• 0

Aangifte omzetbelasting en IB prive vraag

Beste iedereen,

 

Ik heb veel positieve reacties op dit forum gelezen, vandaar mijn concrete vraag aan de experts en gelijke ervarenen op dit forum. Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden aan de hand van een duidelijke situatie schets.

 

Ik ben 1-11-2010 mijn eenmanszaak gestart. Daarbij door de BD alleen gekenmerkt als ondernemer voor OB. Dus omzet/kosten aangeven bij de IB voor prive. Ik dien aangifte per kwartaal te doen. Er volgt een indicatief voorbeeld qua facturen en inkopen, zodat ik op basis van de antwoord mijn eigen administratie kan begrijpen / verwerken.

 

Situatieschets:

Ik heb voor 1000 ex. BTW gefactureerd in Q4, alles is betaald.

Ik heb voor 100 ex. BTW ingekocht (hosting, schrijfwaren etc…)

Ik heb als inschrijfkosten (en abbo) voor KvK 25 euro betaald (voor 2 maand)

 

Voor de aangifte OB:

Volgens mij dien ik als omzet 1000 ex. BTW op te geven, ofwel 190 euro BTW afdracht.

Dit geef ik op bij 1(a), "door u verrichte binnenlandse diensten"

Volgens mij dien ik als kosten 100 ex. BTW op te geven, ofwel 19 euro BTW terugvraag.

En volgens mij dien ik als kosten 25 euro KWK op te geven, zonder BTW terugvraag.

Dit geef ik op bij 5(b), "voorbelasting".

Door de KOR zou ik hier 190-19=181 moeten afdragen, maar deze wordt verminderd tot 0 euro.

Hiermee heb ik aan mijn aangifte OB voldaan.

 

Voor de aangifte IB (prive):

Volgens mij dien ik "inkomsten uit overig werk" in te vullen.

Volgens mij dien ik bij "Opbrengsten uit overig werk" 1000 euro + 190 euro (door KOR) op te geven.

Volgens mij dien ik bij "Aftrekbare kosten" 125 euro op te geven (netto, dus niet de BTW)

 

Vragen:

1. Klopt de situatieschets hierboven? Voor zowel OB als IB?

2. De ingekochte goederen zijn betaald uit privé vermogen (dus niet van zakelijke rekening!). Ik begreep van de BD dat dit geen invloed had op de berekening hierboven.

3. Klopt het dat ik gemaakte kosten zoals hosting en schrijfwaren (office center) in mijn boekhouding dien te boeken onder grootboek 1612 "BTW te vorderen hoog (inkopen)"? Ik gebruik SnelStart.

4. Klopt het dat ik de gemaakte kosten voor KvK dien te boeken onder grootboek 4500 "Algemene kosten" met 0% BTW?

 

Al met al heb ik een (redelijk) duidelijk beeld. Hopelijk kunnen jullie mijn conclusies bevestigen, en waar nodig advies geven of mij corrigeren.

 

Alvast bedankt iedereen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vragen:

1. Klopt de situatieschets hierboven? Voor zowel OB als IB?

 

Ja vrijwel helemaal behalve dat je bij de IB Opbrenst overig werk geen 190 euro als KOR bijtelt maar 181 euro want dat is je feitelijk voordeel

 

2. De ingekochte goederen zijn betaald uit privé vermogen (dus niet van zakelijke rekening!). Ik begreep van de BD dat dit geen invloed had op de berekening hierboven.

Je zult in de IB aangifte ook een balans moeten maken, dus je zult die prive betaalde bedragen moeten boeken als prive storting / als ondernemersvermogen. zie volgende vraag voor hoe dan..

 

 

3. Klopt het dat ik gemaakte kosten zoals hosting en schrijfwaren (office center) in mijn boekhouding dien te boeken onder grootboek 1612 "BTW te vorderen hoog (inkopen)"? Ik gebruik SnelStart.

nee, je boekt de kosten gewoon op een kostenrekening en alleen de btw op de 1612

dus jij hebt de kosten prive betaald dan word de hele journaalpost. (neem als voorbeeld maar even de algemene kosten maar je kunt ook een andere rekening zoals kantoorkosten o.i.d. gebruiken maar ik ken het snelstart schema niet)

 

4500 Algemene kosten 100

1612 Te vorderen btw 19

aan Privestorting 119 (rekening zal wel iets van kapitaal rekening ofzo heten)

 

 

4. Klopt het dat ik de gemaakte kosten voor KvK dien te boeken onder grootboek 4500 "Algemene kosten" met 0% BTW?

 

Ja dat klopt

 

Link naar reactie
  • 0

Vriendelijk bedankt voor je antwoord Roel, dit helpt mij al verder. Ik heb nog een paar vragen op basis van je antwoord. Kan jij, of iemand anders, deze nog beantwoorden?

 

Ja vrijwel helemaal behalve dat je bij de IB Opbrenst overig werk geen 190 euro als KOR bijtelt maar 181 euro want dat is je feitelijk voordeel

 

Dit is duidelijk, en zoals de persoon hierboven aangeeft, is dit idd 171 euro.

 

Je zult in de IB aangifte ook een balans moeten maken, dus je zult die prive betaalde bedragen moeten boeken als prive storting / als ondernemersvermogen. zie volgende vraag voor hoe dan..

 

In de IB aangifte kan je een totaal bedrag "Opbrengsten" en "Aftrekbare kosten" opgeven. Ik heb voor 125 euro aangeschaft voor mijn bedrijf, betaald van mijn prive rekening. Ik heb dus niet eerst op mijn zakelijke rekening gestort en vanuit daar aanschaft.

Vraag 1: Maakt het uit of dit van prive rekening is betaald ipv zakelijke rekening?

Vraag 2: Moet ik de kosten bij "Rekenhulp" opsplitsen, of voldoet een totaalbedrag a 125 euro bij "aftrekbare kosten"?

 

nee, je boekt de kosten gewoon op een kostenrekening en alleen de btw op de 1612

dus jij hebt de kosten prive betaald dan word de hele journaalpost. (neem als voorbeeld maar even de algemene kosten maar je kunt ook een andere rekening zoals kantoorkosten o.i.d. gebruiken maar ik ken het snelstart schema niet)

 

4500 Algemene kosten 100

1612 Te vorderen btw 19

aan Privestorting 119 (rekening zal wel iets van kapitaal rekening ofzo heten)

 

Vraag 3: Terug te vorderen BTW boek ik dus altijd onder "BTW te vorderen hoog (inkopen)" in het geval van 19% BTW?

Vraag 4: Een privé betaling, dus niet gestort op en betaald van zakelijke rekening, boek ik onder een kosten journaalpost, zoals bv. "algemene kosten"?

Vraag 5: Zoals genoemd is de 119 euro (incl. BTW) niet eerst gestort op de zakelijke rekening. Dien ik dan nog in de boekhouding dit op te nemen onder een post "privestorting"?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen.

Link naar reactie
  • 0

 

Vraag 1: Maakt het uit of dit van prive rekening is betaald ipv zakelijke rekening?

 

---> Het maakt niet uit of dit zakelijk of via privérekening is betaald, als dat maar voor de zakelijke doeleinden werd/wordt gebruikt.

 

 

Vraag 2: Moet ik de kosten bij "Rekenhulp" opsplitsen, of voldoet een totaalbedrag a 125 euro bij "aftrekbare kosten"?

 

---> Gewoon doen. Er zijn maar 2 verschillende soorten kosten.

 

 

Vraag 3: Terug te vorderen BTW boek ik dus altijd onder "BTW te vorderen hoog (inkopen)" in het geval van 19% BTW?

 

---> Ja

 

Vraag 4: Een privé betaling, dus niet gestort op en betaald van zakelijke rekening, boek ik onder een kosten journaalpost, zoals bv. "algemene kosten"?

 

---> In dit geval wel. Maar let op als u investeringen doet. De investeringen zijn geen kosten, maar dienen geboekt worden onder "vaste activa" of "vlottende activa". Bijvoorbeeld: Inventaris (onderdeel van vaste activa). Deze kunt u jaarlijks afschrijven door een deel van het bedrag als kosten te boeken.

 

 

Vraag 5: Zoals genoemd is de 119 euro (incl. BTW) niet eerst gestort op de zakelijke rekening. Dien ik dan nog in de boekhouding dit op te nemen onder een post "privestorting"?

 

De rekening die Roel bedoelt (privéstorting) is de rekening "Eigen Vermogen (EV)" (eenmanszaak).

Alles wat u inbrengt in uw onderneming, moet u als inbreng opnemen in de boekhouding. Dit loopt via de rekening Eigen Vermogen. Maar ook anders als u geld uit de onderneming haalt voor privédoeleinden, moet dit ook in de administratie worden verwerkt. Het inbreng kan in geld of in goederen plaats vinden. Dat maakt niet veel uit.

Het enige verschil is:

Situatie1 ---- Stap I: Geldstorting (inbreng) op de zakelijke bankrekening & stap II: betalen van kosten --> dat zijn 2 boekingen

Situatie 2 -----Betalen van zakelijke kosten of aanschaffingen via privé --> is maar één boeking

!!Maar met hetzelfde resultaat !!!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

4500 Algemene kosten 100

1612 Te vorderen btw 19

aan Privestorting 119 (rekening zal wel iets van kapitaal rekening ofzo heten)

 

Vraag 3: Terug te vorderen BTW boek ik dus altijd onder "BTW te vorderen hoog (inkopen)" in het geval van 19% BTW?

 

Even ter aanvulling.

 

Bij het juist coderen van de grootboekrekeningen in "Snelstart" zal de BTW "automatisch" op de juiste rekening geboekt worden en ook op de juiste wijze in de BTW aangifte terecht komen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik constateer wanneer ik mijn boekhouding bijwerk, dat ik meer uitgaven heb gegenereerd, dan inkomsten. Voor de aangifte OB is hetm ij duidelijk wat ik hier moet invullen. Maar hoe vertaald zich dit naar aangifte IB (prive)? Kunnen jullie hier mij verlichting in geven? Zie hieronder voor een rekenvoorbeeld.

 

Situatieschets:

Ik heb voor 1000 ex. BTW gefactureerd in Q4, alles is betaald.

Ik heb voor 1100 ex. BTW ingekocht (hosting, schrijfwaren etc…)

 

Voor de aangifte OB:

Omzet is 1000 ex. BTW, ofwel 190 euro BTW afdracht.

Dit geef ik op bij 1(a), "door u verrichte binnenlandse diensten"

Kosten zijn 1100 ex. BTW, ofwel 209 euro BTW voorbelasting

Dit geef ik op bij 5(b), "voorbelasting".

De KOR is niet van toepassing. Ik zou hier 19 euro BTW terug vragen.

 

Voor de aangifte IB:

Bij "Opbrengsten uit overig werk" vul ik 1000 euro + 19 euro (teruggave BTW) in.

Bij "Aftrekbare kosten" vul ik 1100 euro op (netto, dus ex. BTW)

 

Vragen:

1. Klopt de situatieschets hierboven?

2. Ik heb meer kosten gemaakt dan inkomsten gegenereerd. Dit betekend dat ik geen IB hoef af te dragen. Klopt dit? Ik heb immers 1190+19-1309= 100 euro verlies gedraaid.

3. Zie ik iets over het hoofd?

4. De meest onduidelijke: op mijn zakelijke rekening staat 1190 euro (incl. BTW). Hier wordt 19 euro bijgeboekt door teruggaaf OB. Van mijn priverekening heb ik de 1100 euro ex. BTW betaald (1309 incl. BTW). Kan ik nu de 1190 euro van mijn zakelijke naar mijn prive rekening boeken? Aangezien ik dit van mijn prive heb betaald?

 

Hopelijk willen jullie mijn conclusies bevestigen, en waar nodig advies geven of mij corrigeren. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.