Beste HL-ers,

ik ben weg bij mijn huidige werkgever en had al een eenmanszaak die websites ontwikkelt. Met 1 van deze sites ga ik actief verder om commercieel uit te bouwen. Hiervoor heb ik een auto nodig om bouwplaatsen en klanten te bezoeken (hoeft niet groot te zijn maar mijn huidige auto is niet geschikt voor klantenbezoeken ivm benzineverbruik).

Is het verstandiger om deze te leasen of te kopen gezien o.a. de investeringsaftrek? Aangezien dit een relatief grote invloed heeft op de balans kan lease aantrekkelijker zijn. Ik heb verder vooralsnog geen externe financiering nodig.

Tevens heb ik een ontslagvergoeding (niet bijzonder hoog maar toch ruim voldoende, welke ik gezien het bedrag normaal gesproken in een bankspaarproduct of iets dergelijks zou kunnen stoppen maar ivm de zaak misschien alsnog beter in een stamrecht kan onderbrengen.

De mogelijkheid bestaat dan de auto aan te schaffen als investering voor de zaak of mag ik het brutobedrag niet zo aanwenden zonder direct de volle mep aan belasting te betalen? M.a.w. kan ik investeren in een bedrijfsmiddel en deze bruto betalen of denk ik wat te makkelijk?

Het is een wat uitgebreide vraag dus mijn excuses als ik in de verkeerde groep heb gepost.

Bij voorbaat dank voor de reacties

Ruben van Putten

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30139-auto-koop-of-lease/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Zo je maakt er wel een stortvloed van vragen van.. dus ik ga me even beperken tot je titel.. een auto kopen of leasen.

Je geeft aan dat je een nieuwe auto wilt. Aangezien je klaagt over het benzine verbruik van je huidige auto zal je ook wel opzoek zijn naar een milieuvriendelijke auto die voldoet aan de milieu eisen van de overheid voor verlaagde bijtelling dus de zgn 14% auto's

Als jij de financiële middelen hebt zou ik altijd een auto kopen en niet leasen. Leasen is een relatief dure oplossing om je auto te "kopen" en als belangrijkste nadeel vind ik dat je 3 of 4 jaar aan een contract vast zit en afkopen bijna niet mogelijk is of erg duur. en je hebt inderdaad geen recht op investeringsaftrek.

Er is niets mis met een auto op de balans hebben, ik weet niet waarom je zegt dat een auto relatief grote invloed heeft op de balans.

Als jij een auto koopt die milieuvriendelijk is (de 14% bijtellingsauto's) dan kun je

1. de btw terugvragen (19% van de aanschafwaarde)

2. investeringsaftrek claimen (28% van het aanschafbedrag mag in mindering worden gebracht op het belastbaar inkomen)

de privebijtelling voor een auto van de zaak is zowel bij lease als aanschaf van toepassing dus levert geen voordeel op in de een of andere situatie.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30139-auto-koop-of-lease/#findComment-311912
Delen op andere sites

• 0

Met Roel. Zeker als je dan die ontslagvergunning gebruikt in een stamrecht BV / Holding, dan kun je die auto financieren vanuit je holding. Dat is, tenzij je veel schade rijdt of een bijzonder schaderisico bent, goedkoper.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30139-auto-koop-of-lease/#findComment-311915
Delen op andere sites

• 0

Ben gelukkig geen risico dus dat zit wel goed. Mijn eigen auto rijdt 1 op 6 en is niet geschikt voor klantenbezoeken (ze gaan dan denken dat het al erg goed gaat voordat ik ook maar omzet heb gemaakt...kan het alleen niet over mijn hart verkrijgen om mijn 350z weg te doen). Een VW Polo Bluemotion b.v.is in dit geval genoeg voor mij om het werk te kunnen doen en lekker zuinig.

Waar het me om gaat is dat ik de ontslagvergoeding zo aan kan wenden zodat ik geen extra belasting betaal zodra het geld uit de holding wordt gehaald. De bedoeling is een holding op te zetten waar werkmaatschappijen onder hangen, is het geen bezwaar dat de auto gefinancierd wordt door de holding maar in gebruik is bij de 1manszaak die eronder hangt (ook ivm bijtelling e.d.)?

@Roel, wat betreft de balans doelde ik op het feit dat een maandelijks bedrag van b.v. 400 euro minder druk legt op je cijfers als je nog weinig omzet hebt dan het totale bedrag van de aanschaf van een auto. Gezien het feit dat het een relatief goedkope auto is en deze uit eigen vermogen wordt gefinancierd is dit niet van toepassing. Als je b.v. 100.000 omzet zou hebben en er staat een auto op van 35.000 euro heeft dit meer invloed dan 400 euro maandelijkse kosten lijkt me.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30139-auto-koop-of-lease/#findComment-311969
Delen op andere sites

• 0

Dag Ruben

Mits je de zaken netjes inkleed, kun je de ontslagvergoeding prima in je BV laten vallen zonder heffing. Lees de stamrecht FAQ maar eens door.

Dat geld gebruiken voor de aanschaf van een auto kan prima. Wees er wel op bedacht dat een stamrecht wel verplichtingen schept voor de BV in de toekomst (vanaf uiterlijk 65 maandelijkse uitkeringen doen). Vanaf die datum zal er dus ook voldoende aan liquide middelen in de BV moeten zijn.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30139-auto-koop-of-lease/#findComment-311971
Delen op andere sites

• 0

Dank voor de reacties.

@Joost, ik zal me direct verder gaan verdiepen in de FAQ. Het bedrag is relatief gering, als ik dit wil gebruiken om te investeren in mijn onderneming dan zal er niet veel overblijven voor mijn oude dag (die met mijn 34jaar nog wel even gaat duren).

Toch was het bedrag op zich al niet hoog genoeg als appeltje voor de dorst denk ik. Kwestie van zorgen dat dit op peil blijft of meer wordt denk ik dan. Ik heb nog wat jaartjes om dit bedrag uit te bouwen. (Tegen die tijd wordt het toch pas met 70 met pensioen vrees ik :)).

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30139-auto-koop-of-lease/#findComment-311977
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar