• 0

Samenwerken met groot bekend vakantiepark in de buurt. Welke opties zijn er?

Hallo forumlezers. Graag goede ideeën en meningen.

 

Ik heb een eigen wellness & beautysalon (eenmanszaak) in een klein dorp in Noord Limburg. In hetzelfde dorp zit een vestiging van een internationale vakantiepark organisatie. Zij bieden zelf geen wellness en beauty op het park aan.

Toen ik 2 jaar geleden hier startte met mijn salon heb ik gevraagd of ik folders neer mocht leggen bij de receptie. Dat mocht niet in het zicht, maar de receptioniste vroeg toch of ik folders daar wilde laten dan konden die uitgereikt worden als er naar gevraagd werd. Daar kwam dus weinig uit.

Ik heb nog enkele keren contact gezocht met het park maar kreeg geen reactie.

Afgelopen december toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht. Komende week heb ik eindelijk een afspraak met de manager om eens samen van gedachten te wisselen over een samenwerking.

Op dit moment heb ik weinig financiele ruimte dus eigenlijk heb ik niet veel meer opties dan de volgende voorstellen:

* banner en link op de site van het vakantiepark zelf

* folders wel in het zicht in de receptie

* korting voor de gasten van het park

* zij richten een ruimte in en nemen mij voor een bepaald aantal uren in dienst

* zij richten een ruimte in en krijgen een bepaald percentage van de omzet

 

Veel verder kom ik eigenlijk niet. Ik wil deze kans niet verprutsen nu ik eindelijk een voet tussen de deur heb. Ik denk niet dat ik ooit een 2e kans krijg die zo mooi zou kunnen zijn.

 

Zijn er mensen die goede ideeën hebben en die bij tips kunnen geven waar ik zeker aan moet denken.

Edith

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Grote internationale organisatie? Zorg dat je weet of ze een franchise hebben of slechts een filiaal zijn. Hoe gaan andere vestigingen om met lokale ondernemers? Maken die reclame voor extra service? Hoe zit het met aansprakelijkheid: ben jij verzekerd als je in hun accommodatie aan de gang gaat met scherpe instrumenten, hete wax en/of oplosmiddelen? Heb je de juiste kwalificaties?

 

Is het financiële argument doorslaggevend voor hen? Filiaalhouder maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit.

 

Draai het aanbod desnoods om: vraag of ze geinteresseerd zijn als jij beauty trips aanbiedt op dagen dat zij toch wat stil zijn. Jij maakt reclame, zij bieden accommodatie aan voor een goede prijs. Dan kom je business brengen ipv halen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om de grote in Nederland. Die ook in het buitenland parken heeft. Ik weet het niet zeker maar geloof niet dat het franchise is. De verzekering zal ik inderdaad ook na moeten kijken.

Maar wel bedankt voor het nieuwe idee om de business te gaan brengen, desnoods tot in de huisjes..

Voor hen zal het financiële niet doorslaggevend zijn, maar ik kan zelf geen grote investeringen doen op dit moment.

 

Edith

Link naar reactie
  • 3

Hallo Edith

 

Ben het eens met TwaBla, het is handig om te weten of je met een franchise ondernemer of een eigen park met manager. Het is vooral belangrijk als je eventueel "een vestiging" op het park wil hebben, een franchise ondernemer heeft daar veel meer vrijheid in. Een parkmanager zal meer aan centrale budget regels vastzitten.

 

 

Ik zal eens ingaan op je vragen / opmerkingen.

 

Op dit moment heb ik weinig financiele ruimte dus eigenlijk heb ik niet veel meer opties dan de volgende voorstellen

 

In principe hoeft jullie samenwerking toch niets te kosten? Zorg in elk geval dat je voor jezelf een aantal voorstellen hebt. het is duidelijk dat als jij alleen folders neerlegt dat dat niks hoeft te kosten, jij krijgt klanten, zij kunnen een locale activiteit voor gasten aanbieden.

 

Ik denk dat je ook zonder dat jij moet investeren best van toegevoegde waarde bent voor het park de Wellness & Beauty die jij aanbied past goed bij hun even een week(end) eruit beeld. Je moet de samenwerking gewoon rustig op bouwen, maar ook gewoon durven vragen naar "zou ik bijv over 2 jaar ook een praktijkruimte op het park kunnen inrichten" (als jij dat al zou willen)

 

banner en link op de site van het vakantiepark zelf

 

Ik heb de website van het park gezien en ze promoten nu ook een manege in de buurt, ik kan me voorstellen dat "even een uurtje tot rust komen, ook daar best bij kan. En als ze je niet bij de "permanente activiteiten" willen zetten maar misschien hebben ze wel een nieuwsbrief waar je in kan komen of een artikel op de website waarin je je diensten mag aanbieden.

 

Ik zag ook dat ze zwem en relax abonnementen aanbieden, volgens mij kunnen jou diensten (dan op het park) zo aan kunnen worden toegevoegd.

folders wel in het zicht in de receptie

 

In het zicht of op aanvraag beschikbaar zal niet veel uitmaken, ok, als ze zichtbaar liggen zullen iets meer mensen ze meepakken maar of er ook omzet uitkomt.

 

Maar vraag ook of ze een informatiemap hebben in de bungalows waar je in mag met je folder voor een heel seizoen.. Dan heeft de klant.

 

Als je folders bij de balie legt nodig dan de (vaste) receptionistes uit voor een gratis behandeling, . Dan weten ze wat je doet en dan zullen ze het veel eerder aanbieden, ten eerste omdat ze je aanbod sympathiek zullen vinden en ten tweede omdat ze dan kunnen zeggen "ik vond het echt heerlijk"

Overgiens moet je dat wel bespreken met de manager of die het goed vind, maar dat doe je pas als de deal rond is, gewoon als geste.. dit aanbod moet geen onderdeel van de onderhandelingen, maar juist als extraatje omdat je blij bent met de samenwerking..

 

korting voor de gasten van het park

 

Ik zou geen korting geven aan gasten, het zullen nooit vaste klanten worden, na een week zijn ze weer weg. Mensen die in het park zitten zoeken naar "uitjes" dus richt je folder op die ervaring, kun je bijvoorbeeld als mensen met 3 of 4 komen degenen die niet behandeld worden zich ook vermaken. of richt je je op 1 persoon"even een uurtje voor jezelf" bied als extra service dat je de gast ophaalt bij het park en weer terugbrengt, dat kan je in een dorp qua afstanden hooguit 10-15 minuten per rit kosten.

 

zij richten een ruimte in en nemen mij voor een bepaald aantal uren in dienst

 

Ja zeg, gaat ze een beetje vloeken op een ondernemers forum ;D "zal ik dan maar werknemer worden" natuurlijk niet! gewoon als zelfstandige, dit is een kans op groei, aan je openingstijden ben je (nog) geen full time ondernemer, maar als je dat ambieert is dit misschien wel een kans om genoeg inkomsten te genereren om dat te realiseren.

Ik denk ook niet dat het park op meer medewerkers zit te wachten...

 

zij richten een ruimte in en krijgen een bepaald percentage van de omzet

 

Het inrichten van een ruimte is een beetje afhankelijk van wat jij nodig hebt of dat veel kost, als jij het met een mobiele massagetafel afkan een een kamerscherm en wat geurkaarsjes (noem maar wat) om sfeer te creëren dan hoeft het natuurlijk weinig te kosten.

Als je echt over een praktijkruimte gaat praten, ja dan komen zaken als huur, inrichting en dergelijke om de hoek kijken. Maar dat zou ik als een fase 2 plan bestempelen, je kunt het wel bespreken of het mogelijk zou zijn in de toekomst.. maar ik zou me eerst richten op een proefperiode waarbij beide zo min mogelijk extra kosten (hoeven te maken) jou voordeel is extra omzet. hun voordeel is extra activiteiten voor de gast, die het park niets kost, maar wel meer "beleving" geeft aan de gast. Ik denk dat extra omzet voor hun niet echt een drijfveer zal zijn om met jou te gaan samenwerken, maar je moet wel wat voorstellen in die richting in gedachte hebben.

 

Je kunt nadenken over de volgende concepten.

 

Zij zullen altijd de promotie op het park moeten doen evenals de boekingen als het op het park plaatsvind. Dat is gewoon een kwestie van dagdelen afspreken dat je er bent en hoeveel gasten ze mogen boeken.

 

- Zij boeken de gasten en zij laten de gasten afrekenen bij de receptie of via de rekening. Jij stuurt een rekening voor de behandelingen en geeft ze korting op je behandelprijs voor de administratieve handelingen die ze voor jou doen.

 

- Zij boeken de gasten voor een prijs die zij willen, jij stuurt gewoon een rekening per uitgevoerde behandeling (al dan niet tegen gereduceerd tarief) (jij maakt ook niet bekend dat je een eigen salon hebt in de buurt, je behandelt gewoon bij en "namens' het park.

 

- Jij spreekt een aantal dagdelen af dat je aanwezig bent, jij rekent een vaste prijs voor die aanwezigheid en zij maken promotie en je ziet wel wie er komt voor een massage.. Hoe en voor hoeveel zij het aan hun gasten verkopen is voor jou niet van belang. zij lopen het risico als er geen gasten zijn, jij krijgt gewoon de tijd die je er bent vergoed.

 

Bij de eerste 2 opties zijn de risico's meer gelijk verdeeld en loop jij het risico dat je 3-4 uur voor het park reserveert dan geen eigen klanten kan boeken en dat er ook van het park geen boekingen zijn. Bij de laatste optie is het duidelijk, jij krijgt betaald voor de uren dat je op het park bent, gunstig voor jou, zij zullen dit risico alleen willen nemen in goed bezette weekenden.

 

Je kunt natuurlijk ook combinaties bedenken, in het hoogseizoen ben jij een aantal dagdelen aanwezig en krijgt betaald voor aanwezigheid en in minder drukke weken, verwijzen ze je gewoon door naar jou praktijk en vind de behandeling plaats in jou praktijk, of je komt speciaal voor de gast naar het park (dat doet het marketing technisch vaak wel goed).

 

Je kunt ook nog overwegen om niet alleen behandelingen in een vaste ruimte te doen bij hen, maar ook misschien zelfs in behandelingen in de vakantiebungalows, maar ik weet niet of jou diensten daarvoor geschikt zijn qua materialen die je nodig hebt en mee moet zeulen :D

 

zo nou ik heb mijn best gedaan hoop dat je er wat aan hebt ;)

Link naar reactie
  • 0

Roel heeft al het meeste gras voor mijn voeten weggemaaid (reus verdiend) maar ik noem dergelijke samenwerkingen altijd 'joint promotions' je kunt reclame voor elkaar maken met gesloten beurzen!

Jij levert een dienst die zij zelf niet hebben en zij maken in ruil reclame voor jou.

 

Roel heeft al een paar mooie voorzetten gegeven, ik ben met hem eens dat je niet gelijk een eigen praktijk moet willen op het park, ga uit van je eigen kracht en je eigen praktijk en trek de klanten daar naartoe, desnoods met ophaalservice.

(pendelbusje van het park of wellicht een gepensioneerd familielid?).

 

In je onderhandeling moet je vooral benadrukken wat zij ermee opschieten en dat het ze niets hoeft te kosten

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gesprek gehad met de general manager. Hij was erg geinteresseerd en zag in dat het hoofdzakelijk voordeel is voor het park als gasten er terecht kunnen voor massages en schoonheidsbehandelingen.

Hij bood mij een mooie ruimte aan die ik zou mogen gebruiken. Hij stelde voor om het als zelfstandige ondernemer te doen en dus de ruimte voor een schappelijke prijs te huren. Ik mag de ruimte naar eigen inzicht opknappen en inrichten. Natuurlijk zijn die kosten ook voor mij :-\ Hij motiveerde die voorstellen door te zeggen dat ik dan zelf de openingstijden kon bepalen, zelf kon bepalen welke prijzen ik zou hanteren enz. Verder zou het een drijfveer moeten zijn zodat ik niet na een half jaar of een jaar weer zou stoppen of de halve tijd niet op zou komen dagen.

Hij was bereid daar een schappelijke huur tegenover te stellen want hij zag het belang in voor het park en vond het belangrijk dat het ook voor mij interessant was.Aangezien de ruimte nu als opslagruimte werd gebruikt bracht hij nu ook niets op dus de huur hoefde niet hoog te zijn.

Zijn voorstel is dat ik mijn ideeën over huurprijs, acitviteiten, openingstijden enz. op een rij zet en met een voorstel kom. Dan kwamen we er wel uit.

Aangezien ik mijn huidige klanten ook daar naar de salon zou mogen laten komen lijkt mij de voordeligste manier om mijn interieur uit de huidige salon te halen en daar neer te zetten. De kosten zouden dan erg laag gehouden kunnen worden, wat nodig is voor mijn financiële situatie :-[

Gezien het aantal gasten (door de week 1500, weekend 2500 en 650 personeelsleden) lijkt het mij een kans die ik niet voorbij mag laten gaan. Vooral omdat hij zo duidelijk liet merken dat er veel bespreekbaar was.

 

Het is een ruimte van 30 M2. Wat is nu een redelijk voorstel wat huur betreft? Gezien mijn financiële situatie wil ik de kosten zo laag mogelijk houden, vooral omdat ik de salon nu aan huis heb.

Edith

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd, ik denk dat het belangrijk is om een lange(re) huurtermijn liefst in optie te bedingen. Een partner zoeken die meer continuiteit inbrengt, is ook iets om aan te gaan denken. Maakt het uit om bijvoorbeeld 5.000 of 6.000 EURO huur te betalen als alle opbrengsten voor jou zijn? Of wat is daar over af te spreken? Zou je gwl en servicekosten gaan betalen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Ziet ernaar uit dat hij jou wat verkocht heeft ipv andersom. Hij verhuurt een schuur, die op jouw kosten verbouwd wordt en hij krijgt er een service bij die het park niks kost.

 

Aan jou om de juiste afweging te maken. Vierduizend bezoekers per week, is dat de capaciteit of de bezetting? Zijjn dat gezinnen die gezinsdingen doen, of potentiële klanten? Zijn je huidige klanten bereid te rijden?

 

Ken je een collega die iets vergelijkbaars doet in een ander park?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank je Highio. Gezien hij aangaf dat hij continuiteit erg belangrijk vond denk ik dat het geen probleem is om een langere huurtermijn te bedingen. Ik denk niet aan een partner maar eerder aan medewerkers in de toekomst. Gezien mijn financiele positie wil er eerst helemaal zelf voor gaan. Alle opbrengsten zijn inderdaad voor mij. Hij heeft nog niets aangegeven over goodwill of servicekosten, maar zoals ik zie denk ik dat er geen goodwill betaald hoeft te worden, misschien wel servicekosten. Maar daar valt altijd over te onderhandelen denk ik.

Edith

Link naar reactie
  • 0

@ Twabla. Het is absoluut geen schuur.Het enige wat het me kost is een likje verf en raambekleding. Dat aantal bezoekers is de bezetting. Gezien het geringe aantal echt vaste klanten dat ik heb lijkt het me meer dan rendabel. Ik vind het ook een redelijk aanbod dat mijn klanten daar naar toe mogen komen. En nee, niet iedereen zal meegaan maar ik kan hier nooit het aantal klanten krijgen dat ik daar wel kan krijgen.

Ik ken persoonlijk geen collega die iets dergelijks doet. Heb wel geinformeerd bij collega's maar die hebben een zwijgplicht over de afspraken.

 

Edith

Link naar reactie
  • 0

Hoe plan je eigen klanten en klanten uit het park naast elkaar? Misschien per dagdeel? 's Middags parkklanten?

 

Op 30m2 kun je naar ik aanneem niet twee klanten tegelijkertijd (laten) behandelen... als je je gangbare prijzen kunt wegzetten dan zie ik verder niet zoveel bezwaar onder voorbehoud van gedegen uitwerking. Misschien toch eens binnenkort met de bank praten? Of nog met een adviseur uit de branche?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

gefeliciteerd! (denk ik)

Je zal een goede afweging moeten maken of je jezelf permanent in dienst van de vakantiepark gasten wil stellen.

Wellicht zal je nog een aantal vaste klanten uit het dorp hebben, maar ik gok dat die naar verloop van tijd een ander adresje dichtbij zoeken..

 

Het is natuurlijk zaak dat je goed aan het rekenen gaat, wat gaat het je kosten, en hoeveel klanten ga je nodig hebben om uit de kosten te komen? Ik zou de huur wel erg laag voorstellen aangezien je hun een dienst verleent en de "schuur" levert nu toch ook niets op. ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

 

Ziet ernaar uit dat hij jou wat verkocht heeft ipv andersom. Hij verhuurt een schuur, die op jouw kosten verbouwd wordt en hij krijgt er een service bij die het park niks kost.

 

 

Niet (helemaal) mee eens, hij verhuurt dan wel een schuur maar loopt ook het risico dat het op "zijn" park gebeurt.

Indien TS er een potje van maakt, wordt het park er op aangekeken en staat het in no-time op alle reviewsites en kelderen de waarderingspunten van dat hele park naar beneden.

 

Daarnaast wil ik TS erop wijzen dat dit een openbaar forum is, in de (verder uitstekende) bijdrage van Roel staat een link zodat eenieder ziet om welk park het gaat. Misschien leest de parkmanager hier wel mee en ik weet niet of je dat wel zou willen.......

 

Verder klinkt het allemaal erg positief, succes ermee!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

@Edith: bij elk bericht staat onderaan een mogelijkheid om het bericht te melden aan een modarator. Zij kunnen het bericht van Roel dan aanpassen als je daarom vraagt. Hoef je niet meer te doen, ik heb het al gemeld.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.