de rest om niet toegekend zal worden. :)

 

Edit: Kind Support was me net voor, maar dan uitgebreider...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Leuk voor je dat het tot nu toe positief is.

 

Wacht nog 12 maanden en beoordeel de BBZ nogmaals. Voor sommige mensen begint de ellende pas achteraf ;)

 

En je kickt een 6 maanden oud topic omhoog om deze geweldig onderbouwde post te plaatsen?

 

Voor sommige mensen is de bbz een drama ja,en voor sommige niet. Onderbouw het is zou ik zeggen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dan maak ik gebruik van de gelegenheid om hier mijn BBZ-voortgang te vertellen.

Ik heb dus voor een deel van 2010 + 2011 BBZ ontvangen, op dit moment heb ik die uitkering niet nodig (mijn bedrijfje loopt aardig goed!) en zet het bedrag dus maandelijks opzij. Deze maand is de laatste BBZ maand.

De BBZ heeft mooi als vangnet voor een paar moeilijke maanden kunnen dienen. Daar is de regeling immers voor bedoeld!

Dankzij dit forum en een uiterst behulpzame gemeenteambtenaar ben ik vooraf goed geinformeerd. Ik verwacht over 2011 een bescheiden winst, en verwacht eveneens de BBZ terug te moeten betalen. Dat is geen probleem, want ook hier geldt dat vooruitzien regeren is. Ik had met veel gemak de BBZ erdoorheen kunnen jagen, maar ik ben zeker in deze opstartfase uiterst conservatief met uitgaven, liever teveel opzij gezet dan later in de problemen komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk voor je dat het tot nu toe positief is.

 

Wacht nog 12 maanden en beoordeel de BBZ nogmaals. Voor sommige mensen begint de ellende pas achteraf ;)

 

En je kickt een 6 maanden oud topic omhoog om deze geweldig onderbouwde post te plaatsen?

 

Voor sommige mensen is de bbz een drama ja,en voor sommige niet. Onderbouw het is zou ik zeggen.

 

Danny

 

Uiteraard hoor je en lees je vaak de negatieve kanten. Kijk maar naar UPC/Ziggo, 1.000 negatieve ervaringen hebben online meer aandacht dan 100.000 positieve ervaringen.

 

Wat soms gebeurt, is dat bij BBZ aanvragen er dingen fout kunnen gaan bij het definitieve besluit. Zoals bij het terugbetalen.

 

Hier staan een paar voorbeelden, waarbij ze onjuist naar de inkomen kijken.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=31;action=display;threadid=22003

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Er gaat inderdaad weleens wat mis. Maar als je kijkt dat er duizenden bbz aanvragen per jaar plaatsvinden vind ik het nog meevallen hoeveel fouten er gemaakt worden. Die worden voornamelijk gemaakt door ambtenaren die de bbz uitvoeren maar die het er maar bij doen als taak en niet goed zijn getraind erin. De bbz is een uiterst complexe regeling met een handboek die net zo dik is als een goed boek. Er zijn zoveel variabelen dat ik,en ik ben alleen maar met de bbz bezig de gehele dag, ook nog elke dag dingen moet opzoeken hoe het nou zit...

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.