• 0

Spullen op consignatiebasis

Op de 1e plaats allemaal de beste wensen uiteraard.

 

Nu is mijn vraag het volgende:

 

Ons is gevraagd door een kennis die een kledingzaak heeft of ze wat spullen van ons(sieraden) op consignatie basis neer mag leggen in de winkel (door drukte heeft ze zelf geen zin om zelf een assortiment van sieraden samen te stellen en in te kopen etc)

 

Nu staan wij hier uiteraard positief tegenover (normaal doen we alleen markten/braderieen/thuispartys en verkopen via de webwinkel( en aangezien het nu heel rustig is met braderieen kunnen die spullen beter in een winkel liggen dan hier in de kast)

 

Heb zelf al het een en ander opgezocht in google maar ik kan het niet helemaal goed vinden hoe dit nou precies in ze werk gaat qua administratie etc.

 

Wellicht is er op het forum iemand die hier meer verstand van heeft en ons precies kan vertellen hoe we in ze werk moeten gaan (hoe we de administratieve afwikkeling moeten doen,,,en wat een redelijk % is)

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

zorg iig voor een getekende verklaring van eigendomsvoorbehoud, zodat de produkten jouw eigendom blijven.

 

Qua marge weet ik niets van de modebranche.

 

 

Hallo Karin bedankt voor je reactie,,dat van eigendomsvoorbehoud daar was ik al mee bezig ja.

 

 

Voor de rest ben ik vanavond nog een beetje op onderzoek uitgegaan en kwam ook de volgende manier tegen.

 

Voorbeeld: ik leg een bepaald sieraad op consignatiebasis neer,,,ik heb voor dat sieraad zelf de prijs van bijv 12,50 in me hoofd zitten wat ik er voor wil hebben,,,,,,,winkeleigenaar beslist dan zelf wat ze voor de armband vraagt al is dat 30 euro,

 

Ik ga dan 1x in de week de voorraad peilen en waar nodig aanvullen,,,en 1x per maand stuur ik de winkel een factuur met daarop bijv armband type x 12,50 ketting type x 15,00 dus de prijzen die ik zelf voor het sieraad wil hebben,

 

Is dit een goede gedachtegang?

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan, als je het op meerdere adressen hebt uitstaan met jouw naam erbij lijkt het mij wel prettig dat het overal dezelfde prijs heeft? Als je het naam/merkloos doet lijkt het me geen bezwaar.

 

Wat betreft voorraad peilen en aan de hand daarvan een factuur sturen zit je op het goede spoor.

Vergeet niet toe te voegen aan de overeenkomst dat de winkel verantwoordelijk is voor de spullen die bij hun in consignatie liggen, als ze aldaar bijv gestolen worden of de zaak brandt af etc. zullen ze toch gewoon aan jou de inkoop moeten voldoen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan, als je het op meerdere adressen hebt uitstaan met jouw naam erbij lijkt het mij wel prettig dat het overal dezelfde prijs heeft? Als je het naam/merkloos doet lijkt het me geen bezwaar.

 

Wat betreft voorraad peilen en aan de hand daarvan een factuur sturen zit je op het goede spoor.

Vergeet niet toe te voegen aan de overeenkomst dat de winkel verantwoordelijk is voor de spullen die bij hun in consignatie liggen, als ze aldaar bijv gestolen worden of de zaak brandt af etc. zullen ze toch gewoon aan jou de inkoop moeten voldoen.

 

Hallo Bas

 

Dank je voor je antwoord,

De spullen komen op dit moment maar op 1 adres te liggen wil namelijk zelf ook even kijken hoe het in ze werk gaat en of het rendabel is

Mocht het goed gaan lopen dan zal ik er in een later stadium altijd serieus over naar kunnen denken om het op meerdere plaatsen neer te leggen,

 

En dat de winkelier zelf de prijs mag bepalen is natuurlijk voor diegene ook iets interessanter, dat van de diefstal of brand is een goede ja daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

 

Nog wel 1 vraag mbt de factuur,moet ik dan elk artikel apart speciferen op de factuur of mag het ook gewoon een factuur zijn met alleen het totaalbedrag erop

 

Link naar reactie
  • 2

Ik zou met een gespecificeerde factuur (of bijlage) werken. Je hebt een vast aantal artikelen in die winkel liggen dus maak gewoon een voorraadlijstje met de standaard hoeveelheden erop. Daarnaast een kolom met hoeveel je aangevuld hebt. Die bonnen verzamel je en op de factuur zet je een totaal bedrag met verwijzing naar de bonnen. (zet er een weeknummer of datum op). Voordeel van een lijst met standaard aantallen is dat je niet steeds hoeft te bedenken wat de standaard voorraad is. Maar ik zou als je toch wekelijks aanvult ook direct (contant) afrekenen, zij heeft tenslotte ook het geld al ontvangen. Dus ik vind het heel normaal dat jij dan ook je geld direct krijgt. In dat geval kun je de voorraadlijst ook als factuur gebruiken (dan moet je wel zorgen dat de goede gegevens erop staan zodat ie aan factuur vereisten voldoet voor de btw.)

 

Dan nog een wat uitgebreidere kijk op het op consignatie basis leveren. Dat is een groot voordeel is voor de winkelier, zij heeft daardoor geen kapitaalbeslag en hoeft die voorraad niet te financieren. Dat is voor een winkel een groot voordeel want voorraad is vaak de grootste post op de balans. Jij gaat dit voordeel nog eens vergroten door 1x per maand te factureren, ongetwijfeld met een betaaltermijn. Dus jij moet je voorraad heel lang voorfinancieren, als het om kleine bedragen gaat is het niet zo erg, maar toch. Even een voorbeeldje, jij moet direct je leverancier betalen en koopt in begin januari in, half januari leg je het in de winkel. 1e week februari worden die stuks verkocht, daarna stuur jij pas begin maart de factuur en zij betaald na 30 dagen, dan zit je dus begin april, dus 3 maanden later voordat jij je geld hebt.

Als je dat met al je klanten doet word het een hele dure "onderneming", want lang niet alle voorraad zal direct verkocht worden en zolang het op voorraad ligt loop jij het financieel en economisch risico, als bij komend nadeel je hebt ook geen controle over de voorraad, dus uitverkopen of aanbiedingsacties om die voorraad op tijd te verkopen zitten er ook niet in.

In die zin is op consignatie basis leveren ook niet echt een goede strategie voor pas gestarte ondernemers om aan te bieden aan hun klanten. Het kan wel een prima middel om een aantal verkooppunten te krijgen en om als je nieuwe producten in de markt te testen.

 

Goed bovenstaande voert misschien wat ver als je samen met een vriendin wat extra handel probeert te genereren, maar als ondernemingsstrategie zou ik het niet toepassen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel

 

Dank je voor je uitgebreide antwoord.

 

Dat van de gespecifeerde factuur is op zich wel een idee ja,alleen is het uiteraard wel zo dat het nie telkens een standaard voorraad is ik verander uiteraard telkens het assortiment met nieuwe modellen etc etc.

 

En dat ik dan per week afreken heb je uiteraard ook gelijk in want zoals je zelf al zegt als ik op begeven moment meerdere klanten heb dan word het een dure bezigheid ja als ik overal lang moet wachten op geld maar wel telkens in moet kopen om de voorraden op niveau te houden,want zit er toch aan te denken om eens na te gaan denken om het gelijk bij meerdere neer te leggen(kapsalons,tankstations,schoonheidssalons,nagelsalons etc ) er zijn zat winkels en plaatsen om sieraden neer te leggen.

 

 

Normaal doen we alleen markten en braderieen welke nu stil liggen tot begin april dus eigenlijk ligt de voorraad nu bij me in de kast en kan ik elke dag zelf naar kijken haha,,kan ik het uiteraard beter ergens neer leggen waar andere er naar kijken,

 

Maar goed we moeten eerst even kijken of het een beetje loopt en dan verder na gaan denken hoe we het allemaal aan gaan pakken

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ultimate,

 

Naast de wijze woorden die de andere leden hebben geschreven, en waar ik mij helemaal bij aansluit, wil ik je nog even wijzen op iets dat prijselasticiteit heet. Jij geeft aan dat jij met de winkelier een vaste prijs afspreekt (lijkt mij logisch) en dat de winkelier zelf mag bepalen hoeveel zij voor het product vraagt. Dit lijkt logisch, maar kan tot ongewenste situaties leiden.

 

Jij hebt er belang bij dat er zoveel mogelijk producten verkocht worden. Immers, voor ieder verkocht product krijg jij een vooraf afgesproken prijs. Je zou denken dat dit belang ook ligt bij de winkelier, maar die kan door deze constructie een heel ander belang hebben. Als de winkelier besluit de verkoopprijs te bepalen door de inkoopprijs met twee te vermenigvuldigen zij per maand 10 producten verkoopt. De helft gaat naar jou, de andere helft is haar winst. Dus als jij EUR 12,50 rekent is de verkoopprijs EUR 25,00 en jouw omzet EUR 125,00 per maand (we laten de BTW even buiten beschouwing). De winst van de winkelier is EUR 125,00.

Nu ligt het product niet voor EUR 25,00 in de winkel maar voor EUR 45,00. De kans is groot dat er nu minder van wordt verkocht (door de prijselasticiteit), zeg 6 stuks. De winst van de winkelier is dus 6 x (EUR 45 - EUR 12,50 =) EUR 195,00. Jouw omzet daalt echter tot (6 x EUR 12,50 =) EUR 75,00. Dus met het verkopen van minder producten (= minder moeite) kan er meer verdiend worden door de winkelier. Je zult met mij eens zijn dat dit voor jou niet voordelig is.

 

Ik zou dus heel voorzichtig zijn met het laten bepalen van de verkoopprijs door de verkoper. Feitelijk is deze namelijk ook niet de verkopende partij, maar enkel de intermediair die in jouw plaats verkoopt. De marge die gemaakt wordt is dan ook de compensatie voor de verkoopprestatie en niet meer dan dat.

Het is natuurlijk een heel ander geval als de winkelier de producten rechtstreeks van jou afneemt, maar zolang dit niet gebeurt zou ik er altijd voor kiezen om zelf de verkoopprijs vast te stellen. Als ik het goed begrijp heb je die prijs al vastgesteld, je verkoopt deze producten immers ook zelf aan particulieren ;)

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je voorraad kan inderdaad beter bij een winkel liggen als bij jou in de kast tot de volgende braderie in april dit geval. Dat is toch al betaalde voorraad.

 

Maar als je er serieus werk van wil maken dan moet je heel goed kijken naar wat dat allemaal kost. wat als elke verkooppunt maar 500 euro voorraad heeft en je hebt 30 verkooppunten dan praat je al over 15.000 euro voorfinancieren. Dus bij een succesvol product wurg je jezelf financieel gezien.

 

Waar je naar kan kijken is of je consignatie kan gebruiken als binnenkomer.. dus de eerste3 maanden leggen je de voorraad neer en betaald de winkelier alleen verkochte stuks. Na 3 maanden moet de ondernemer dan kiezen om zelf voorraad te nemen of te stoppen met verkoop.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel

 

Ja precies dat is al betaalde voorraad dus daar maakt het niet zoveel bij uit

 

En dat van consignatie gebruiken als binnekomer en dat de ondernemer na 3 maanden kan kiezen (thnx voor de tip) maar dat zie ik zelf nog niet zo zitten,,dan functioneer ik al snel als groothandel,en dan word gaat de ondernemer vanzelf ook verder kijken dan ze neus lang is.

 

Want als ze dan toch al moeten gaan investeren in voorraad ja dan gaan ze automatisch ook even verder kijken.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk zelf ook met verkooppunten. Ik maak als ik sieraden breng een lijst met de sieraden gespecifieerd met nummer, omschrijving en prijzen. Deze wordt door mij en het verkooppunt afgetekend. Anders kan je bij diefstal of brand nog niets bewijzen.

 

Wie zorgt er voor verpakkingsmaterialen en displays? Zeker verpakking kan bij juwelen ook redelijk duur worden maar het is wel belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk zelf ook met verkooppunten. Ik maak als ik sieraden breng een lijst met de sieraden gespecifieerd met nummer, omschrijving en prijzen. Deze wordt door mij en het verkooppunt afgetekend. Anders kan je bij diefstal of brand nog niets bewijzen.

 

Wie zorgt er voor verpakkingsmaterialen en displays? Zeker verpakking kan bij juwelen ook redelijk duur worden maar het is wel belangrijk.

 

Hallo elke

 

Dank je voor je bericht,,ook dat is een goede tip ja vooral wat je zelf al zegt anders heb je weinig tot niks te bewijzen,

 

De displays komen in bruikleen te liggen,,en de verpakkingsmaterialen daar zijn we nog even voor aan het kijken hoe we dat gaan doen,en wat uiteraard de wens is van de ondernemer,,,

Link naar reactie
  • 0

goede aanvulling mbt de prijselascticiteit, dat scheelt ook!

 

Ik zou dus heel voorzichtig zijn met het laten bepalen van de verkoopprijs door de verkoper. Feitelijk is deze namelijk ook niet de verkopende partij, maar enkel de intermediair die in jouw plaats verkoopt. De marge die gemaakt wordt is dan ook de compensatie voor de verkoopprestatie en niet meer dan dat.

als je het op deze manier bekijkt kan je zelfs een lagere marge berekenen voor de winkelier,

zij lopen immers minder risico dan ze het zelf zouden inkopen.

je zou er een bonussysteem tegenover kunnen zetten als ze grotere aantallen gaan verkopen.

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ultimate,

 

Naast de wijze woorden die de andere leden hebben geschreven, en waar ik mij helemaal bij aansluit, wil ik je nog even wijzen op iets dat prijselasticiteit heet. Jij geeft aan dat jij met de winkelier een vaste prijs afspreekt (lijkt mij logisch) en dat de winkelier zelf mag bepalen hoeveel zij voor het product vraagt. Dit lijkt logisch, maar kan tot ongewenste situaties leiden.

 

Jij hebt er belang bij dat er zoveel mogelijk producten verkocht worden. Immers, voor ieder verkocht product krijg jij een vooraf afgesproken prijs. Je zou denken dat dit belang ook ligt bij de winkelier, maar die kan door deze constructie een heel ander belang hebben. Als de winkelier besluit de verkoopprijs te bepalen door de inkoopprijs met twee te vermenigvuldigen zij per maand 10 producten verkoopt. De helft gaat naar jou, de andere helft is haar winst. Dus als jij EUR 12,50 rekent is de verkoopprijs EUR 25,00 en jouw omzet EUR 125,00 per maand (we laten de BTW even buiten beschouwing). De winst van de winkelier is EUR 125,00.

Nu ligt het product niet voor EUR 25,00 in de winkel maar voor EUR 45,00. De kans is groot dat er nu minder van wordt verkocht (door de prijselasticiteit), zeg 6 stuks. De winst van de winkelier is dus 6 x (EUR 45 - EUR 12,50 =) EUR 195,00. Jouw omzet daalt echter tot (6 x EUR 12,50 =) EUR 75,00. Dus met het verkopen van minder producten (= minder moeite) kan er meer verdiend worden door de winkelier. Je zult met mij eens zijn dat dit voor jou niet voordelig is.

 

Ik zou dus heel voorzichtig zijn met het laten bepalen van de verkoopprijs door de verkoper. Feitelijk is deze namelijk ook niet de verkopende partij, maar enkel de intermediair die in jouw plaats verkoopt. De marge die gemaakt wordt is dan ook de compensatie voor de verkoopprestatie en niet meer dan dat.

Het is natuurlijk een heel ander geval als de winkelier de producten rechtstreeks van jou afneemt, maar zolang dit niet gebeurt zou ik er altijd voor kiezen om zelf de verkoopprijs vast te stellen. Als ik het goed begrijp heb je die prijs al vastgesteld, je verkoopt deze producten immers ook zelf aan particulieren ;)

 

Succes!

 

Hallo Dennis

 

Uiteraard bedankt voor je uitgebreide reactie.

 

Zoals jij het uitlegt daar zit natuurlijk wel wat in zo had ik het zelf nog niet echt bekeken,dus ik ga nog eens goed nadenken wat voor mij de meest ideale manier is.

 

Bij diegene waar we het over hadden heb ik de spullen al in consignatie neergelegd op de manier zoals ik zelf al had omschreven aangezien ik je post nog niet gezien had,

 

Het is uiteraard wel zo dat ik natuurlijk wel bekijk of diegene een beetje normale prijzen hanteerd(tot op dit moment is dat ook zo,,,ze zit op exact dezelfde prijs dan die ik aan particulieren vraag) dit komt er mede door omdat ik betreffende ook de adviesprijzen heb voorgelegd waarvoor ze het neer zou kunnen leggen

 

En moet zeggen het ligt er nu enkele dagen en de verkopen zijn boven verwachting,

 

Ben gister dan ook in me toetsenbord gekropen om eens een mooie mail samen te stellen met daarin de uitleg wie wij zijn en wat we kunnen betekenen met de sieraden in consignatie.

 

Deze mail heb ik naar een 20 tal partijen gestuurd met de vraag of er interesse in is en of dat we een afspraak kunnen maken om eens het een en ander uit te leggen ,,,hier zijn tot nu toe 6 afspraken uitgekomen,

 

Er zullen uiteraard mede forumleden zeggen waarom niet persoonlijk langs gaan of een belletje... hier heb ik bewust voor gekozen aangezien mijn gedachte was dat er bij nagelsalons,kappers etc de personen die er over gaan vaak bezig zijn met een klant en dan weinig tijd hebben en een mail komt nooit ongelegen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.