• 0

Aandelen verstrekken aan een klant

Tijdens een recent gesprek met een zakenpartner, werd mij verteld dat het in sommige situaties interessant kan zijn om aan bepaalde (zeer) grote klanten aandelen te verstrekken. Ik had hier nog nooit eerder bij stilgestaan en ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft.

 

Ik heb momenteel een prospect die de omzet en winst (voornamelijk i.v.m. schaalvoordelen) aanzienlijk zou kunnen verhogen. Het gaat om afname van diensten i.c.m. een jaarcontract of meerjarig contract.

 

De voornaamste voordelen zijn uiteraard dat het de prospect over de streep zou kunnen trekken om het contract aan te gaan en dat het daarmee (bij toekomstige contractvernieuwingen) de kans verhoogt dat hij ook de toekomst klant zal blijven. Daarnaast is het natuurlijk een motivatie om al zijn diensten bij ons onder te brengen (i.p.v. bij concurrenten te gaan rondkijken).

 

Het leek mij het verstandigst om hiervoor een dochter B.V. op te zetten en deze klant in de betreffende B.V. onder te brengen (en uiteraard enkel aandelen te verstrekken uit deze dochter B.V. Daarnaast zouden eventuele referenties die hij aanbrengt ook in de dochter B.V. ondergebracht kunnen worden, zodat hij hier ook voordeel van geniet.

 

Is een dergelijke constructie logisch? En zijn er mogelijke bezwaren om het niet te doen?

 

Een puntje waar ik zelf vooral mee zit, is dat de klant aan de hand van de waarde van zijn aandeel, onze inkoopsprijs vast zou kunnen stellen.

 

Al het advies is welkom! Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom een B.V. ?

Bij een B.V. moeten aandelen worden overgedragen bij notariele akte en, afhankelijk van het aantal transacties, kan dat behoorlijk in de papieren lopen.

Zowel voor B.V. als N.V. kun je een blokkeringsbepaling opnemen in de statuten, zodat een N.V. mij voordehandliggerder lijkt. Echter het startkapitaal ligt hoger bij een N.V.

 

Vergeet niet dat de aandeelhouders de jaarrekening moeten goedkeuren, dus de aandeelhouders krijgen heel veel cijfers te zien. Daarnaast wordt het nemen van aandeelhoudersbesluiten erg bewerkelijk, denk aan oproeptermijnen en de (bijna) onmogelijkheid om nog besluiten buiten vergadering te nemen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

Een puntje waar ik zelf vooral mee zit, is dat de klant aan de hand van de waarde van zijn aandeel, onze inkoopsprijs vast zou kunnen stellen.

 

 

Ik weet niet in wat voor diensten je zit.

 

Maar ik zou voor jezelf afvragen:

 

- of het uitmaakt of 'die grote' klant weet wat je inkoopsprijs is.

- is de toetredingsdrempel tot jouwn markt zo laag dat je onnodigrisico loopt?

- en is het wel in het belang van/ interessant genoeg, voor je klant om de tussenhandelaar er tussen uit te halen?

 

 

Je marktaandeel en de marktturbelentie zouden je al heel veel wijzer moeten kunnen maken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Andre,

 

Als een klant aandeelhouder wordt is de kernvraag: wanneer heeft hij welke pet op. Dit is het pettenprobleem en dat is wat mij betreft is hét probleem bij het verkopen van aandelen aan klanten. Wat doe je met de aandelen van je klant als je onenigheid met hem of haar krijgt? Of andersom?

 

Het pettenprobleem is al een aantal keren besproken hier op ons prachtige forum.

 

Succes!

 

 

Ties

 

NB. Overigens in de structuur die je voorstelt (aandelen van een dochteronderneming) zou ik als investeerder niet in geïnteresseerd zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou vraagtekens zetten bij de dochter BV. Deze is leeg en dus waarmee probeer je dan je klant over de streep te trekken? Er zit geen winstaandeel in voor deze klant (ja, zijn eigen omzet in de BV = sigaar uit eigen doos), tenzij hij zelf weer nieuwe klanten aanbrengt die via die ene BV bediend worden.

 

Dan moet jouw klant dus de meerwaarde in de dochter BV gaan maken door nieuwe relaties aan te brengen. Dan zou een kick-back-fee een veel eenvoudigere oplossing zijn.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.