• 0

Financiering Autobedrijf

Beste HL-ers,

 

Sinds 2005 heb ik een behoorlijk goed lopend autobedrijf (alleen handel, geen onderhoud). Nu heb ik in die jaren ongeveer 350.000 euro vergaard (eigen vermogen). Mijn omzet in 2010 was 850.000 euro, het netto-resultaat kwam uit op 110.000 euro. Er is geen vreemd vermogen in mijn bedrijf.

 

Ik ben echter van plan om mijn voorraad uit te breiden en meer de focus op vrij exclusieve occasions te leggen. Om dit te realiseren heb ik in totaal ca. 900.000 euro nodig. Dit betekent dus dat ik naast mijn 350.000 euro aan eigen vermogen een krediet nodig heb van 550.000 euro. Is dit een haalbare zaak gezien de houding van banken ten opzichte van autobedrijven?

 

Eventueel kunnen mijn ouders borg staan met een bedrijfspand (executiewaarde ongeveer 600.000 euro, er rust geen financiering op). Echter dit pand bevindt zich in Duitsland. Zou ik dit kunnen meenemen in de financieringsaanvraag, daar buitenlands o.g.?

 

Zijn er verder nog andere opties m.b.t. een financiering, bijvoorbeeld MKB regelingen door overheden?

 

Graag verneem ik jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geachte heer Gertjens,

 

Ik heb de volgende financieringrsregeling van de overheid voor u gevonden:

 

Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/subsidies/ez/borgstelling-mkb-kredieten

 

Met vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

Antwoord voor bedrijven

 

 

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Moet je die investering in 1x doen? Cq. is dat ook echt je directe investeringsbehoefte? Voor dat geld kan je een x aantal auto's kopen maar ondertussen wordt er ook weer verkocht neem ik aan?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Moet je die investering in 1x doen? Cq. is dat ook echt je directe investeringsbehoefte? Voor dat geld kan je een x aantal auto's kopen maar ondertussen wordt er ook weer verkocht neem ik aan?

 

Inderdaad, daar heeft u gelijk in. Een financieringsvorm à la rekening-courant met een bestedingslimiet van 550K lijkt mij het meest interessant.

Link naar reactie
  • 1

Beste HL-ers,

 

Sinds 2005 heb ik een behoorlijk goed lopend autobedrijf (alleen handel, geen onderhoud). Nu heb ik in die jaren ongeveer 350.000 euro vergaard (eigen vermogen). Mijn omzet in 2010 was 850.000 euro, het netto-resultaat kwam uit op 110.000 euro. Er is geen vreemd vermogen in mijn bedrijf.

 

Ik ben echter van plan om mijn voorraad uit te breiden en meer de focus op vrij exclusieve occasions te leggen. Om dit te realiseren heb ik in totaal ca. 900.000 euro nodig. Dit betekent dus dat ik naast mijn 350.000 euro aan eigen vermogen een krediet nodig heb van 550.000 euro. Is dit een haalbare zaak gezien de houding van banken ten opzichte van autobedrijven?

Als ik even een snelle rekensom maak, dan wil je 5x je netto resultaat lenen? Een rekeningcourant zal toch wel op 5% uitkomen, misschien nog wel wat hoger. Maar dat betekent dat als je netto-resultaat niet verbeterd je rentelasten toch vrij fors op je resultaat gaan drukken. Wat ik nog mis is de verwachtte verbetering van het resultaat door deze uitbreiding.

O ja, je hebt dus €350K op een bankrekening staan? Of zit dat in je huidige inventaris, pand, ...?

 

Maar goed, hoe langer ik erover nadenk hoe meer gegevens ik mis. We weten niet waarin je wilt investeren (gebouw, reclame, auto's), wat je resultaat daarvan verwacht te zijn, wat dat voor effect heeft op je huidige omzet. (Elke exclusieve auto staat op de plaats van een normale auto, dus elke niet lopende exclusieve auto kan je enkele verkopen per jaar kosten)

€900K aan auto's erbij, houd je rekening met extra verzekering? Exclusieve auto's zijn ook diefstal gevoeliger. Je hebt trouwens ook iets gezien van de crisis? Hoe beïnvloed dat je plannen, positief of negatief en kan je dat onderbouwen?

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik even een snelle rekensom maak, dan wil je 5x je netto resultaat lenen? Een rekeningcourant zal toch wel op 5% uitkomen, misschien nog wel wat hoger. Maar dat betekent dat als je netto-resultaat niet verbeterd je rentelasten toch vrij fors op je resultaat gaan drukken. Wat ik nog mis is de verwachtte verbetering van het resultaat door deze uitbreiding. Als ik het resultaat gelijk laat oplopen met mijn handelsvoorraad, is het te verwachten netto-resultaat bij een voorraad van 900K ongeveer 330.000 euro

O ja, je hebt dus €350K op een bankrekening staan? Of zit dat in je huidige inventaris, pand, ...?Dit bedrag is mijn huidige handelsvoorraad. Ik huur verder een bedrijfspand.

 

Maar goed, hoe langer ik erover nadenk hoe meer gegevens ik mis. We weten niet waarin je wilt investeren (gebouw, reclame, auto's), wat je resultaat daarvan verwacht te zijn, wat dat voor effect heeft op je huidige omzet. (Elke exclusieve auto staat op de plaats van een normale auto, dus elke niet lopende exclusieve auto kan je enkele verkopen per jaar kosten)

€900K aan auto's erbij, houd je rekening met extra verzekering? De verzekering valt nog enigszins mee, ik betaal nu 5.000 euro per jaar (all-in) dit zal in de nieuwe situatie ongeveer 12.000 euro worden. Exclusieve auto's zijn ook diefstal gevoeliger. Je hebt trouwens ook iets gezien van de crisis? Tot nu toe heeft de ''crisis'' in mijn voordeel gespeeld, veel mensen stappen over van de aankoop van een nieuwe auto, op de aankoop van een jonge gebruikte auto gezien de torenhoge afschrijving in het eerste (half)jaar. Hoe beïnvloed dat je plannen, positief of negatief en kan je dat onderbouwen?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is je investering dan niet €900K, maar slechts €550K. Immers heb je nu al een handelsvoorraad en ik neem aan dat je die (rustig aan) verkoopt en (ondertussen) de verkochte modellen vervangt voor duurdere modellen.

 

Daarnaast "heb" jij geen €350K, maar je bezit (volgens jou) €350K aan het auto's. Stel dat je failliet zou gaan, dan leveren die auto's minder op dan een bankrekening waar het bedrag opstaat. Houd er rekening mee dat een bank voornamelijk kijkt naar wat zij er nog voor kunnen krijgen, niet wat jij denkt dat het waard is ;)

 

Maar goed, je zou natuurlijk je huidige voorraad als onderpand kunnen gebruiken en daarop een financiering afsluiten. Op die manier kun je waarschijnlijk zonder al teveel problemen al een aardig bedrag van de bank krijgen, zeker met een ondernemings/investeringsplan erbij.

 

Misschien interessant om een klein beetje beeld te geven bij welke prijsklasse je nu hebt staan (en hoeveel) en waar je naartoe wil. Ook ben ik zelf wel benieuwd naar je omzetsnelheid & marge en hoe dat eruit gaat zien als je de duurdere auto's hebt staan.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad de voorraad is misschien niet gelijk aan 350K, in de ogen van de bank. Echter ik koop de auto's in tegen een in de handel gebruikelijke inkoopsprijs die vrijwel gelijk is aan de opbrengst van een executieverkoop.

 

Ik heb op dit moment een mix staan van gebruikte auto's tussen 25.000 euro en 70.000 euro (verkoopprijzen red.). De focus wil ik echter meer gaan leggen op auto's tussen de 60.000 en 100.000 euro. Ik heb uiteraard al reeds ervaring opgedaan met laatste genoemde prijsklasse en weet dus dat de marges aanmerkelijk hoger zijn. Uiteraard met inachtneming van de investering per voertuig.

 

Kortom denken jullie dat een financiering van 550K haalbaar is, eventueel in combinatie met een BMKB-regeling of onderpand via ouders?

Link naar reactie
  • 0

Kortom denken jullie dat een financiering van 550K haalbaar is, eventueel in combinatie met een BMKB-regeling of onderpand via ouders?

 

Je praat over zekerheden voor de bank!

Voor de bank is jouw businessplan waaruit blijkt dat jij aan je toekomstige verplichtingen aan de bank kan voldoen veel belangrijker. Eerst als dat plan voor de bank overtuigend is zal die de mogelijke zekerheden gaan bekijken en alsdan jou een voorstel doen.

 

Nogmaals, zekerheden, ook in de vorm van een BMKB is het sluitstuk van een financieringsaanvraag.

Link naar reactie
  • 0

Financiering van bedrijfsvoorraad van gebruikte auto's is in de regel heel wat anders dan "gewone" voorraad. Dit omdat de voorraad ook voor een bank redelijk snel te gelde te maken is. De Bank zal eerder kijken naar de omloopsnelheid die je op dit moment realiseert.

 

Wanneer je omloopsnelheid op orde is; lees (er staan niet te veel langstaanders tussen) dan lijkt me een financiering redelijk goed te regelen met die zekerheden.

 

Mijn advies is; vraag collega handelaren waar zij hun voorraad gefinancierd hebben, en probeer op die manier bij een bank te komen die een beetje kaas gegeten heeft van automotive..

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad de voorraad is misschien niet gelijk aan 350K, in de ogen van de bank. Echter ik koop de auto's in tegen een in de handel gebruikelijke inkoopsprijs die vrijwel gelijk is aan de opbrengst van een executieverkoop.

 

Ik heb op dit moment een mix staan van gebruikte auto's tussen 25.000 euro en 70.000 euro (verkoopprijzen red.). De focus wil ik echter meer gaan leggen op auto's tussen de 60.000 en 100.000 euro. Ik heb uiteraard al reeds ervaring opgedaan met laatste genoemde prijsklasse en weet dus dat de marges aanmerkelijk hoger zijn. Uiteraard met inachtneming van de investering per voertuig.

 

Kortom denken jullie dat een financiering van 550K haalbaar is, eventueel in combinatie met een BMKB-regeling of onderpand via ouders?

Als ik met het rekenmachientje naast me even snel wat reken, dan denk ik dat die financiering van 550K erg lastig gaat worden. Het is een fors bedrag t.o.v. je omzet en je investeert in voorraad, stel dat je in de problemen komt, dan heb je minder geld om je voorraad aan te vullen en loopt je voorraad terug. De bank komt daar pas achter als je failliet gaat en er alleen nog maar "barrels" op het terrein staan. Het onderpand van je ouders is ook maar net voldoende, want de executiewaarde dekt precies de lening. En je bank moet ook thuis zijn in Duitsland.

 

Volgens mij heb je ongeveer een 20-30 auto's staan (~350K/25K). Als je jouw winst voor een groot gedeelte zou kunnen inzetten voor het opwaarderen van je voorraad dan kun je elk jaar de gemiddelde inkoopprijs met €5-10K omhoog laten lopen. Dan ben je in 3-5 jaar op het punt waar je nu ineen keer wilt staan. Ga je echter het bedrag lenen, dan gaan je kosten met ~€50K omhoog, heb je dan nog wat aanloop problemen, dan sta je er over dezelfde periode niet beter/slechter voor, maar loop je veel meer risico.

 

Misschien is dat ook wel een leuke rekensom om in Excel in een keer te maken, om te zien wat er onder de streep overblijft:

Situatie met financiering en zonder financiering op eigen kracht groeien.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad de voorraad is misschien niet gelijk aan 350K, in de ogen van de bank. Echter ik koop de auto's in tegen een in de handel gebruikelijke inkoopsprijs die vrijwel gelijk is aan de opbrengst van een executieverkoop.

 

Ik heb op dit moment een mix staan van gebruikte auto's tussen 25.000 euro en 70.000 euro (verkoopprijzen red.). De focus wil ik echter meer gaan leggen op auto's tussen de 60.000 en 100.000 euro. Ik heb uiteraard al reeds ervaring opgedaan met laatste genoemde prijsklasse en weet dus dat de marges aanmerkelijk hoger zijn. Uiteraard met inachtneming van de investering per voertuig.

 

Kortom denken jullie dat een financiering van 550K haalbaar is, eventueel in combinatie met een BMKB-regeling of onderpand via ouders?

Als ik met het rekenmachientje naast me even snel wat reken, dan denk ik dat die financiering van 550K erg lastig gaat worden. Het is een fors bedrag t.o.v. je omzet en je investeert in voorraad, stel dat je in de problemen komt, dan heb je minder geld om je voorraad aan te vullen en loopt je voorraad terug. De bank komt daar pas achter als je failliet gaat en er alleen nog maar "barrels" op het terrein staan. Het onderpand van je ouders is ook maar net voldoende, want de executiewaarde dekt precies de lening. En je bank moet ook thuis zijn in Duitsland.

 

Volgens mij heb je ongeveer een 20-30 auto's staan (~350K/25K). Als je jouw winst voor een groot gedeelte zou kunnen inzetten voor het opwaarderen van je voorraad dan kun je elk jaar de gemiddelde inkoopprijs met €5-10K omhoog laten lopen. Dan ben je in 3-5 jaar op het punt waar je nu ineen keer wilt staan. Ga je echter het bedrag lenen, dan gaan je kosten met ~€50K omhoog, heb je dan nog wat aanloop problemen, dan sta je er over dezelfde periode niet beter/slechter voor, maar loop je veel meer risico.

 

Misschien is dat ook wel een leuke rekensom om in Excel in een keer te maken, om te zien wat er onder de streep overblijft:

Situatie met financiering en zonder financiering op eigen kracht groeien.

 

Nou die rekensom is snel gemaakt. 200K extra netto winst tegen 50K aan additionele kosten. Dat lijkt mij geen slechte deal. Aanloop problemen is geen sprake van aangezien ik al 6 jaar bezig ben.

 

Maar toch, als u die rekenmachine er nog eens bij pakt, hoeveel denkt u dat het maximale leenbedrag in mijn situatie zou zijn? Ik wil namelijk volgende week een aanvraag indienen bij de bank en liefst met een bedrag aankomen wat binnen de grenzen van het haalbare ligt.

Link naar reactie
  • 0

Je moet ons niet vragen wat je maximale leencapaciteit is.

 

Je moet jezelf afvragen welke financiering heb ik nodig om mijn plannen/doelen te verwezenlijken en dat beargumenteerd met een goed onderbouwd plan. Leg dat plan de bank eens voor.

 

En als je dan toch een richting wil hebben. De bank zal maximaal ca 20 tot 30 % van jouw betaalde voorraad willen financieren. Mede afhankelijk van de financiële positie van jouw bedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.