• 0

BTW tijdens koninginnedag

Hoi allemaal,

 

Tijdens koninginnedag wil ik grootschalig producten verkopen. Nu was ik benieuwd of je tijdens koninginnedag btw moet rekenen of dat er een constructie is waarin dit niet hoeft? Ik ga er stiekem vanuit dat ik gewoon btw moet rekenen maar het zou erg mooi zijn als dat niet hoeft. Weet iemand hier meer over?

 

Alvast bedankt!

Ad

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ad,

 

Waarom zou je tijdens koninginnedag geen BTW moeten rekenen? Je verkoopt toch producenten en op deze producten zit toch BTW? Of bedoel je iets anders?

 

Voor de zekerheid kun je de belastingdienst bellen.

 

Groeten van Hetty

Link naar reactie
  • 0

Je hebt toch een bedrijf en daar komen deze producten vandaan? Of begrijp ik het verkeerd?

 

Als ik mijn diensten aan particulieren aanbied, betalen ze ook BTW.

 

Misschien dat iemand anders een andere mening heeft, dan lees ik dat graag :)

 

Groeten van Hetty

 

 

Link naar reactie
  • 0

haha ja ik doelde meer op het feit dat ik niet vanuit een winkel verkoop. Ik ben ook wel benieuwd. Lijkt me toch niet helemaal eerlijk dat particulieren op die dag gigantisch veel omzet, btw vrij kunnen verdienen en een ondernemer niet? Aan de andere kant zal het dan eerder vanaf de particulier waarschijnlijk niet deugden.

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag.

Volgens de belastingdienst ben je BTW plichtig als je "met enige duurzaamheid deelneemt aan het economische verkeer". Duidelijk is dat een bakker die broodjes verkoopt ook op feestdagen BTW moet afdragen. Maar een BTW plichtige accountant die eenmalige op Koninginnedag samen met de kids ter spekking van de spaarpot zelf gebakken saté verkoopt?

Er is ook vast een grijs gebied.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook geen winkel en het product dat ik verkoop ben ikzelf. Toch hef ik BTW.

 

En als je ondernemer bent, dan hoort BTW heffen erbij.

 

Ben benieuwd naar andere reacties.

 

 

Je geeft constant je zelf als voorbeeld, hoe jij het doet maakt weinig uit, dat is de vraagstelling namelijk niet.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk dienen al die gelegenheids-ondernemers op Koninginnedag net als elke andere ondernemer gewoon BTW in rekening te brengen. Maar de Belastingdienst zal hier geen prioriteit aan geven, omdat de meesten zo kleinschalig zijn dat ze toch in de KOR vallen. Bovendien staat Telegraaf lezend Nederland op zijn kop als de fiscus deze groep gaat aanpakken :).

 

Een aantal jaren geleden was er commotie over de BTW-plicht van hulpsinterklazen. Ook zo'n groep die slechts incidenteel onderneemt. Is ook met een sisser afgelopen.

 

2005, 11 november - Kleine hulpsinterklaas vrij van btw

AMSTERDAM - Hulpsinterklazen die werken via commerciële sinterklaascentrales moeten voor hun activiteiten btw-tarief in rekening brengen. Mensen die maar een paar uurtjes per jaar als sinterklaas actief zijn Over de btw-plicht van sinterklazen was commotie ontstaan nadat voorzitter Van der Koorn van de Stichting Amsterdamse Sinterklaascentrale in het Algemeen Dagblad had geklaagd dat de fiscus hem ontheffing van btw-afdracht had geweigerd.

 

Volgens Van der Koorn draait de Belastingdienst het sinterklaasfeest daarmee de nek om. Vrijwilligers, die voor hun optredens 50 tot 150 euro ontvangen, zouden niet meer te krijgen zijn als er ook nog eens een btw-tarief van 19 procent betaald moet worden.

 

Maar volgens de woordvoerder van Wijn geldt dat regime alleen voor bureaus die sinterklazen als commerciële activiteit verhuren. Wie alleen maar af en toe de tabberd aantrekt, zal door de fiscus niet lastiggevallen worden. Bovendien is er ook nog een kleine ondernemersregeling. Die houdt in dat btw-bedragen onder de 1345 euro worden kwijtgescholden. Tusen 1345 en 1883 vindt er een korting plaats.

 

Uiteraard geldt de btw-plicht alleen voor hulpsinterklazen. De echte sint is taxfree, aldus minister Zalm van Financiën vrijdag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Komt er dus op neer dat als hij reguliere handel verkoopt waar hij ook vooraftrek van geniet hij altijd BTW moet heffen en afdragen.

Gaat het om incidentele eenmalige handel als particulier waarbij ook de inkoop als particulier is gebeurd, is het op zijn minst grijs (moet wel maar belasting doet niet moeilijk) of het mag gewoon. Wat wel weer richting BTW plicht wijst is de grootschaligheid die TS zelf noemt.

Link naar reactie
  • 0

Beste adnanoner,

 

Wellicht overbodig, maar tijdens een vlooienmarkt zoals die met Koninginnedag worden gehouden, bieden veel particulieren hun eigen tweedehands spullen aan voor de verkoop. Indien het om tweedehands spullen gaat, kom je helemaal niet meer aan de vraag toe of een van die particulieren wellicht regelmatig in het economisch verkeer optreedt. Met enige uitzonderingen (margeregeling auto's of antiek) zijn tweedehands spullen namelijk vrij van btw. Reden hiervoor is dat over het product in eerste instantie al een keer btw is betaald. Dat even ter verklaring waarom vele particulieren op zulke markten zich geen zorgen hoeven te maken over btw-heffing.

 

De niet-particulieren die op een markt spullen proberen te verkopen, doen dat inderdaad doorgaans vanuit de hoedanigheid als bedrijf. Ik ben dan ook van mening dat die activiteiten worden meegetrokken in hun hoedanigheid als bedrijf. Veel winkels hebben op vlooienmarkten acties om het magazijn eens flink op te ruimen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat deze bedrijven, die hun spullen (nieuw) via een marktkraampje verkopen, ineens geen btw hoeven af te dragen, terwijl indien ze dezelfde producten in de winkel hadden verkocht op een andere dag dan Koninginnedag, wel btw hadden moeten afdragen. De activiteiten worden meegezogen in de activiteiten van het bedrijf en de verkopen zijn belast met btw.

 

Hans van Nijnatten komt hiervoor met een briljant voorbeeld met betrekking tot het grijze gebied, de accountant die saté staat te verkopen. Ik ben het met Hans eens dat er sprake is van een grijs gebied indien het om 'nieuw vervaardigde producten' of diensten gaat, die door particulieren worden geleverd. Ik ben geneigd om te zeggen dat zij niet door op één markt saté te verkopen ineens btw-ondernemer zijn, aan de andere kant treden zij die dag wél in concurrentie met de slager op de hoek. En wie zegt dat de activiteiten beperkt blijven tot één markt? Misschien kent de betreffende locatie ook een paasmarkt, een kerstmarkt, een zomermarkt, een pinkstermarkt, een nieuwjaarsmarkt en noem maar op! Die grens is heel moeilijk aan te geven en aangezien het hier ook minder relevant is ga ik me daar ook niet aan wagen.

 

Daarnaast ben ik het ook met odeon eens dat voor deze actieve particulieren, geen prioriteit bestaat bij de Belastingdienst. De Belastingdienst ligt echt niet wakker van de paar honderd euro omzet van deze particulieren, maar eerder van de enorme btw-carrouselfraude, waar maar geen oplossing voor lijkt te zijn. Ik denk dat dat de reden is dat veel van de activiteiten van deze particulieren min of meer worden 'gedoogd'.

 

Tot slot wil ik niet vergeten te vermelden dat deze situatie op adnanoner in mijn ogen niet van toepassing is. Er is geen sprake van een particulier die besluit op te treden in het economisch verkeer, maar van een reeds bestaand bedrijf dat haar activiteiten uitbreidt naar de markt. Er is dan niet langer sprake van een grijs gebied, de activiteiten worden als btw-ondernemer verricht en er dient btw te worden afgedragen.

 

Met vriendelijke groet,

 

De Blauwe Envelop

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de vele reactie! Het is me nu (helaas) helemaal duidelijk dat ik gewoon btw zal moeten heffen. Wel interessant grijs gebied wat betreft de accountant die saté staat te verkopen op koninginnedag.

 

Mwah, die zal ook niet zoveel verkopen, want die word wel weer door de nVWA ofwel nieuwe Voedsel en Warenautoriteit van straat gehaald voor het in gevaar brengen van de voedselveiligheid. ;D die zijn tegenwoordig redelijk streng voor wat betreft het op straat verkopen van zelfbereid voedsel door particulieren.

 

regeltjes genoeg ;D als je niet oppast is bijna alles wat gebeurt op Koninginnedag wel in overtreding van een of andere regeltje..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.