• 0

NEED HELP

zo..dat is eruit..

 

ik heb een vraag,

Situatie: een klant geeft via mij opdracht om een leverancier te zoeken. Dit gaat via offerte`s die vervolgens gebundeld en aan de klant voorgelegd worden waarna hij de keuze voor een leverancier maakt. Als de keuze is gevallen dan wordt het desbetreffende bedrijf ingeschakeld.

 

Nu heb ik in mijn A.V staan dat er direct 75% van het bedrag betaald moet worden aan mij.

Bij het afsluiten van de overeenkomst vindt er door de opdrachtgever direct betaling plaats van 75% van de begroting, tenzij nadrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen. Dit bedrag dient betaald te worden volgens de voorwaarden die op de factuur vermeld staan. De opdrachtgever ontvangt na de afronding van het project een tweede factuur voor het restant van 25% van de begroting, alsmede voor de nog niet eerder gefactureerde kosten en eventuele creditering / debitering ontstaan door wijziging in de opdrachtbevestiging.

 

vraag 1:Is dit wel noodzakelijk?...het kan toch ook na afronding?

 

Van de leveranciers krijg ik een provisie, deze wordt verwerkt in de offerte en moet betaald worden aan mij.

Ook de klant betaald het geleverde aan mij en ik vervolgens weer aan de leverancier.

Vraag 2: de betalingen gaan dus allemaal via mij, dit komt mij plotseling als erg onnodig over.

 

Wie helpt mij?

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het er gewoon in laten staan. Het kan geen kwaad volgens mij om het dubbel af te dekken.

 

Het komt trouwens zelden voor dat je klanten je algemene voorwaarden lezen, dit doen ze normaliter alleen als het allemaal fout aan het gaan is.

 

Zorg er sowieso voor dat je zoveel mogelijk vooraf betaald krijgt. Debiteuren beheer is een b!tch, hoe meer je vooraf krijgt hoe lekkerder je slaapt.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je die offertes "anoniem" doorstuurd, om het risico weg te nemen dat de klant achter je om naar de leverancier gaat....

 

Wat betreft AV, ben ik het met zrski eens: worden praktisch niet gelezen. Overigens, alleen een verwijzing naar de AV in je briefpapier is NIET voldoende. Officieel moet je ze met de offerte meesturen. Vaak wordt daarom een verkorte versie meegestuurd.

 

Om alle problemen te voorkomen, moet je de 75% regeling gewoon in jouw offerte meenemen onder het kopje betalingsvoorwaarden. Weten ze meteen hoe de vork in de steel zit, en jij bent gedekt.

 

Door de facturering volledig via jouw bedrijf te laten lopen houdt je in elk geval controle op alles. Het brengt misschien wel wat extra werk mee, maar je weet alltijd hoe het erbij staat. Ik zou het zo houden.

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

reafro/zrski,

 

Thanx for help..

Ik zat er echt even mee,..ik moest nl een aantal zaken vandaag de deur uitdoen, en ik wist echt niet meer of het zo goed was en waarom. :(

 

in mijn A.V staat oa ook dat men niet direkt contact mag zoeken met de leverancier of met de klant, alles gaat via mij dus. zoniet dan...

:contract:

 

greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

in mijn A.V staat oa ook dat men niet direkt contact mag zoeken met de leverancier of met de klant, alles gaat via mij dus. zoniet dan...

:contract:

 

En hoe beheer(s) je dat?? Afspraken achter je rug om zijn zo gemaakt, en bewijs het maar eens....

Eén ding heb ik in de zakenwereld wel geleerd: vertrouw niemand omdat-ie zulke mooie blauwe ogen heeft!!

 

De beste manier om alle controle te houden is inderdaad de offertes van je levaranciers zonder NAW-gegevens en log's etc. door te sturen. Geef ze gewoon een nummer, en laat je klant heruit kiezen (lijkt wel een afhaalchinees!!!):tongetjes:

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

tja dat is niet erg makkelijk...

heb ik ook lang over nagedacht.

 

Ik stel een contract op die beiden moeten ondertekenen.

met o.a:

Ook verklaart zij hierbij dat de leverancier zal handelen naar de in de algemene voorwaarden omschreven artikelen

 

volgens mij moet het dan goed zijn..toch.?

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ook verklaart zij hierbij dat de leverancier zal handelen naar de in de algemene voorwaarden omschreven artikelen

 

volgens mij moet het dan goed zijn..toch.?

 

 

Is nog steeds "blauwe ogen", Tirza!

Als men achter je rug om TOCH iets uitspookt, heb je er nog steeds geen vat op. Ik weet wel dat dit erg zwart-wit klinkt en dat je toch vertrouwen in klant en leverancier moet hebben, maar ik heb het in de praktijk meegemaakt. Alles gaat in eerste instantie goed lijk het, totdat het gebeurt, en dan zit je met een probleem. Om alle moeilijkheden te voorkomen, en dus ZELF die controle te houden (en DAT vind ik HEEL belangrijk!!), kun je misschien toch beter de "afhaalchineesmethode" toepassen....

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal met je eens, je kan volgens mij ook goed frequent contact met je relaties opbouwen.

 

Als je ze veel spreekt en vaak genoeg je kop laat zien voelen ze zichzelf belangrijk/geappricidingest/tof/etc.

 

Als je het in je contract goed afvangt en de relaties goed onderhoud heb je een goede kans dat je "misbruik" "betrapt". Dan kan je ze altijd nog met contracten om de oren slaan... :discussie: :contract:

 

Toch?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik kan volledig met jullie meevoelen. Ik snap het wel, daar gaat het niet om, en ik zou het zelf ook veel prettiger vinden als iedereen er zo over dacht. Ik heb alleen een paar keer teveel vertrouwen in iemand gehad, en heb het achteraf toch weer moeten toegeven: had ik maar....

 

Ik ben dus een beetje achterdochtiger dan de gemiddelde starter/ondernemer denk ik.

 

Voor de goede relaties ben ik inderdaad niet bang, zrski, maar het gaat juistom die relatie die het niet zo nauw neemt. Je hebt er zo'n gelazer mee, en het kost tijd (en dus geld) en daar zit niemand op te wachten, lijkt me.

 

Hoe dan ook, ieder moet het op zijn/haar eigen manier doen, en dat respecteer ik uiteraard. Ik hoop alleen dat mijn waarschuwing duidelijk heeft gemaakt dat niet iedereen zo is als we zouden willen..... :(

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

reafro,

 

Bedankt voor je waarschuwing,

 

Ik moet inderdaad oppassen dat ik niet te goed van vertrouwen ben.(mij kennende)

 

Ik wou dat ik op dit gebied meer kennis van zaken had.

:-\

Gelukkig is HL er!!!

 

dreamstart en EZ een reusje,...wat?? 2 reuzen!!

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal on-topic, maar meer algemeen: Mijn mening is dat je zeker een goede relatie met klanten/relaties op kunt bouwen, maar dit staat los van het feit dat je iets wel of niet duidelijk op papier zet.

 

In principe is een samenwerking duidelijk vastleggen (ondubbelzinnig) niet iets waarmee je zegt dat je iemand niet vertrouwd, maar het kan juist goed werken om later geen "scheve gezichten" te krijgen als blijkt dat je allebei een ander beeld van de samenwerking had. Dit kan juist de goede relatie schaden!

 

En even iets op papier zetten (kan zeer kort maar moet duidelijk zijn) zal geen enkele partij raar van opkijken. Doen ze dit wel en gaan ze veel tegengas geven, dan pas wordt ik wantrouwend...

 

By the way Tirza. ik vertrouw mensen namelijk ook veel te makkelijk. Daarom is dit voor mij ook wel erg handig.....;)

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Trust no one! Zet alles op papier dat is echt belangrijk.

Ik ben nog steeds voor de oplossing van Reafro. Als je als tussenpersoon fungeert (provisie minded) verstuur de offertes dan anoniem. Ik denk ook als tussenpersoon dat je voor je klant de beste offertes bekijkt en hem/haar advies geeft waarom je voor die gekozen hebt? Je klant hoeft dan niet alle offertes te zien.

In een later stadium (als de "goede relatie" in vertrouwensstadium gekomen is) kunnen beide partijen (zonder tussenkomst van jou) altijd nog elkaar opzoeken. Maar dan is jouw opdracht in dit geval reeds voltooid en is je "omzet" binnen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb mijn ondernemers/business plan er nog eens op na gekeken, en wat dacht je; daar staat ongeveer precies zoals Kermie het omschrijft.

 

Het enige verschil is dat ik zelf met de offerte`s naar de klant ga en daar samen met hen een keuze maak, achteraf zeg ik voor welk bedrijf ze hebben gekozen.

Ook tijdens het eerste gesprek met de leverancier(webbouwer) ga ik met de kalnt mee om nog eens de nodige vertalingen te doen.

overigens, mijn huidige klant vroeg mij laats; "wat is hosting"?.... :-\ heb ik toch wat overgeslagen in het traject :(

 

greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Tirza learning all the time. Alle begin is moeilijk. Aldoende kom je steeds wijzer bij een klant terecht.

En je weet het .... hier in HL zitten vele "helpers".

 

Yep! Helemaal mee eens. Kijk maar even links onder mijn "poppetje" .......

 

Ik hoop dat de raadgevingen voor iedereen een stukje helderheid bieden. Moet toch nog ff kwijt: ondanks mijn slechte ervaringen uit het verleden heb ik de moed dus ECHT niet opgegeven! Soms betrap ik me erop toch weer meegesleept te worden en toch net weer iets meer "blootgeef" als ik eigenlijk wil. Dus ook ik moet (nog steeds) van mijn eigen ervaringen leren....

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.