• 0

Nieuwe internetadressen mogelijk

Ik las net op www.nu.nl dat het vanaf nu mogelijk is om internetadressen met leestekens te gebruiken, zoals umlaut en accent grave.

In sommige gevallen toch handig. Het zal denk ik wel storm lopen op het registreren van domeinnamen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toevallig heb ik voor iemand net een umlaut domain geregeld, maar als aanvulling op de 'normale' duitse 'ae' en 'oe' spelling... Ik denk wel dat het slim is om hem erbij te registreren, maar niet als hoofddomein... Gewoon voor de volledigheid en de onwetenden, die die dingen toch gewoon intypen... Mis je die bezoekers tenminste niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het maar een vreemde dwaling hoor. Er was wereldwijd een duidelijk systeem met 26 letters, 10 cijfers en een - streepje. Nu komen daar opeens 92 spaghetti-letters bij voor bepaalde tld's.

 

Speciale letters geven zowel technisch als praktisch de grootste ellende. Die dingen zijn bijvoorbeeld niet verkrijgbaar in ieder letter type, niet in iedere karacterset, en ook nog eens verschillend tussen karactersets.

 

Domeinkaping ligt natuurlijk op de loer, en je moet wel heel veel domeinen registeren om het veilig te stellen. Als je 'Munchen' wilt registreren heb je nu dus op zn minst al munchen.de, muenchen.de en muchen.de met umlaut nodig. Wordt lachen als je een naam hebt met 3 umlauts erin!

 

Ik hoop maar dat het een grote flop gaat worden, en zal ondergaan aan technische issues. Ik moet er nl niet aan denken dat we hier ook url's met trema's, accenten etc. gaan krijgen - al zou ik bijvoorbaat geen idee hebben hoe deze in te tikken.

 

Link naar reactie
  • 0

omdat dan de Duitsers die de naam van hun gemeente wel goed (willen) schrijven ook uitkomen bij de juiste website van München.

 

De vraag is natuurlijk wel of de Duitssprekenden inmidels niet al geheel gewend zijn aan het plaatsen van de e achter de klinker (ue in dit geval).

 

Maar ik zie het probleem niet zo in het registreren van die paar extra namen (eigenlijk maar 1). En het is een keuze. Ik bedoel ik registreer ook niet icservices.pl of icservices.to, die interesseren me gewoon niet. Dus als iemand zijn website al optimaal bereikbaar vindt zonder umlaut dan hoeft hij die toch niet te registreren.

 

Ten aanzien van het technische probleem kan ik niks zeggen, daar heb ik geen kennis van.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat uitpakken als allerlei landen met gekke karaktersets hun eigen systeem gaan voeren. Cyrillisch en grieks lijken me nog wel te doen, maar hoe moet dat gaan lopen bij japanse of chinese tekens?

 

Overigens zijn voor amerikanen en engelsen letters met accenten en umlauts net zo alien als cyrillische letters voor ons. In nederland herkennen we dat soort tekens nog wel, maar iemand die uitsluitend engelstalig heeft waarschijnlijk geen idee hoe ze in te voeren.

Link naar reactie
  • 0

eigenlijk snap ik de vele negatieve reacties niet zo. zoals door velen al is genoemd, is het vooral voor duitstalige landen een oplossing. het is natuurlijk waar dat ue al is ingeburgerd als vervanger van ü.

 

alleen internationaal operende bedrijven/instanties kunnen beter de umlaut achterwege laten.

 

ach laat die duitsers toch lekker hun gang gaan. ;)

Link naar reactie
  • 0
ach laat die duitsers toch lekker hun gang gaan.

 

lijkt me niet gewenst in een historisch perspectief ;)

 

zonder gekheid: 'hun gang laten gaan' is juist het probleem, omdat ik als gekke hollander misschien wel op sites moet komen die een dergelijke domeinnaam hebben. dan heb ik dus een probleem als ik een n00b ben die niet verder kan kijken dan mijn toetsenbord.

 

bij mijn weten is dat ook één van de redenen dat je ß als ss mag schrijven.

Link naar reactie
  • 0

er zijn de eerste dag dat dit kon een half miljoen extra .de's geregistreerd.

 

Het zou me niet verbazen als >90% daarvan helemaal niet op die umlaut zat te wachten, maar toch zijn eigen naam registreerde om kaping te voorkomen.

 

was dat niet sz?

 

Ik dacht dat ze er na WO-II SZ van gemaakt hebben, maar dat dit later weer is teruggezet naar het taalkundig correcte SS.

Link naar reactie
  • 0
Het zou me niet verbazen als >90% daarvan helemaal niet op die umlaut zat te wachten, maar toch zijn eigen naam registreerde om kaping te voorkomen.

 

sterker nog, >90% zal domeinkaping zijn. maar ook daar ligt een behoefte aan ten grondslag (als is het een beetje een dubieuze en riskante).

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is de vervanging van ß door ss gekomen door het ontbreken van de ß op toetsenborden (nu zullen er wel toetsenborden met die functie beschikbaar zijn, lijkt me.

 

Of Duitse bedrijven er gebruik van moeten gaan maken is natuurlijk maar de vraag. Daarom is het denk ik vooral handig dat bedrijven die domeinnamen voor de zekerheid registreren.

Zoals eerder al gezegd is, vang je dan zowel de klanten die bijvoorbeeld ue intikken als ü op.

 

Je kan deze toevoeging natuurlijk ook een knap staaltje marketing van onze Oosterburen noemen.

 

Link naar reactie
  • 0
volgens mij is de vervanging van ß door ss gekomen door het ontbreken van de ß op toetsenborden (nu zullen er wel toetsenborden met die functie beschikbaar zijn, lijkt me.

 

in duitsland ontbraken die niet, enkel op qwerty's. maar goed, doet er ook niet toe. ontopic:

 

Je kan deze toevoeging natuurlijk ook een knap staaltje marketing van onze Oosterburen noemen.

 

dat is nou net hetwazige. voor denic (de 'sidn' van .de) is zulk gedrag juist nogal vreemd, ze is nogal van de Deutsche Grundigkeit. in the end zal het allemaal wel meevallen, het is een boel commotie om niets en die ene keer dat ik op een site moet komen met een vreemd teken in de url bekijkt ie het maar ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.