• 0

Provider reageert extreem; hoe risico's beperken ?

Wij hosten diverse domains (ca. 50) bij 1 provider.

Dat ging altijd goed.

Op jaarbasis krijg ik dus ca. 20 nota's per email van hen.

Recent is blijkbaar een nota niet betaald.

Dat kan kloppen, want hun email bevat een "extreme" naam

en die heeft steeds meer problemen om door onze email-filters te komen.

Het betreft een nota van nog geen 10 euro.

Zonder verder contact/overleg met ons,

heeft de provider besloten

de DNS-registraties van ALLE door ons bij bij hen gehoste domains

te moeten wijzigen naar een parkeer-locatie.

Dus niet alleen het domain waarvan de nota niet betaald was maar _ALLE_ domains.

En dat ontdekte ik dus ook pas na 48 uur.

Ik ervaar hun handelen als onredelijk, arrogant en buiten alle proporties

maar het zij en mijn hoop dat communicatie-providers leren communiceren kan ik wel vergeten.

Het doet me wel realiseren dat je dus zo kwetsbaar bent.

Hoe gaan jullie daar mee om ?

Ga je dan verdelen over providers ?

ga je je servers automatisch monitoren ?

Enfin... hoe kun je dit soort risico's beperken ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Twee dingen die bij me opkomen:

 

Wat staat er in hun algemene voorwaarden over de consequenties bij het uitblijven van betaling? Is dit standaard gedrag of heeft iemand bij je provider op eigen houtje gehandeld (of zich vergist)?

 

Als zij niets kunnen doen aan de "extreme" naam in hun mail, is het dan niet mogelijk om je spamfilter te vertellen dat mails van je provider in de categorie "trusted" vallen?

Link naar reactie
  • 0

> is het dan niet mogelijk om je spamfilter te vertellen dat mails van je provider in de categorie "trusted" vallen?

Tja... dat is weer een andere service die we inhuren

waarvan die schone-email provider ons weet te vertellen

dat email met extreme-woorden; met attachments; met plaatjes, met globale afzenderadressen etc etc

uiteindelijk simpelweg veel spam-punten krijgt

en dat kan ik ze ook niet geheel kwalijk nemen..

 

Link naar reactie
  • 0

Een whitelist moet sowieso kunnen, vrijwel ieder spamfilter kan bepaalde mail onbeheerd door laten stromen. Bijvoorbeeld een van de meest gebruikte spamfilters:

 

http://wiki.apache.org/spamassassin/ManualWhitelist

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Laatst iets vrij gelijks gehad. Mijn factuur niet betaald, omdat deze in de spambox terecht kwam en vervolgens werd

mijn domein in quarantaine geplaatst. Zeer ververlend, maar het enige wat ik kon doen was €70,00 betalen om hem

daar weer uit te halen, want mijn website moets z.s.m. weer online. Ze hebben nu eenmaal een machtspositie ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Je kan zover ik uit dit verhaal kan opmaken de hoster in gebreke stellen voor het niet leveren van de dienst waar je wel voor hebt betaald.

 

Voor de overige 49 domeinnamen heb je netjes betaald, dus dient de hoster de aangeboden dienst naar behoren te verlenen en als hij deze ineens 'offline' haalt voldoet hij hier niet aan en is hij in gebreken.

 

Dit is wat mij meest logisch lijkt? Correct me if im wrong.

Link naar reactie
  • 0

> in gebreke stellen

het oplossen evt. juridisch is 1 traject en daar kom ik wel uit

maar het voorval doet me realiseren dat je hier als bedrijf een achilleshiel hebt inmiddels.

We hebben inmiddels veel kennis wat je moet doen om

brandschade in je bedrijf te voorkomen van BHV, preventie t/m brandverzekering en jaarlijkse controle

en we hebben ook geleerd wat we moeten doen om onze PC te laten werken, van backup en virustesters

maar wat je moet doen om te voorkomen dat je bereikbarheid ineens op zwart gaat,

dat risico is voor mij nog wennen en ik heb er nog geen duidelijk preventiemiddel of strategie voor.

 

Wellicht moet ik proberen het beheren van een domain te beschouwen als een uitvoerende dienst van SIDN

en dan bij SIDN een klacht deponeren inzake het functioneren van deze registrar.

Maar ja... wat schiet ik daar weer mee op....

Het heeft hooguit pas zin als ik -en graag ook anderen daarbij- de SIDN kunnen overtuigen dat ze gedragregels hieromtrent richting hun registrars gaan adviseren.

Dat zou MKB-land structureel kunnen steunen inzake dit risico.

 

Wat vinden jullie van dit idee ?

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn hoster, mijn telefonie-aanbieder enzovoort sluiten me ook af als ik niet op tijd betaal. Enige verschil dat ik zie met jouw situatie is dat mijn aanbieders de moeite nemen om een herinnering op papier te sturen of zelfs even te bellen (ja echt! is me 1 keer overkomen, wist niet wat er gebeurde ;) ) voor ze dat doen. Wil je nu echt regeltjes hebben over de vorm waarin herinneringen gestuurd moeten worden ???

 

Lees net een stukje uit de AV van je hoster. Ze staan in hun recht al heb ik mijn twijfels of die AV wel 100% rechtsgeldig is. Naast de budget uitstraling van de club zijn deze voorwaarden voor mij voldoende reden om hard gillend weg te rennen ;-) Ze bieden overigens ook automatische incasso en papieren facturen aan (laatste met een meerprijs) Lijkt me voldoende risico beperking.

Link naar reactie
  • 0

> Lees net een stukje uit de AV van je hoster.

 

Allereerst is de AV volgens mij al meerdere keren gewijzigd maar hoe bewijs je dat.

Daarbij zegt de AV nu dat ze een dienst mogen opheffen maar of je dan ook de andere -wel betaalde diensten- als dwangmiddel ook mag blokkeren lijkt me discutabell.

 

> Naast de budget uitstraling van de club zijn deze voorwaarden voor mij voldoende reden om hard gillend weg te rennen ;-)

Klopt.... maar ja... pas na een brand ga je je polis goed doorlezen

 

> Wil je nu echt regeltjes hebben over de vorm waarin herinneringen gestuurd moeten worden

Achh. eigenlijk wil ik dat service-providers een keer service leveren

en dat communicatie-providers een keer met hun klant communiceren....

 

Maar goed....wellicht idd tijd om een andere partij te gaan selecteren.

 

Link naar reactie
  • 0

Goede providers zijn heel moeilijk te vinden.

 

Even dacht ik er 1 te hebben gevonden die in het begin reclame maakte voor gratis backup en ineens zonder waarschuwing hier geld voor gaat rekenen.

 

Ook komen er allerlij policies bij die eerst niet bestonden.

 

Ik denk dat het vooral komt door de sleur en de gewoonte. Eerst zijn ze allemaal van we gaan voor service en doen ze van alles, maar na een paar jaar is het gewoon makkelijk cashen geworden en is meer geld verdienen nog het enige doel.

 

De diverse vergelijkingssite's werken ook niet echt. Want als je je te negatief uitlaat en de ISP wil het verwijderd hebben en dreigt met wat loze woorden, halen ze het meteen van de site. Alleen de ISPgids is redelijk hierin en daar komt je isp ook niet zo goed uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zoiets eerder bij de hand gehad, bij mij ging het om paar honderd geblokkeerde namen voor factuurtje van paar namen.

Begint de naam van de provider soms met tra...?

 

Bij mij handelde de provider in tegenstrijd met zijn eigen algemene voorwaarden maar wilde dat zelf niet inzien.

 

Pas nadat ik op meerdere plekken zeer explisiete negatieve recenties plaatste was de provider bereid op mijn berichten te reageren en via een bedrijfs jurist met me in gesprek te gaan.

In de tussentijd had ik alle belangrijke namen al wegverhuist.

 

Uitkomst was bij mij dat we overeenkwamen dat ik bij hun zou vertrekken en zij alle registratiekosten van al die honderden namen van de periode daarvoor zouden terugbetalen.

 

Maar was ook toppunt van arogantie daar dat ze niet volgens eigen voorwaarden handelde en verder gewoon weigerde met me in gesprek te gaan en dus pas reageerde (met dreigbrievend at ze mij zouden gaan aanklagen vanwege smaad) nadat ik mijn ervaring met hun op internet plaatste op alle webhosting en overige sites.

Link naar reactie
  • 0

Als tip voor de toekomst is het misschien handig om bij een potentiële leverancier vooraf onderstaande na te vragen (liever per email dan per telefoon, een reactie die je kunt bewijzen kan handig zijn):

- Hoe worden facturen verzonden.

- Hoe worden herinneringen verzonden.

- Wat wordt er gedaan voor er iets wordt afgesloten (denk aan wat wordt er gedaan om contact te krijgen)?

- Wat wordt afgesloten als de factuur voor 1 domein niet is betaald? (Pas relevant bij meerdere domeinnamen)

 

Wij doen in de praktijk momenteel het volgende (voor klanten die eerdere facturen wel voldaan hebben):

- Factuur per email.

- Herinnering per email (bij niet tijdige betaling).

- Bellen (indien nog niet betaald).

- Aanmaning per brief (indien nog niet betaald).

- Incasso bureau (indien nog niet betaald).

- Afsluiten in overleg met het incasso bureau/deurwaarder.

 

Kort samengevat komt het er dus op neer dat de kans dat iemand afgesloten wordt die eerder wel betaald heeft vrij gering is. Daar tegen over staat dat we vaak iets duurder zijn dan concurrenten (maar wat kost downtime door dit soort problemen wel niet?).

 

Persoonlijk vind ik dat een bedrijf voor ze overgaan tot afsluiten minimaal moet hebben gebeld + een brief moet hebben gestuurd (reguliere post) voor men overgaat tot afsluiten.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Sowieso komt de maatregel buiten proportioneel op mij over, zeker gezien het relatief lage bedrag wat open staat. Nog los van wat er in de voorwaarden staat is dit niet in verhouding.

 

Persoonlijk vermoed ik dat de SIDN hier weinig mee zal doen; in beginsel mengt de SIDN zich niet in dit soort disputen.

 

Mocht je eens van gedachte willen wisselen over hosting en/of advies wil hebben weet je me te vinden.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

De SIDN heeft gereageert naar mij

en men meent wel dat de domain-hosters feitelijk de uitvoerders zijn van hun taak

maar heeft daarvoor geen gedragsregels opgesteld,

uitgezonderd enkele formele regels, bv inzake overdracht/verhuizing.

Een partij die daarin verder gaat is de ISPgids,

zie hun gedragsregels

Dat zijn regels naar redelijkheid

maar daarin zie je de betreffende extreme provider waarmee deze thread begon

niet in voorkomen,

zodat zij zich blijkbaar niet wensen te conformeren aan regels van redelijkheid.

 

Overigens staan daar ook veel ervaringen van gebruikers met providers.

Mijn extreme provider staat daar ook tussen met 105 reacties waarvan 18% negatief.

terwijl een ISP als de Antagonist daar staat met 583 reacties en 0% negatief !

Dus er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen ISP's.

maar tegelijkertijd wordt ook duidelijk dat het een jonge branche is

met hoog indianen-gehalte welke branche zich nog moet uitkristalliseren....

 

Voor HL'ers zijn de genoemde links wellicht het overwegen waard

om de risico's voor hun onderneming in de toekomst te beperken

en dus niet alleen te selecteren op prijs !

 

Link naar reactie
  • 0

hetgeen je zegt voor wat betreft het "indianen-gehalte" is zeker waar. Er zitt een hoop cowboys tussen helaas. Voor de buitenstaander is dat moeilijk te beoordelen.

Antagonist is zeker een partij die ik je aan kan raden, evenals TransIP en nog wel een aantal.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

hetgeen je zegt voor wat betreft het "indianen-gehalte" is zeker waar. Er zitt een hoop cowboys tussen helaas. Voor de buitenstaander is dat moeilijk te beoordelen.

Antagonist is zeker een partij die ik je aan kan raden, evenals TransIP en nog wel een aantal.

 

Om het risico iets te beperken kun je vragen naar certificaten die de systeembeheerders hebben (om een schatting te kunnen doen of er kennis aanwezig is). Daarnaast is het mogelijk om te kijken of men bij bepaalde gedragscodes is aangesloten (en de algemene voorwaarden lezen is ook van belang).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Om het risico iets te beperken kun je vragen naar certificaten die de systeembeheerders hebben (om een schatting te kunnen doen of er kennis aanwezig is). Daarnaast is het mogelijk om te kijken of men bij bepaalde gedragscodes is aangesloten (en de algemene voorwaarden lezen is ook van belang).

Dit ben ik maar gedeeltelijk met je eens; ik ken legio engineers die geen certificaten hebben en een stuk beter zijn dan die dat wel hebben. No offence, maar veel certificaten is een kwestie van een 'boekje' uit je hoofd leren en een examentje aftikken. Er zijn zelfs programmatjes op internet te downloaden waar je puur de examenvragen uit je hoofd kan leren.

Alleen certificaten gehaald door praktijkexamens zeggen mij persoonlijk iets omdat je daar wel degelijk iets moet kunnen laten zien.

Voor wat betreft de gedragscodes zou je kunnen kijken of de hoster aangesloten is bij bijvoorbeeld http://www.ispbelang.com/ en dat soort oganisatie.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0
evenals TransIP en nog wel een aantal.

 

transip zou ik maar heel ver vandaan blijven. deze reageren namelijk net zo extreem. die blokkeren ook al je domeinnamen als je er 1 niet betaald hebt en verwijzen deze dan naar een pagina van hun zelf.

En communicatie met hun ergens over is dan ook volstrekt onmogelijk.

Sterker nog... ze blokkeren je domeinnamen en je mag vervolgens het openstaande bedrag ook nog eens niet zelf overmaken, kan best zo zijn dat je dan 2 weken moet wachten tot ze het zelf weer incasseren en je namen weer vrijgeven.

Boek je het wel zelf naar ze over boeken ze het rustig weer terug.

 

Pas als het 2 of 3 keer mislukt is te incasseren mag je het zelf aan hun overmaken.

Link naar reactie
  • 0

TransIP is een prima partij, maar ook gewoon een bulk-partij. Alles gaat geautomatiseerd en je bent een nummertje. Ik verkoop nog steeds domeinnamen door die ik bij TransIP registreer omdat er klanten zijn die mijn service bovenop de registratie erg prettig vinden, maar dat is absoluut geen core-business en de meeste mensen zoeken toch naar de goedkoopste oplossing. Vaak kom je dan bij bulk-partijen uit. Binnenkort haal ik trouwens alles weg bij TransIP omdat ik een overeenkomst heb gesloten met een goedkopere partij, maar ik kan ze voor de meeste gebruikers wel aanraden.

 

Een heel account op non-actief zetten om een factuur van 10 euro vind ik ongelooflijk star en zou voor mij een reden zijn om alles per direct weg te halen. En ik zou ook direct uitzoeken wat de juridische mogelijkheden zijn, want aantoonbare schade zou ik zeker hebben.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.