• 0

Boekencontrole door belastinginspecteur

Ik heb dringend advies en hulp nodig, want ik krijg 18 januari a.s. boekenonderzoek. Volgens de brief is het doel "de aanvaardbaarheid vast te stellen van de aangiften omzetbelasting van 1 januari 2009 tot en met 31 december 2010". Waarschijnlijk naar aanleiding van mijn aangifte omzetbelasting van 31 december j.l. Er kwam in mijn idee ook wel een idioot hoog bedrag uit wat ik terug zou mogen vragen van de belastingdienst.

 

Nu ben ik zelf nogal laks geweest met de administratie en inboeking van uitgaven en BTW verantwoording, omdat ik voornamelijk bezig ben geweest met het verwerven van opdrachten en het vullen van mijn orderportefeuille, omdat ik sinds eind september 2010 een nieuw bedrijf begonnen ben, aangezien mijn vorige bedrijven geen succes opleverden.

 

Ik ben natuurlijk als een idioot aan het werk gegaan om te kijken of ik alles sluitend kan krijgen voordat de inspecteur komt, maar dat is een heel gedoe als ook je computer in de tussentijd gecrashed is en je alle opgeslagen gegevens kwijt bent, omdat ik geen back-up had gemaakt. Ik ging er namelijk vanuit, dat een computer toch wel een jaar of drie mee kon gaan!

 

Weet iemand wat ik moet verwachten en wat ik nog kan doen om de schade (boetes en terugvorderingen) te beperken? Wat moet ik sowieso WEL doen en wat moet ik NIET doen?

Ik ben behoorlijk geschrokken van de aankondiging.

 

Nog wat achtergrond informatie:

 

- Ik heb mijn eerste bedrijf op 15-02-2008 ingeschreven bij de KvK

- Ik heb heel veel gewisseld van handelsnaam en bedrijfsactiviteiten om toch maar aan klanten te komen

- Ik ben nog steeds officieel volledig afgekeurd (Wajong sinds 1998)

- Ik krijg een uitkering van het UWV van € 60,00 per maand

- Ik heb geen enkel krediet bij geen enkele bank kunnen krijgen (te groot risico)

- Ik ben gehuwd in gemeenschap van goederen

- Ik heb een eenmanszaak

- Mijn man en ik hebben privé voor +/- € 40.000,00 aan schulden (auto en huisinrichting)

- Mijn man heeft een tijdelijk contract tot 1 april a.s.

- Mijn man is chronisch ziek (Diabetes Mellitus type 1)

- Mijn man is momenteel in de ZW vanwege burn-out en zware overspannenheid

- Ik ben zelf chronisch ziek (heb Myotone Dystrofie type 2)

- Mijn nieuwe bedrijf is nog niet definitief gestart, omdat ik daar krediet voor nodig heb

 

Dit zijn enkele dingen die misschien belangrijk zijn.

 

Ik hoop, dat er mensen zijn die mij tips en adviezen willen geven. Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

De dingen zijn zoals ze zijn, anders waren ze wel anders geweest!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik jouw verhaal lees en daar de essentiële stukken uit haal, die over het onderwerp gaan, ben je dus laks geweest met je BTW administratie. Ofwel er is een heel grote mogelijkheid dat je bij het aangeven maar wat gegokt hebt. Dat is dus bij wet verboden en juist op dat punt is de belastingdienst (terecht) heel streng.

Link naar reactie
  • 0

Er kwam in mijn idee ook wel een idioot hoog bedrag uit wat ik terug zou mogen vragen van de belastingdienst.

Gezien het feit dat je schulden hebt en geen bankkrediet hebt kunnen krijgen, hoeveel uitgaven heb je voor je bedrijf gedaan op basis waarvan je een "idioot hoog bedrag" zou moeten terugkrijgen? Heb je de aangifte wel correct ingevuld?

 

Als je grofweg 19% van je bedrijfsuitgaven neemt en 19% van je factuurbedragen (of 6%, ik kan niet zien wat je verkoopt) en die van elkaar aftrekt zou je een aardig beeld moeten krijgen van je btw-afdracht of -teruggave. Klopt dat met je aangifte?

Link naar reactie
  • 0

Hoi OVW Becky,

 

Als ik je verhaal lees, krijg ik sterk de indruk dat je maar wat doet.

 

- Je begint een onderneming, maar weet blijkbaar niet waar je focus ligt. Als je niet genoeg klanten krijgt, verander je gewoon je bedrijfsactiviteit.

- Zowel jij als je man zijn chronisch ziek en je man heeft geen vaste baan, maar dat belet je niet om € 40k te lenen. Daar bovenop wil je ook nog krediet voor je nieuwe bedrijf.

- Je vraagt een "idioot hoog bedrag" aan BTW terug, maar je hebt je administratie niet op orde.

 

Tja, als dat niet vragen is om problemen, dan weet ik het ook niet meer.

 

Ik hoop voor jou dat je in ieder geval nog alle facturen bewaard hebt en je inkomsten kunt aantonen aan de hand van een kasboek en/of bankafschriften.

 

Het zal waarschijnlijk niet meer lukken om een boekhouder te vinden die voor 18 januari orde op zaken weet te stellen. De meeste boekhouders zullen hun vingers hier niet aan willen branden en als je er wel eentje vindt, zal hij of zij dat vast en zeker niet pro deo doen.

 

Wat je kunt doen, is 2 à 3 weken uitstel vragen voor het boekenonderzoek, zodat je nog tijd hebt om je administratie op orde te brengen en probeer - bv via het UWV - deskundige begeleiding te regelen op het gebied van ondernemerschap, want het lijkt erop dat je op dat terrein nog heel wat hebt te leren.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

!

 

Weet iemand wat ik moet verwachten en wat ik nog kan doen om de schade (boetes en terugvorderingen) te beperken? Wat moet ik sowieso WEL doen en wat moet ik NIET doen?

Ik ben behoorlijk geschrokken van de aankondiging.

 

Nog wat achtergrond informatie:

 

- Ik heb mijn eerste bedrijf op 15-02-2008 ingeschreven bij de KvK

- Ik heb heel veel gewisseld van handelsnaam en bedrijfsactiviteiten om toch maar aan klanten te komen

- Ik ben nog steeds officieel volledig afgekeurd (Wajong sinds 1998)

- Ik krijg een uitkering van het UWV van € 60,00 per maand

- Ik heb geen enkel krediet bij geen enkele bank kunnen krijgen (te groot risico)

- Ik ben gehuwd in gemeenschap van goederen

- Ik heb een eenmanszaak

- Mijn man en ik hebben privé voor +/- € 40.000,00 aan schulden (auto en huisinrichting)

- Mijn nieuwe bedrijf is nog niet definitief gestart, omdat ik daar krediet voor nodig heb

 

Dit zijn enkele dingen die misschien belangrijk zijn.

 

Ik hoop, dat er mensen zijn die mij tips en adviezen willen geven. Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

 

Ik sluit me aan bij Dhr. Odems, en overige tipgevers.

 

Wat je vooral niet moet doen, is niet ter zake doende onderwerpen erin betrekken.

Ziektes hebben wel een impact op je leven, maar zal waarschijnlijk niet echt meehelpen om de inspecteur op je hand te krijgen, hooguit wat medeleven.

 

Wat je wel moet doen, alle facturen die betrekking hebben op je BTW aangifte tevoorschijn halen, de bewijslast ligt bij jou.

Wees eerlijk naar de inspecteur toe en betrek iemand hierin die verstand heeft van BTW aangiftes en laat deze bij het gesprek aanwezig zijn.

 

Vooraf alles met deze kennis doornemen wat je hebt opgevoerd als voorbelasting.

 

Een nachtje doorwerken om alles weer op orde en overzichtelijk te krijgen.

 

Zorg ook voor een correcte urenregistratie, oftewel je agenda.

 

Voor de volgende keer, luister naar je "onderbuikgevoel", als je het zelf al een idioot hoog bedrag vond, valt dat zeker ook op bij de belastingdienst.

 

Veel succes en sterkte.

 

 

edit: er zijn al een paar tips meer geschreven.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inmiddels bezig met het invullen van suppleties omzetbelasting en bij 2009 is er al uitgekomen, dat ik € 2678,00 moet betalen. Verder heb ik over 2010 nog niets terug ontvangen, daar ga ik nu een suppletie voor invullen. Bij de eerste aangifte kwam er een bedrag van € 6446,00 uit wat ik terug zou mogen ontvangen. Dat klopt dus voor geen meter!

 

Inmiddels heb ik ook mijn hele administratie en BTW verantwoording in Excel gezet en daaruit kan ik opmaken, dat het maar goed is, dat ik even met mijn neus op mijn verplichtingen als ondernemer ben gewezen.

 

Overigens heb ik nooit enige vorm van opzet gehad, maar ben ik simpelweg echt te laks en te lui geweest met het bijhouden en aanpassen van mijn bedrijfsadministratie. En ja, een goede onderneming kan alleen maar succesvol draaien met een goede boekhouding. Brrrr, en daar heb ik een gruwelijke hekel aan! Maar ik ben me nu wel heel goed bewust, dat ik als ondernemer verplicht ben de boekhouding van mijn bedrijf volgens de regels bij te houden.

 

Dank jullie voor deze tips!

De dingen zijn zoals ze zijn, anders waren ze wel anders geweest!

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat, als je een boekhouder vindt die je wil helpen, je het beste contact op kunt nemen met de belastingdienst.

Duidelijk de situatie schetst en vervolgens, samen met de boekhouder, een datum bepaalt waarop een gedegen administratie voorgelegd kan worden.

 

De belastingdienst zal hier dan graag aan meewerken omdat zij zeker niet op zoek zijn naar problemen.

 

Helaas is de afstand wat groot.

 

Succes.

Link naar reactie
  • -3

Ik krijg géén hulp van de UWV, want die zijn allang blij dat ze van me "af" zijn. Ik heb al bij verschillende instanties aangeklopt om hulp en ondersteuning te krijgen, maar krijg nergens gehoor. Ik ben ook bij de gemeente geweest, bij de KvK, maar nergens willen ze me helpen, want dan wordt ik naar het UWV verwezen vanwege mijn Wajong. Probeer ik bij de UWV gehoor te krijgen/hulp te krijgen, dan zeggen ze doodleuk, dat ik heb getekend voor het feit, dat de UWV mij nooit meer mag helpen!!! Nou, dat heb ik dus nooit gedaan!!!!

 

Met andere woorden, ik doe niet "zomaar iets". Ik probeer alleen nog iets te maken van een situatie waar ik door de UWV ingedumpt ben! Letterlijk gedumpt! Want hoeveel brieven, mails en telefoontjes ik al gepleegd heb sinds 2008 is niet meer te tellen! En van slechts één klacht heb ik een uitnodiging voor een gesprek gekregen, waarin mij doodleuk verteld werd, dat het UWV niets voor mij kon doen en ik maar verder moest gaan met wat ik al deed!

 

Tja, en dat mensen een verkeerde indruk van me krijgen, komt omdat ik ook de verkeerde gegevens vermeld.

 

Maar verder voor de rest ben ik een heel net persoon met geen kwaad in de zin. De leningen had ik helaas nodig, omdat ik als gehandicapte (ik zit in een rolstoel) afhankelijk ben van een auto!!!!!

De andere lening was voor de volledige inrichting van het nieuwbouwhuis waar we al vijf jaar geleden verplicht uit moesten verhuizen, omdat de kosten niet meer op te brengen waren. Daarbij woon ik samen met mijn man bij mijn ouders in en hadden we dat nieuwbouwhuis met z'n vieren gekocht.

De dingen zijn zoals ze zijn, anders waren ze wel anders geweest!

Link naar reactie
  • 0

Een beetje offtopic maar goed bedoelt:

 

Ik lees over een hoop problemen in jullie huwelijk (man ziek, jij ziek etc). Je bent een bedrijf begonnen zonder dat je weet wat je wilt. Het klinkt hard maar een bedrijf beginnen om uit de schulden te komen is niet echt een goede motivatie en het kan je nog erger schaden, vooral ook omdat je geen geld hebt om de nodige kennis en expertise in te huren.

 

Mijn advies: doe iets met de bovenstaande tips van collega ondernemers, en ga je daarna bezinnen wat je nu echt wilt. Een bedrijf starten is niet de oplossing voor financiele problemen, het maakt tijdens de startfase de situatie in eerste instantie alleen maar slechter.

 

Wat ik trouwens niet begrijp: Je bedrijf ben je nog niet begonnen maar je krijgt al wel BTW aanslag / teruggave? En je hebt geen geld / krediet om uit te geven dus hoe kom je uberhaupt aan die BTW aangifte?

 

Groet,

Dirk

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Becky,

 

Ik krijg de indruk dat je de fouten wel erg nadrukkelijk legt bij anderen.

 

Het UWV is nog niet van je af, want ze betalen je Wajong-uitkering. Als je recht hebt op startersbegeleiding vanuit het UWV dan moet je die gewoon krijgen. Wellicht moet je iemand inschakelen die zich niet zomaar laat afschepen en weet door te pakken. Vaak is het ook gewoon een kwestie van je rechten kennen en de juiste toon aan slaan.

 

Veel gemeenten kennen een regeling voor vrijwel gratis taxi-vervoer voor chronisch gehandicapten en ouderen. Ik zou daar eerder voor kiezen dan geld lenen voor een auto en niet zeker weten of je wel aan je verplichtingen kunt voldoen.

 

Er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om geld te lenen voor woninginrichting. Zelf heb ik ooit in een situatie gezeten dat ik gedwongen moest verhuizen en geen meubels had. Heb het één en ander bij elkaar gescharreld via vrienden en kennissen en de kringloopwinkel en geleidelijk aan vervangen door nieuwe meubels. Enkele van die tweedehandse meubels voldeden zo goed, dat ze nog steeds een plaatsje in mijn huis hebben.

 

Verder ben ik benieuwd wat je precies doet. Het opzetten van een onderneming vergt toewijding en werkweken van vaak meer dan 60 uur per week. Voor mensen met een spierziekte is dit doorgaans moeilijk op te brengen. Als je dan ook nog moet concurreren met "valide" ondernemers, heb je al een achterstand te pakken.

 

Ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen, maar ik denk dat een stukje begeleiding essentieel voor je is, omdat je het anders niet gaat redden...

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 1

@ Odeon,

 

Ik onderschrijf jouw commentaar volledig, maar wil er wel de kanttekening bij plaatsen dat Becky misschien een speciale woninginrichting nodig heeft omdat ze minder valide is, in dat geval zul je toch een kant opmoeten denk ik dan.

 

Wij als valide mensen vergeten zulke dingen al snel, ik heb zelf 12 maanden in een rolstoel gezeten, als je je slecht kunt verplaatsen, ook thuis dan is dat echt een ramp.

 

Gr. Dirk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede tips hier, maar waar ik het dus mee eens ben is dat TS nogal de schuld probeert te leggen bij anderen. Waarom begin je een bedrijf met 40K schuld en hou je dan nog niet eens je administratie op orde.

 

Wat tips:

1. Probeer zo snel mogelijk contact op te nemen met de BD om uitstel te vragen

2. Zoek iemand die bereid is om je hiermee te helpen, boekhouder bijv. Dit gaat je alleen niet lukken als ik dat zo hoor.

3. Hou je administratie voortaan op orde en ken de verantwoordelijkheden die bij ondernemen horen. Hier op HL kun je veel leren en het kost je niets (alleen tijd).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.