• 0

Eindejaarsvoorraad

Beste Higherlevel bezoekers,

 

Ik ben druk bezig met de aangifte voor 2010.

Allemaal nogal straightforwardaangezien ik een inieminie onderneming ben, maak gebruik van de KOR maar ben te klein voor startersregelingen.

 

Nu had ik eigenlijk maar 1 punt waar ik niet helemaal uitkom dus misschien kan iemand mij helpen.

 

Ik heb netjes de voorraad geteld en de waarde geschat maar vroeg mij af hoe deze nu op de balans te zetten, is dat met of zonder btw?

 

Inkomsten 2010 + eindejaarsvoorraad - de uitgaven 2010

eindejaarsvoorraad is immers inverstering voor volgend jaar.

 

Maar hoe zit het dan met de btw die ik heb betaald over die voorraad?

 

En als ik die erbij doe begin ik dan de balans van 2011 weer met de voorraad met btw bij de uitgaven?

 

Dit lijkt mij het meest logisch (maar ok belastingen zijn niet altijd logisch).

 

Ik weet dat het een vrij basic vraag is maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Groeten Evelien Bouman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Evenlien. Ik denk dat er zo wel een helper komt die het veel bete weet dan ik. De eindcijfers zijn altijd excl. BTW. Maar het bedrag van je 4e KW 2010 of van je KOR, komt wel op de balans te staan.

Ik begin maar met het uitleggen van een balans;

Een balans bestaat uit twee kolommen, die dus opgeteld hetzelfde resultaat hebben. Anders zou het in in balans staan natuurlijk.

In de linker kolom plaats je je bezittingen, ofwel beter genaamd Activa, verdeeld in "Vaste Activa" en "Vlottende Activa".

Vaste Activa onderdelen;

- Octrooien en Licenties (immateriële vaste activa)

 

- Gebouwen (materiële vaste activa)

- Machines

- Vervoermiddelen

- Inventaris

- Website e.d.

 

Vlottende Activa onderdelen;

- Voorraden

- Debiteuren

- Saldo bankrekening

- Saldo Kasboek

 

Als je dit alles bij elkaar optelt krijg je een bedrag.

 

Dan de rechtse kolom van de balans, verdeeld in Passiva en Kortlopende schulden.

Passiva onderdelen;

- Eigen vermogen (dat is de sluitpost waarmee je de balans gelijk maakt)

- FOR (eventueel)

- Reserveringen

 

Kortlopende schulden;

- Saldo lening

- Crediteuren

- KOR (eventueel)

- BTW (eindsaldo BTW komt op "0" als je de KOR hanteert)

 

Het saldo van de optelling van deze Passiva-onderdelen moet dus gelijk zijn aan dat van de links kolom.

 

Ik heb het zo simplistisch mogelijk uitgelegd. Je kunt in principe alle bedragen zelf invullen, maar het bedrag van je eigen vermogen wordt bepaald als je de saldo's van de kolommen gelijk maakt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de eerste reactie:

 

Nog even aanvullend:

 

Ik verkoop luiertaarten op zeer kleinschalig basis. Zo klein dat ik per jaar omzetbelasting aangifte mag doen.

 

Ik heb dus de verkopen als inkomsten en de gebruikte materialen als uitgaven (en een paar kleine dingetjes die ik gekocht heb zoals werktafel en url website). Nu heb ik materialen over die ik meeneem naar volgend jaar, maar hoe doe ik dat.

 

Aangezien ik nog niet lang bezig ben ligt er voor 2011 aardig wat voorraad.

 

even in fictieve bedragen zonder rekening te houden met KOR

 

- ik heb dus bv voor 1250 euro verkocht hierover moet ik dus 19% btw afdragen

- mijn inkopen waren 1500 excl btw (hiervan bij wijze van spreke 75 euro overhead)

- en ik heb een voorraad liggen van 750 euro excl btw

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Evelien

 

We denken altijd exclusief BTW als je volledig BTW plichtig bent. Dus ook de voorraad-waarde is ex BTW.

 

Het tellen van je voorraad dient een doel: sluit het aan bij de waarde van de voorraad zoals die blijkt uit de administratie?

Immers, bij elke verkoop boek je de voorraad af met de kostprijs van hetgeen je zojuist verkocht hebt. De voorraad verhoog je met de inkopen. Als je alle inkopen en verkopen in de administratie verwerkt hebt, dan zal de administratie aan het eind van 2010 een bepaald bedrag moeten tonen als voorraad. Dat bedrag moet sluiten met wat je telt. Zitten daar verschillen in, dan kun je de voorraad afwaarderen of opwaarderen. Het tellen en schatten van de voorraad is op zichzelf geen directe aanleiding om anders te waarderen. Je moet eerst nagaan of alles wat je geboekt hebt juist is.

 

Dus als voorbeeld (zonder extra kosten voor lintjes en verpakking, etc.):

 

ingekocht: 1000 luiers a 15 cent = 150 euro inkoop ex BTW).

 

Je boekt dan:

 

Voorraad: 150

Aan bank (150 + 19% BTW) 178,50

Aan te vorderen BTW (178,50 - 150) 28,50

 

verkocht: luiertaart van 500 luiers voor 300 euro (ik overdrijf even voor het voorbeeld).

 

Je boekt dit in je administratie als volgt:

 

Debiteuren: (300 + 19% BTW) 357

Aan omzet ex BTW 300

Aan af te dragen BTW (357-300) 57

 

De afname van je voorraad boek je als volgt:

 

Inkoopprijs van de omzet (300 x 15 cent): 75

Aan voorraad (idem) 75

 

Door deze verkoop daalt je voorraad dus met 75. Je had een voorraad van 150, dus na deze verkoop resteert een voorraad van 75. Als je zou tellen, dan heb je 500 luiers over tegen 15 cent inkoopprijs. De voorraadwaarde is dan 500 x 15 cent = 75 euro.

 

Als je nu gaat tellen, dan zou je dus ook 500 luiers moeten tellen. De inkoopprijs weet je (van destijds 15 cent) zodat de telling klopt met de administratie.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.