• 0

Aftrekbaarheid kosten die ik als maat buiten de maatschap om maak

Hallo allemaal,

Binnenkort begin ik een (openbare) maatschap met winstdeling. We factureren dus vanuit de maatschap en de investeringen lopen eveneens via de maatschap. Er zijn echter ook kosten die ikzelf voor ten behoeve van mijn werk wil maken, maar die ik niet via de maatschap wil laten lopen (omdat anders ook de andere maten met die kosten worden belast).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik eigen (zakelijke) kosten in privé als bedrijfskosten kan aftrekken in mijn aangifte IB? Is het daarvoor nodig om tevens een eenmanszaak te hebben? Volgens de KvK is het oprichten van een eenmanszaak in mijn geval niet mogelijk omdat onze omzet vanuit de maatschap wordt gefactureerd en ik vanuit privé geen eigen omzet behaal.

Wie o wie weet het antwoord?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

De maatschap is de objectieve onderneming, maar iedere maat heeft fiscaal gezien zijn eigen subjectieve onderneming. Iedere maat heeft dus zijn eigen balans en zijn eigen winst- en verlies rekening.

Je bent als maatschap (of VOF) dus eigenlijk een groep individuele eenmanszaakjes (hoewel je ook een VOF aan kan gaan met een BV) die allemaal hun eigen fiscale entiteit zijn.

Je kan dus gewoon die kosten van je eigen fiscale winst aftrekken.

• 0

Waar Ivo op doelt is het zogenaamde buitenmaatschappelijk vermogen. Dat is inderdaad een stukje vermogen, kosten en schulden die niet in de maatschap vallen, maar enkel jou toekomt.

Dit kun je als aparte winstbijlage bij je aangifte IB doen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar