• 0

Enkele vraagjes startende ondernemer

Ik weet niet zeker of ik in de juiste sub-forum zit. Mijn excuses mocht dit niet het geval zijn.

 

Webshop is bijna gereed, samples zijn binnen, leveranciers zijn bekend, domein geregistreerd.

 

Nu het administratieve gedeelte.

 

- Ik ben getrouwd, ik werk full-time, mijn vrouw is werkloos en ontvangt geen uitkeringen. Zij gaat een webshop starten, ik blijf full-time werken.

 

 

- Wij willen starten met 1 webshop, bij succes komt er een 2e of 3e webshop bij in een andere branche (dus totaal andere producten).

- Hoe moet de onderneming heten? De naam van de webshop, of een algemene naam (omdat er een 2e/3e webshop bij kan komen)?

- Wanneer we kiezen voor de naam van de webshop als bedrijfsnaam, is het dan mogelijk om een zakelijke rekening te openen op de naam van de 2e webshop? Anders moeten klanten van shop2 betalingen doen aan shop1, niet echt netjes.

- Importkosten. Wie geeft de code mee? De verzender? Bepaald de douane dat zelf of?

- Wij zijn niet afhankelijk van de inkomsten uit de onderneming. Welke verzekeringen zijn aan te raden?

- Boekhouding uitbesteden of zelf doen? Ik lees namelijk heel veel over startersaftek / zelfstandigenaftrek / meewerkaftrek / MKB-vrijstelling. Ik denk dat een boekhouder dit allemaal beter weet en zo de onderneming geld kan besparen? Of zelf de OB doen en alleen de IB over laten aan een boekhouder?

 

- Nog een andere vraag, iets minder belangrijk, verzendkosten China -> Nederland. Grootte pakket is ongeveer 50cm 50cm 50cm, zo een ~ 10-15KG. Ik hoef het niet exact te weten, maar moet ik denken aan 100 euro, 500 euro?

 

Zo, dat waren een hoop vraagjes. Natuurlijk gaan wij nog langs de KVK voor meer informatie, maar ik zal het op prijs stellen als jullie mij met mijn vragen kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinan,

 

Ik ben geen expert, maar ik geloof dat je beter een andere bedrijfsnaam kan nemen dan de naam van je webshop. Je kan in Nederland maar in het bezit zijn van 1 eenmanszaak geloof ik. Dus alle 3 de webshops zullen dan denk ik vallen onder dezelfde bedrijfsnaam.

 

Daarnaast is het over het algemeen uiteindelijk voordeliger om de boekhouding uit te besteden. Dit kan een hoop geld schelen. Zorg wel dat je zoveel mogelijk zelf doet en dit daarna laat controleren door de boekhouder. Dit scheelt tijd voor de boekhouder= minder kosten voor jou rekening.

Link naar reactie
  • 0

Sinan,

 

Ik ben geen expert, maar ik geloof dat je beter een andere bedrijfsnaam kan nemen dan de naam van je webshop. Je kan in Nederland maar in het bezit zijn van 1 eenmanszaak geloof ik. Dus alle 3 de webshops zullen dan denk ik vallen onder dezelfde bedrijfsnaam.

Dank voor je reactie. Het is dus niet mogelijk om handelsnamen te koppelen aan je bedrijf en rekeningen te openen op de handelsnamen?

 

Daarnaast is het over het algemeen uiteindelijk voordeliger om de boekhouding uit te besteden. Dit kan een hoop geld schelen. Zorg wel dat je zoveel mogelijk zelf doet en dit daarna laat controleren door de boekhouder. Dit scheelt tijd voor de boekhouder= minder kosten voor jou rekening.

 

We willen de OB zelf doen (desnoods laten controleren) en de IB uitbesteden.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Het is dus niet mogelijk om handelsnamen te koppelen aan je bedrijf en rekeningen te openen op de handelsnamen?

 

Jahoor dat kan wel , je kunt inderdaad maar 1 eenmanszaak inschrijven maar daaronder meerdere handelsnamen hangen, en op de handelsnaam kun je gewoon een bankrekening openen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Het is dus niet mogelijk om handelsnamen te koppelen aan je bedrijf en rekeningen te openen op de handelsnamen?

 

Jahoor dat kan wel , je kunt inderdaad maar 1 eenmanszaak inschrijven maar daaronder meerdere handelsnamen hangen, en op de handelsnaam kun je gewoon een bankrekening openen.

 

 

 

Thanks. Goed om te weten, dus dan is het al minder belangrijk onder welke naam je staat ingeschreven bij de KVK, zolang de handelsnamen maar geregistreerd en geldig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bijna zelfde vraag maar iets andere constructie.

 

Ik wil me inschrijven onder een algemene naam bij de kvk. Ik ga 2 of 3 websites draaien met alle elektronica en verwante goederen. Naar mijn idee kan ik alle website onder 1 noemer en 1 administratie brengen. Klopt dat?

 

Link naar reactie
  • 0

vraag me af of de diverse TS dit soort vragen eerst bij de KVK zelf neergelegd hebben. Binnenkort betaal ik mijn subsidie aan die jongens weer :P en hopelijk doen ze daar toch nog wat voor. onder andere antwoord geven op inschrijving gerelateerde vragen ;D

Link naar reactie
  • 0
Als ik bij de kvk kom voor mijn inschrijving zal ik checken of ze je geld goed besteden :-)

   

 

bedankt, ga er vanuit dat ze dat inderdaad doen hoewel ik er niet van wakker lig.

 

de bijdrage KVK is nou eenmaal zo'n verplicht nummer voor ondernemers ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.