• 0

Inkomsten BV in oprichting gebruiken voor 18000 storting?

Hallo,

Ik ben bezig met een broker rol in trading. Het eerste contract lijkt te gaan lukken, en ik wil mijn marge in een BV laten binnen komen, in plaats van het privé te nemen. Het is meer dan ik nodig heb prive, en een deel ervan ga ik beleggen in andere ondernemingen. So far so good.

 

Ik zit echter krap bij kas en heb de 18.000 niet om de verplichte storting te doen in de BV.

 

Mijn vraag is of het mogelijk is om een BV op te richten i/o, een bankrekening te openen, daarop de marge van het eerste brokers contract binnen te laten komen, vervolgens mezelf een dividend uit te keren (of een salaris) van zeg 20.000, en vervolgens alsnog 18.000 te storten om te voldoen aan mijn stortingsverplichting.

 

Alvast bedankt voor jullie input.

 

Hartelijke groet,

Jan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Een BV i.o. lijkt me niet zo zinvol. Aangezien er geen terugwerkende kracht is (want je brengt geen onderneming in), valt eventuele winst behaalt in de voorperiode onder de inkomstenbelasting.

 

Waarom kun je niet wachten met oprichten van de BV tot de marge binnen is? Denk je dat je marge - zonder BV - belast wordt met inkomstenbelasting?

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je input.

 

1) Het eerste contract levert voor mij een marge per maand van Euro 100.000, en loopt in 12 maanden met aparte (gelijke) betalingen per maand.

Zou het kunnen zijn dat de eerste maand als privé wordt beschouwd en daarna wel in de BV? Als dat zo zou zijn dan neem ik de BV i/o route die in beschreef, neem de eerste maand als salaris, en laat de rest in de BV zitten en herinvesteer ermee in andere ondernemingen.

 

2) Waarom denk je dat de marge - zonder BV - mogelijkerwijs niet belast wordt met inkomsten belasting?

 

 

Overigens zou ik nog steeds graag weten of de route die ik aangaf mogelijk is.

 

Als het contract helemaal zeker was dan zou ik 18.000 lenen en de BV nu oprichten. Maar pas als het contract getekend wordt is het zeker en dan wordt er na 24 uur aan me betaald (luxe probleem en niet te vermijden) waardoor ik geen tijd meer heb voor een BV oprichting. Onder andere daarom denk ik erover de route te volgen die ik beschreef; dan heb ik alles klaar en hoeft er alleen maar 18.000 euro gestort te worden op de dag van tekenen van het contract, waarna ik direct de volgende dag diegene waarvan ik leen kan terug betalen.

Het volgen van de BV i/o route kost alleen notaris kosten neem ik aan, en dat kan ik nog wel ophoesten.

 

Denkfouten? Suggesties?

 

Groet,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik je vraag goed begrijp; omdat in het geval het contract niet doorgaat ik met een nutteloze BV zit.

 

Ik dacht, maar kan ernaast zitten, dat je een BV i/o zonder problemen eindeloos zo kan houden zonder dat je een boekhouding moet gaan voeren, jaarrekening maken, etc. Dat soort administratieve lasten wil ik graag vermijden.

 

 

groet,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is de zin van een BV i/o in dit plaatje? Dat begrijp ik nog steeds niet. Met een BV i/o spreek je de intentie uit om tzt een BV op te richten. Het verandert niets aan je fiscale positie.

 

Dus waarom niet wachten met het oprichten van een BV tot je voldoende geld hebt om aan je stortingsplicht te voldoen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de verwarring. Laat ik het nog eens op een rijtje zetten en wat informatie toevoegen:

1) Ik verwacht inkomsten uit een eerste contract waarvan ik als broker een % krijg. De te verwachten betalingen aan mij zijn 12 x euro 100.000, te ontvangen elke maand, waarvan de eerste betaling binnen 24 uur na tekening van het contract.

 

2) Dit type industrie heeft veel potentiële deals rondzwerven, maar of en wanneer zoiets rond komt is onzeker. Conclusie: Nu al een BV oprichten geeft mogelijkerwijs een BV zonder verder doel. Dit on combinatie met 4 is een issue.

 

3) Deal keten:

ALS de eerste deal rond komt, dan is het erg waarschijnlijk dat er meerdere deals achteraan komen. Dus dan moet er snel een BV komen, vooral omdat de volgende deal vermoedelijk binnen 2 weken (na de eerste) getekend zal worden. Zelfs voor de tweede deal is een doorlooptijd van 2 weken erg krap om een BV op te richten, (notaris, verklaring geen bezwaar, naamonderzoek, concept statuten, bankrekening openen, storting, bankverklaring, oprichting, inschrijving KvK, aanmelden fiscus). De redenen voor een BV zijn overduidelijk, maar alleen ALS de eerste deal valt. Conclusie: Begin alvast aan een BV i/o route, en breek die af als de eerste deal nooit rond komt. Dan kan ieder geval de tweede deal geheel via de BV gedaan worden.

 

4) Ik zit krap bij kas, heb geen Euro 18.000 om een BV op te richten.

 

5) Van het eerste contract ben ik van plan de eerste 100.000 aan te wenden voor privé doeleinden, de rest wil ik investeren in andere ondernemingen. Het grootste deel van het eerste contract wordt dus niet privé aangewend, en bovendien herbelegd in andere BV's wat binnen een BV geen (inkomsten)belasting tot gevolg zou hebben. Conclusie: Een BV zou al voor het eerste contract de beste situatie zijn.

 

6) De bedragen waar het om gaat zijn groot. Ik zou immers inkomsten belasting moeten betalen over 1.200.000 euro, terwijl ik er maar 100.000 privé wil gebruiken en de rest in andere BV's wil herinvesteren. Dus als het even kan wil ik de eerste deal al fiscaal binnen een BV laten vallen , eventueel op de eerste maand na die overeenkomt met de 100.000 die ik privé nodig heb.

 

7) Ik heb eerder geld geleend. De maat is vol, en ook al begrijp ik dat er dingen bestaan als kasrondjes waardoor ik het geld kan terug betalen, het zadelt me dan op met een potentiële BV die niet gebruikt wordt. Ik kan die administratieve lasten niet aan voor het geval dit broker project mislukt.

 

 

Waar ik om vraag zijn creatieve ideeën om bovenstaand puzzel op te lossen.

 

 

Groet,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is de zin van een BV i/o in dit plaatje? Dat begrijp ik nog steeds niet. Met een BV i/o spreek je de intentie uit om tzt een BV op te richten. Het verandert niets aan je fiscale positie.

 

Dus waarom niet wachten met het oprichten van een BV tot je voldoende geld hebt om aan je stortingsplicht te voldoen.

 

 

Ik lees net een uitleg over een voorovereenkomst op higherlevel:

"Een voorovereenkomst of intentieverklaring (= hetzelfde) wil niets anders zeggen dan dat je het voornemen hebt om een BV op te richten. Hierbij kun je zelfs volstaan met een nader te bepalen naam voor de BV. Deze overeenkomst heeft veelal ten doel om aan de fiscus aan te geven dat de BV haar fiscale werking heeft per een X datum ondanks dat de BV pas later dan datum X opgericht wordt."

 

En elders lees ik dat dit ook werkt als je alleen een BV wil oprichten, dan heet het blijkbaar een oprichtingsverklaring:

"Richt slechts één persoon de B.V. op, dan stelt hij meestal een oprichtingsverklaring op, eveneens ten behoeve van de fiscus. Hij wil daarmee vastleggen vanaf welk moment de onderneming geacht moet worden niet meer voor zijn eigen rekening (inkomstenbelasting), maar voor rekening van de B.V. (vennootschapsbelasting) te worden gedreven."

 

 

Zou dit de oplossing voor mij zijn?!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo erg hoeft het niet te zijn om met een BV 'te zitten' waar niets mee gebeurt. Als het belangrijk is die 1,2 MLN (!) in de BV terecht te laten komen lijkt me dit reden genoeg om deze nu op te richten. De kosten en lasten van de administratie valt erg mee. Als de BV voor het eind van het jaar onnodig blijkt, hef je hem toch gewoon weer op?

 

De totale kosten voor de opheffing, aangifte VPB en slotbalans etc. kunnen redelijkerwijs niet veel meer bedragen dan ongeveer € 800 of iets dergelijks. De oprichting zelf heeft natuurlijk ook wel zijn kosten (afhankelijk van de notaris vooral) maar wederom hoeft dit niet erg veel te zijn. Dan het geld lenen via een (correct) kasrondje levert verder ook geen problemen op. ook niet bij opheffing op korte termijn.

 

Krap bij kas zitten is altijd lastig natuurlijk maar als je met een mogelijke order bezig bent van 1,2 MLN kan het toch niet zijn dat deze paar honderd euro extra kosten voor de BV gaan bepalen op welke wijze je je bedrijf insteekt?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Jan,

 

Ik deel de visie van Marnix. Eventueel kun je een lege BV zelfs verkopen aan een derde. Prijzen variëren van 1.500 tot 2.500 voor een lege BV met een leuke naam en een ruime doelomschrijving.

 

Andere oplossing zou zijn om een LTD op te richten. Die is binnen 24 uur operationeel en kost je ongeveer 400 euro.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

En als je al de B.V.-io. route gaat volgen. Bekrachtig dan aub niet de rechtshandelingen uit de voorperiode.

 

Als je dat wel doet worden de voordelen geacht ten behoeve van de B.V. te komen en dat heeft tot gevolg dat de gelden die je hebt gebruikt om aan de stortingsplicht te voldoen (18.000 euro) ten goede aan de B.V. komen. Dan heeft ook de B.V. de aandelen volgestort en... dat mag niet. Dan heb jij niet aan de stortingsplicht voldaan en het gevolg laat zich raden... hoofdelijke aansprakelijkheid.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Zo erg hoeft het niet te zijn om met een BV 'te zitten' waar niets mee gebeurt. Als het belangrijk is die 1,2 MLN (!) in de BV terecht te laten komen lijkt me dit reden genoeg om deze nu op te richten.

Hier sluit ik me even helemaal bij aan.

 

Er zijn een paar dingen die bij mij bij dit verhaal opkomen:

a.) Scam? Je hebt geen 18K, maar gaat zo dadelijk tonnen/miljoenen verdienen.

b.) Financiële problemen/aan de grond zitten, maar er liggen wel megacontracten voor je neus?

c.) €0 financiële ruimte dit jaar? En dit jaar is het niet mogelijk om een baantje te nemen als die contracten niet doorgaan?

d.) Betrouwbaarheid? Ik weet niet of ik zomaar een BV io een contract van 1,2MLN zou geven, welk verhaal vertel je die mensen? Houd dat verhaal stand als je tekent/gaat tekenen?

(Hou er rekening mee dat een contract leuk klinkt, maar als jij de zaak dusdanig anders voordoet dan de werkelijkheid is, dan gaat een BV je ook niet meer redden van aansprakelijkheid)

 

Ik ben een beetje bits misschien, maar hou er rekening mee dat andere partijen vergelijkbare ideeën kunnen krijgen. Dat kan je dus gewoon je contract weer kosten.

Ook is het oprichten en opzetten vaak NET iets meer werk dan je van te voren denkt. "Even" in een dag een of week iets opzetten is misschien wat optimistisch, zeker als dit de eerste keer is.

Link naar reactie
  • 0

Hier sluit ik me even helemaal bij aan.

 

Er zijn een paar dingen die bij mij bij dit verhaal opkomen:

a.) Scam? Je hebt geen 18K, maar gaat zo dadelijk tonnen/miljoenen verdienen.

b.) Financiële problemen/aan de grond zitten, maar er liggen wel megacontracten voor je neus?

c.) €0 financiële ruimte dit jaar? En dit jaar is het niet mogelijk om een baantje te nemen als die contracten niet doorgaan?

d.) Betrouwbaarheid? Ik weet niet of ik zomaar een BV io een contract van 1,2MLN zou geven, welk verhaal vertel je die mensen? Houd dat verhaal stand als je tekent/gaat tekenen?

(Hou er rekening mee dat een contract leuk klinkt, maar als jij de zaak dusdanig anders voordoet dan de werkelijkheid is, dan gaat een BV je ook niet meer redden van aansprakelijkheid)

 

Ik ben een beetje bits misschien, maar hou er rekening mee dat andere partijen vergelijkbare ideeën kunnen krijgen. Dat kan je dus gewoon je contract weer kosten.

Ook is het oprichten en opzetten vaak NET iets meer werk dan je van te voren denkt. "Even" in een dag een of week iets opzetten is misschien wat optimistisch, zeker als dit de eerste keer is.

 

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten..

 

Lees je berichtje nog eens door man, zo'n denigrerende toon, verschrikkelijk.

 

Enfin, laat ik toch op je - wat mij betreft erg badinerende - bericht ingaan. De reden dat ik krap bij kas zit is dat ik mijn geld heb geïnvesteerd in andere BV's in het verleden die door de crisis niet goed lopen. En nee, die andere BV's zijn niet bruikbaar voor dit (nieuwe) business doel, want daarin ben ik één van meerdere aandeelhouders en de onderliggende propositie is anders. In deze BV zou ik enig aandeelhouder zijn.

 

Ik heb ervaring met dit type deals uit een vorig leven waar ik nu weer in terug ga, en ja daar gaat per deal inderdaad ruim een miljoen marge in, (een klein % van de totale deal), het gaat om commodity deals waarvan dit eerlijk gezegd nog een kleintje is.

 

Ik zou het op prijs stellen als je wat meer vertrouwen aan de dag legt, en gewoon in gaat op de vragen.

 

Groet,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

En als je al de B.V.-io. route gaat volgen. Bekrachtig dan aub niet de rechtshandelingen uit de voorperiode.

 

Als je dat wel doet worden de voordelen geacht ten behoeve van de B.V. te komen en dat heeft tot gevolg dat de gelden die je hebt gebruikt om aan de stortingsplicht te voldoen (18.000 euro) ten goede aan de B.V. komen. Dan heeft ook de B.V. de aandelen volgestort en... dat mag niet. Dan heb jij niet aan de stortingsplicht voldaan en het gevolg laat zich raden... hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Hallo Johan,

Bedankt voor je input.

Bedoel je met "bekrachtig dan aub niet de rechtshandelingen uit de voorperiode" dat je me afraad om een oprichtingsverklaring te maken?

 

Ik begrijp het nadeel wat je noemt, echter het voordeel, als ik het goed begrijp, is dat 1.1 miljoen van de 1.2 miljoen binnen de BV blijft en niet meteen privé wordt afgerekend (m.a.w. inkomsten belasting). Klopt dat? Dat zou in dat geval ieder geval iets zijn om tegen elkaar af te wegen..

 

Is er een manier om die aansprakelijkheid te te beperken, of repareren zo je wilt? Bijvoorbeeld door nadat de eerste maand binnen is en ik mezelf 100.000 euro heb uitgekeerd daarvan weer 18.000 te storten in de BV? begrijp ik het goed dat ik dan vanaf het moment van storten alsnog niet hoofdelijk aansprakelijk ben, behalve voor wat er vóór die tijd gebeurd is?

 

Als ik dat vergelijk met de hoofdelijke aansprakelijkheid als ik geen BV opricht maar de marge op het contract privé neem, dan is de aansprakelijkheid voor wat betreft dat contract gelijk, maar heeft de oprichtsverklaring wel een enorm fiscaal verschil.

 

Ik begrijp dat het oprichten van een BV nu het beste zou zijn, en begrijp het advies van vele kanten dus wel. Maar zoals toegelicht heb ik die optie niet omdat ik geen 18.000 euro heb of kan bijlenen (er is een grens aan hoeveel ik wil lenen en die is bereikt), dat geldt ook voor een kasrondje helaas.

 

Ik zou het op prijs stellen als ik jullie brainpower kan meekrijgen om de - laten we het maar noemen - "sub-optimale opties" beter te begrijpen en tegen elkaar af te wegen:

1) Oprichtingsverklaring (afwegen tegen privé nemen van het contract). Nog geen BV (ook niet i/o) oprichten, wachten tot het contract 'valt'.

2) BV i/o oprichten, eventueel gecombineerd met een oprichtingsverklaring.

3) Andere mogelijkheden?

 

Met vriendelijke groet,

Jan

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Jan,

 

Ik deel de visie van Marnix. Eventueel kun je een lege BV zelfs verkopen aan een derde. Prijzen variëren van 1.500 tot 2.500 voor een lege BV met een leuke naam en een ruime doelomschrijving.

 

Andere oplossing zou zijn om een LTD op te richten. Die is binnen 24 uur operationeel en kost je ongeveer 400 euro.

 

groet

Joost

 

Hallo Joost,

Dank voor je antwoord.

 

Die LTD (dat is dus in de UK neem ik aan) lijkt me een goede optie. Biedt die bescherming meteen vanaf de oprichting? Is daar een soortgelijke storting voor nodig met koppeling van bescherming aan het moment van koppelen?

 

Met vriendelijke groet,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

Zo erg hoeft het niet te zijn om met een BV 'te zitten' waar niets mee gebeurt. Als het belangrijk is die 1,2 MLN (!) in de BV terecht te laten komen lijkt me dit reden genoeg om deze nu op te richten. De kosten en lasten van de administratie valt erg mee. Als de BV voor het eind van het jaar onnodig blijkt, hef je hem toch gewoon weer op?

 

De totale kosten voor de opheffing, aangifte VPB en slotbalans etc. kunnen redelijkerwijs niet veel meer bedragen dan ongeveer € 800 of iets dergelijks. De oprichting zelf heeft natuurlijk ook wel zijn kosten (afhankelijk van de notaris vooral) maar wederom hoeft dit niet erg veel te zijn. Dan het geld lenen via een (correct) kasrondje levert verder ook geen problemen op. ook niet bij opheffing op korte termijn.

 

Krap bij kas zitten is altijd lastig natuurlijk maar als je met een mogelijke order bezig bent van 1,2 MLN kan het toch niet zijn dat deze paar honderd euro extra kosten voor de BV gaan bepalen op welke wijze je je bedrijf insteekt?

 

 

Hallo Marnix,

Bedankt voor je input.

 

Ik begrijp je punt. Ik heb een soort van prisoners dilemma (dat bedoel ik niet juridisch, haha): Ofwel de deal gaat door en ik sla me op mijn hoofd dat ik niet de BV heb opgericht, ofwel de deal gaat niet door en ik heb me kosten bespaard in deze lastige tijden waarin ik elke euro goed kan gebruiken en verdere complexiteit (zie andere emails) kan vermijden.

 

Met vriendelijke groet,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan

 

Zoals ik het begrijp zit je in een kip/ei/mandje verhaal. Legt de kip een ei, dan heb je een mandje nodig. Komt er geen ei, dan heb je een nutteloos mandje ;)

 

Een LTD is dan een redelijk goedkope oplossing. Die kan binnen 24 uur opgericht zijn, echter, een bankrekening is een tweede! Dat zal een paar dagen langer duren. Vanaf dat je de LTD meldt bij een broker voor oprichting, heb je meestal de volgende dag de statuten per mail---> naar de KvK---->naar de bank (ABN of ING).

 

Voor 400 euro zou ik de LTD gewoon net voor de deal op laten richten. Dezelfde rechtsbescherming geldt voor de LTD als voor de BV en de LTD kent geen stortingsplicht van aandelen zodat er geen i.o. fase is. Statutair richt je de LTD op in de UK, maar een adres van vestiging in NL is prima mogelijk.

 

Gaat het niet door, dan laat je de LTD doorhalen en kost het je 400 euro.

 

Succes!

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Johan,

Bedankt voor je input.

Bedoel je met "bekrachtig dan aub niet de rechtshandelingen uit de voorperiode" dat je me afraad om een oprichtingsverklaring te maken?

 

Ik begrijp het nadeel wat je noemt, echter het voordeel, als ik het goed begrijp, is dat 1.1 miljoen van de 1.2 miljoen binnen de BV blijft en niet meteen privé wordt afgerekend (m.a.w. inkomsten belasting). Klopt dat? Dat zou in dat geval ieder geval iets zijn om tegen elkaar af te wegen..

 

Is er een manier om die aansprakelijkheid te te beperken, of repareren zo je wilt? Bijvoorbeeld door nadat de eerste maand binnen is en ik mezelf 100.000 euro heb uitgekeerd daarvan weer 18.000 te storten in de BV? begrijp ik het goed dat ik dan vanaf het moment van storten alsnog niet hoofdelijk aansprakelijk ben, behalve voor wat er vóór die tijd gebeurd is?

 

Als ik dat vergelijk met de hoofdelijke aansprakelijkheid als ik geen BV opricht maar de marge op het contract privé neem, dan is de aansprakelijkheid voor wat betreft dat contract gelijk, maar heeft de oprichtsverklaring wel een enorm fiscaal verschil.

 

Ik begrijp dat het oprichten van een BV nu het beste zou zijn, en begrijp het advies van vele kanten dus wel. Maar zoals toegelicht heb ik die optie niet omdat ik geen 18.000 euro heb of kan bijlenen (er is een grens aan hoeveel ik wil lenen en die is bereikt), dat geldt ook voor een kasrondje helaas.

 

Ik zou het op prijs stellen als ik jullie brainpower kan meekrijgen om de - laten we het maar noemen - "sub-optimale opties" beter te begrijpen en tegen elkaar af te wegen:

1) Oprichtingsverklaring (afwegen tegen privé nemen van het contract). Nog geen BV (ook niet i/o) oprichten, wachten tot het contract 'valt'.

2) BV i/o oprichten, eventueel gecombineerd met een oprichtingsverklaring.

3) Andere mogelijkheden?

 

Met vriendelijke groet,

Jan

 

 

Jan,

 

Wat niet ongebruikelijk is is dat na de oprichting een verklaring wordt getekend waarin alle rechtshandelingen uit de periode van de inschrijving i.o. bij de KvK tot de definitieve inschrijving KvK worden bekrachtigd namens de B.V.

 

De oprichter/bestuurder zal in de voorperiode contracten tekenen namens de B.V. i.o.

Zoals gezegd is een B.V. i.o helemaal niks en draagt de oprichter/bestuurder de verantwoordelijkheid voor de nakoming van alle verplichtingen. Zijn aansprakelijkheid blijkt ook expliciet uit het burgerlijk wetboek. Deze aansprakelijkheid kan worden 'opgelost' door een bekrachtiging na de oprichting van de rechtshandelingen uit de voorperiode.

Het nadeel hiervan heb ik eerder omschreven.

 

Let op, sommige notarissen nemen deze verklaring standaard op in de akte van oprichting!

 

Of een latere reparatie mogelijk is durf ik niet bij voorbaat te zeggen. Vast staat wel dat een 'fout' in het oprichtingsstadium je tot in lengte van jaren kan achtervolgen.

Je stelt behoorlijk theoretische vragen waar ik zo 1,2,3 geen panklaar antwoord voor heb.

 

Mijn opmerking ziet trouwens op een civielrechtelijk onderwerp, niet fiscaal. Ze zijn vanzelfsprekend wel nauw verbonden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Negatieve vragen ;)

 

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten..

Leuk dat je die opmerking maakt, want blijkbaar heb je wel de bescherming van een BV of Ltd nodig, dus blijkbaar is er wel een aansprakelijkheidsrisico. Jouw vertrouwen als waard is dus ook niet 100% in jouw gasten (en terecht overigens).

 

Ik zou het op prijs stellen als je wat meer vertrouwen aan de dag legt, en gewoon in gaat op de vragen.

Het is totaal niet dat ik je niet vertrouw, ik heb het er volste vertrouwen in dat jij duidelijkheid krijgt in je vraag en dat je oprecht handelt. Maar de vragen die ik stelde zijn vooral van toepassing op welk beeld je zelf schetst. En dat beeld kan in je nadeel werken. (Of je nu 1,2Miljoen of 300K gaat verdienen dit jaar is bijvoorbeeld niet relevant voor je vraag) That's all. Succes

Link naar reactie
  • 0

Hier sluit ik me even helemaal bij aan.

 

Er zijn een paar dingen die bij mij bij dit verhaal opkomen:

a.) Scam? Je hebt geen 18K, maar gaat zo dadelijk tonnen/miljoenen verdienen.

b.) Financiële problemen/aan de grond zitten, maar er liggen wel megacontracten voor je neus?

c.) €0 financiële ruimte dit jaar? En dit jaar is het niet mogelijk om een baantje te nemen als die contracten niet doorgaan?

d.) Betrouwbaarheid? Ik weet niet of ik zomaar een BV io een contract van 1,2MLN zou geven, welk verhaal vertel je die mensen? Houd dat verhaal stand als je tekent/gaat tekenen?

(Hou er rekening mee dat een contract leuk klinkt, maar als jij de zaak dusdanig anders voordoet dan de werkelijkheid is, dan gaat een BV je ook niet meer redden van aansprakelijkheid)

 

Ik ben een beetje bits misschien, maar hou er rekening mee dat andere partijen vergelijkbare ideeën kunnen krijgen. Dat kan je dus gewoon je contract weer kosten.

Ook is het oprichten en opzetten vaak NET iets meer werk dan je van te voren denkt. "Even" in een dag een of week iets opzetten is misschien wat optimistisch, zeker als dit de eerste keer is.

 

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten..

 

Lees je berichtje nog eens door man, zo'n denigrerende toon, verschrikkelijk.

 

Enfin, laat ik toch op je - wat mij betreft erg badinerende - bericht ingaan. De reden dat ik krap bij kas zit is dat ik mijn geld heb geïnvesteerd in andere BV's in het verleden die door de crisis niet goed lopen. En nee, die andere BV's zijn niet bruikbaar voor dit (nieuwe) business doel, want daarin ben ik één van meerdere aandeelhouders en de onderliggende propositie is anders. In deze BV zou ik enig aandeelhouder zijn.

 

Ik heb ervaring met dit type deals uit een vorig leven waar ik nu weer in terug ga, en ja daar gaat per deal inderdaad ruim een miljoen marge in, (een klein % van de totale deal), het gaat om commodity deals waarvan dit eerlijk gezegd nog een kleintje is.

 

Ik zou het op prijs stellen als je wat meer vertrouwen aan de dag legt, en gewoon in gaat op de vragen.

 

Groet,

Jan

 

 

Ik zelf beantwoord de (meeste) vragen hier ten goede trouw aangezien we vaak niet alle details en voorhistorie horen.

Maar ik kan mij enigzins vinden in het verhaal van Jverhallen.

 

En hij bedoeld volgens mij niets slechts met zijn reply, hij beargumenteerd het zelfs. Dus ik zou het niet al te persoonlijk nemen.

 

Alles wat hij zegt is dat als je (toekomstige) zakenpartners met gezond verstand net zoveel wisten als ons het wel eens argwaan kon opwekken. En hij je alleen probeert te helpen door je te wijzen dat jouwn verhaal zoals die hier stond ook mensen kan afschrikken. En dat al je werk dan voor niets zou zijn geweest.

 

Onderschat vooral de 'gunfactor' niet bij zaken doen, een ondernemer betaalt liever iets meer met een goedgevoel dan de bodemprijs met twijfel. (heeft allemaal met risico & continuiteit te maken)

Link naar reactie
  • 0

6) De bedragen waar het om gaat zijn groot. Ik zou immers inkomsten belasting moeten betalen over 1.200.000 euro, terwijl ik er maar 100.000 privé wil gebruiken en de rest in andere BV's wil herinvesteren. Dus als het even kan wil ik de eerste deal al fiscaal binnen een BV laten vallen , eventueel op de eerste maand na die overeenkomt met de 100.000 die ik privé nodig heb.

Dat valt nog te bezien. Gelet op je activiteiten heb je best kans dat de belastingdienst van mening is dat je er pak hem beet 840.000 euro aan salaris voor krijgt - oke, iets minder omdat je ook nog wel wat kosten zult hebben, maar toch. Over het restant moet je dan vennootschapsbelasting betalen, ook als je het gaat investeren (niet herinvesteren, want het is nieuw geld, niet oud geld). En uiteindelijk ook IB. Is de BV dan nog steeds zoveel beter? Ik weet overigens niet hoeveel % van de aandelen in die andere BV's je van plan bent te gaan kopen? Dat kan namelijk ook nog een rol spelen.

 

Overigens zul je niet per se die 1,2 miljoen direct als winst hoeven nemen, maar gedurende het jaar. Je zou dus kunnen overwegen een IB-onderneming te starten en deze zodra je voldoende inkomsten hebt die per die datum geruisloos in te brengen. Kost wat meer dan direct vanuit de BV starten, maar die kosten heb je dan alleen als het goed gaat. Nadeel is de aansprakelijkheid, maar ik weet niet in hoeverre dat bij jou een rol speelt.

 

En wat betreft je reactie op JVerhallen, wijst iemand je eens helder op een nog onbesproken, mogelijk probleem, ga je hem op een verschrikkelijke, denigrerende toon af zitten katten. Daar kan ik alleen maar met een wederspreekwoord op reageren: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet".

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • -1

Dat valt nog te bezien. Gelet op je activiteiten heb je best kans dat de belastingdienst van mening is dat je er pak hem beet 840.000 euro aan salaris voor krijgt - oke, iets minder omdat je ook nog wel wat kosten zult hebben, maar toch. Over het restant moet je dan vennootschapsbelasting betalen, ook als je het gaat investeren (niet herinvesteren, want het is nieuw geld, niet oud geld). En uiteindelijk ook IB. Is de BV dan nog steeds zoveel beter? Ik weet overigens niet hoeveel % van de aandelen in die andere BV's je van plan bent te gaan kopen? Dat kan namelijk ook nog een rol spelen.

 

Overigens zul je niet per se die 1,2 miljoen direct als winst hoeven nemen, maar gedurende het jaar. Je zou dus kunnen overwegen een IB-onderneming te starten en deze zodra je voldoende inkomsten hebt die per die datum geruisloos in te brengen. Kost wat meer dan direct vanuit de BV starten, maar die kosten heb je dan alleen als het goed gaat. Nadeel is de aansprakelijkheid, maar ik weet niet in hoeverre dat bij jou een rol speelt.

 

Bedankt voor je opmerking. Ik begrijp dat er vennootschap belasting kan worden geheven, en dat lijkt me terecht. Echter, waarom zou er IB geheven worden over een deel wat ik niet uit de BV haal? Dat zou interessant zijn om beter te begrijpen. Ik kan dat toch rustig als reserves laten zitten, totdat ik het in andere BV's investeer? Zou het wat uitmaken als ik het meteen investeer (zeg binnen een maand o.i.d.).

 

 

En wat betreft je reactie op JVerhallen, wijst iemand je eens helder op een nog onbesproken, mogelijk probleem, ga je hem op een verschrikkelijke, denigrerende toon af zitten katten. Daar kan ik alleen maar met een wederspreekwoord op reageren: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet".

 

Welnee. Hij schrijft dingen als:

"Scam? Je hebt geen 18K, maar gaat zo dadelijk tonnen/miljoenen verdienen".

"Financiële problemen/aan de grond zitten, maar er liggen wel megacontracten voor je neus?"

 

Dat legt een koppeling tussen huidige welvaart enerzijds, en anderzijds de onwaarschijnlijkheid van grote deals doen, hij gaat zelfs zo ver over een scam te spreken en me aan te raden een 'baantje' te nemen. Dat maakt duidelijk hoe hij denkt, en die toon reageerde ik op. Er is geen sprake van advies over risico's, maar van een denigrerende aanname dat het ongeloofwaardig is (veel vraagtekens, letterlijk) dat iemand in die omstandigheden grote deals doet. Dat ergert me, want het geeft aan hoe kortzichtig mensen denken, en het drukt nuttige antwoorden weg en leidt af van de inhoudelijke discussie.

 

Enfin, enough said... latenw e het over de inhoud hebben. Je had een interessant punt immers!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan

 

Zoals ik het begrijp zit je in een kip/ei/mandje verhaal. Legt de kip een ei, dan heb je een mandje nodig. Komt er geen ei, dan heb je een nutteloos mandje ;)

 

Een LTD is dan een redelijk goedkope oplossing. Die kan binnen 24 uur opgericht zijn, echter, een bankrekening is een tweede! Dat zal een paar dagen langer duren. Vanaf dat je de LTD meldt bij een broker voor oprichting, heb je meestal de volgende dag de statuten per mail---> naar de KvK---->naar de bank (ABN of ING).

 

Voor 400 euro zou ik de LTD gewoon net voor de deal op laten richten. Dezelfde rechtsbescherming geldt voor de LTD als voor de BV en de LTD kent geen stortingsplicht van aandelen zodat er geen i.o. fase is. Statutair richt je de LTD op in de UK, maar een adres van vestiging in NL is prima mogelijk.

 

Gaat het niet door, dan laat je de LTD doorhalen en kost het je 400 euro.

 

Succes!

Joost

 

 

 

Hallo Joost,

Precies, de kip en het ei vergelijking is 'spot on'.

En een zeer helder antwoord, dank je!

 

Kun je bij het oprichten van een LTD kiezen om geheel volgens het Nederlandse belastingstelsel te worden behandeld? Dus dan heb je eigenlijk helemaal niks met de Engelse fiscus te maken, ook niet voor de VAT of andere Engelse belastingen waar ik me wellicht niet van bewust ben?

 

En weet je wellicht waar ik eens wat meer over de nadelen van de UK route kan lezen? (De voordelen lees ik overal, maar ik heb zo'n vermoeden dat de LTD route niet zonder downsides is..).

 

Groeten,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

Hier kun je een BV oprichten/ zij schieten dan die 18000 euro voor 1 dag voor. Dit kost je dan (uit mijn hoofd) 395 euro. Hierbij komen dan natuurlijk nog de kosten voor de oprichting etc.

 

http://www.vrbadvies.nl/pagina/24/vestigingen-openingstijden

 

 

 

Wat een geweldig advies, dank je wel! Ik had geen idee dat zo'n service bestond. Dat is natuurlijk ideaal.

 

Ik neem aan dat ik daarmee aan alle verplichtingen zou voldoen. De 18.000 euro hoeft niet door mezelf gestort te worden om hoofdelijke aansprakelijkheid te voorkomen?

 

Hartelijke groet,

Jan

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.