• 0

bestelling niet afgehaald van postkantoor

Ik heb een "nieuw" probleem.

Sinds enige tijd lever ik weeer bestellingen op factuur, deze facturen worden direct van mij overgenomen door een ander bedrijf welke mij uitbetaald en zorgt voor betaling door de klant.

 

 

Nu is het de laatste tijd ook weer vaak zo dat pakjes niet worden afgehaald van het postkantoor en dus 4 a 5 weken later weer bij ons terugkomen.

 

Wij krijgen zelf na 2 a 3 weken uitbetaald en de klant heeft 2 weken betaaltermijn na verzending van de order.

 

Veel van de producten die wij verkopen vallen in de uitzonderings categorie van wet koop op afstand vanwege de aard van de producten.

 

Ik weet echter nog niet zo goed wat ik hier nu eigenlijk mee moet, retour periode bij ons is 7 dagen (voor een deel van de door ons verkochte producten).

 

Eigenlijk wil ik dit soort niet opgehaalde pakjes dus helemaal niet accepteren omdat dat mij veel geld kost (betaal de kosten voor heenzending, de kosten voor retourzending, de kosten van het betalingssysteem, moet het geld weer terugbetalen aan het factorings bedrijf, veel administratieve rompslomp, ben de producten 4 a 5 weken kwijt enz..)

 

Hoe sterk sta ik als ik van de klant verlang dat hij gewoon alsnog betaald en dat hij de producten alsnog ontvangt.

 

Ook sturen veel mensen die op factuur kopen de producten soms na 4 weken gewoon alsnog retour waarbij veelvuldig de verpakkingen stuk zijn of het er zo ingepropt is.

 

Wat kan ik hiermee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

waarom verkoop je op factuur. Volgens mij is betalen met ideal of vooraf overmaken toch redelijk ingeburgerd in de webwinkels?

 

Ik heb er zelf geen moeite mee. zeker als de service en prijs goed is. Gisteren nog cartridges besteld en betaald en vandaag al in huis. helemaal toppie.

 

Jezelf toch afvragen of het op factuur leveren een toegevoegde waarde is voor je bedrijf en dit afzetten tegen het risico wat je loopt.

 

Bestel zelf tegenwoordig heel veel op internet, maar ik kijk eerst wel naar de betrouwbaarheid van de winkel voor ik vooraf geld overmaak.

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag, want eigenlijk hadden ze het dus al binnen x dagen moeten laten weten. Ik dacht zelf dat als je niet duidelijk bij je voorwaarden heb vermeld hoe snel ze het terug moeten sturen dat het dan 1 maand is, en dat 2 weken minimum vereist is, maar kan het mis hebben. Alleen, ook al heb je het recht het alsnog betaald te krijgen, als ze al niet de moeite nemen het op te halen zullen ze al helemaal niet de moeite nemen het alsnog te betalen. Dus dan zou ik eerder deze betaalwijze weghalen of de betaalwijze alleen geven aan betrouwbare klanten.

 

Wat klanten betreft die het wel pas laat terugsturen: op zich zou je het kunnen weigeren, al helemaal als het beschadigd is, maar als ze het niet betaald hebben zullen ze het volgens mij ook achteraf niet betalen....

Link naar reactie
  • 0

ik moet dit ook nog even gaan voorleggen aan het factorings bedrijf. deze hebben namelijk deze persoon 2 a 3 weken terug ook al een herinnering gestuurd en zelfs al een aanmaning. klant is namelijk volgens geldende betaaltermijn (2 weken na verzending waarbij ik normaal pas de dag na verzending de factuur aanmaak) al 3 weken telaat met betalen.

 

Klant kan in elkgeval nu ook nergens anders kopen op factuur aangezien krediet mogelijkheid bij dit bedrijf bevroren wordt als er openstaande facturen zijn die telaat betaald zijn.

 

Weghalen van deze betaaloptie wil ik niet omdat het voor klanten wel makkelijker en betrouwbaarder wordt om te kopen en ik straks zelfs betaling in termijnen kan aanbieden (koop voor 100 euro iets en betaal het in termijnen van b.v. 10 euro) en acties kan houden met koop nu en betaal over 6 maanden.

 

Heb ook al even bij consuwijzer geinformeerd en die bellen me morgen als het goed is terug hierover.

 

Gaat er dus om waneer ebdenk periode ingaat, op moment dat de klant het pakje in huis heeft of wanneer het (voor de tweede keer) aangeboden is.

 

Eigenlijk wil ik in mijn voorwaarden iets hebben in de trant van:

 

De 7 dagen bedenk termijn gaat in op de dag nadat het pakje door de klant ontvangen is OF de dag nadat het pakje op het postkantoor/afhaal locatie voor afhalen beschikbaar is.

Dit dus om te voorkomen dat ik pakjes pas na 4 a 5 weken retour krijg en de klant gewoon niet wil betalen met alle procedures die in de tussentijd dus al opgestart worden.

Link naar reactie
  • 0

...

 

Klant kan in elkgeval nu ook nergens anders kopen op factuur aangezien krediet mogelijkheid bij dit bedrijf bevroren wordt als er openstaande facturen zijn die telaat betaald zijn.

...

Bij degenen die ook met dat bedrijf samenwerken bedoel je, maar er zijn vast nog meer bedrijven die daar niet mee samenwerken dus als het echt 'n oplichter is kan hij rustig nog verder met shoppen.

Link naar reactie
  • 0

 

Weghalen van deze betaaloptie wil ik niet omdat het voor klanten wel makkelijker en betrouwbaarder wordt om te kopen en ik straks zelfs betaling in termijnen kan aanbieden (koop voor 100 euro iets en betaal het in termijnen van b.v. 10 euro) en acties kan houden met koop nu en betaal over 6 maanden.

 

 

Eigenlijk wil ik in mijn voorwaarden iets hebben in de trant van:

 

 

Maak rembours/ achteraf betalen gewoon duurder. Voorwaarden is leuk maar 'betaal voordeel' via Ideal e.d. zet meer zoden aan de dijk.

 

 

Hebben ze nog steeds de optie maar moeten ze er voor betalen.

 

aangezien de handling duidelijk duurder is betalen ze daar ook voor. Waarom zou je juist je 'makkelijk klanten' laten opdraaien voor je (dubieuze) debiteuren?

 

Gewoon duidelijk de extra kosten erbij zetten. Werkt in de meeste gevallen prima.

Link naar reactie
  • 0

ik reken 2.50 euro extra administratie kosten voor betaling op factuur, meer mag contractueel niet (is contractueel afgesproken met de verwerkende partij). Rembours doe ik al helemaal niet aan.

Maar dat lost nog steds ook het probleem niet op. heb van de afgelopen 2 weken al voor iets van 700 euro aan bestellingen die op deze manieren terug gekomen zijn

Link naar reactie
  • 0

ik reken 2.50 euro extra administratie kosten voor betaling op factuur, meer mag contractueel niet (is contractueel afgesproken met de verwerkende partij). Rembours doe ik al helemaal niet aan.

Maar dat lost nog steds ook het probleem niet op. heb van de afgelopen 2 weken al voor iets van 700 euro aan bestellingen die op deze manieren terug gekomen zijn

 

Als die 2,50 die kosten niet dekt dan zul je of de kosten voor je rekening moeten nemen of dit op een andere manier moeten doorberekenen.

 

Ik ben zwaar van mening dat andere voorwaarden je consumenten niet gaat motiveren.

Gebruik van een incasso bureau is niet bevorderend voor behoud van klanten en zijn ook geen garantie voor betaling.

 

Als je te afhankelijk bent van de klanten die 'op rekening' betalen adviseer ik je kosten door te berekenen over je producten.

 

80/20 (70/30) regel:

- 20% van je klanten is verantwoordelijk voor 80% van je inkomsten en

- 20% van je klanten kost 80% van je tijd.

 

Als die ('dubieuze') debiteuren nou niet onder de 1e regel vallen en wel onder die 2e... dan zou het voor mij een makkelijke keuze zijn.

 

Ik zou dus uitzoeken hoe afhankelijk je van die klantengroep bent en of de lasten/kosten wel opwegen tegen de inkomsten

 

Succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij erom dat het administratief erg veel werk is (terugbetalingen, verrekeningen, enz.)

Zo een pakje dat na 4 a 5 weken terug komt omdat de klant te beroerd geweest is het op te halen kost me snel een dikke 22 euro (2 keer verzendkosten, kosten van het betaal systeem, kosten van administratie, kosten van extra voorraad enz.)

 

en als het dan ook nog eens producten zijn die uit het assortiment gegaan zijn kan ik na 5 weken dus ook die producten nog weer opnieuw in de shop zetten.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij erom dat het administratief erg veel werk is (terugbetalingen, verrekeningen, enz.)

Zo een pakje dat na 4 a 5 weken terug komt omdat de klant te beroerd geweest is het op te halen kost me snel een dikke 22 euro (2 keer verzendkosten, kosten van het betaal systeem, kosten van administratie, kosten van extra voorraad enz.)

 

en als het dan ook nog eens producten zijn die uit het assortiment gegaan zijn kan ik na 5 weken dus ook die producten nog weer opnieuw in de shop zetten.

 

Daarom zei ik net wat ik zei...

 

Een klant die geld kost ben je liever arm als rijk.

Link naar reactie
  • 0

Voor klanten die de eerste keer bestellen, lever ik domweg niet op factuur, dat gebeurt pas als iemand al langer klant is of als iemand doorverwezen is en dan kan het voorkomen dat die persoon niet eens een email adres, laat staan internetbankieren heeft.

Rembours kan ook, maar is bij mij aan de dure kant, echter niet veel duurder dan de daadwerkelijke kosten (12 euro).

Kortingen bieden aan wie op andere manier betaalt, werkt wel goed.. ga zo mensen aanmoedigen bankoverschrijvingen of iDeal te gebruiken ipv PayPal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp al jullie opmerkingen omtrend de betaalmethodes maar de combinatie van betaalmethodes is een zeer overwogen besluit op basis van jaren ervaring met mijn productgroep (mijn producten vergen een totaal andere aanpak kwa betalings methodes als andere producten) en daar gaat het nu dus ook niet om.

 

Het gaat me nu echt even om de juridische kant van het verhaal zodat ik weet wat mijn rechten en plichten precies zijn zodat ik daar in het geval van specifieke klanten goed op kan anticiperen en indien mogelijk van kan afwijken in het voordeel van de klant.

 

Ik probeer zoveel mogelijk klanten tegemoed te komen maar om dat goed te kunnen doen en in het egval van echte onwil juist te kunnen doorpakken is het dus van belang om precies te weten hoe het in elkaar steekt.

 

heb deze vraag dus ondertussen ook uitstaan bij consuwijzer en thuiswinkel.org maar bij beide konden ze zo geen antwoord geven en moesten ze het een jurist van hun organisatie laten uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Als jij uiteindelijk je geld ontvangen hebt van de klant dan kan je altijd voorstellen om de zending eenmalig nog een keer toe te zenden. De extra verzendkosten ben je dan wel kwijt en eventueel een paar minuten voor het uitdraaien van een nieuwe barcode, maar dan zou het probleem wel opgelost moeten zijn volgens mij.

Is er in deze gevallen ook contact met de klant overigens? Wat vinden de klanten er zelf van dat hun pakket niet door hun afgehaald is en weer terug is bij jouw, terwijl ze ondertussen bestookt worden met aanmaningen van het betaal bedrijf?

 

@anymous

Wat jij zegt klopt overigens niet helemaal. De 20/80 regel slaat op je assortiment, niet op je klanten. 20% van je assortiment zorgt voor 80% van je omzet. Het zijn niet 20% van de klanten die voor 80% van de omzet zorgen. Dan zou je ontelbaar veel mini bestellingen hebben en een paar klanten die voor kapitalen kopen. Dat is alleen zo bij B2B misschien, maar zeker niet bij een webwinkel die aan consumenten levert.

Link naar reactie
  • 0

 

@anymous

Wat jij zegt klopt overigens niet helemaal. De 20/80 regel slaat op je assortiment, niet op je klanten. 20% van je assortiment zorgt voor 80% van je omzet. Het zijn niet 20% van de klanten die voor 80% van de omzet zorgen. Dan zou je ontelbaar veel mini bestellingen hebben en een paar klanten die voor kapitalen kopen. Dat is alleen zo bij B2B misschien, maar zeker niet bij een webwinkel die aan consumenten levert.

 

de 80/20, 20/80, is op zoveel dingen van toepassing.

 

Bij consumenten goederen zal 20% klanten voor 80% omzet heus lager liggen. Ik heb ook nooit beweerd dat dat in dit geval van toepassing zou zijn. het ging om de gedachte er achter.

 

Het gaat er om dat veel ondernemers er onbewust vaak niet aandenken dat de klanten die de minste tijd opeisen het meest op leveren.

En de gene die dus de meeste aandacht opeisen vaak het minst opleveren en in sommige gevallen dus zelfs geld kosten.

 

Een aandachtspunt wat serieuse kosten besparing kan opleveren aangezien je op meerdere punten winst kunt behalen.

iets meer tijd investeren in juist die eerste groep en minder tot geen aan die 2e groep kan zomaar een win-win situatie opleveren

 

Link naar reactie
  • 1

Het gaat hier om een oplossing voor het probleem. Misschien kan deze gevonden worden in het monitoren van leveringsstatussen en het sturen van reminders aan klanten.

 

20% van de klanten zorgt voor 80% van de helpdeskbezetting lijkt me een aardige gedachte...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat me nu echt even om de juridische kant van het verhaal zodat ik weet wat mijn rechten en plichten precies zijn zodat ik daar in het geval van specifieke klanten goed op kan anticiperen en indien mogelijk van kan afwijken in het voordeel van de klant.

 

Ik probeer zoveel mogelijk klanten tegemoed te komen maar om dat goed te kunnen doen en in het egval van echte onwil juist te kunnen doorpakken is het dus van belang om precies te weten hoe het in elkaar steekt.

 

heb deze vraag dus ondertussen ook uitstaan bij consuwijzer en thuiswinkel.org maar bij beide konden ze zo geen antwoord geven en moesten ze het een jurist van hun organisatie laten uitzoeken.

 

Juridische kant is lastig, daar kan ik je helaas niet 100% in bijstaan.

 

 

Wel kan ik me voorstellen dat je zwak staat ten opzichte van consumenten vanwege de colportage wet.

Klanten hebben immers de keuze om van gedachte veranderen en het binnen 8 dagen terug te sturen, of dus zelfs niet aan te nemen. -Edit- Ik weet dus niet als weigeren wettelijk de koop ontbint. heb je dit ook gevraagd op die websites?

 

Op de transportkosten na is me nooit iets ten oren gekomen op het verhalen van de handlingskosten op de consument die bij een retour e.d. komen kijken.

Dat risico wordt dan vaak ook ingecalculeerd op de overheadkosten d.m.v. verwachte percentages uitval/ dubieuze debiteuren e.d. en dienen dan ook te worden doorberekend in de kostprijs.

 

Maar dat is eerder een gewoonte als een regel. Dus ik hoop dat iemand je hier verder bij kan informeren.

Link naar reactie
  • 0
Klanten hebben immers de keuze om van gedachte veranderen en het binnen 8 dagen terug te sturen, of dus zelfs niet aan te nemen. -Edit- Ik weet dus niet als weigeren wettelijk de koop ontbint. heb je dit ook gevraagd op die websites?

 

 

en daar zit nu net het probleem. ten eerste hebben klanten bij mij lang niet altijd 8 dagen bedenktijd. b.v. slips vibrators, opblaaspoppen enz. hebben geen 8 dagen bedenk termijn. Deze vallen onder de uitzonderingsregel (hoewel ik volgens de juristen van thuiswinkel.org daarvoor eerst een rechtzaak moet uitlokken om dat definitief bevestigd te krijgen).

 

Maar daarnaast: 8 dagen bedenktermijn is nog iets maar laat ze een pakket dan gewoon aannemen en weer retour sturen en niet 4 a 5 weken op het postkantoor laten liggen.

 

Maar mijn vraag gaat er inderdaad over of weigeren of niet ophalen dus de koop ontbind.

Link naar reactie
  • 0

Is er in deze gevallen ook contact met de klant overigens? Wat vinden de klanten er zelf van dat hun pakket niet door hun afgehaald is en weer terug is bij jouw, terwijl ze ondertussen bestookt worden met aanmaningen van het betaal bedrijf?

Goede vraag, die voor zover ik kan zien nog niet beantwoord is. Want los van de juridische kant vind ik de psychologie erachter ook best interessant.

 

Ik neem aan dat jouw pakketten standaard niet bij de buren worden afgeleverd. Ik kan me voorstellen dat voor sommige mensen het postkantoor ook als zo'n buurman wordt gezien, dus dat er sprake is van enige schroom om het pakket op te halen. De postbode aan de deur kan nog net, maar het postkantoor is tegenwoordig niet zelden een bekende achter de balie in de supermarkt (met een hele rij bekenden achter je) en als je dan niet weet hoe herkenbaar je pakket eruitziet - zeker als je voor de eerste keer besteld hebt - kan dat best een drempel zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

met de laatste klanten is nog geen contact geweest omdat ik nu eerst even wil weten hoe het juridisch zit.

Maar eerdere klanten hadden zoiets van: ach ja... is dat mijn probleem?

 

en opvallen is het verschil tussen klanten die vooraf betaald hebben via b.v. ideal en mensen die dus achteraf betalen. van de mensen die vooraf betalen wordt 99,99% gewoon van postkantoor gehaald.

van mensen die achteraf betalen heb ik tot nu toe 20% retour ontvangen.

Daarbij heb ik het dus over pakjes die uiteindelijk op postkantoor terecht gekomen zijn en moet ik opmerken dat ik dat leveren op factuur nog maar een 2 maanden doe.

 

Het monitoren van zendingen die op postkantoor terecht komen is wel een optie maar moet een stok achter de deur hebben.

 

Moet b.v. een e-mail kunnen sturen met de text: we hebben uw bestelling op "datum" verzonden, helass was u bij de aflever poging(en) niet thuis en is uw pakket naar het postkantoor "locatie" verzonden waar u het gedurende de komende 4 weken kunt afhalen.

De bedenkperiode van 8 dagen voor uw zending is ingegaan op "datum dag na afgifte op postkantoor"

Indien zending niet van postkantoor afgehaald wordt moet er evengoed voor betaald worden (of voor op zijn minst de verzendkosten plus kosten van transactie).

 

Het probleem is dat mijn producten vaak gekocht worden in een impuls (als ze g##l zijn) en ze er niet na afloop nog over moeten nadenken omdat ze dan nog wel eens gaan denken van: heb ik dat echt wel nodig? Of durf ik dat wel te gebruiken?

 

Daarom werkt zelf overboeken van geld naar mij ook niet (90% daarvan wordt nooit betaald) en ook rembours werkt daarom niet.

Maar als er al betaald is of dat dat niet aan de deur moet gebeuren is er niks aan de hand, tot onbetaalde zendingen dus op postkantoor terecht komen....

Link naar reactie
  • 0

Klanten hebben immers de keuze om van gedachte veranderen en het binnen 8 dagen terug te sturen, of dus zelfs niet aan te nemen. -Edit- Ik weet dus niet als weigeren wettelijk de koop ontbint. heb je dit ook gevraagd op die websites?

 

 

en daar zit nu net het probleem. ten eerste hebben klanten bij mij lang niet altijd 8 dagen bedenktijd. b.v. slips vibrators, opblaaspoppen enz. hebben geen 8 dagen bedenk termijn. Deze vallen onder de uitzonderingsregel (hoewel ik volgens de juristen van thuiswinkel.org daarvoor eerst een rechtzaak moet uitlokken om dat definitief bevestigd te krijgen).

 

Maar daarnaast: 8 dagen bedenktermijn is nog iets maar laat ze een pakket dan gewoon aannemen en weer retour sturen en niet 4 a 5 weken op het postkantoor laten liggen.

 

Maar mijn vraag gaat er inderdaad over of weigeren of niet ophalen dus de koop ontbind.

 

Kan me zo niet bedenken waarom ondergoed daar niet onder zou vallen. Neem aan dat je doelt op de uitzondering van goederen met een "persoonlijk karakter". Maar daar bedoelt de wetgever maatwerk mee. Bijvoorbeeld een T-shirt met foto van een van de kinderen of een maatpak. Ook een hygiëneargument vind ik niet sterk. Wat als de slip niet gepast wordt maar de kleur of de stof bevalt niet? Hiervoor hoeft de verpakking vaak niet eens open.

 

Probleem is dat hier weinig of geen jurisprudentie over ontstaat omdat de belangen te gering zijn. Dat biedt natuurlijk voor de winkelier mogelijkheden om de wet in zijn/haar voordeel uit te leggen.

 

Omdat het om een uitprobeerrecht gaat lijkt me de termijn in te gaan op het moment van in ontvangst nemen. Als iemand besluit om het niet in ontvangst te nemen zou dat recht dus voor onbepaalde tijd zijn wat niet de bedoeling lijkt. Hier is redelijkheid en billijkheid in het gedrang. Voer voor een specialist dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat jouw producten meestal worden besteld in een impuls, als de gemoedstoestand van de klant daar kennelijk aanleiding voor geeft. Waarom zou je dan ook niet uitsluitend van dat momentum gebruik maken door de betaling op dat zelfde moment te laten plaatsvinden (Ideal o.i.d.).

 

Zeker als blijkt dat afnemers die buiten dat moment met hun aankoop geconfronteerd worden voor 20% onwillig zijn om het product af te halen c.q. terug sturen. Wegen de kosten en werkzaamheden van die 20% retouren op tegen de 80% afnemers die wel achteraf betalen?

 

Is het een idee om het achteraf betalen voor te behouden aan VIP-klanten, die door meerdere aankopen bewezen hebben trouwe klanten te zijn en daarvoor als beloning op rekening mogen kopen.

 

Want stel dat je juridisch in je recht staat, wat moet je dan allemaal doen om dit recht te krijgen? En hoeveel hou je daar (aan goodwill, omzet en winst) dan aan over?

 

 

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

wat betreft het hygiëne argument: soms is niet vast te stellen of iets wel niet gepast/gedragen is en daarom zijn slips/strings/boxers en dergelijke gewoon uitgesloten van retour sturen.

 

Ik maak daar als het kan wel een uitzondering op maar dan moet het om een product gaan waarvan zonder meer aantoonbaar is dat de verpakking niet open geweest is.

 

Maar krijg ook vaakgenoeg dingen terug waarvan de verpakking met grof geweld opengemaakt en gescheurd is (terwijl dat ook kon zonder het stuk te maken) en de klant dan zeer verondwaardigd is dat we het niet terugnemen.

 

Overigens is dit hygiëne argument ook voorgelegd aan een aantal juristen van o.a. thuiswinkel.org en die gaven dus het advies dat soort producten inderdaad te weigeren omdat het volgens hun wel onder de uitzonderings positie zou vallen. Maar.... dat dat dus pas zeker is na een rechtzaak.

 

Overigens heeft ooit eens een klant van me dit voorgelegd aan haar rechtsbijstand verzekeraar omdat ze het vreemd vond dat ze het niet retour mocht sturen (dit ging overigens zonder dat er ruzie was tussen mij en de klant, klant wilde het gewoon eens navragen hoe dat zat). Rechtsbijstand van haar gaf haar aan dat ik gelijk had (en is verder keurig opgelost met klant).

 

Ook de vraag die ik nu heb is kennelijk vrij ingewikkeld zodat de juristen van 2 organisaties zich hierover eerst moeten beraden voor ze een antwoord kunnen geven. het kan namelijk op 2 manieren uitgelegd worden.

 

De manier die voor mij positief is is dat je een bestelling kan cancellen binnen 8 dagen na ontvangst, neem je het dus niet aan of weiger je het kan je dus ook niet cansellen. Klant moet pakket eerst aannemen en dan dus binnen 8 dagen retour sturen en tot die tijd blijft de koopovereenkomst dus van kracht en moet de klant dus gewoon het factuur bedrag betalen binnen die 14 dagen betaaltermijn.

 

 

Overigens is het de vraag hoe strikt ik als ik gelijk blijk te hebben dit zal gaan handhaven, waar mogelijk probeer ik immers flexibel te zijn maar waar nodig wil ik gewoon kunnen handhaven.

 

even een extreem voorbeeld:

 

ik heb een klant gehad die voor rond de 200 euro bestelde. hij liet na ontvangst de betaling storneren en weigerde vervolgens te betalen.

14 maanden daarna was het ondertussen in een kanton procedure beland en ontving ik plots een pakket retour met daarin 70% van de destijds bestelde producten.

Of ik maar even dat retour wilde nemen en voor de wel behoude producten een nieuwe factuur kon sturen.

 

Dat was ook zijn verdedeging in kanton procedure, hij had toch de meeste producte retour gestuurd dus waarom moest hij daarvoor betalen? Uiteraard heeft hij dat verloren maar evengoed zie je wat voor rare dingen je mee kan maken daarmee.

 

 

Krijg ook wel eens producten terug waarvan ik zo goed als zeker weet dat ze het gewoon een avondje aan gehad hebben voor hun partner of in b.v. een parenclub en vervolgens de volgende dag doodleuk terugsturen met opmerking dat het niet paste of ze toch van de koop willen afzien.

Link naar reactie
  • 0

De bedenkperiode van 8 dagen voor uw zending is ingegaan op "datum dag na afgifte op postkantoor"

Indien zending niet van postkantoor afgehaald wordt moet er evengoed voor betaald worden (of voor op zijn minst de verzendkosten plus kosten van transactie).

kan je dit in de algemene voorwaarden verwerken zonder de regels van de wet koop op afstand te overtreden?

uiteraard wordt het dan nog steeds wel lastig om alsnog je geld te krijgen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat jouw producten meestal worden besteld in een impuls, als de gemoedstoestand van de klant daar kennelijk aanleiding voor geeft. Waarom zou je dan ook niet uitsluitend van dat momentum gebruik maken door de betaling op dat zelfde moment te laten plaatsvinden (Ideal o.i.d.).

ideal is/was niet altijd een optie, wordt namelijk ook regelmatig vanaf de werkplek besteld en niet iedereen heeft zijn/haar calculator altijd maar bij de hand. En tot een paar maanden terug konden zeer veel mensen (ING klanten) helemaal niet met ideal betalen.

Zeker als blijkt dat afnemers die buiten dat moment met hun aankoop geconfronteerd worden voor 20% onwillig zijn om het product af te halen c.q. terug sturen. Wegen de kosten en werkzaamheden van die 20% retouren op tegen de 80% afnemers die wel achteraf betalen?

is dus nog moeilijk te zeggen omdat ik daar net mee begonnen ben.

Is het een idee om het achteraf betalen voor te behouden aan VIP-klanten, die door meerdere aankopen bewezen hebben trouwe klanten te zijn en daarvoor als beloning op rekening mogen kopen.

Nee want dat achteraf betalen is juist bedoeld om het voor nieuwe klanten makkelijker en betrouwbaarder te maken om een bestelling te plaatsen.

Als ze namelijk niks krijgen omdat ik een onbetrouwbare shop blijk te zijn hoeven ze ook niet te betalen.

Mensen die vaker ebsteld hebben zullen juist minder snel op factuur moeten gaan kopen omdat ze me kennen/vertrouwen en dus geen belang hebben bij achteraf betalen en daarvoor 2.50 euro aan toeslag te betalen.

 

Want stel dat je juridisch in je recht staat, wat moet je dan allemaal doen om dit recht te krijgen? En hoeveel hou je daar (aan goodwill, omzet en winst) dan aan over?

 

 

 

Ik hoef daar dan niks aan te doen, dat doet het factorings bedrijf voor me, die neemt de factuur namelijk automatisch van me over en draagt ook het risico van betaling.

 

 

Overigens.... Misschien is het ook nog een kwestie van beter communiceren van mij wardoor ik winst kan halen. Mijn klanten die op factuur betalen mogen namelijk ook eventueel de factuur in maandelijkse termijnen van minimaal 5 euro betalen (minimaal 1/20ste deel van de factuur).

Misschien dat als ik dat beter communiceer naar klanten die het moeten afhalen dat ze dan alsnog afhalen omdat ze niet volledig in die 2 weken hoeven te betalen.

Link naar reactie
  • 0

De bedenkperiode van 8 dagen voor uw zending is ingegaan op "datum dag na afgifte op postkantoor"

Indien zending niet van postkantoor afgehaald wordt moet er evengoed voor betaald worden (of voor op zijn minst de verzendkosten plus kosten van transactie).

kan je dit in de algemene voorwaarden verwerken zonder de regels van de wet koop op afstand te overtreden?

uiteraard wordt het dan nog steeds wel lastig om alsnog je geld te krijgen.

 

daar probeer ik dus achter te komen of ik dat kan doen zonder wet koop op afstand te schenden.

Dat geld krijgen is dus zaak van het factorings bedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.