• 0

Als ZZP'er mooie klus krijgen, maar ik zit met de voorfinanciering

Beste hl leden,

 

Ik ben zzp er.

Ik ben op het moment met een grote opdrachtgever bezig

Deze opdrachtgever heeft mijn een offerte laten maken,wat uitkomt op 16650€.

Ik zou dan zelf de materialen en montage moeten regelen,dus compleet maken.

Een mooie kans voor mij.

 

Allen nu zit ik met het probleem dat ik het zelf voor moet financieren wat ik niet kan.

Dus als de bank niet meewerkt zal deze kans voor mijn neus voorbij gaan.

 

Mijn vraag is zal de bank hier aan meewerken?

 

Groetjes Leon

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn vraag is zou de bank hieraan meewerken?

 

Ik had in de offerte ook aangegeven 10%,40%.50%. maar dat doen ze niet, gewoon na 30 dagen.

Het is twee weken arbeid met 2 man.

Dus dat wil zeggen dat ik na 6 weken mijn factuur pas betaald zou krijgen.

 

groetjes Leon

Link naar reactie
  • 0

Factoring heb ik persoonlijk helemaal niets mee eigenlijk

 

Vier opties die je moet combineren

 

- Deel vooruit laten betalen (30% of zo)

- Betere betalingscondities bij je leverancier

- Deel zelf voorfinancieren

- Voor de rest naar de bank met de opdracht in de hand. Als je een opdracht hebt dan praat het meestal wel wat makkelijker, zeker als je niet de volle mep voorgefinancierd wilt hebben en zelf ook een deel van het risico draagt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had in de offerte ook aangegeven 10%,40%.50%. maar dat doen ze niet, gewoon na 30 dagen.

 

Als ik heel eerlijk moet zeggen vind ik het raar dat men niet wil aanbetalen, zeker als je begint met 10%

Ik zou dan erg opletten of je uberhaupt betaald krijgt

Helaas is dat alleen te ondervinden als het werk is uitgevoerd.

Link naar reactie
  • 0

Werkkapitaal is toch wel bij een bank te financieren? 25k moet je m.i. zo kunnen krijgen (als je nog geen schuld er in hebt zitten). Zou het eens aan je accountmanager voorleggen.

 

Verder zijn de andere opties natuurlijk beter. Alles wat je niet hoeft te lenen... hoef je niet te lenen!!

Link naar reactie
  • 0

Ik had in de offerte ook aangegeven 10%,40%.50%. maar dat doen ze niet, gewoon na 30 dagen.

 

Als ik heel eerlijk moet zeggen vind ik het raar dat men niet wil aanbetalen, zeker als je begint met 10%

Ik zou dan erg opletten of je uberhaupt betaald krijgt

Helaas is dat alleen te ondervinden als het werk is uitgevoerd.

 

Ik sluit me hierbij aan, Leon.

 

 

Voor een ZZP'er is het een hoge aanneemsom.

Dan is 100% betaling na oplevering voor een 1-pitter niet zo redelijk.

 

Waarschijnlijk zal ook een bank meer zekerheid willen, ik vermoed als je je verzoek voor financiering bij de bank neerlegt, zij toch wel een risicoscan willen van je opdrachtgever.

 

Hoe banken momenteel zijn met het verstrekken van geld aan ZZP 'ers weet ik niet, RABO spreekt m.i. meer de taal van de ondernemers. De meeste kans heb je bij de bank waar je nu al bankiert.

 

Toen ik klant werd bij de groothandel, is er tegen mij gezegd, "we zijn er voor je in goede tijden, maar ook in slechte tijden laten we je niet staan, maar geeft wel vooraf aan, wat we voor je kunnen doen."

 

Veel succes met het verkrijgen van deze opdracht.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hl leden,

 

Bedankt voor jullie reactie.s.

Ik dacht zelf ook als ik bij de bank aanklop met de opdracht in mijn hand dat het geen probleem moet zijn.

Alles loopt bij de rabo.

Voor een zzp er valt het niet mee vooral deze tijd in de bouwsector.

Ik lever per week al honderden euro,s in namelijk.

De 10/40/50% die ik voorgesteld had doen ze gewoon niet.

 

Ik laat het nog wel horen als ik deze opdracht binnen heb.

 

Groetjes Leon

Link naar reactie
  • 0

Beste Leon,

 

Waarom vraag je niet een voorschot op je factuur.

Dit wordt volgens mij vaker gedaan door bouwbedrijven.

Voor dat ze een opdracht aan nemen willen ze soms 30 tot 40% vooruit betaald hebben.

Dit juist voor het voor financieren van de bouwkosten en goederen.

En als je aangeeft hoe het zit dan heeft een klant meestal wel begrip en uit eigen ervaring gaat de klant als nog met je mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je als bedrijf een factuur van te voren moet betalen, zonder iets te hebben gekregen dan kun je ook aardig stuk lopen. Dan kun je wellicht je klant wel beter begrijpen.

 

Dergelijke situaties komen uiteraard wel vaker voor.

De tips die ik je wil meegeven:

- Factureer de materialen vooruit en lever deze, zodoende hoef je alleen je arbeid te financieren.

- Zorg ervoor dat een bij de KVK geregistreerde persoon de opdracht tekent.

 

Je klant heeft dan in ieder geval de materialen en loopt dus zelf ook minder risico.

Probeer dit aan je klant voor te leggen, als ze dat niet willen dan moet je bij jezelf afvragen of de opdracht zich wel gaat lonen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Leon,

 

Vergeet ook de groothandel niet, deze krijgen het ook zwaar dit jaar, als ze een stukje voorfinanciering voor jou doen om je materialen te verkopen zijn ze daartoe wellicht ook bereid.

 

Voorfinanciering of een betalingstermijn van 60 of 90 dagen, hoe je het wil noemen.

 

Het zijn ook vaak korte lijnen, vertegenwoordiger --> vestigingsleider.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben geen ZZP-er, maar ik zou uitleggen dat ik graag, en goed, deze opdracht wil en kan uitvoeren, maar dat er voor de aankoop van de materialen geld nodig is, wat je nu nog niet hebt.

 

De tip van HeRaFin om het materiaal direct te factureren en de arbeid achteraf lijkt mij een hele mooie oplossing. Je opdrachtgever loopt zo minder risico dan een complete factuur gedeeltelijk vooruit te betalen. Misschien kan (of wil) de persoon in kwestie niet zomaar afwijken van de algemene inkoop voorwaarden van het bedrijf, en hoeft dat op deze manier ook niet te doen.

 

Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

 

 

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik had in mijn offerte ook 10% bij opdracht 40% bij aanvang en 50% bij oplevering.

Mijn klant zei dat ze dat niet deden maar gewoon 30 dagen.

Ik denk dat ik naar de rabobank ga voor een voorfinanciering.

Ik zal het nog wel een keer uitleggen aan de opdrachtgever.

Doordat wij zo klein zijn zal ik deze opdracht moeten laten schieten.

 

Groetjes Leon

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als de opdrachtgever de materialen niet uiterlijk op het moment van levering wil betalen, dan zou ik een bankgarantie eisen voor de hele opdrachtsom.

 

Het feit dat het niet goed met je gaat is geen reden om maar naar de pijpen van je opdrachtgever te dansen. Dat hij de uren achteraf betaalt is nog te bespreken, maar het materiaal zou ik echt boter bij de vis eisen.

Link naar reactie
  • 0

Vind ik een erg slecht teken dat de klant geen enkele vorm van aanbetaling accepteert.

Het is in zo'n beetje iedere branche gebruikelijk, wanneer het om grotere bedragen gaat.

 

Het zal me niets verbazen dat dit een wanbetaler is en dan moet je blij zijn dat het niet doorgaat

 

Of het een wanbetaler is kun je vanaf hier niet zeggen.

Het zijn slechte tijden in de bouwsector op dit moment en sommige bedrijven maken daar danig misbruik van.

(lees: ze misbruiken hun positie ten koste van leveranciers die opdrachten nodig hebben.)

 

Wat de reden is geweest om de opdracht aan Leon te gunnen, kun je ook niet vanaf dit forum herleiden, (prijs??, kwaliteit???), maar vervolgens geen aanbetaling willen doen is niet reeel.

 

Zelf zou ik voet bij stuk houden en een aanbetaling eisen, want ook na oplevering kan een bedrijf vervelend doen, en alles aangrijpen om niet te hoeven betalen, (een scheef ingedraaid schroefje, een geverfd latje met een verfdruiper >:(), en dan zit je zo op 60 dagen.

 

De relatie Leon, opdrachtgever ken ik niet, vanaf hier is het moeilijk oordelen en worden alleen adviezen gegeven.

 

Ik zou in ieder geval het bedrijf laten checken op kredietwaardigheid, betalingsgedrag en de opdracht contractueel vastleggen en vooral vooraf het contract laten checken door een bevriende conculega op redelijkheid.

 

 

edit: tijdens het schrijven was je me net voor, Steven.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je enig idee of je klant het kan betalen? Heb je daar wel over nagedacht?

Stel dat hij na 30 dagen niet betaalt, en dat ook aanmaningen niet helpen? En dat uiteindelijk blijkt dat er weinig verhaalsmogelijkheden zijn? Deze opdracht kan je ook "je kop"kosten :-)

 

ZOnder vooruitbetaling geen opdracht. Een voorschot is heel normaal. Het is ook heel normaal bij te faktureren naar voortschrijding van het werk. En zeker in de bouw is vooruitbetaling heel normaal. Ook bij nieuwbouwwoningen. Ik denk dus dat de kans heeeeel klein is dat jouw klant bij een ander WEL een voorschot moet betalen. Is dit dan de reden waarom hij voor jou kiest???? Omdat hij geen geld heeft misschien voor die aanbetaling?

 

Als je klant niet voor rede vatbaar is en zelfs geen 10% wil aanbetalen, dan zou ik toch wantrouwend zijn.

Is je klant een starter? Starters zijn niet de snelst betalende klanten;de meesten bestaan zij bij de gratie van het leverancierskrediet...Heeft deze klant wel bezittingen? Als hij nl. in een huurpand/huurhuis zit, valt er weinig te verhalen bij non-betaling.

 

Of spreek anders met je klant af dat je op 30 dagen incasseert (weet niet of daar tegenwoordig nog een contract met je bank voor nodig is?).

 

Heb je er ook over nagedacht dat deze klant betaling met allerlei klachten op de proppen kan komen om de betaling maar op te schorten als-ie niet kan/wil betalen? Wat heeft hij te verliezen? Alle risico legt hij bij jou neer.

 

Ik zeg: NIET DOEN!

Link naar reactie
  • 0

als je het alleen gevraagd heb, zou ik het inderdaad nogmaals uitleggen en ook aangeven dat je de opdracht anders niet kunt doen. Als ze de materialen zelfs niet willen betalen op het moment van levering, dan zou mij dat ook niet lekker zitten.

 

Volg je intuitie en natuurlijk is het een hele mooie klus, tegelijkertijd ook een heel groot risico en waarom zou jij degene zijn die dit risico alleen moet dragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.